MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)

mijn stem
4,33 (2192)
2192 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Rock
Label: Parlophone

  1. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (2:02)
  2. With a Little Help from My Friends (2:44)
  3. Lucy in the Sky with Diamonds (3:28)
  4. Getting Better (2:47)
  5. Fixing a Hole (2:36)
  6. She's Leaving Home (3:35)
  7. Being for the Benefit of Mr. Kite (2:37)
  8. Within You, Without You (5:05)
  9. When I'm Sixty-Four (2:37)
  10. Lovely Rita (2:42)
  11. Good Morning, Good Morning (2:41)
  12. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band [Reprise] (1:18)
  13. A Day in the Life (5:33)
totale tijdsduur: 39:45
zoeken in:
avatar van dazzler
5,0
pretfrit schreef:

precies..en The Beatles zijn de eerste die daar volop van geprofiteerd hebben.

De vraag is of die media aandacht terecht is geweest of, zoals wel vaker, enkel gebakken lucht....



Dus al die mensen die zo van Beatlesmuziek houden,
hebben dat in zekere zin onterecht gedaan, wisten immers
niet dat het om gebakken lucht ging ...

Moet ik me hierdoor beledigd voelen?

Hoe wil je in godsnaam dat een groep haar stempel drukt
op de muziekgeschiedenis als ze zich niet via de beschikbare
mediakanalen aan een zo groot mogelijk publiek openbaart.

Populariteit heeft altijd met commerce te maken,
maar evenveel met oprecht ontroerd, geraakt of bevestigd
worden door de muziek die men beluistert.



No Art for Art's sake ... kunst moet in beweging brengen,
raken, begeesteren, in vraag stellen, ontroeren, aanvechten, beklijven ...
Kunst is zuurstof voor de ziel (zelfs al is het gebakken luch).
Met een snuifje Sgt. Pepper altijd lekker gekruid.

avatar
pretfrit
@ Toon: -
-Je schijnt nog steeds niet te begrijpen dat ik niet direct reageerde op jullie discussie. ik voeg slechts mijn idee omtent dit album toe.
- Ik ben niet snobistisch...echt niet.
- Ik heb het helemaal niet over Avant-Garde en over "zware"klassieke muziek gehad in vergelijking tot The Beatles Ik had het over populaire muziek want daar hebben we het tenslotte over (Strauss, Ellinton, Sinatra indiase volksmuziek..)

- Je wordt nogal persoonlijk en beschuldigd mij van allerlei zaken die je uit je duim zuigt en haalt tevens allerlei niet ter zaken doende punten aan om koste wat koste je gelijk te halen omtrent de vraag of ik wel of niet mijn zegje mag en kan doen...

Mijn punt is/was namelijk (en ik herhaal): Sgt Peppers en The Beatles hebben buitenproportionele aandacht gekregen van media en publiek.
Daarvoor heb ik argumenten gegeven die verder gaan als enkel de westerse pop in de jaren 60. ik had het over pop in bredere zin (en dus niet "moeilijke en obscure" muziek) en het effect van maatschappelijke veranderingen. Tevens heb ik duidelijk willen maken dat "het belang van de SgtPeppers" vooral vanuit "de waan van de dag" bekeken is en daarmee dusdanig veel aandacht heeft gekregen dat dat zelfs 4 decenia later nog voor heftige discussies zorgt.

avatar
pretfrit
@ Wolf: Ik kijk niet neer op populaire muziek. Ook jij legt mij woorden in de mond (volgens de heer pretfrit....)

Daarmee hoef ik dus verder niet inhoudelijk op je commentaar in te gaan

avatar van frankieman
5,0
pretfrit schreef:
dat dat zelfs 4 decenia later nog voor heftige discussies zorgt.


En juist dat zegt genoeg over de impact die de plaat heeft gemaakt

avatar
Father McKenzie
@ dazzler; no hard feelings hoor!

avatar
pretfrit
frankieman schreef:
(quote)

blues en rock 'n roll zijn de basis voor de muziek van The Beatles(en de Stones en The Beach Boys en Led Zeppelin en ga zo maar door) en dat vormt weer de basis van de hedendaagse muziek. De muziek van Bach en Beethoven ontdek je als je jazz, chansons en big band terug gaat leiden en als je dat weer gaat terug leiden kom je terug op middeleeuwse muziek en zo kan je tot het begin van de mensheid terug gaan. Maar dat is in mijn ogen onzin, aangezien de muziekstijlen niet te vergelijken zijn.
sorry jongen, maar jij geeft wel een heel simplistisch beeld...




