U2 - Songs of Innocence (2014)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. The Miracle (Of Joey Ramone) (4:15)
  2. Every Breaking Wave (4:12)
  3. California (There Is No End to Love) (3:59)
  4. Song for Someone (3:46)
  5. Iris (Hold Me Close) (5:19)
  6. Volcano (3:14)
  7. Raised by Wolves (4:05)
  8. Cedarwood Road (4:25)
  9. Sleep Like a Baby Tonight (5:01)
  10. This Is Where You Can Reach Me Now (5:05)
  11. The Troubles (4:45)

met Lykke Li

12. Lucifer's Hands * (3:55)
  13. The Crystal Ballroom * (4:40)
  14. Every Breaking Wave [From Acoustic Sessions] * (4:29)
  15. California (There Is No End to Love) [From Acoustic Sessions] * (3:20)
  16. Raised by Wolves [From Acoustic Sessions] * (3:58)
  17. Cedarwood Road [From Acoustic Sessions] * (3:19)
  18. Song for Someone [From Acoustic Sessions] * (3:37)
  19. The Miracle (Of Joey Ramone) [Busker Version] * (4:07)
  20. The Troubles [Alternative Version] * (4:32)
  21. Sleep Like a Baby Tonight [Alternative Perspective Mix by Tchad Blake] / Invisible * (10:28)
  22. The Crystal Ballroom [12" Mix] * (7:30)

avatar van luigifort
WTF!!! Dat blad lees ik niet meer...

avatar van Shelter
Best leuk album, zo goed en verrassend als het vroeger was zie ik niet meer gebeuren maar dat wil niet zeggen dat alles wat nu uitkomt per se slecht is. Dit album heeft wat leuke tracks (naar mijn mening vooral de rustigere nummers zoals Song For Someone). Alleen Iris vind ik echt een ruk nummer.

luigifort schreef:
WTF!!! Dat blad lees ik niet meer...

Hoe weet jij dan aan het einde vh jaar welke albums goed zijn geweest

avatar van lennon
Rudi S schreef:

2014 best RS

Ja, die sloeg ik voorheen wel hoog aan, maar dit gaat natuurlijk nergens over.

avatar van Running On Empty
Rudi S schreef:

2014 best RS

Hoeveel zou Apple overgemaakt hebben aan Rolling Stone ??

Running On Empty appeltje voor de dorst
Zou Blatter hier ook iets mee te maken hebben

avatar van Jelle78
Album van het jaar is wel wat overdreven inderdaad. Ik vind Songs Of Innocence een prima plaat met enkele van de beste nummers die U2 in tijden heeft opgenomen, maar helaas ook met een aantal missers. ik acht het niet uitgesloten dat hij ergens onderaan mijn top 10 van 2014 gaat eindigen, maar nummer 1? Dat zeker niet.

avatar van sierrra
Ik vind juist dat door het ontbreken van missers dit album beter is dan zijn voorganger(s).
Nummer 1 van 2014 is inderdaad wel erg positief. Lijstjes zeggen mij dan ook weinig. Alleen handig om te checken wat er allemaal is uitgekomen.

avatar van douwef
album laatste tijd meerdere malen weer eens beluisterd en vindt het toch beter dan dat ik eerst schreef. Ik blijf er wel bij dat ze het minder gepolijst hadden moeten doen en met minder producers. Maar vooral de rustiger nummers die springen er erg positief uit. De wat snellere nummers hadden rauwer gemogen dan wat het een beter plaat geweest

Ordinary Love had er van mij nog wel bij op gemogen.

douwef schreef:

Ik verwacht dat live de nummers iets rauwer zijn dan op het album. Is ook vaak de reden waarom U2 live beter klinkt.

avatar van douwef
sierrra schreef:

Live komen de nummers van U2 inderdaad beter uit de verf. Bij de laatste 360 tour deden de nummers van " No Line On The Horizon" het net zo goed als de oude nummers. Op hun albums wil het nog wel eens te overgeproduceerd klinken maar live zal het wel weer fantastisch zijn. Ik ben er op 13 september er bij ( ben lid van de U2 fanclub )

