The War on Drugs - Lost in the Dream (2014)

Label: Secretly Canadian

1. Under the Pressure (8:50)
  2. Red Eyes (4:57)
  3. Suffering (6:00)
  4. An Ocean in Between the Waves (7:10)
  5. Disappearing (6:49)
  6. Eyes to the Wind (5:54)
  7. The Haunting Idle (3:08)
  8. Burning (5:45)
  9. Lost in the Dream (4:08)
  10. In Reverse (7:41)
Nicolaib88 schreef:
1 en 6 vind ik gewoon goed, over 7 heb ik geen mening, 2, 3 ,4 ,5, en 8 vind ik steengoed en erg mooi en 9 en de laatste vijf minuten van 10 vind ik buitenaards. 4.5*

Inmiddels vind ik alle nummers buitenaards, met uitzondering van Idle wind. Ik verhoog mijn waardering naar vijf sterren.

Als ik trouwens al een vergelijking kan maken tussen Bruce Springsteen & E Street Band en War On Drugs, dan komt I`m on fire van Bruce het meest in de buurt van de nummers van War On Drugs. Ook echt een prachtig nummer, trouwens, I`m on fire.

avatar van esteban
Toegegeven, vóór Under the Pressure zo'n dikke twee jaar geleden op Studio Brussel voorbij kwam, kende ik The War on Drugs helemaal niet. Het nummer viel mij op in die zin dat ik meende een genre-klassieker uit vervlogen tijden te horen, want zo klinkt het wel. "Dit is vast iets wat mijn vader destijds énorm zal gesmaakt hebben.", dacht ik. Dat is nog méér het geval bij Red Eyes. Groot was toen mijn verbazing toen bleek dat het om een hedendaagse groep ging. De onwetendheid bij mezelf, een schande.

Wat een ontdekking. Wat een sound. Wat een klasse. En sfeervol, het heeft geen naam. Een album dat ik met volle overtuiging toch eindelijk eens aan mijn vader (56) ga voorstellen. Het is járen geleden dat hij een recente plaat kon waarderen, maar ik denk dat het deze keer helemaal raak zal zijn. En dat zal ook wel gelden voor de volgende plaat, wanneer ik Strangest Thing hoor. Ik droom er helemaal bij weg.

avatar van Pietro
Dit album was vier jaar geleden een bijzonder prettige kennismaking met de band die nu tegen een nummer 1 positie aanhikt in mijn album top 10.

Sfeervolle, ingetogen composities – zoals het dromerige titelnummer en het meeslepende Eyes to the Wind, dat rustig begint maar naar een hoogtepunt toewerkt – worden afgewisseld met wat meer up-tempo materiaal zoals het enerverende An Ocean in Between the Waves en het catchy Red Eyes.

De band heeft met dit derde album een bijzondere sound weten te creëren die enerzijds doet denken aan de jaren 70 en 80, maar daarnaast voldoende authenticiteit en eigenheid heeft om te blijven verrassen.

Het album lijkt met iedere luisterbeurt beter te worden. Naast het indrukwekkende songmateriaal speelt daarbij ook de voor mij uit duizenden herkenbare zang van Adam Granduciel een belangrijke rol. Daarom kan ik niet anders dan de maximale score toekennen aan dit prachtige album.

avatar van Patrick Bruin
esteban schreef:

En... hoe is het je vader bevallen?

avatar van esteban
Het is er nog niet van gekomen. De goede man heeft haast nooit te kans een rustig muziek te kunnen beluisteren.