Queen - Made in Heaven (1995)

Label: Parlophone

1. It's a Beautiful Day (2:32)
  2. Made in Heaven (5:25)
  3. Let Me Live (4:45)
  4. Mother Love (4:49)
  5. My Life Has Been Saved (3:15)
  6. I Was Born to Love You (4:49)
  7. Heaven for Everyone (5:36)
  8. Too Much Love Will Kill You (4:20)
  9. You Don't Fool Me (5:24)
  10. A Winter's Tale (3:49)
  11. It's a Beautiful Day [Reprise] (3:01)
  12. Yeah * (0:04)
  13. Reprise * (22:32)
  14. Heaven for Everyone [Single Version] * (4:39)
  15. It's a Beautiful Day [B-Side Version] * (3:58)
  16. My Life Has Been Saved [1989 B-Side Version] * (3:16)
  17. I Was Born to Love You [Vocal & Piano Version] * (2:55)
  18. Rock in Rio Blues [Live B-Side] * (4:33)
  19. A Winters Tale [Cosy Fireside Mix] * (3:49)
Lazarus Stone
De spanning werkt toe naar Mother Love , daarna komt de ontlading, als Freddie stilvalt krijg je een lange instrumentale 'reprise', prachtig opgebouwd dus.
Wat B-kantjes betreft, er was eens een bandje uit Liverpool..

avatar van Brunniepoo
Mijn verwachtingen waren hooggespannen in 1995, toch nog een nieuw album van mijn favoriete band. Dit zal dan ook het eerste album zijn geweest dat ik gepreordered heb, kreeg er als ik me niet vergis nog een patch bij.

Heaven for everyone was toen al bekend en viel als single niet tegen maar vergeleken daarbij was het album toch wel een fikse tegenvaller, met misschien een nummer of vier dat ik echt van voldoende niveau vind voor een band als Queen. Nu hadden de albums hiervoor ook altijd wel redelijk wat vulsel dus echt als een verrassing kwam het niet, maar de balans sloeg hier toch wel naar de verkeerde kant door.

Nu, bijna achttien jaar later constateer ik dat het verhaal achter het album indrukwekkender is dan het album zelf.

avatar van haythijs
Die laatste zin deelt ook mijn mening over dit album. En wellicht geldt dat ook voor het album Innuendo, hoewel ik dat album vele malen hoger inschat dan deze.
Dit album kan ik dan ook niet als 1 sterk geheel zien zoals LAzarus omschreef, niet alleen songmatig gezien, ook omdat er outtakes zijn gebruikt van nummers uit the Game periode.
Die ene band uit Liverpool was wel vaker een inspirator, ook voor sommige Queenleden, dus wellicht vandaar ook dit product
Als gebaar naar de Queenfans (waartoe ik zeker wel behoor) en het achterliggende verhaal is het natuurlijk een prima document, inhoudelijk gewoon wat minder.

avatar van evert-jan
Ik ben geen fan van Queen, of liefhebber van hun muziek, ze hebben wel eens een mooi nummer gemaakt, maar over de hele linie kan hun muziek me niet bekoren, inclusief 'bohemian rapsody' wat ik écht een draak van een nummer vind!
Als ultieme toegift komt na het overlijden van Freddy deze kaskraker op de proppen: made in heaven.
Alleen de titel spreekt van over de top megalomanie echte ultieme megalomanie in het kwadraat, maar dat kan, en dat moet vooral mogen.
"Omdat ik het zo enorm met mezelf heb getroffen wil ik raag van de gelegenheid gebruik maken om de aandacht op mezelf te vestigen".
Niet aan mij besteed, maar nogmaals: dat is heel persoonlijk!
Nummers als 'love of my life' doen vor mij meer recht dan wat er hier met voorbedachte rade is geproduceerd. laat ik hier maar geen sterren voor geven, Freddy vond zichzelf namelijk al een ster, en is een ster op zij gebied. Een ster in Heaven, dat dan weer wel!

avatar van The_CrY
Met voorbedachte rade geproduceerd? "Omdat ik het zo (...) mezelf te vestigen?"

Ik vind het een beetje een aparte interpretatie van deze posthume plaat. Natuurlijk, een plaat die je uitbrengt na de dood van de zanger doe je niet als het niets op zou leveren, maar de titel zou ik eerder als een soort knipoog opvatten, zeker omdat het nummer al ver voor de dood van Freddie door hemzelf nota bene geschreven en uitgebracht is. 1985 volgens mij.

Het is persoonlijk zeg je, en daar kan ik niets aan veranderen, maar als je de achtergrond en tot standkoming van deze plaat wat beter kent denk ik niet dat je het zo als een "cashgrab" zou kunnen opvatten. Maar ook dat is uiteraard persoonlijk.

