The Alan Parsons Project - Eye in the Sky (1982)

Label: Arista

1. Sirius (1:53)
  2. Eye in the Sky (4:36)
  3. Children of the Moon (4:51)

met David Paton

4. Gemini (2:11)

met Chris Rainbow

5. Silence and I (7:22)
  6. You're Gonna Get Your Fingers Burned (4:23)

met Lenny Zakatek

7. Psychobabble (4:51)

met Elmer Gantry

8. Mammagamma (3:34)
  9. Step by Step (3:53)

met Lenny Zakatek

10. Old and Wise (4:54)

met Colin Blunstone

11. Sirius [Demo] * (1:53)
  12. Old and Wise [Eric Woolfson Vocal] * (4:31)
  13. Any Other Day [Studio Demo] * (1:41)
  14. Silence and I [Eric Woolfson Vocal] * (7:33)
  15. The Naked Eye * (10:48)
  16. Eye Pieces (Classical Naked Eye) * (7:51)
avatar van Snakeskin
Steely Dan maakt ook hele verzorgde rustige muziek, maar het gaat dat iets verfijnder aan toe waardoor het juist weer een bite krijgt en dat mis ik bij Alan Parsons zijn projecten met enige regelmaat.

avatar van Wandelaar
Snakeskin schreef:
De vergelijking met Steely Dan mis ik een beetje. De overeenkomst is het streven naar perfectie en productionele eenheid. Het is beide albumrock, voor de volwassen generatie, maar bij Steely Dan is het typisch Amerikaans, met duidelijke mix van westcoast rock en jazz, de invloed van de metropool, tekstueel intellectueel en niet zelden wrang en sarcastisch.

Alan Parsons Project maakt poprock in een typisch Britse, terughoudende stijl. Conceptmatig, soms maatschappijkritisch, maar nooit snijdend cynisch of sarcastisch. Inderdaad, Snakeskin, de 'bite' mis je bij Alan Parsons. Het is uit een ander soort hout gesneden. En het bedient dan ook een ander publiek. Generaliserend: Steely Dan is voor de kritische intellectueel, Alan Parsons Project verantwoorde ontspanning voor de middenklasse.

avatar van Snakeskin
Wij zijn het eens. Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat het er bij de projecten van Alan Parsons onnodig braaf aan toe gaat, daar waar er mogelijkheden te over waren om één en ander iets meer pit mee te geven. Ik vind uw reactie een prachtige uiteenzetting.

avatar van musician
Met daarbij de aantekening, dat het wel kán, iets minder braaf bij The Alan Parsons Project.
Het spannende debuut "Tales of Mystery and imagination by Edgar Allan Poe" is in dat kader natuurlijk onovertroffen en voor het vergelijk verplichte kost.
The System of doctor Tarr and professor Fether

avatar van Pitchman
Wandelaar schreef; Alan Parsons is verantwoorde ontspanning voor de middenklasse. Wat een onzin zeg. Ik hou van Metallica , Iron Maiden en Motörhead. Maar Alan Parson vind ik ook wonderschone muziek. Die zogenaamde hokjesgeest heb ik nooit begrepen. Ik vreet eigenlijk bijna alles. Als het goed is is het goed. Maakt me dangeen reet uit wat voor genre het is.Dit album is ook gewoon klasse.

avatar van gigage
Inderdaad, sinds wanneer mag de middenklasse ontspannen?

mooi album met voor mij de uitschieters Sirius, Eye in the sky, Silence and I en in iets mindere mate Old and wise. De rest ook een dikke voldoende, behalve dan Gemini. Dat nummer sla ik graag over. Alles bij elkaar een nette 4 sterren.