De muziek van The Beatles was voor de popmuziek van de afgelopen 50 jaar(want hoewel jij het er niet mee eens bent, word dat toch bedoeld als we het over de popmuziek hebben)
wie zijn "we"... en ik ben het er inderdaad niet mee eens. Zeggen dat popmuziek eind jaren 50 begin 60 begint is net zoiets (om in toons autotermen te blijven) als zeggen dat de auto pas met de kever werkelijk is ontstaan (haha Beatles - kever....snap je )


(quote)

Dat de Beatlemanie van '64 enorm overdreven was ben ik met je eens, dat de erkening voor de geniale muziek van The Beatles overtrokken is ben ik niet met je eens.
en was die Beatlemania in 67 geluwd...dacht het niet. Of de muziek geniaal is durf ik te betwijfelen..Daarvoor zul je naar de invloeden van de Beatles zelf moeten kijken...en daar is door jullie in deze "discussie" de ban op gedaan

Ik heb zelf de jaren 60 niet meegemaakt en tot 4 jaar geleden wist ik niet wie The Beatles waren, maar toen ik naar hun muziek begon te luisteren herkende ik een enorm hoop nummers. Dat zegt denk ik toch wel genoeg over de impact van hun muziek; het was belangrijker dan de band.
Ik heb ook nergens beweerd dat The Beatles geen aardige muziek hebben gemaakt (zie mijn waardering) Maar zeg eens eerlijk Wat wist je van The Beatles voordat je ze begon te luisteren? en wat was eigenlijk de reden waarom je naar die ouwe rockers ging luisteren? .....precies [/quote]

[quote]

avatar
pretfrit
frankieman schreef:
(quote)


En juist dat zegt genoeg over de impact die de plaat heeft gemaakt


dat noemen ze nu gebakken lucht...

avatar
pretfrit
dazzler schreef:
(quote)



Dus al die mensen die zo van Beatlesmuziek houden,
hebben dat in zekere zin onterecht gedaan, wisten immers
niet dat het om gebakken lucht ging ...

Moet ik me hierdoor beledigd voelen?



Ik heb het over media en het verkopen van gebakken lucht gehad...ik heb nergens beweert dat de muziek van The Beatles gebakken lucht is.

en nee je hoeft je niet beledigd te voelen...je kunt niet alles weten dat geldt ook voor mij.

avatar van Toon1
5,0
@fredpit: De sterkte en de invloed van deze plaat ligt precies in de productie die voor 1967 toch ongezien was, zowel wat de muziek als de verpakking betreft. Daar veranderen voorgaande decennia aan populaire muziek toch niks aan? Het gebruik van de sitar of het idee van een conceptplaat of vaudeville muziek heeft daar weinig mee te maken.

avatar van frankieman
5,0
pretfrit schreef:
sorry jongen, maar jij geeft wel een heel simplistisch beeld...

Jij bent de gene die in een discussie over popmuziek met Bach aan komt zetten.


(quote)
wie zijn "we"... en ik ben het er inderdaad niet mee eens. Zeggen dat popmuziek eind jaren 50 begin 60 begint is net zoiets (om in toons autotermen te blijven) als zeggen dat de auto pas met de kever werkelijk is ontstaan (haha Beatles - kever....snap je )
[/quote]
Ik zeg niet dat de popmuziek dan pas begint, maar in 90% van de keren dat er over popmuziek word gesproken gaat de periode van de jaren 50 tot nu(zo ook in de discussie die werd gevoerd voordat jij met Bach etc aan kwam)


en was die Beatlemania in 67 geluwd...dacht het niet. Of de muziek geniaal is durf ik te betwijfelen..Daarvoor zul je naar de invloeden van de Beatles zelf moeten kijken...en daar is door jullie in deze "discussie" de ban op gedaan

Ja die Beatlemania was in 67 al wel geluwd maar dat was al in 66 aan het afnemen omdat de heren toen stopte met touren en zich op hun albums gingen richten(zelfs de platenverkoop liep enorm terug destijds). Toen Pepper uitkwam sloeg hij in als een bom, in zowel de muziek wereld als in de rest van de maatschapij. Jimi Hendrix bracht twee dagen na het uitkomen van de plaat het titel nummers in een optreden, een jaar geleden werden er wereldwijd honderden Pepper tribute concerten georganiseerd en veel radio zenders hadden er een heel speciaal programma voor ingelast. Hoeveel verschillende muzieksoorten je er bij haalt, je kan niet ontkennen dat Sgt. Pepper en The Beatles verschrikkelijk belangrijk zijn geweest voor de popmuziek en cultuur.

