Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

Folk

7. Wash (4:58)
  8. Calgary (4:10)
  9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
  11. Hinnom, TX [4AD / Jagjaguwar Session] * (3:07)
  12. Wash [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:00)
  13. I Can't Make You Love Me [4AD / Jagjaguwar Session] * (4:29)
  14. Babys [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:53)
  15. Beth / Rest [4AD / Jagjaguwar Session] * (6:10)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Wat een heerlijke plaat is dit. Ik kan helemaal wegdromen bij de prachtige composities en de rustgevende cadans van de zanglijnen. Ik begin met een 4.0*.

P.S. 5* sterren voor de verpakking, want die is prachtig uitgevoerd!

avatar van kobe bryant fan
Inderdaad ik heb de Vinyl versie en die is prachtig.

avatar van Metalhead99
Het tweede album alweer van Bon Iver en het is gewoon weer prachtig. Minstens net zo goed als het debuut.

Ik vond die discussie over ontoegankelijkheid best interessant. Ik ben ook van die mening. Dit is geen toegankelijke muziek. Luister naar een nummer als Minnesota, WI, of Calgary, en als het afgelopen is blijft er verbazend weinig van hangen. Er zit geen vaste structuur in, geen grijpbare herkenbare melodie. Het is een mengelmoes van losse gitaarakkoordjes en wat geimproviseerde vocal erdoor. Niet dat het "slecht" klinkt maar ik krijg er geen vat op. Misschien is dat net de reden dat anderen dit leuk vinden. Maar zo'n muziek is over twee jaar voltooid verleden tijd.

avatar van Eveningguard
Het is dus voor jou niet toegankelijk. Het verschilt per persoon. Wat ben je gewend? Kan je knoppen omzetten om albums op te pakken?

Smaak is natuurlijk iets persoonlijks. Ik trek dat niet in twijfel. Maar wat maakt die muziek zo schitterend? Ik hoor het niet... Zo lees ik bvb over het nummer Calgary in een post van 5 augustus dat dit bombastisch is Als je dit al bombastisch noemt In een andere post lees ik dat het warm en teder is, zo klinkt het wel maar het raakt niet en zo verder.

avatar van Zhero
@Muziekkriebel: dat het JOU niet pakt betekent niet dat het gelijk ontoegankelijke muziek is

avatar van philtuper
Het debuut wordt niet geëvenaard hoor. Het unieke dat dat album bezat hoor ik hier niet meer terug. Het is nog steeds een mooi album, maar het heeft niet dat unieke dat For Emma, Forever Ago bezat. Die sound en dat album kwamen destijds 'boem' binnen. Bon Iver, Bon Iver heeft dat wat mij betreft niet. Klinkt alweer meer als wat ik gehoord heb bij andere bands. Ik vind het erg jammer dat dat verstilde geluid van het debuut heeft plaats gemaakt voor een rijkere, volle invulling.

avatar van KKOPPI
Verwacht niet veel van Muziekkriebel aangezien hij Hurts een 4.5 geeft.

avatar van hoi123
Verwacht niet te veel van de persoon boven mij, hij heeft Dire Straits in zijn top-10 staan, dat vind ik niet goed en daarom is het automatisch nietszeggend als hij een album niet zo goed vindt.

Echt, hoe nietszeggend kan je een post maken.

avatar van harm1985
Aan de zang kan ik wel wennen, van de sound hield ik al meteen. Bon Iver doet me denken aan Anthony & the Johnsons en soms wat aan Iron & Wine. Mijn favoriet op het moment is Beth/Rest, maar een echt zwak nummer zit er niet bij.

hoi123 schreef:

Echt, hoe nietszeggend kan je een post maken.

Met die post tref je me diep in mijn hart.
Ooit van Hercule Poirot gehoord? Door naar kleinde dingen kijken uitmaken of iemand de moordenaar is. Als je op dit forum een niet-diepgaande, simpele, mainstream artiest als Hurts een stem geeft die je Arcade Fire nog niet zou geven (bij wijze van spreken), kun je er wellicht van uit gaan dat de betreffende persoon nog niet zo 'ervaren' is op dit forum en nog klakkeloos overal vier-en-halven en vijven uitdeelt. Natuurlijk, smaken verschillen maar je hebt wel degelijk goede en minder goede muziek.

