Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium (2006)

Label: Warner Bros.

1. Dani California (4:42)
  2. Snow ((Hey Oh)) (5:34)
  3. Charlie (4:37)
  4. Stadium Arcadium (5:15)
  5. Hump de Bump (3:33)
  6. She's Only 18 (3:25)
  7. Slow Cheetah (5:19)
  8. Torture Me (3:44)
  9. Strip My Mind (4:19)
  10. Especially in Michigan (4:00)

met Omar Rodriguez-Lopez

11. Warlocks (3:25)

met Billy Preston

12. C'mon Girl (3:48)
  13. Wet Sand (5:09)
  14. Hey (5:39)
  15. Desecration Smile (5:01)
  16. Tell Me Baby (4:07)
  17. Hard to Concentrate (4:01)
  18. 21st Century (4:22)
  19. She Looks to Me (4:06)
  20. Readymade (4:30)
  21. If (2:52)
  22. Make You Feel Better (3:51)
  23. Animal Bar (5:25)
  24. So Much I (3:44)
  25. Storm in a Teacup (3:45)
  26. We Believe (3:36)
  27. Turn It Again (6:06)
  28. Death of a Martian (4:24)
devel-hunt schreef:
Zal je toch ook eens Mother milk moeten proberen, in dezelfde sfeer als BSSM.

Inderdaad, maar MM is iets punkier.
Uplift Mofo ligt eigenlijk ook wel in dezelfde lijn.

avatar van RHCP-AC DC
hansjuvefan schreef:
Ik heb deze plaat na 1 jaar weer eens onder het stof gehaald en ik moet zeggen, het klinkt nog altijd even lekker dan de 1e keer. Het verveelt idd niet!
[/quote]

[quote] Mee eens. niet hun beste album allertijden, maar wel heel goed. Ik heb zin om hem nu te luisteren, maar ik ben hem kwijt!

avatar van master-rens
Als iemand deze cd nog wilt hebben, je mag em van mij kopen of ruilen voor een andere cd. PM maar

Ampivinni schreef:
teveel vullers

daar ben ik het wel mee eens

master-rens schreef:
teveel vullers

Ampivinni schreef:
daar ben ik het wel mee eens

heeelemaal niet mee eens. als je het leuke muziek vind en je hebt het album meer dan 1 keer geluisterd dan weet je dat je niet van "vullers" kunt spreken, maar ik neem aan dat jullie dit album niet vaak hebben geluisterd en alleen de "hits"kunnen waarderen, jammer hoor

avatar van frusciflea
Er staan wat mij betreft enorm goede nummers op, maar ook veel vullers inderdaad.

Strip My Mind, Torture Me en Especially in Michigan zouden eerst niet op het album komen, maar als b-sides... Wat mij betreft maken die 3 juist onderdeel van de beste nummers van dit album.

Storm in a Teacup blijft me doen denken aan de OHM-periode.
21st Century en Readymade hebben een bepaalde BSSM-feeling over zich, die sound.

Hard to Concentrate vind ik erg mooi op het instrumentale vlak... maar de lyrics zijn bijna om te kotsen!

De schreeuw van John op Wet Sand is gewoonweg prachtig!

John heeft dan ook eigenlijk de meeste inbreng gegeven op dit album lijkt me... al gaat ie nog veel verder in zijn solo-carrière, wat ik eigenlijk enorm veel meer waardeer dan RHCP, maar dat is weer een ander verhaal

avatar van hpdewin
ja john heeft inderdaad heel veel aan dit album ingebracht
luister maar is murders van hem zelf en wet sand van red hot chilli peppers dat einde ongeveer dan hoor je de overeenkomst op den duur goed . maar ik vind het wel zonde dat er zo over gedacht word ik vind egt elk nummer super goed op hump de bump (die skip ik meestal ook ) na. Maar het duurde bij mij ook wel een tijd voordat ik het album egt meer ging waarderen dan de andwere van de RHCP. op den duur hoor je dat het egt goed in elkaar zit en dat er zeker geen "vullers"bij zitten maar het heeft wat tijd nodig denk ik

haveman
hpdewin schreef:

Waarom neem je aan dat ze dit album niet vaak hebben geluisterd en waarom neem je aan dat ze alleen de hits kunnen waarderen?

avatar van kaztor
Heb 'm voor zeer weinig kunnen aanschaffen en nogmaals beluisterd en ik kan het echt niet helpen: De productie klinkt tè hard (ik vind de albums vanaf Californication gewoon lelijk klinken in dat opzicht) en ik heb het idee steeds naar hetzelfde nummer te luisteren. De intro's, de opbouw, de outro's... Het klinkt allemaal identiek. En elk nummer eindigt met een gitaarsolo. Een alom gehaat album als One Hot Minute biedt gewoon veel meer variatie en spanning. Ik blijf het nieuwe werk daarentegen half-geslaagd vinden.

king_arthur schreef:
Zoals John Frusciante en Flea al zeiden in een interview: 'if you don't like this album, you don't like the Chili Peppers'.

Dit vind ik nogal een ridicule constatering. Natuurlijk zeggen ze dat over hun nieuwste kindje, maar ieder mens met oren weet dat dit ver af staat van het unieke geluid waarmee ze zijn begonnen. Als ze zouden zeggen dat Freaky Stylie het ultieme 'Peppers'-geluid bevat kan ik ze geen ongelijk geven. Toch wel weer een bewijs dat vooral Frusciante wat naast z'n schoenen loopt. One Hot Minute kwam er daardoor op de Greatest Hits-cd ook bekaaid vanaf...

avatar van Kronos
Vullers? Op een album dat meer dan 2 uur duurt?

Het is wat makkelijk om de nummers die je minder vindt vullers te noemen. Misschien is het een idee dat iedereen die van vullers spreekt een album samen te stellen dat 1 uur duurt. Wellicht komen daar allemaal verschillende albums uit, waaruit zou blijken dat het gewoon om een persoonlijke voorkeur gaat.

Zo ook bij de nieuwe van Metallica, waar de ene vindt dat dit nummer er niet op had gemoeten en een andere dat weer van een ander nummer vindt. Tja.

Nochtans is het tegenwoordig met een CD makkelijk om nummers die niet bevallen even te skippen of vooraf eruit te programmeren. Wat mij betreft mogen lange albums dus wel. Zolang er maar geen echte vullers opstaan, waar niemand wat aan heeft.

kaztor schreef:
Dit vind ik nogal een ridicule constatering.

exact

avatar van kaztor
Okee, you got me... Ik bedoel er in ieder geval mee dat ik het er niet mee eens ben...

avatar van John Frusciante
Goed album van The Peppers, maar er staan te veel nummers op, en daardoor ook veel net niet nummers, bijvoorbeeld, Hump de Bump , wat ik echt een irritant nummer vind. Maar er staan natuurlijk ook genoeg mooie nummers op bijv. Wet Sand , Torture me, Slow Cheetah etc. Ik vind de samenzag van Kiedis en frusciante op dit album echt mooi. Ik vind het zelf niet erg dat The Peppers de wat meer rustige kant op gaan want ik kan de wat ruigere en rustige kant van The Peppers beiden waarderen. Dit is zeker geen slecht album en krijgt van mij 4 sterren.

haveman
hpdewin schreef:

exact

Misschien ook even reageren op het bericht daarboven?

haveman schreef:

Misschien ook even reageren op het bericht daarboven?

oh ik had het niet gezien, het is all een tijdje terug dat ik dat zei, ik stelde het een beetje teveel zwart op wit sorry daarvoor

haveman schreef:

wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat als je die nummers die dan "vullers" genoemd worden meerdere keren luistert dan zul je zien dat ook die op hun manier speciaal zijn en (als je er van houd) best leuk kunnen zijn

haha ja ik begrijp het

John Frusciante schreef:

Ja je zet het niet zo bijzonder gemakkelijk op daardoor dat is waar
Ik snap wat je bedoeld

avatar van Maximusic
Ik vind de plaat moeilijk te omschrijven wat ik er nou precies van vind, omdat er zo veel nummers op staan waarvan ik bij sommige helemaal uit mn dak ga en anderen weer oersaai vind.
Zo vind ik Hump de Bump een erg geforceerd funk nummertje en Stadium Arcadium echt slaapverwekkend. Daarintegen vind ik nummers als Ready Made en Storm in a Teacup helemaal te gek. Hierin hoor ik echt de peppers van de vroege jaren 90 terug.
Er staan verder nog een hoop andere nummers op die dit album voor de liefhebber zeker de moeite waard maken, bijvoorbeeld: Wet Sand, Slow Cheeta, Warlocks, Desecration Smile, So Much I en Turn it Again.