(quote)
Ik heb ook nergens beweerd dat The Beatles geen aardige muziek hebben gemaakt (zie mijn waardering) Maar zeg eens eerlijk Wat wist je van The Beatles voordat je ze begon te luisteren? en wat was eigenlijk de reden waarom je naar die ouwe rockers ging luisteren? .....precies
Ik wist zelf vrij weinig van The Beatles inderdaad, maar ik was toen ook nog maar 11 jaar En ik ben er naar gaan luisteren nadat ik in aanraking kwam met de muziek Boudewijn de Grootdie (zoals zo'n beetje elke westerste popmuziekant) enorm door de Beatles was geinspireerd. Maar dat ik Lucy in the Sky tijdens mijn eerste luisterbeurt van de Rooie Dubbel verzamelaar (de eerste keer dat ik het nummer ooit afspeelde op CD of welk ander medium dan ook) voor een groot deel mee kon zingen zegt genoeg over de tijdloosheid van de muziek.

avatar van frankieman
5,0
oeps!

avatar
pretfrit
frankieman schreef:

Jij bent de gene die in een discussie over popmuziek met Bach aan komt zetten.

En jij bent de gene die de betekenis van niet begrijpt





Ik zeg niet dat de popmuziek dan pas begint, maar in 90% van de keren dat er over popmuziek word gesproken gaat de periode van de jaren 50 tot nu(zo ook in de discussie die werd gevoerd voordat jij met Bach etc aan kwam)
Precies 90% Ik vertegenwoordig die 10% ...nu ben ik nooit zo'n meeloper geweest en weet je wat? zonder eigenwijze mensen leefden we nu nog steeds in een grot

avatar van LucM
5,0
Ik ben ook eigenzinnig en geen meeloper maar dat betekent niet automatisch dat ik het steeds oneens ben met het publiek of de critici. Sgt. Peppers heb ik al 25 jaar en vond ik na de eerste luisterbeurten al fantastisch (nog voordat ik er iets over gelezen heb) en nu nog steeds.

avatar
pretfrit
Toon1 schreef:
@fredpit: De sterkte en de invloed van deze plaat ligt precies in de productie die voor 1967 toch ongezien was, zowel wat de muziek als de verpakking betreft. Daar veranderen voorgaande decennia aan populaire muziek toch niks aan? Het gebruik van de sitar of het idee van een conceptplaat of vaudeville muziek heeft daar weinig mee te maken.


productie is inderdaad opmerkelijk. Peppers was tevens een van de eerste platen met zo'n productie die door een groot publiek op hun zojuist aangeschafde hi-fi instalatie gehoord werd.

Net zoals de eerste kus...onvergetelijk

Maar als ik er nog eens aan terugdenk...verre van geniaal

De sterkte en invloed van dit album zit hem naar mijn idee niet zozeer in de muziek die er op staat maar zit hem dus meer in de sociale context en cultuur waarin dit album op de markt is gekomen en de rol die het door de media en het publiek heeft gekregen The Beatles en Pepper hadden zogezegd hun tijd mee.

maar om daar nu anno 2008 nog zoveel drukte om te maken...

avatar
stuart
Veel "muziekwetenschappelijk " gepraat over dit album, maar afgezien daarvan: vinden jullie de nummers ook gewoon mooi?

avatar
pretfrit
LucM schreef:
Ik ben ook eigenzinnig en geen meeloper maar dat betekent niet automatisch dat ik het steeds oneens ben met het publiek of de critici.
dat eigenzinnig en geen meeloper zijn betekend voor mij ook niet dat ik het steeds oneens ben met het publiek of de critici...

dacht jij van wel?...waarom?

Sgt. Peppers heb ik al 25 jaar en vond ik na de eerste luisterbeurten al fantastisch (nog voordat ik er iets over gelezen heb) en nu nog steeds.


Dus voordat jij 25 jaar geleden Sgt Peppersvoor het eerst hoorde had jij nog nooit iets over The Beatles of dit album gehoord of gelezen...

Waar woon jij?

Jij mag Sgt Peppers van mij fantastisch en geniaal vinden hoor. Maar verwacht niet automatisch dat ik het met je eens ben.

avatar
pretfrit
stuart schreef:
Veel "muziekwetenschappelijk " gepraat over dit album, maar afgezien daarvan: vinden jullie de nummers ook gewoon mooi?


goede vraag...nee, het geheel is ietwat kitcherig en ik hoor dus ook weinig nieuws onder de zon.

A Day...is wel van een bijzondere schoonheid

avatar
tondeman
Lucy in the Sky

avatar van LucM
5,0
@ preftfrit
Natuurlijk kende ik the Beatles al veel langer (van in mijn kindertijd). Maar pas begin jaren '80 begon ik regelmatig LP's te kopen waaronder deze "Sgt. Peppers" (nu heb ik hem op CD).
Dat "A Day in the Life" van bijzondere schoonheid is ben ik het wel eens, ik vind dat het beste nummer dat the Beatles ooit hebben gemaakt.

avatar
pretfrit
LucM schreef:
@ preftfrit
Natuurlijk kende ik the Beatles al veel langer (van in mijn kindertijd). Maar pas begin jaren '80 begon ik regelmatig LP's te kopen waaronder deze "Sgt. Peppers" (nu heb ik hem op CD).
Dat "A Day in the Life" van bijzondere schoonheid is ben ik het wel eens.


