Lou Reed - Metal Machine Music (1975)

Alternatieve titel: The Amine β Ring

Avant-Garde
Label: RCA

1. Metal Machine Music, Pt. 1 (16:10)
  2. Metal Machine Music, Pt. 2 (15:53)
  3. Metal Machine Music, Pt. 3 (16:13)
  4. Metal Machine Music, Pt. 4 (15:55)
avatar van niels94
Als hij het zo bedoelt: ok. Meende meer iets te lezen als overbodig in de muziekgeschiedenis in het algemeen.

En van zijn top 10 ken ik ook weinig, maar Pan American kan ik je aanraden

avatar van Deranged
Misschien is het wel een stukje provocatie, aangezien het wel een heel erg excentrieke moeilijk te bevatten opinie is.

Of oh shit.

Misschien is hij wel een 'troll'.

Persoonlijk wil ik deze meneer niet voor trol uitschelden maar ik heb episodes meegemaakt waar iemand met een dergelijk afwijkende mening wel die bepaling kreeg toebedeeld.

Misschien had dat vooral te maken met de hysterische reactie van mensen die hier uitblijft.

Misschien eens iets om in het vervolg bij stil te staan, voordat het vrolijke banvingertje weer tevoorschijn komt bijvoorbeeld.

Het is sowieso lastig als mensen zonder gedegen opleiding of fatsoenlijke psychologische keuring hoogwaardige autoritaire functies gaan bekleden maar dat terzijde.

Ben zelf helemaal voor vrijheid blijheid dus als deze meneer dit het enige Lou Reed album vindt wat er toedoet dan moet dat zeker kunnen.

Zelf vind ik het niet meer dan hoe het volgens mij ook bedoeld was, een hoop grotendeels onbeluisterbaar lawaai.

Is misschien uniek of zelfs origineel te noemen maar zie of voel verder weinig artistiek vakmanschap en kan hier dan ook geen al te hoge beoordeling aan toekennen.

avatar van Tony
1,0
Sietse zit hier niet om te vervelen en het is zeer aannemelijk dat ie meent wat ie zegt, gezien zijn muziekvoorkeur. Dan komt jouw reactie veel meer in aanmerking als trollbericht; inhoudelijk nauwelijks on topic en behoorlijk provocerend. Maar we kennen je langer dan vandaag. Is het weer 'one of those days' Deranged?

avatar van Deranged
Ja, ik dacht ik zet er ook nog even snel iets relevants onder.

avatar van Tony
Heb je goed.

Cured
Sietse meent wel wat ie zegt, dus je kan hem wat dat betreft wel serieus nemen. Hij zit heel ver weg van mainstream en houdt heel erg van vernieuwing en 'aparte/rare' (voor de gemiddelde muziekluisteraar dan) insteken. Als ik het fout heb , lees ik het wel van Sietse .

Sietse
Goed samengevat.

Maar ik durf het nog wel wat algemener te trekken. Los van dat zoveel mensen zijn andere werk echt wel leuk vinden is dat gewoon niet zo heel erg belangrijk.
Het belangrijkste werk dat Lou Reed heeft gedaan is samen met Velvet Underground en gevolgd daarop is de enige plaat die gewoon echt substantieel heeft bijgedragen aan de muzikale ontwikkelingen die er op volgende deze MMM plaat.
Al zijn andere werk, los van of het mooi, leuk of goed is, is historisch gezien gewoon niet zo belangrijk en in die zin vrijwel overbodig.
De muzikale impact van Reed zijn solo werk was niet minder geweest als zijn solo oeuvre was blijven steken op Berlin, Transformer, MMM en New York (en in dat rijdje is MMM toch wel heel erg essentieel, waar de rest dat toch minder is voor alles wat er op zou volgen muzikaal gezien).

EDIT: en nee ik ben geen troll

Stijn_Slayer
Ik ben het op zich wel met je eens, al denk ik wel dat Berlin voor velen een hoogtepunt tussen de conceptalbums is. In die zin heeft het zijn waarde. En Songs for Drella geeft waardevolle inside-informatie over Andy Warhol, toch één van de meest gekende en invloedrijke figuren van de vorige eeuw.