Kortom mijn waardering is meer positief als negatief, er staan alleen zoals de meesten al zeggen altijd wel wat nummers op die je liever skipt.
Achja wel gelijk een helehoop nummers voor je geld!

avatar van Hendrix4live
Weer een toppertje van de peppers. Heb hem vaak gedraaid. Wat je vaak terug hoort in de nummers (niet alle maar wel veel) is dat er prachtige solo's aan het eind worden gespeeld. Voorbeelden: snow, wet sand, charlie en nog een paar. Ik denk dat dat een soort formule is. Je hoort het namelijk ook op By the Way.

Het zijn er in totaal 28 dus ik doe er maar een paar:

Hun eerste single Dani California vond ik al heel gaaf. Het hele nummer door hoor je die trage bas van Flea en vlak voor het refrein hoor de je dat ie er echt in gaat knallen.

Snow, ik vond het toen ik het voor het eerst hoorde een aardig nummer. Later werd ie zo vaak gedraaid op de radio - waar ik een hekel aan heb- dat ik hem niet meer zo leuk vond. Maar hij deed het zo goed dat ik hem maar eens goed ging beluisteren. Ik toen merkte ik pas hoe goed hij eigenlijk in mekaar zit.

Charlie vind ik een van de mooiste van de plaat maar ook een van de mooiste liedjes van hun. Het heeft een lekker funky couplet waar je erg vrolijk van word. Het tussenstukje hebben ze goed gedaan de stemveranderingen zijn goed gedaan. Daarna volgt nog een keer het couplet en dan het refrein. Het is een beetje ingetogen refrein maar dan volgt een soort solo van John, eigenlijk ook een soort tussenstuk. Erg simpele solo, maar ook ontzettend krachtig. Hij word ook nog een keer herhaald op het einde waar hij nog als laatste een echte solo door heen speelt.

Eén nummer van de plaat, Slow Cheetah, vind ik een wat donker liedje. Erg mooi, en krijg er ook vaak kippenvel door. Het is een nummer -ik vergelijk het qua volgorde even met I Could have Lied- dat zich steeds opbouwt en dan eindigt.

If (van cd 2) vind ik een wel erg rustig nummer. Dat is misschien ook wel nodig voor variatie. Maar het word misschien een beetje saai op een gegeven moment. Hij is zeker niet slecht alleen vind ik hem eigenlijk iets te rustig.

Hard to Concentrate (past goed bij mij), luister ik altijd "aandachtig" naar. Het is een dromerig nummer ook door de Cajon van Chad, wat het ook rustiger maakt.

Death of the Martian vind ik een goede keuze als einde. Het eindstuk van het nummer heeft ook wel iets weg van "de formule" van hun. Het is dit keer geen gitaarsolo maar Anthony's stem. Als je die tekst leest is het net of hij een spannend verhaal aan het vertellen is.

Kortom: Dit was zeker geen slechte plaat. Er zit veel variatie in, geen slechte liedjes dus deze hoort zeker bij de peppers-platen thuis.

avatar van frusciflea
Ook wel leuk met de solo's is dat Dani California een Hendrix-achtige solo heeft (zoals ruimschoots bekend was... Purple Haze)

Maar ook het bij de laatste noten van de eindsolo van Make You Feel Better benadert deze de eindsolo én sound van David Bowie's "John, I'm Only Dancing"

Ik vind dat sowieso wel tof, John doet er ook niet zo moeilijk over. Zo is de opener van zijn eigen plaat The Empyrean ook bijna een kopie van Funkadelic's "Maggot Brain".

