Pink Floyd - The Endless River (2014)

Label: Parlophone

1. Things Left Unsaid (4:26)
  2. It’s What We Do (6:15)
  3. Ebb and Flow (1:52)
  4. Sum (4:50)
  5. Skins (2:32)
  6. Unsung (1:06)
  7. Anisina (3:10)
  8. The Lost Art of Conversation (1:43)
  9. On Noodle Street (1:42)
  10. Night Light (1:42)
  11. Allons-y (1) (1:56)
  12. Autumn ’68 (1:37)
  13. Allons-y (2) (1:35)
  14. Talkin’ Hawkin’ (3:26)
  15. Calling (3:38)
  16. Eyes to Pearls (1:52)
  17. Surfacing (2:47)
  18. Louder Than Words (6:37)
  19. TBS9 * (2:28)
  20. TBS14 * (4:11)
  21. Nervana * (5:30)
avatar van bikkel2
Dit is eigenlijk een ode aan Wright. En de meeste stukken zijn ontstaan met Wright tijdens het maken van The Division Bell.
Er zijn ook oudere stukken gebruikt van Wright.

Ondertussen wat stukken gehoord. Sferisch en voortkabbelend. Geen echte verrassingen. Fraai gitaarwerk van Gilmour.
Maar het is tot nu toe iets wat ik al eerder gehoord heb.

avatar van marathonman
ik begrijp het hoe en waarom van dit album maar ook het verschil tussen Anouk, JM Jarre en Pink Floyd, dit verduidelijkt veel!!

PParos schreef:

Ik heb zelden grotere onzin gehoord. OK, als je er niet veel aan vind, dat kan, maar dit slaat echt nergens op.

Pardon? Dit is een feit. Dit zijn leftovers van The Division Bell. Destijds niet goed genoeg. Matig restmateriaal. Nu met veel aplomb uitgebracht als een nieuw album. Schandalig.

0,5

Ik proef uit de berichten juist dat Stuart Bell wél een liefhebber is van de oudere Pink Floyd. Zegt een stem op alleen Dark Side of the Moon genoeg? Natuurlijk niet. Het is nou niet bepaald zo dat hun gehele oeuvre hetzelfde klinkt als dat album. Het kan heel goed dat hij Animals of The Wall bijvoorbeeld wel erg goed vindt. Jij neemt voor het gemak maar iets aan, wat helemaal niet zo evident is.

Slimste opmerking van de dag. Danku. Want inderdaad, The Wall is het hoogtepunt uit het Pink Floyd-oeuvre met het heerlijk theatrale The Trial als ultieme favoriet. Dark Side Of The Moon heeft de tijd niet overleefd. Destijds vernieuwend, nu ontzettend gedateerd. Het songmateriaal is niet dragend genoeg. Bij The Wall wel. Het songmateriaal op The Endless River is trouwens zonder uitzondering beneden peil, maar dat punt had ik denk ik wel gemaakt. Aanklooien in de studio, er heel hoogdravend over doen zodat de Pink Floyd-fundamentalisten tevreden zijn, en klaar. Waren ze maar eerder met pensioen gegaan.

Ozric Spacefolk
Bij Pink Floyd hetzelfde geruzie als bij Queen, of Uriah Heep of Wishbone Ash.

Het is moeilijk om te negeren, maar ik doe het toch maar.

Over deze plaat: klinkt als een klok, en daar gaat het om: de muziek. De shitstorm die sommige acts/bands/artiesten over zich heen moeten krijgen stemt me soms echt droevig.
En niemand kan toch met een serieus gezicht ontkennen dat deze plaat níet lekker klinkt? Dit is toch precies hoe een spacerockplaat moet klinken? En wat doet Gilmour er fout aan, om te recyclen en daar heerlijke solo's over te spelen?

Als je iets niet wilt horen of beluisteren, dan hoeft dat ook helemaal niet. Ik had zin in een lekkere spacerockplaat, en dat is wat deze plaat mij brengt. Cijfer volgt nog.

avatar van notsub
Tja, iets teveel kitsch. Het klinkt regelmatig als achtergrond- of pauzemuziek. Gelukkig komen er ook fragmenten voorbij met referenties naar het oude werk, maar dit zal ik niet snel opnieuw opzetten. Daarvoor staan er teveel betere Pink Floyd opties in mijn kast.

Ozric Spacefolk
Dat er betere PF-platen zijn, geloof ik best. Maar het lijkt me hell om een plaat op te nemen, met toetsenpartijen die niet meer aangepast kunnen worden.
Je moet de songs dan om de bestaande partijen heen schrijven. Dan gaat er wel een hoop spontaniteit verloren. Want songs groeien en veranderen ook tijdens de studio-uren.

