Rory Gallagher - Irish Tour (1974)

Alternatieve titel: Irish Tour '74

Ierland
Blues / Rock
Label: Buddha

1. Cradle Rock (7:39)
  2. I Wonder Who (7:53)
  3. Tattoo'd Lady (5:04)
  4. Too Much Alcohol (8:30)
  5. As the Crow Flies (6:03)
  6. A Million Miles Away (9:29)
  7. Walk on Hot Coals (11:13)
  8. Who's That Coming? (10:06)
  9. Back on My Stompin' Ground (After Hours) (5:19)
  10. Maritime (0:33)
  11. Just a Little Bit * (8:38)
totale tijdsduur: 1:11:49 (1:20:27)
avatar van Ernie Ball
En by the Way: Top 10 it is!

avatar van viking1
Geweldig album,
Hoort eigenlijk in de top 250 lijst thuis!!
Vorig jaar juni naar Ierland geweest naar het rory gallagher festival in ballyshannon. Was een geweldige ervaring.
Leuke bands en gezellige sfeer.
Maar dit album voor mij beste live album ever!!
Rauw en puur dit,alsof je er live bij bent.
Play it loud
Dikke 5 punten!!

ik ben inmiddels wel wat uitgeluisterd met R.Gallagher. Maar Irish Tour is zonder twijfel het beste wat er van hem ligt. Voorts is Photofinish een briljante plaat!

avatar van BoyOnHeavenHill
Net de geremasterde CD van UMC uit 2018 aangeschaft, met bovenstaande tracklisting, dus inclusief Just a little bit als bonus track. Door bovenstaande totaaltijd van 1:20:27 lijkt het nu of er op de CD middels "overburning" meer dan 80 minuten is geperst, maar feitelijk is het zo dat het eigenlijke Just a little bit geen 8:38 maar slechts 8:00 duurt, en dat gedurende de extra halve minuut van de speeltijd daarvan Maritime te horen is (zodat de CD ook geen 1:20:27 maar slechts 1:19:55 duurt). Mijn CD bevat dus ook maar 10 nummers, en Maritime wordt ook nergens in het boekje of op de hoes vermeld (maar staat er dus wel op als een soort anonieme coda).

BoyOnHeavenHill schreef:
ik vind dat toetsengeluid (Fender-piano die soms naar een orgeltje klinkt?) absoluut niet passen bij Gallaghers gitaargeluid, het is soms bijna een kindermuzakje dat de intense sfeer van de nummers ontkracht, alsof er samples van een andere plaat doorheen worden gemixt. Erg storend.
schreef ik in 2011. En al die jaren later stoor ik me er nog steeds aan, maar ik geef dit album toch een half sterretje meer vanwege de onvoorstelbare intensiteit en de totale overgave ervan – soms ben ik gewoon bang dat Gallaghers zweetdruppels door mijn speakers heen komen druipen. Nou ja, dan draai ik het allemaal maar zó hard dat je die toetsen niet kan horen.

avatar van BoyOnHeavenHill
Vrijdag 2 april, NPO 2 Extra, 22:35-0:00 : Rory Gallagher – Irish Tour '74, "Muziekprogramma". Wellicht / hopelijk livebeelden of zelfs een heel concert uit die tour.

avatar van fatima
Met een aantal songs die niet op dit album staan. Toch wel weer verrassend....

avatar van Lura
BoyOnHeavenHill schreef:

In 2000 deze DVD gekocht. Het jaar ervoor had ik zijn geboortedorpje Ballyshannon bezocht. Pas het vorige decennium kreeg hij daar een standbeeld, voorafgegaan door enkele andere plaatsen.

Gallagher is hier op zijn best met drie geweldige begeleiders. Drie keer live gezien in die gloriejaren. Walk on hot coals is al meer dan 4 decennia mijn favoriete nummer van hem. Uiteraard komt dat nummer hier voor.

Er bestaat trouwens nog een andere versie van dit album, een box met vier cd's : Irish Tour '74...City Hall in Session - Rory Gallagher | Songs, Reviews, Credits | AllMusic

avatar van ProgMetal
Absolute 5* topper in het rijtje :
Double live Gonzo! - Ted Nugent
Lif(v)e - Thin Lizzy
Tokyo Tapes - Scorpions
Made in Japan - Deep Purple

avatar van vinejo
Deze dubbel LP voor 15 euro kunnen scoren vorige week.
Ga eens beginnen luisteren, had niks van Gallagher, wist al lang dat ik die eens écht moest ontdekken, de docu op VRT enige weken terug hernieuwde die interesse.
Eerste nummer klinkt alvast vet

Edit: Waw, die intro van I wonder who, rillingen!

avatar van Queebus
Waanzinnig goede live album. Iedereen noemt A Million Miles Away als beste nummer, is ook schitterend. Ik vind Walk On Hot Coals toch het allermooiste. Als je 1 album van Rory zou moeten hebben dan is deze het. Niet vragen waarom, ga luisteren!

avatar van Koos R.
Een van de beste liveregistraties die er is. Een artiest en zijn band in topvorm. Extra bijzonderheid is dat in de jaren zeventig vele vele artiesten Ierland links lieten liggen omdat het niet veilig zou zijn. Rory Gallagher trok daar niets van aan en speelde jaarlijks zijn shows.

De gekozen nummers: een mooie selectie, persoonlijk jammer dat er geen nummer van Deuce tussen zit. Daar staat tegenover dat er mooi covers tussenstaan. Het gitaarwerk is ijzersterk, de zang zeer gedreven, de energie en het enthousiasme spat door de luidsprekers.

Cradle Rock, je denkt dat het rommelig begint, doch binnen een paar seconden is de band in lijn. I wonder who, een mooi Chicagostijl electrische blues cover, dit naar aanleiding van zijn deelname aan de Muddy Waters sessies. Tattoo'd Lady, het is door deze vurige live-versie dat ik het nummer enorm ging waarderen. Walk on hot coals, ook voor mij het hoogtepunt van het album. Prachtige enerverende, stomende jaren zeventig bluesrock, waarbij de wisseling tussen de bandleden uitstekend gaat. Heerlijk keyboardspel van Lou Martin.

Stiekum het allermooist: de slotpassage waarin Rory door het publiek wordt toegezongen. "Nice one Rory, nice well sung, nice one Rory, we had a lot of fun."Als je dat als artiest mag overekomen, heerlijk!