Ozric Spacefolk
Voelt meer alsof Evert Jan even zijn Queen-haat kwijt moest.

Maar de achtergrond en totstandkoming van deze plaat ontgaat hem helemaal.

En ook moet hij weten dat het "Freddie" is en niet "Freddy"

1,0
Sorry, maar gelijk dit album eens met de eerste vier en het is pure bullshit, waar Freddy nagenoeg niet meer aan bod kwam. jJammer een overbodige plaat die ook gewwonweg kwaliteit ontbreekt

Neal Peart schreef:

Ooit wel eens gehoord van verschillende smaken? Ik vind dit album echt serieus beter dan Queen 1 en 2.

lennon schreef:

Is dat ook bullshit? Of zou het gewoon mijn smaak zijn?

Niet op ingaan. Deze user vindt maar 10 platen goed, en de rest is slecht.

Aah.. ok got it

lennon schreef:

Is dat ook bullshit? Of zou het gewoon mijn smaak zijn?

Ik zeg alleen maar MIJN MENING (ik wist niet dat je kwaad werd). Jij vind dat niet, nou mooi smaken verschillen.

Ozric Spacefolk schreef:

Niet op ingaan. Deze user vindt maar 10 platen goed, en de rest is slecht.

Uitermate zwak betoog. Feestelijk onderbouwd ook

Neal Peart schreef:

Uitermate zwak betoog. Feestelijk onderbouwd ook

My bad... Ik reageerde te snel. Ik dacht dat je PurpleJapan was.
Ik trek mijn aantijging bij deze in.

Ozric Spacefolk
Maar goed, bullshit is deze plaat niet. Ik heb nog nooit zo'n mooi eerbetoon aan een gestorven zanger gezien.

Al is het meer een verzamelplaat dan een studioplaat.

Waardig, absoluut. Beetje bijelkaar geraapt. Wat knip en plakwerk, maar je hoort wel Freddie die zijn laatste bijdragen levert. En dat is op zich natuurlijk al beladen.
Nooit geen moeite mee gehad dat ze deze uitbrachten.

Oké Ozric accepted!!

avatar van JohnWilliams
Geweldig album, Mother love zorgt bij elke luisterbeurt steeds voor kippenvel, één van zijn beste nummers! Wauw.

avatar van DargorDT
Ik ben zo'n Queen-fan die echt álle albums kan waarderen. Zelfs Flash Gordon heeft voor mij charme, al komt dat óók omdat ik de film kan dromen Wat Made in Heaven betreft, vind ik het geweldig dat deze is uitgebracht. Het zou echt een misdaad zijn geweest als ze dat niet hadden gedaan.

Freddie heeft niet met zijn laatste krachten, met zijn laatste adem op zijn laatste benen de longen uit zijn lijf staan zingen voor een of andere stoffige archiefkast. De release was een schitterend eerbetoon, maar moet je je het omgekeerde eens voorstellen...

Natuurlijk moest er wat bij elkaar geraapt worden. Vandaar dat ik de opgepoetste versie van My Life Has Been Saved op de koop toeneem.

1,0
@DagorDT gelukkig kan ik nog het kaf van het koren scheiden en is dit album vlug in elkaar geflanst en heeft weinig meer echt met Queen te maken...

avatar van DargorDT
@Neil Peart: Dit heeft alles met Queen te maken. Je kunt de nummers slecht vinden, dat is een kwestie van smaak. Maar zeggen dat dit geen Queen-album is, kan niet hoor... Maar dat is mijn mening, en ik respecteer die van jou. Even goede vrienden.

Heh?

Bandjes die je goed vindt, daar zoek je toch ook verzamelaars van b-kantjes en rarities?
Made in Heaven is zo'n plaat. Zo'n laatste plaat met alles wat met Queen en Mercury te maken heeft.

Een waardig sluitstuk.

Ik heb trouwens ook nog twee boxsets met totaal 7 cd's vol met rarities van '71-'91 van Queen en Mercury. Dan is deze plaat toch een stuk overzichtelijker...

avatar van De buurman
Ik ben benieuwd wat Mercury zelf gevonden zou hebben van die hardrockversies van Made In Heaven en I Was Born To Love You. Waren zeker niet uitgebracht op een volgend Queen album, als Freddie Mercury er nog geweest zou zijn.

Je kunt je verder afvragen of de solostukken van May (Too Much Love..) en Taylor (Heaven For Everyone) ooit onder de Queenvlag uitgebracht zouden zijn als Mercury nog geleefd had.