avatar van Ronald5150
Ik heb zelden zoveel ophef meegemaakt bij de release van een nieuw album. De wereld stond in brand toen Apple bij de bekendmaking van hun nieuwe producten ook de release van ”Songs of Innocence” van U2 wereldwijd beschikbaar maakte voor iTunes gebruikers. Met toenemende verbazing heb ik dan ook de berichten bij dit album gelezen. En ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat de mening van een significant aantal gebruikers meer afhangt van de omstandigheden waaronder dit album is uitgebracht, dan over de muziek zelf. Een veelgebruikt argument is dat Apple zonder toestemming muziek importeert in de bibliotheek van haar iTunes gebruikers. Persoonlijk vind ik dit nogal van het kaliber krokodillentranen. Je heb namelijk zelf in de hand in hoeverre automatisch muziek beschikbaar komt in je eigen bibliotheek. Dit kun je gewoon configureren in de instellingen. In mijn geval als iTunes gebruiker stond het album ”Songs of Innocence” dan ook niet automatisch in mijn bibliotheek, maar stond netjes te wachten in de Cloud totdat ik er zelf toestemming voor gaf om deze te downloaden en te importeren. Niks aan de hand dus wat mij betreft, en nog gratis ook. En dan nu van de bijzaken naar de hoofdzaak, namelijk de muziek. Om eerlijk te zijn had ik geen hoge verwachtingen van ”Songs of Innocence”. De laatste albums van U2 kunnen me eigenlijk maar zeer matig bekoren en vind ik ”Achtung Baby” het laatste goede album van de Ieren. Toch ben ik elke keer opnieuw benieuwd naar nieuw materiaal van U2 en heb ik me er na verloop van tijd toch aan gewaagd. De eerste luisterbeurt viel me eigenlijk al niet tegen. Ik hoorde weer wat van die typische U2 melodieën. De wereldverbeteraar Bono blijft op de achtergrond, waardoor de liedjes niet een geforceerde politieke of maatschappelijke lading meekrijgen. Bij elke volgende luisterbeurt groeide het album. De gitaarpartijen van The Edge klinken weer als vanouds zonder dat ze te overheersend zijn. Ik zeg er gelijk bij dat niet alle liedjes even goed zijn, maar over het geheel genomen vind ik ”Songs of Innocence” toch een verrassing, en dan in positieve zin. Er staan weer liedjes op die zich tussen je oren gaan nestelen. Nummers als ”Every Breaking Wave” of ”Cedarwood Road” hebben iets onweerstaanbaars. Het is lang geleden dat ik zoiets voelde bij liedjes van U2. ”Songs of Innocence” kan zich niet meten met U2 meesterwerken als ”The Joshua Tree” of ”Achtung Baby”, maar persoonlijk vind ik dit album hun beste sinds de jaren 90.

0,5
Nooit interesse gehad in U2 en ineens besluiten ze hun album op mijn iPad te kwakken. Die opgedrongen zooi werkt me echt op mijn zenuwen en vooralsnog geen idee hoe ik het moet verwijderen. Die halve ster zal ze hopelijk leren.

avatar van The_CrY
Uiteraard, want Bono & Co kijken ook regelmatig op musicmeter.

RuudC schreef:

Binnen een jaar weer een nieuwe cd van deze superband. Jammer dat zovelen zich storen aan dit album en hoe ze dit van hun IPhone moeten halen. Lijkt me toch niet zo moeilijk of je hebt geen verstand van die dingen.

avatar van sierrra
Als je na ruim drie maanden nog niet weet hij je dit moet verwijderen....

0,5
Naja, ik heb het uiteindelijk moeten googlen, want iTunes en de tablet deden beiden alsof deze plaat niet eens bestond. Dat in combinatie met mijn luie karakter heeft er voor gezorgd dat ik me wel steeds bleef frustreren.

avatar van rkdev
RuudC schreef:
Maar het blijft een haatstem als dit je motivatie is om 0,5 te geven.

0,5
Achter iedere 0,5 ster schuilt een haatstem.

avatar van devel-hunt
RuudC schreef:
Achter iedere 0,5 ster schuilt een haatstem.

Haat is altijd slecht voor je Karma

avatar van Editoor
RuudC schreef:

Je eigen incompetentie zit mooi in je stem verwerkt.

avatar van goldendream
Vandaag in Het Nieuwsblad, de meest gelezen Belgische krant: overzicht van dé albums van 2014. Deze van U2 staat in de flop-top 3. Ik vind dat leuk.

Hendrik68
Dat is niet zo heel verrassend dat jij dat leuk vindt. Vertel eens iets nieuws. Volgens Rolling Stone is dit het album van het jaar, dus wat is wijsheid. Ik denk persoonlijk dat beide noteringen nergens op slaan. Als je de meeste objectieve meningen er op na slaat dan heeft U2 geen topwerk afgeleverd, maar ook zeker geen prutswerk. Ik kan me niet voorstellen dat ook maar 1 iemand dit album in zijn top 10 van dit jaar op zal nemen. Maar ook niet in een flop 10. Zegt ook alles over zo'n Nieuwsblad dat ze zich met zoiets bezig houden.

avatar van goldendream
Natuurlijk zijn er veel mindere albums te noemen uit 2014. Al de Rihanna's, Biebers,One Directions en hiphopperkes alleen al brachten veel slechtere dingen uit.

Hendrik68 schreef:

Staat bij mij op de 4e plek.

avatar van Rudi S
Ik kan mij ook niet voorstellen dat ook maar iemand dit een slecht album vindt

avatar van Alicia
Staat bij mij op de 5e plek voorlopig...