Wat heeft het simpele, mainstream ermee te maken? Alsof mainstream automatisch slechte cijfers zou moeten krijgen en niet diepgaand kan zijn . En dan heb je zelf de cd niet eens beoordeeld. Verder hou ik het voor bekeken. Bon Iver is niks voor mij maar als ze er jou en andere users gelukkig mee kunnen maken vind ik het prima.

avatar van niels94
KKOPPI schreef:

En u bepaalt welke muziek de goede muziek is, o verhevene?

Klasse KKOPPI !

Bovendien geef je Keane 4,5 sterren.
Een groep die in mijn ogen een vrij "mainstream" geluid voortbrengt.
Nu verwacht ik niet veel meer van je en ga ik vanaf nu je mening compleet negeren aangezien je toch alleen nonsens verkondigt.

avatar van Don Cappuccino
niels94 schreef:

En u bepaalt welke muziek de goede muziek is, o verhevene?

Kan dit a.u.b. ergens anders uitgekibbeld worden?

De clip van Holocene is trouwens erg mooi, doet wel recht aan het nummer.

Dikkop

Kan dit a.u.b. ergens anders uitgekibbeld worden?

De clip van Holocene is trouwens erg mooi, doet wel recht aan het nummer.

Volledig mee eens.

avatar van Thuurke
Ik heb hem gehoord maar het is totaal niet mijn muziek.

avatar van hoi123
Sorry heer Don, maar nog heel even;

KKOPPI schreef:
Hurts is namelijk vele keren simpeler dan Dire Straits of Keane? Bovendien kun je echt niet van 'goede' of 'slechte' muziek spreken op basis van simpelheid. Een artiest als Perfume Genius kan me duizendmaal meer raken dan Yes, maar ik ben de eerste om toe te geven dat Yes duizendmaal complexer is. Dus, tenzij ik een objectief slechte smaak heb, is je stelling ontkracht.

avatar van KKOPPI
Natuurlijk niet dat alle simpele muziek slecht is maar simpelheid kan zeker betrokken zijn bij slechte muziek. Denk aan alle cliché's, de cgaf akkoordschema's en eindeloze radio-mainstream zoals Black Eyed Peas, Pitbull en hun vrienden. Dat is zo 'simpel' geworden dat het een eitje is om zulke muziek te maken.
Maar muziek kan wel een bepaalde sfeer hebben (die mij aanspreekt) die heel goed voor kan komen bij simpele muziek (Dire Straits, Keane) en wat dat betreft kan ik natuurlijk niet 'bepalen' (niels94) wat over het algemeen goed of slecht is.

en @dikkop denk erom dat ik niet constant mijn stemlijstje bij kan houden (ik update die niet zo regelmatig).

Dikkop
Hurts kan toch ook een bepaalde sfeer hebben die Muziekkriebel aanspreekt?
Bovendien mag je Keane goed vinden hoor.

Ik vond je gewoon nogal hevig reageren tegen Muziekkriebel.
Dat ik je vanaf nu ga negeren is niet serieus bedoelt.
Ik zeg het nog maar eens omdat dat niet altijd over komt op musicmeter.

Ik negeer altijd mensen die mij negeren.

avatar van harm1985
Voor degenen die dit album goed vinden: Phosphorescent is ook een aanrader, met name het album Pride lijkt op dit album.

Dikkop schreef:
Ik zeg het nog maar eens omdat dat niet altijd over komt op musicmeter.

Dat is inderdaad altijd lastig op forums

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik kan er niet omheen om dit album te verhogen naar een 4.5*. Het album blijft me boeien en het schijfje is al vier weken praktisch onafgebroken in mijn cd-speler aanwezig.

4,0[permalink] geplaatst op 23 augustus 2011, 18:30 uur

Heb geluisterd naar Phosphorescent.
Waar zie jij enige overeenkomst met Bon Iver????????????

avatar van harm1985
Het etherische in de muziek en de algehele sfeer.

Kun je dat iets concreter maken? Ik heb Phosphorescent laatst nog een prima optreden zien geven dat me aan niets denken aan Bon Iver, al was het maar vanwege de totaal niet aanstellerige zang.

indiegator
Kom op he jongens. We gaan nu geen dommertje spelen omdat we Bon Iver niet leuk vinden

Ik kan me heel goed voorstellen dat harm1985 Phosphorescent en dan met name Pride op Bon Iver vind lijken.
Mathew Houck heeft inderdaad diezelfde aanstellerige zang en de nummers hebben tekstueel en muziekaal dezelfde sfeer.

Wie van de twee beter is interesseerd me eigenlijk niet.

Opinions are like assholes. Everybody has one