Ah....sweet memories. Zijn we niet allemaal groot geworden met de muziek van The Beatles

Ik hoor het mijn vader nog zeggen: "Dit is pas echt GENIAAALLLLL"

Wist hij veel...

avatar van LucM
5,0
Hoe dan ook, the Beatles zijn één van de belangrijkste bands van de 20e eeuw en niet alleen vanwege "Sgt. Peppers".

avatar van dazzler
5,0
Waarom laten we de heren niet zelf aan het woord?

http://nl.youtube.com/watch...

Briljante youtube imitator: zoeken, genieten en lachen.

avatar van citizen
4,0
Sommigen vergelijken het werk van de Beatles met dat van componisten als Beethoven, Bach e.d. Het zou, net als in het geval van deze heren, eeuwigheidswaarde hebben, of kwalitatief te vergelijken zijn. Of de Beatles de tand des tijds zal doorstaan op dezelfde wijze als de klassieken kan alleen worden ervaren door ons verre nageslacht. Dat het kwaliteit heeft zal denk ik niemand hier ontkennen, maar dat is en blijft relatief - mijn neef van 16 vindt dit een oerverveldende plaat, ook omdat hem door zijn onderwijsgevenden dit werk door de strot is gedouwd. Zo is het mij ook vergaan met veel klassieke muziek. Ik wil maar zeggen: kwaliteit is heel subjectief. Een discussie voeren over kwaliteit - teneinde de ander te overtuigen van je gelijk of van je (goede) smaak - is dan ook bij voorbaat overbodig. Probeer de ander te enthousiasmeren. Schrijf waarom bepaalde muziek je raakt (en andere niet). Meer kan je niet doen.

avatar van orbit
3,5
Pff, nog steeds bezig?
Die Beatles discussies toch..

avatar van LucM
5,0
In mijn schooltijd werd klassieke muziek mij ook door het strot geduwd en popmuziek verketterd. Nochtans heb ik nooit een aversie tegen klassieke muziek gehad, hoewel het destijds stoer stond om zich daartegen te keren.

Ik heb altijd een zwak gehad voor mooie melodieën met gevoel of sfeer en muzikale creativiteit, of dat nu klassiek of pop is.
"Sgt. Peppers" waardeer ik ten zeerste vanwege de prachtige melodieën, de sfeer die de nummers tentoonspreiden, de vocalen, de teksten, de avontuurlijke en vernuftige arrangementen, de prima productie en de afwisseling. Het is een album dat mij nooit verveelt.

De albums die ik 5* geef zijn albums waar gevoel voor melodie gekoppeld wordt aan sfeer en/of emotie, muzikale creativiteit of experimenteerlust en goede geluidsopname. Albums waar het klikte na enkele luisterbeurten en die ik nog steeds kan draaien zonder dat ze mij vervelen.

avatar van orbit
3,5
Toch staan hier echt wel missers op of flauwigheden. Ook zijn indiase invloeden echt al veel beter toegepast dan op deze plaat, zelfs door artiesten uit dezelfde periode. De waardering voor het pionierswerk van de fab4 snap ik, de kritiekloze aanbidding van dit album niet helemaal..

avatar van LucM
5,0
"Within You, Without You" ? The Beatles hadden in vorige albums Indiase invloeden toegepast (en misschien beter), maar tenslotte vind dat wel een sterk en gewaagd nummer (hoewel het minst goede op dit album).

avatar van orbit
3,5
Ik ken echt veel betere nummers uit dezelfde tijd (oa Donovan of Byrds) met indiase invloeden, hoor hier echt het speciale niet van.. het is eigenlijk nogal fantasieloos toegepast als ik de eerlijkheid moet zeggen.

avatar van LucM
5,0
Donovan en the Byrds hebben (onder invloed van the Beatles) inderdaad op geslaagde wijze Indiase invloeden in hun muziek verwerkt, zij het op een lichtvoetiger manier. Zo ook the Stones (Paint it Black).
Ik geef toe dat ik het aanvankelijk moeilijk had met "Within You, Without You", dat nogal experimenteel is. Maar door meer experimentele muziek te beluisteren heb ik dat nummer ook langzaam weten te waarderen.

avatar van czar
2,5
orbit schreef:
Pff, nog steeds bezig?
Die Beatles discussies toch..


En vervolgens de draad weer opgepakt?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 06:15 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 06:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.