Pink Floyd - Animals (1977)

Label: Harvest

1. Pigs on the Wing, Pt. 1 (1:25)
  2. Dogs (17:08)
  3. Pigs (Three Different Ones) (11:28)
  4. Sheep (10:20)
  5. Pigs on the Wing, Pt. 2 (1:25)
avatar van musician
Running On Empty schreef:
Is die solo niet opnieuw ingespeeld door Snowy White omdat Roger Waters en Nick Mason die van Gilmour per ongeluk gewist hadden?

Dat zou toch wat zijn? Niets ten nadele van Snowy White. Is trouwens ook een geweldig gitarist. Maar de beelden zijn vrij indentiek 1977. Je kunt er qua muziek natuurlijk van alles onder zetten, is ook waar.

Weer een illusie armer als het zo is.....

Running On Empty schreef:

De solo van Snowy White staat op de 8 track versie van Animals.
Ik heb 2 verschillende varianten gelezen inzake het waarom van deze gitaarsolo.
De ene is dat inderdaad Waters en Mason de boel hadden gewist.
Maar ook dat Gilmour simpelweg geen zin had om de solo in te spelen...

avatar van cddrive
cddrive schreef:
Ik ben op zoek naar de LP recensie zoals die in Oor destijds werd gepubliceerd over dit album. Kan iemand mij daaraan helpen? Ik kan me nog herinneren dat de band gekscherend 'Punk Floyd' werd genoemd... Destijds werd de LP duidelijk onderschat.

nog steeds op zoek

avatar van Mssr Renard
cddrive schreef:

nog steeds op zoek

Blader hier eens door: Oor - Muziekkrant - 1973/1977 - Catawiki

avatar van Stalin
Nog maar weer eens een update over remix/heruitgave van Animals.
Het lijkt er namelijk op dat vriend van de band en mede oprichter van Hipgnosis, Aubrey Powell, zijn mond voorbij heeft gepraat...

Consequently there’s a re-release of the new album, a version with a remix and a live album, coming out next year, and this is going to be the album cover. aldus Aubrey in Variety nav nieuwe Pink Floyd tentoonstelling.

Ik ben ondertussen toch wel benieuwd, zeker wat betreft het live album.

avatar van Running On Empty
Stalin schreef:
Ik ben ondertussen toch wel benieuwd, zeker wat betreft het live album. Voor zover bekend zijn er nooit professionele opnames gemaakt van de In The Flesh tournee in 1977 namelijk.

Anders ik wel. Nick Mason heeft namelijk zelf gezegd dat er van die Tour niets is opgenomen.

Nick Mason over het niet opnemen van de tournee in 1977:

"There’s really nothing from the entire Animals tour you could put out ?"

No, there’s nothing. There’s certainly nothing really good, just sort of monitor mixes and so on. We really should have done the whole thing, filmed and recorded it properly.
Rolling Stone

Misschien dat ze nog iets hebben kunnen doen met die monitor mixen, geen idee hoe dat verder werkt.
Daarnaast schijnen er nog 1 of meerdere zogenaamde Nakamichi tapes van de 1977 tournee te zijn gemaakt.

For the uninitiated the Nakamichi tapes were cassette recordings made by Pink Floyd or a crew member on the Animals tour of 1977. There is one (as far as I know) monitor mix recording from the 29th January 1977 at the Deutschlandhalle in Germany. I've expressed my opinion on another thread that I think this monitor mix is likely sourced from one of the Nakamichi tapes. Pink Floyd - Nakamichi Tapes.

avatar van Faalhaas
Zo'n monitor mix kun je vlgs mij niet echt iets meer aan veranderen wat betreft volumebalans tussen de sporen, dus instrumenten enzo. Je kunt eigenlijk niets meer instellen en afmixen, alleen een beetje masteren. Tis een opname rechtsstreeks ingeplugd vanaf de monitor naar bijv. een cassettedeck. Het zal wel vrij ongepolijst klinken denk ik. Is dat erg? Wat mij betreft niet. Dit is hun meest donkere plaat, daar mag dus ook best een rauw randje aanzitten bij de livetracks

avatar van Stalin
Pulling individual elements from a mixed track via specialized software is now a reality with the debut of AudioSourceRE via Pro Sound

Volgens mij hebben ze toen die banden van Beatles in de Hollywood Bowl recentelijk ook behoorlijk weten op te poetsen met soortgelijke technologie, naar ik mij herinner.
Maar dat betrof dan wel weer 3 track tapes, dus dan is er allicht alweer wat meer mogelijk dan met een cassettebandje...

avatar van Stalin
Nou, het door mij gister gequote artikel uit de Variety heeft een correctie onderaan het artikel geplaatst:

Correction: A previous version of this story referred to a live-album component of an upcoming “Animals” boxed set. A live album is not part of the release.

AC1
Heb de oude Japanse import CD van Animals gekocht omdat de gitaren op de 2011 Remastered CD soms (niet altijd) te schel klinken op mijn nieuwe luidsprekers. Waarschijnlijk is de mid-range net wat te fel uitgevallen met het remasteren. De Japanse Import is net wat aangenamer (weinig of niet geremastered). De oude LP klinkt nog het best.

avatar van Wandelaar
AC1 schreef:
Heb de oude Japanse import CD van Animals gekocht omdat de gitaren op de 2011 Remastered CD soms (niet altijd) te schel klinken op mijn nieuwe luidsprekers. Waarchijnlijk is de mid-range net wat te fel uitgevallen met het remasteren. De Japanse Import is net wat aangenamer (weinig of niet geremastered). De oude LP klinkt nog het best.