Ergens heb ik ook wel het gevoel dat Lou Reed tot meer in staat was dan uiteindelijk het geval is geweest. Al zijn er meer dan genoeg soloplaten van hem waar ik graag naar luister.

0,5
Ja hoor, hier is mijn eerste 0,5*! Niks meer dan vreselijk, wat een draak van een album.

avatar van Supersid
Volgens mij moet je dit iets meer subjectief bekijken. Al moet je natuurlijk vooral niets, de (waarschijnlijk voornaamste) moraal van dit verhaal, en grote uitgangspunt

avatar van frolunda
1,0
Hooguit interessant in de ruimte of op je (eigen) begrafenis.

thejazzscène schreef:
Noise is toch geluid waar geen structuur in zit?

?
Ooit gehooed van "order in chaos"?

Sietse schreef:
Ik snap dat de meeste mensen dit niets vinden, want dit is niet zo heel erg toegankelijk, maar als je goed luistert is het een plaat met zeer mooie uitgewerkte structuren...
en je moet het zo zien...noise is net zoals opera, je moet het leren luisteren en je begint niet zomaar met een gigantische feedback muur enzo..

Sietse schreef:
Verder durf ik te concluderen dat vrijwel al de mensen die hier posts hebben geplaatst geen flauw idee hebben hoe moeilijk het is om een goede noise plaat te maken (wat dit dus daadwerkelijk wel is) of zelfs maar enigzins weten hoe ze gecontroleerde feedback moeten maken (ja dit is allemaal gecontroleerde feedback).

Juist!!!
(En van jouw top 10 krijg ik warme oortjes.)

Beste manier om dit album te beluisteren is in een donkere kamer met je ogen gesloten maar wel een brandende kaars aan het venster (of deur) die op een kier staat zodat de kaars goed flikkert!

En wat zegt meneer Lou Reed zelf?

"I was trying to do the ultimate guitar solo. And I didn't want to be locked into a particular drum beat, or pattern or a particular key or beat that was the idea. Just guitars, guitars, guitars."

lees het volledige interview
Metal Machine Music Revisited (2013)

Eigenlijk geef ik dit album 4* maar doe toch maar 5* om een "statement" te maken

avatar van bonothecat
bonothecat schreef:
Eerste luisterbeurt van dit album. Als Reed fan vind ik ook dat ik dit moet luisteren. Ben nu 6 minuten onderweg, en het is een ware kwelling. Eens kijken wat ik ondertussen kan doen om het, het komende uur dragelijk te maken. Twee opties......heel veel gaan boren in muren of afzetten. Keuzes in het leven

Meningen willen nog wel eens veranderen. Maar ik kan me nog helemaal vinden in het door mij geschrevene in 2007

avatar van B.Robertson
Heb hier de DVD-versie van: Lou Reed - Metal Machine Music (The Amine β Ring) (DVD, DVD-Audio, Album, Stereo, Quadraphonic) | Discogs want ik kon het album stapsgewijs meer waarderen. Soms bivakkeert de schijf een tijdje in de speler er wordt er een track gedraaid, afgewisseld met wat normale muziek of de een of andere grindcore toevoeging welke ook in noisecore kan uitvallen. Dankzij Metal Machine Music kan ik laatstgenoemde beter verdragen is mijn indruk. Die Stereo Audio Reproducton klinkt prima over de sterio-installatie.

avatar van nlkink
Ik zou hier de akoestische demos wel van willen horen.....

avatar van henk01
Mooie dag om te genieten van wat Lou ons heeft nagelaten.

avatar van gaucho
nlkink schreef:
Ik zou hier de akoestische demos wel van willen horen.....

Die klinken vast een stuk beter...

