The Rolling Stones - Some Girls (1978)

Label: Rolling Stones

1. Miss You (4:49)
  2. When the Whip Comes Down (4:21)
  3. Just My Imagination (Running Away with Me) (4:38)
  4. Some Girls (4:37)
  5. Lies (3:11)
  6. Far Away Eyes (4:24)
  7. Respectable (3:07)
  8. Before They Make Me Run (3:25)
  9. Beast of Burden (4:25)
  10. Shattered (3:47)
  11. Claudine * (3:42)
  12. So Young * (3:19)
  13. Do You Think I Really Care * (4:22)
  14. When You're Gone * (3:52)
  15. No Spare Parts * (4:30)
  16. Don't Be a Stranger * (4:06)
  17. We Had It All * (2:54)
  18. Tallahassee Lassie * (2:37)
  19. I Love You Too Much * (3:11)
  20. Keep Up Blues * (4:21)
  21. You Win Again * (3:00)
  22. Petrol Blues * (1:36)
  23. So Young [Piano Version] * (2:55)
avatar van bikkel2
Miss You de single , werd in het discotijdperk uitgebracht en scoorde goed. Wellicht een voorbode voor de goede verkoop van de plaat. En dan de breed uitgemeten hoesfoto die behoorlijk wat publiciteit kreeg. Vrouw onvriendelijk werd er van de daken geschreeuwd. De feministen en andere vrouwen die zich beledigd voelen begonnen druk te demonstreren.
Zoals vanouds veroorzaakte The Stones toch weer een rel.
Allemaal randverschijnselen t.o.z van de kwaliteit van de muziek, maar ik denk wel dat het de verkoop heeft gestimuleert.

avatar van teus
]Allemaal randverschijnselen t.o.z van de kwaliteit van de muziek, maar ik denk wel dat het de verkoop heeft gestimuleert

Dat moet haast wel,ik denk dat je het in die hoek moet zoeken bikkel2 ,gezien hun betere prestaties,ik denk aan Beggars banquet,Let it Bleed,Sticky Fingers,Exile,enz
Some Girls kan nog niet in de shaduw staan van die albums !

avatar van bikkel2
Dat zijn dan ook wel de topalbums van The Stones. Zonder meer hun beste periode.
Some Girls hoor ik dan wel weer liever dan Goats Head Soup en It's Only Rock 'N Roll.
Dat zijn uiteindelijk voor mij de minst bevredigende albums van hun uit de 70er jaren.

avatar van vanwijk
Voor mij schurkt Some Girls echt aan tegen de vier topalbums die teus noemt. Het was destijds mijn eerste eigen Stones lp. Pas daarna ben ik teruguit gelopen door het ouevre van de heren.
Some Girls spat nog altijd uit de speakers, klinkt ruw en fris ineen. Deze ligt vaker in mijn cd la dan menig ander album van de Stones. Morgen komt de special edition binnen, ben benieuwd, heb veel goede reacties gelezen.

Bij het Mojo Magazine van januari 2012 - nu verkrijgbaar - zit een zeer originele en geslaagde Tribute CD van Sticky Fingers + een briljante cover van Angie. Zie bij dat album mijn beschrijving. Er staat ook nog een ellenlang prachtverhaal over the Stones in de 70's in, van Sticky Fingers tot aan dit album Some Girls. Rennen naar de winkel voordat het magazine uitverkocht is!

avatar van judgepaddy
west schreef:
Bij het Mojo Magazine van,..........

Yo, Sharon Jones & The Dap-Kings – Wild Horses en nog veel meer interessante shit zie ik.
Thnx 4 the tip!

avatar van Bartjeking
Ik kan het ook beamen, een must-have voor de avontuurlijke stonesliefhebber.

Some Girls heb ik voor het eerst in het jaar van verschijnen gekocht.
Mijn verzamelen ging toen nog zo ver dat ik het daarna nog 3 keer gekocht heb, vanwege de afwijkende hoezen met andere gezichten en kleuren. Er zat er ook een bij die gewoon een dichte hoes had.
Bij Expert kocht ik een jaar later ook nog de Amerikaanse single Shattered / Everything Is Turning To Gold voor fl. 1,95. Ik heb nooit begrepen waarom het uitstekende b-kantje nooit Some Girls gehaald heeft.
Begin jaren 90 heb ik SG weer gekocht als CD van CBS uit de Nice Price-serie.
Nu heb ik 'm weer opnieuw gekocht met die bonus CD erbij. Het geluid van Some Girls is zoveel keer beter dan die eerste CD-uitgave.
Begin jaren 90 had ik al een aantal nummers van CD 2 op bootlegs gehoord, maar dan in een wat mindere geluidskwaliteit. Het zijn heerlijke country-, rock- en bluesnummers. Toch heeft men voor het originele album uit 1978 toch wel de beste nummers van deze sessies eruit gepikt. Het blijft jammer dat Everything Is Turning To Gold alweer genegeerd is. Ik vind toch dat het als bonus track bij de eerste CD hoort.