Waar is die goeie ouwe equalizer gebleven... Dat platte kastje met een halve meter schuifjes. Mocht niet ontbreken in je set halverwege de jaren '80.
Maar waar is het zeker: een remaster is lang niet altijd beter van klank. Alsof de remasteraar er zo nodig een eigen stempel op moet drukken.

Wandelaar schreef:

Ik had het beter gevonden als de 'remasteraar', in plaats van met het middengebied te knoeien, een beetje meer top hoog of 'air' aan het geheel had toegevoegd. Dat hoor ik namelijk op de LP en niet op de CDs. Het kan een neveneffect zijn of iets dat platenspelers toevoegen maar ik mis het wel.

avatar van Running On Empty
Wandelaar schreef:

Soms vind ik een remix veel interessanter dan een remaster. Ik kan niet wachten op de nieuwe remix versie van Animals.

AC1
Hopelijk zetten ze op die remix de synth solo van 'Dogs' wat luider. Heb ik altijd veel te veel op de achtergrond gevonden. Vind de analoge synth solo's van Wright altijd te gek, zeker als ze scheurend op de voorgrond staan zoals in 'Welcome To The Machine' of 'Any Colour You like'

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Enkele politieke opmerkingen en de daaropvolgende reactie verwijderd.

avatar van EttaJamesBrown
Duistere teksten die tot de verbeelding spreken. Over dieren, maar dan wel stiekem over mensen. Of toch niet?

Je kunt zoeken naar actuele ontwikkelingen in de wereld, die al cryptisch beschreven zijn in de verhalen over honden, schapen en varkens. Zieners waren de mannen van Pink Floyd voor hen die het willen zien.

Animals is de I Tjing van MuMe. Een album der veranderingen.

avatar van Faalhaas
Inderdaad, de wakkeren onder ons begrijpen waar je op doelt. Niets is wat het lijkt.

Deze plaat is de perfecte soundtrack voor de transformatie die we momenteel als mensheid ondergaan. Hun meest donkere album ooit gemaakt.

Transformatie impliceert verandering.
Ik zie die verandering eerlijk gezegd niet zo.
Als mensheid lijken we immers nog steeds gedoemd tot het maken van dezelfde fouten en nagenoeg niks te leren van ons verleden.

Pigs On The Wing 1 & 2 zijn overigens liefdesliedjes voor Roger zijn toenmalige vrouw.
Dus ook op dit donkere album is er licht aan het eind van de tunnel.

Stalin schreef:

Ik zie die verandering eerlijk gezegd niet zo.

Ik zie hem wel. Steeds meer mensen accepteren het niet meer. Het bedrog is ontmaskerd. En er is ook een spiritueel ontwaken gaande. Al met al mooie ontwikkelingen en ja licht aan het einde van de tunnel.

Faalhaas schreef:

Het is waar dat steeds meer mensen het niet langer lijken te accepteren, maar ook dat verschijnsel hebben we in de geschiedenis vaker mogen aanschouwen.
Het bedrog is al zo vaak aan het licht gekomen, maar zelden tot nooit worden hen die verantwoordelijk zijn er echt op afgerekend.

Eenmaal de kreukels in het sociale laken weer gladgestreken, zie je toch vaak dat achter de schermen de zaken vaak bij het oude blijven.
Als een verantwoordelijke al opstapt, dan is dat vaak enkel voor een andere (nog beter betaalde) baan in een sector waar ze daarvoor nog politieke verantwoording droegen.

Ook nu zijn er mij wat teveel vlotbabbelende demagogen die in de schreeuw om veranderingen in de maatschappij, vooral een leuk verdienmodel en/of update van sociale status en CV zien.

Plus ça change, plus c'est la même chose.

Pink Floyd Animals 2022 Release Date
neptunepinkfloyd.co.uk

avatar van axel33
AC1 schreef:

Een stuk of wat maanden geleden zijn er nieuwe hi-rez versies van de 2011 remasters van de meeste Floyd albums op de streamingdiensten gezet, en voor met name Animals betekent dat een niet te missen upgrade van het geluid, wat het des te raadselachtiger maakt war er 10 jaar geleden is misgegaan bij de uitgave van nota bene dezelfde remaster!

avatar van Stalin
Nooit geweten dat David Gilmour ook kan drummen.

avatar van De buurman
Faalhaas schreef:

Zwartgallig zelfs. Tegelijk minder subtiel.

avatar van Poles Apart
Aardig itempje over het vliegende varken:

A pig will fly

avatar van Rogyros
Stalin schreef:
Nooit geweten dat David Gilmour ook kan drummen.

Leuk feitje. Ik wist niets van enige drumbijdragen op dit album.
Ik wist wel dat Gilmour kan drummen. Op het tweede nummer van Pink Floyd - A Collection of Great Dance Songs (1981) heeft Gilmour (op de saxofoon na) alle instrumenten bespeeld, waaronder dus drums.
Zie ook: Money (Pink Floyd song).

avatar van spinout
Ook op het Barrett album speelt Gilmour drums op één nummer, nl. Dominoes.

Rogyros schreef:

Leuk feitje. Ik wist niets van enige drumbijdragen op dit album.
Zie ook: Money (Pink Floyd song).

Bedankt voor de info. Net even beluisterd, prima versie en puik werk van Gilmour.