Serieus, ik heb hier wel eens een plaatkant van beluisterd: de eerste, en ook nog een stukje van de tweede. Maar ik vind er echt geen doorkomen aan. Ik respecteer de mensen die hier gestructureerde feedback in terughoren, maar ook voor mij is dit voornamelijk abstract geluid, waarmee Lou vooral zijn platenmaatschappij heeft willen jennen. Waarbij het me verbaast dat Reed een grote platenmaatschappij zover kreeg om dit daadwerkelijk uit te brengen.

Het zou mijn eerste 0,5 score zijn, ware het niet dat je daarvoor het hele album moet hebben beluisterd. En dat haal ik met de beste wil van de wereld niet...

Eén troost: "This record is not for parties, dancing, background, romance (...). No one I know, including myself, has listened to it all the way through. It is not meant to be." Schreef Lou zelf in de binnenhoes van het album.

Toch blijft het een fascinerende plaat, die niet zonder gevolgen is gebleven. Terwijl ik het weer eens probeer en het YouTube-filmpje met het volledige album afspeel tot het moment dat ik het niet meer kan verdragen, vind ik wat interessant leesvoer. Want dat is in elk geval een album waarbij je wat anders te doen moet hebben...:

Metal Machine Music van Lou Reed is een denkplaat | - harryprenger.wordpress.com

gaucho schreef:

Vind eerder dat dit muziek is die moet ondergaan zonder afleiding.

avatar van EttaJamesBrown
1,0
Ik heb zojuist de management summary gedaan (ik hoef niet de hele Waddenzee leeg te drinken om te erkennen dat ik zout water vies vind). Phoe!

avatar van Bert Wasbeer
0,5
Voor mij valt dit in de categorie "banaan aan de muur plakken", Banksy's exit through the giftshop, Hirst zijn Treasures from the Wreck of the Unbelievable en vrijwel het volledige oeuvre van The KLF in zijn breedste zin. Althans, misschien. Of toch niet, zou ook kunnen.

Het stomme aan kunst (en heel wat andere vormen van communicatie) is en blijft dat het een samenspel is tussen de verzender (wat die voor een boodschap denkt te zenden) en de ontvanger (wat die denkt te ontvangen/zien/horen/voelen/etc.). En daarbij is niet alleen datgene wat wordt verzonden relevant, maar vaak ook de persoon van wie de boodschap afkomstig is en hoe ontvankelijk de ontvanger is voor boodschappen van die persoon.

Kortom, MMM zou heel goed kunst kunnen zijn. Of troep. Of als kunst verpakte troep. Of als troep verpakte kunst. Of als troep verpakte kunst die lijkt op als kunst verpakte troep. Of....

Even ervan uitgaand dat mijn sterren puur persoonlijk zijn en geen rekening hoeven te houden met de boodschap van de ontvanger, maar wel met mijn eigen trommelvliezen, waardeer ik dit op een ruime 0,5 sterren.

avatar van EttaJamesBrown
herman schreef:
Ik ben maar 1 keer tot het einde gekomen...

En je hebt daarbij maar 1 keer gejokt?

kleine man
En na Liminal Space van Xanopticon natuurlijk dit draaien, om tot rust te komen. Gelijkaardige muziek voor mijn oren, maar gewoon wat rustiger. Heerlijk chillen.

Natuurlijk is dit niet iets wat je elke dag draait, maar gewoon één of twee keer per jaar. Maar als je het draait, zorg je dat je er klaar voor bent, en het hele ding uitzit. Anders werkt het niet.

kleine man
Zo, is weer een dag om dit te draaien. Niks te doen, behalve naar de lucht kijken, en dan even dit op luid.
Heerlijk. Maar niet te vaak.

avatar van drezic
Wat is dit voor herrie? Dit is toch geen muziek? Hoe dan?!

avatar van Jazper
drezic schreef:
Wat is dit voor herrie? Dit is toch geen muziek? Hoe dan?!

Er is een topic Wat ís muziek? - MusicMeter.nl.
Ik vind dit zelf duidelijk wel muziek, al vond ik het wel een beetje lang duren.