avatar van bikkel2
Eindelijk kunnen beluisteren in de nieuwe uitgave en als zodanig opgepoetst.
Blijft gewoon een lekker ongedwongen rauwe Stonesplaat. Na al het geflirt met glam, reggea en funk , rocken de Stones weer als de pest. Dansbaar is Miss You en de knauwige Country in Fareway Eyes is ook heel goed geslaagd.
Ach , we weten wat voor plaat dit is. Sinds lange tijd werd dit goed ontvangen .... genoeg daarover.
De remaster klinkt goed door. Zonder dat he te overheersend klinkt. Het is helderder, duidelijker en de drums van Watts en de bass van Wyman, komen lekker tevoorschijn.
De bonustracks zijn zeer de moeite waard. Ik hoor geen hits, maar The Stones hadden hier best een heel aardig album mee kunnen maken.
Lekkere shuffles, stevige rocketjes , het klinkt lekker spontaan. Wat opvalt is dat het gitaarwerk heel goed is te noemen. Woody en Richards blijken een prima tandem , en klinkt opvallend geinspireerd. Iets wat op latere albums toch minder het geval is.

Some Girls in deze nieuwe versie is dus beslist een aanwinst.

Rizz
No Spare Parts komt het dichtst in de buurt van een hit, maar ik vind hem daarvoor te eentonig, hoewel ik hem weleens met plezier opzet.

avatar van Casino Boogie
Bonustracks vind ik erg geslaagd. Claudine, So Young en We Had It All hadden zo op de reguliere plaat gekund.

Rizz
Casino Boogie schreef:

We Had It All is een mooi nummer, maar zou het niet uit de toon vallen? Ieder regulier nummer op Some Girls is een beetje speels en rebels. En dat nummer is te 'serieus' en 'lief' in vergelijking met de rest naar mijn mening.

avatar van bikkel2
Ben ik met je eens Rizz. Is ook een stuk gepolijster.
De reguliere plaat is no nonses in zijn opvatting. Rauwig en ongecompliceerd.
Maar de bonustracks zijn lang niet slecht.

avatar van Johnny Marr
Leuk cd'tje. Verveelde geen minuut, vandaar de volle mep!

Nieuwstad
De plaat opent heerlijk met Miss You. Helaas weten ze dat niveau niet vast te houden. Ik vind de rest van de nummers ondermaats. Ook erg jammer dat ze het funky geluid van Black and Blue niet hebben doorgezet.

IJsbergsla

sugartummy
matige plaat, miss you is goed, maar when the whip comes down is niet veel meer dan mick die juist dat schreeuwt;just my.. is gelukkig wat beter;some girls is dodelijk saai;hoe vaak kan je het woord lies in één nummer zingen? heel vaak dus jammer genoeg;the stones hebben betere countrynummers voortgebracht dan far away eyes(mick klinkt nog irritanter dan normaal);respectable is een aardige rocker(niet the stones' beste):op before.. moet keith zo nodig "zingen", klinkt nog erger dan mick;beast of burden is een minder slecht nummer;shattered is niet veel soeps. daar moet ik het mee doen.

avatar van musician
Het leven is één groot tranendal....

avatar van bikkel2
Zo lezend heb je niet veel met The Stones sugartummy. Mick Jagger krijgt er aardig van langs in je stukjes.
Als je de zanger als irritant beschouwd, dan wordt het lastig om daar verder nog omheen te luisteren.
Jagger klinkt nu eenmaal zo. Zeker niet de beste zanger ooit, maar wel voor The Stones.

Overigens is Far Away Eyes een pure parodie. Jagger speelt hier een rol.
Luister maar eens naar de tekst.... het stond bol van dit soort nummers op Amerikaanse Country radiostations.

De titeltrack is hilarisch. Vrouwonvriendelijk als de pest natuurlijk. Jagger lag in scheiding , dus misschien vandaar de tekst.
Nee saai is Some Girls niet, ik vind het een erg lekkere plaat , met als voordeel dat The Stones weer lekker vuig klinken.