Eigenlijk geldt dat voor de meeste stukken. Het merendeel is half afgemaakt oud werk, afgekeurd oud werk of gerecycled oud werk. 't Is knap dat May er nog een heel album heeft weten uit te persen.

Ozric Spacefolk
Heaven for Everyone is natuurlijk een Cross-nummer, waar overigens Freddie welop meezong.

Deze plaat is ook meer een verzamelplaat dan een studioplaat. Wel een opgepoetste verzamelplaat. Maar voor een Queen-collector toch redelijk essentieel.

De Greatest Hits I,II,III etc. bieden niets nieuws en Made in Heaven wel.

Ik snap de discussie niet zo goed.

De laatste stukken van Freddie staan op een album wat is aangevuld met wat nieuwe versies van B- kanten of dergelijke.

Het is verdorie harstikke mooi dat ze dat met ons wilde delen en dat Freddie elke seconde die hij kon er een noot uit wilde persen om ons, luisteraars, nog te kunnen laten genieten van zijn bijzondere stem.

Het tragische in Mother love, wat echt zijn laatste werk is, het wonderschone A winters tale, en ook too much love will kill you is schitterend!

Wat een gezeur over een wel of niet waardig afscheid... "we" waren Fredie kwijt, maar gelukkig had ie nog wat klaar liggen voor ons.. en ik vind het erg bijzonder.

Als het goed is komt er een "nieuw" album uit, met bij een geraapte stukken, dat is misschien een album waar je dat over kan zeggen. Ik vind het echter fantastisch om weer eens wat "nieuws' te horen, en zal niet gaan zitten zeuren.

Dit album wordt ten onrechte afgebrand als Queen onwaardig, en nutteloos.. Ik vind het ondankbaar, zeker als je Queen een warm hart toedraagt.

Geweldig album dit.. en de sfeer waarin dit is gemaakt maakt dat alleen nog maar om meer respect voor te hebben.

Zo, ik heb gesproken

avatar van rkdev
... en IK ben het met je eens

Prima analyse!!

Queen had al een waardig sluitstuk en dat heette Innuendo.

Het is toch logisch dat dit niet was uitgebracht als Freddie nog had geleefd? Dat is zo'n open deur... Nee, met Freddie hadden ze een ánder Queen-album uitgebracht. Logisch. En de aanzetjes van dat Queen-album horen we hier.

Stiekem lach ik in mijn vuistje. Ik heb gewoon meer 'Queen' om van te genieten dan mensen die Made in Heaven het liefst hadden verboden. En 3,49 als gemiddelde is toch zo slecht nog niet!

avatar van De buurman
DargorDT schreef:

Als dat zo logisch is, waarom moet het dan uitgebracht worden? Het is leuk voor Brian May dat hij eens lekker los kon gaan op de solonummers van Mercury, met gitaarmuren die het klankspectrum zo'n beetje opvullen. En ik geef toe dat het best leuk klinkt voor een keertje. Maar voor wie is het gemaakt? De nummers bestonden toch al?

Verder behoren nummers als Mother Love en A Winter's Tale nou niet bepaald tot Queen's topnummers. Ik snap niet dat een Queen fan daar nou echt van kan genieten. De andere half afgemaakte stukken (Beautiful Day, Let Me Live, My Life Has Been Saved) zijn middelmatige ideetjes, niet meer dan dat. Om over You Don't Fool Me nog maar te zwijgen.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de Mercury solonummers in deze uitvoeringen wel wat lekkerder vind dan met die poppy sound van Mercury's eigen geflopte soloplaat. Maar the man himself wilde het destijds zonder May's geijkte gitaarpartijen uitbrengen. Dus wie is dr. Brian om die nummers nu op te pakken en te voorzien van zijn eigen vettige saus?

Krijgen we op het volgende "Queen"album, waar de Queen marketingafdeling vast al allemaal campagnes op aan het bedenken is, The Great Pretender met allemaal scheurende solo's? De nummers die Freddie Mercury met Michael Jackson opnam schijnen al onder handen genomen te zijn, dus ik vrees het ergste.

De buurman schreef:

Niemand verplicht je tot luisteren he

Ik beschouw mezelf niet als fan van Queen, maar zeker wel tot een zeer groot liefhebber, en ben erg tevreden met deze plaat.. wat jij onmogelijk acht, kan dus blijkbaar wel. STerker nog, ik geef het gewoon 4 dikke sterren, want ik vind het een erg mooi eerbetoon aan een zeer speciale zanger. Mooi gedaan, en met heel veel respect.

Oh, en My life has been saved was een voormalig B-Kantje wat ook is bewerkt, en dus geen halfbakken nieuw nummer