Het is voor hem geen kopiëren van, maar juist het prachtig toepassen van de invloeden. Zo heeft ie wel eens eerder gezegd dat ie een nummer hoorde en de volgende dag probeerde na te spelen, en dat er wat eigens uit kwam.

Ik blijf het wel tof vinden dat John bij Dani California ook beïnvloed was door de beats van de Wu Tang Clan!

En ook geweldig hoe hij in een interview uitlegt dat ie de eindsolo van Dani twee keer in zijn geheel gespeeld heeft, op het laatste stukje na (met de wah), dat wat moeilijker 1 op 1 na te spelen was, en dat ie dan zegt dat ie dat stukje gekopiëerd had, door een modulatiefilter gegooid had en dat ie vervolgens lacherig zoiets zei van: "It's sounds like I'm a genius"

Geweldige muzikant! (tja, ik ben een enorm groot Frusciante-fan!)

Mooi album. Komt uit 2006, maar is nu toch al een klassieker. Zeker de nummers Snow, Tell Me Baby, Desecration Smile en Dani California vind ik uitblinkers.

avatar van RensZ
Wat me trouwens opvalt, de nummers waar het meeste op gestemd is zijn ook de meest commerciële nummers van dit album. Dan krijg ik de gedachte wat voor mensen hierop stemmen, de mensen die hitgevoelig zijn of de echte kenners.

Especially in Michigan, ik denk samen met Wet Sand wel het beste nummer van deze plaat, wordt minder op gestemd als een nummers als Desecration Smile, onbegrijpelijk.

RensZ schreef:

Hoe kan je zien waar het meest op is gestemd dan?

Lukk0
Bij statistieken kun je zien welke tracks het meest als favoriet aangevinkt zijn. Het valt inderdaad op hoe hoog de singles staan, zeker als ik erbij bedenk dat ik die behalve Dani California de wat mindere nummers van het album vind.

Stijn_Slayer
De singles vind ik ook niet goed. Snow heeft een leuk riffje, maar daar blijft het bij. Dani California vind ik wel leuk, maar erg origineel is die natuurlijk niet. Dat riff is al zo vaak gebruikt.

avatar van RensZ
Precies, daarom ging ik me dat even afvragen. Want de echte goeie nummers staan veel lager; Especially In Michigan, Wet Sand (niet zo heel laag maar bovenaan ook niet terwijl dat zeker een van de beste is), Hard To Concentrate en wat te denken van 21st Century, gruwelijke bassline en übervette solo at the end.

avatar van kaztor
Ik wil eigenlijk wel even kwijt dat cd 2 me veel beter bevalt dan cd 1.
Veel meer old-school Peppers...

SSS
Lukk0 schreef:

Het duurde dan ook 4 albums voor ze écht doorbraken met de single: Under the Bridge (op het 5de album, 2de single). Het is dus niet zo raar dat de singles hoog staan, want die nummers herkenen de mensen.

Nummers als Funky Monks, I Could Have Lied, Throw Away Your Television, Get On Top, Cabron zijn ook goede nummers maar minder bekend.

avatar van RensZ
Conclusie: mensen moeten meer naar het hele album luisteren ipv de singles.

avatar van kaztor
Zo eens uit het hoofd vind ik Storm In A Teacup, Readymade en Charlie sowieso al veel beter dan de singles. Op de andere albums vind ik ook dat er veel betere nummers op staan dan de singles.

avatar van RensZ
Dat is toch bijna altijd zo, de singles zijn het meest toegankelijk voor het grote publiek. Dat maakt de nummers niet meteen de beste van het album.

Wat ik toppers vind van dit album:
* Stadium Arcadium
* Especially in Michigan
* Wet Sand
* Hard to Concentrate
* 21st Century
* So Much I
* Storm In A Teacup
* Readymade

Oftewel, de 2e cd vind ik dan weer beter.

Ik hoop dat er in de toekomst de mannen weer bij elkaar gaan komen en weer muziek gaan maken.

avatar van Ice Cream Man
Stevige tegenvaller toch wel na het geweldige Californication en het ronduit sublieme en tijdloze By The Way. Nummers doen me nog niet half zo veel als die op bovengenoemde platen.