Ik vind het knap gedaan van Gilmour en Mason. En dat het een ambient/spacerock plaat is geworden, zou toch eigenlijk de PF-fan goed moeten doen?

Geen korte songs met flauwe zang, waar mensen zo een hekel aan hebben. Maar lange uitgesponnen symfo/spacerock songs met vuur en passie gespeeld door Gilmour en Mason, die met een traan en kippenvel in die studio moeten hebben gezeten, terwijl de geest van Wright meespeelt.

Nu ik eraan denk, krijg ik ook kippenvel.

avatar van Running On Empty
Lekker plaatje. Niet baanbrekend in de gehele indrukwekkende Pink Floyd catalogus, maar wel een heel lekker klinkend plaatje dat zijn weg naar de speler zeker regelmatig zal vinden. Mooie hoofdrol voor Richard Wright. Met zorg gemaakt uit alle de resterende opnames. Prima.

avatar van Rogyros
Ik kan goed begrijpen dat mensen dit niet mooi vinden. Wat dat betreft heeft Pink Floyd veel verschillende wegen bewandeld. Een zeer divers oeuvre. Maar wat ik niet begrijp is het geklaag over left-overs. Dat is niet onwaar, maar veel van deze mensen omarmen wel The Final Cut. Ook een albm dat enkel uit left-overs bestaat. The Final Cut vind ik zelf niet zo boeiend, maar niet omdat het Left-overs zijn.

Het laatste bericht van Ozric dekt mijns inziens de lading wel.

Ik vind het wel een bijzondere plaat. Geen topper, maar dat was ook niet eens de opzet. Mooie ode aan de zeer gerespecteerde en gewaardeerde Richard William Wright.

Ozric Spacefolk
Het stuk Alons-Y (1)-Autumn '68-Alons Y (2) behoort wat mij betreft wel tot het mooiste wat PF heeft gedaan. Schitterend met dat kerkorgel. En als dan Gilmour een dialoog aan gaat met zijn gestorven broeder, dat moet je toch wel voelen? Schitterend opgevolgt met piano, zang, en slidegitaar met het sublieme Talkin' Hawkin'.

Ik vind alleen Mason niet zo'n een geweldige drummer. Hij lijkt moeite te hebben met de simpelste drumpartijen. En dat bedoel ik niet lullig.

Stuart Bell schreef:

Het is maar net hoe je het wilt zien/horen natuurlijk. Jij noemt het leftovers die niet goed genoeg waren, maar het zou ook heel goed kunnen dat er in 93/94 zoveel materiaal was, dat er genoeg was voor 2 albums, maar er gekozen is voor een enkele cd. Dan zou ik het geen leftovers noemen, maar ongebruikt materiaal.

Ik weet nog steeds niet zo heel goed wat ik nu van het geheel moet vinden, maar het heeft me zeker verrast. Het klinkt meer als authentieke Pink Floyd dan "Momentary Lapse" en "Division Bell", maar het is af en toe net plagiaat van hunzelf (vooral It's What We Do). Ik vind het in elk geval erg gaaf dat Gilmour en Mason blijkbaar toch nog feeling hebben met de meer experimentelere en psychedelische Floyd dan de laatste 2 studio albums lieten horen.

avatar van Alicia
Autumn '68: het verhaal achter dat orgel is ook zo geweldig... uit dit theater weggejaagd omdat de bandleden het drumstel aan het antieke podium van de Royal Albert Hall hadden vastgemaakt! Gelukkig hebben ze deze improvisatie van Richard op het orgel nog twintig minuten kunnen registreren! Wat mij betreft ook een van de allermooiste tracks op dit album. Nee, dit zijn geen leftovers en in geen geval is dit tweederangs materiaal. Het zijn unieke opnamen! Ik vind het echt heel waardevol.

Ozric Spacefolk
Hoe meer er bekend wordt, voor mij, over de opnamen, hoe droeviger en mooier het wordt.

Bedankt voor de toelichting, Alicia

0,5

Ja, laten we vooral heel politiek correct met de heilige Pink Floyd omgaan. Nogmaals: dit is restmateriaal. Alles op The Division Bell is beter dan The Endless River. Dit instrumentale gemijmer was gewoon niet goed genoeg. Dat hoor je na één luisterbeurt al. Maar omdat het Pink Floyd is, gaan de fundamentalisten, ook hier, net zo lang met de koptelefoon op hun bezwete hoofd luisteren tot ze er iets in horen. Alsof ze willen dat een drol lekker gaat ruiken. Want die drol komt toch uit de holy poeperds van de PF-heren. Maar wat uiteindelijk geldt: saaie plaat + hoogdravend geroeptoeter = nog altijd een saaie plaat.

Zegt de fundamentalist.

avatar van mauricez
Endless lift music. Niks aan. Jammer, maar verwacht.