IJsbergsla schreef:
Helaas, het laatste grote Stones album.

Je vergeet Tattoo You, ook een topper.

kistenkuif
IJsbergsla schreef:
Helaas, het laatste grote Stones album.

Wanneer je als gerenomeerde blues/rockband een discostamper met falset nodig hebt om een paar redelijke tot goede maar vaak wel erg puberale songs te verkopen, dan kun je toch niet spreken van een groot album? Bij de Stones gaat het mij om echte opnamesessies: als band samen zweten in één ruimte en geen op afstand ingespeelde partijen. Van die sessies bevallen die met Mick Taylor op gitaar mij het beste, inclusief YaYa. Virtuoos en betrouwbaar vult hij de onvoorspelbare eigenheid van Richards perfect aan. De Stones-albums waarop hij bijna alles meespeelt zijn bekend. Na zijn vertrek werd het voor mij stukken minder. Mijn aanvankelijke liefde verdampte helemaal bij een concert in De Kuip in een lachwekkend gigadecor met Jagger in mailllot en Richard/Wood hoor- en zichtbaar bezig aan hun zoveelste routineklus. Na een ontketende J.Geils Band in het voorprogramma vielen de Stones bij mij toen door de mand en werden ze een gimmick. Helaas.

avatar van bikkel2
Wellicht was die discostamper toch weer op het juiste moment gebracht.
Some Girls kent natuurlijk best wel wat cliche's. The Stones waren op dat moment allang geen trensetters meer.
Miss You flirt met disco, en liedjes als Respectable en Lies schurkern tegen punk aan.
Met name Mick Jagger had een goed gevoel ontwikkelt voor de waan van de dag in muziekland.
Op latere albums(na Tattoo You) glijden ze regelmatig uit de bocht.
Some Girls heeft dat niet vind ik.
Het album heeft een lekkere vibe, de produktie is lekker onbezonnen en het heeft de juiste energie.

En natuurlijk zijn de albums met Taylor, in ieder geval tot Exile On Mainstreet, geweldig.
Met Wood er bij ging het zachtjes aan in kwaliteit achteruit.
Black & Blue, Some Girls en Tattoo You zijn in ieder geval nog waardig.

kistenkuif
Daar heb ik dan ook zelf een waardige compilatie van gebrand. Best of the rest....

avatar van iggy
@ Kistenduif. Naar mijn idee een iets wat te hard oordeel. Deze en de volgende plaat zijn wat mij betreft nog best klassieke stones platen.

De 81 tour vond ik juist de laatste echte stones tour. En dat je je podium dan aanpast lijkt mij vrij normaal. Je speelt niet in Ahoy enz. Dat mick in een heeeerlijk belachelijk pakkie rond liep kan ik alleen maar om lachen. Maar muzikaal gezien was er niet echt veel verschil ten opzichte van de jaren 70 tours. Ja Taylor was weg. Maar echt aangedikt werd er toen nog niet veel.

avatar van bikkel2
Als ik Still Life terughoor en die is volgens mij van die ''81'' tour, moet ik toch wel effe slikken hoor.
Een erg op de automatische piloot spelende Stones, die al afraffellend en in een gejaagd tempo hun classics spelen.
Ik vond ze in de 70er jaren geinspireerder spelen.

avatar van iggy
Pffff Still life ik heb hem denk ik.Tjee een gecastreerde opname van een meer dan te gekke tour denk ik. Heb meerdere live opnames. Vooral op dvd waar de Stones toch echt wel stevig en goed spelen.

iggy schreef:

Dat moet de DVD Let's Spend The Night Together zijn. Of anders de bootleg van Hampton Park '81.

avatar van iggy
Yep klopt als een bus Casino.
Overgens ik bedoelde met de volgende plaat Tattoo You

iggy schreef:
Yep klopt als een bus Casino.
Overgens ik bedoelde met de volgende plaat Tattoo You

Het laatste echte meestwerk van de band, al kwamen er daarna ook nog een aantal andere fijne platen uit, dit even terzijde

avatar van vielip
Casino Boogie schreef:

Die kan ik dus wel ergens gaan opsnorren zo te lezen? Heb van de Stones niet zoveel beeldmateriaal. Live at the Max, Four flicks en een bootleg van dat strandconcert in Rio (waar ik overigens bar weinig aan vind).