Ozric Spacefolk
Wat een vervelende reacties, iedere keer van die Stuart Bell.
Ik hoop dat er tenminste iets in zijn leven is, wat hem gelukkig maakt.

Iedereen over een kam scheren of fundamentalist noemen, vind ik ook nogal raar.
Elke muziekliefhebber is een uniek persoon met een unieke smaak.
Ja, ik luister ook naar Pink Floyd, en nee, Pink Floyd doet me verder niet zo veel, behalve Animals, die vind ik subliem

En Endless River: lees mijn berichten, dan snap je waarom ik dit zo'n mooie plaat vind. Niet lezen wat anderen vinden en toch schelden en beledigen is een enorm zwaktebod, en ook best zonde van iedereens tijd.

avatar van Tony
Je eerdere berichten gelezen... Sorry Ozric, maar ik hoor hier met de beste wil van de wereld geen spacerock in terug. Hawkwind, dat is spacerock in mijn wereld, dit niet.

Ozric Spacefolk
Hawkwind vind ik een heel andere slag spacerock.

Eloy, RPWL en Pink Floyd vind ik ook spacerock.
En ik ben echt de enige die dat zo ziet. Zelfs wikipedia en progarchives zetten Pink Floyd in de spacerock-hoek. Dus ik heb dan toch ergens een punt(je).

Hoedanook, ik space lekker weg op deze plaat.

avatar van rm1cj2
Dit is zo spacerock als het maar kan zijn. Niet van het ADHD-slag als Hawkwind, maar niettemin ruimtelijk en sfeervol. Een waardige afsluiting van Pink Floyd III (want zo zie ik het).

Ozric Spacefolk schreef:
Hawkwind vind ik een heel andere slag spacerock.

Ja hallo, zo komen we nooit ergens... Let me guess... Hawkwind en Eloy zijn spannende en opwindende spacerock; dit (en dan heb ik het dus niet over die andere Pink Floyd, die wel relevante albums maakte die van mij het predicaat spacerock mogen dragen) is oersaaie, suffe spacerock?

avatar van Randy Watson
Mwoah, als dit nu het eerbetoon aan Rick Wright is...hij had wel iets meer verdiend dan deze verzameling left overs. Naar mijn bescheiden mening jammer genoeg het minste album uit het prachtige oeuvre van Floyd.

Spacecakerock?

Ozric Spacefolk schreef:
Wat een vervelende reacties, iedere keer van die Stuart Bell.
Ik hoop dat er tenminste iets in zijn leven is, wat hem gelukkig maakt.

Tja, waag het niet om Stuart Bell te quoten en een andere mening te hebben of ook maar heel ietsiepietsie te nuanceren. Dat stelt ie blijkbaar niet op prijs en dan krijg je er meteen flink van langs.

Vooralsnog ben ik er dus nog niet uit wat ik nu van deze plaat vind, dus zal 'm nog een paar keer opzetten de komende tijd. De eerste single Louder Than Words vind ik erg matig, maar met een prachtige clip, dat dan weer wel. En die opmerking van Mason dat ie flink in de video archieven is gedoken en er wellicht meer film materiaal wordt uitgebracht stemt erg hoopvol.

echoes schreef:

Dan heb je niet goed gelezen hierboven. Ik begrijp zijn reactie op Stuart Bell best.

Overigens verlaag ik mijn score naar 3,5*. Side 4 van de LP en sommige losse nummers vind ik toch te gezapig.

Tony schreef:

Misschien Space zonder rock, in elk geval erg ambient. En dat is ook een genre dat ik een warm hart toedraag

avatar van Tony
Ik dacht dat dit wel een kanshebber zou zijn, maar weer niet, dus ik blijf wachten op de dag dat jij iets NIET de moeite waard vindt, Michiel.

Ozric Spacefolk
Poeh hee. Ik vind de laatste IQ niet zo denderend, volgens mij.

avatar van Zwaagje
Na een paar luisterbeurten een halfje erbij. Ik ben groot geworden met PF; tel daarbij op de "emotionele waarde" van dit eerbetoon en de tot stand koming ervan en je hebt muziek waar je van kunt genieten. Voor mij is de cirkel PF rond.
Als je PF en/of de geschiedenis verder niet kent kan ik me voorstellen dat deze plaat je weinig doet en daarbij.......muziek is subjectief en een stem een persoonlijke mening. Jammer dat er over en weer niet wat meer respect voor een mening is.
De beste PF platen vind ik animals en wish jou where Here; bij The Wall ben ik afgehaakt. (en nu dus weer aangehaakt )

west schreef:

Ik geloof niet dat ik je snap, maar ik snap Ozric Spacefolk's reactie op Stuart Bell juist heel goed.