Metallica - Hardwired... to Self-Destruct (2016)

Label: Blackened

1. Hardwired (3:09)
  2. Atlas, Rise! (6:28)
  3. Now That We're Dead (6:59)
  4. Moth Into Flame (5:50)
  5. Dream No More (6:29)
  6. Halo on Fire (8:15)
  7. Confusion (6:43)
  8. ManUNkind (6:55)
  9. Here Comes Revenge (7:17)
  10. Am I Savage? (6:30)
  11. Murder One (5:45)
  12. Spit Out the Bone (7:09)
  13. Lords of Summer * (7:09)
  14. Ronnie Rising Medley * (9:03)
  15. When a Blind Man Cries * (4:35)
  16. Remember Tomorrow * (5:50)
  17. Helpless [Live] * (3:08)
  18. Hit the Lights [Live] * (4:07)
  19. The Four Horsemen [Live] * (5:19)
  20. Ride the Lightning Live [Live] * (6:56)
  21. Fade to Black [Live] * (7:24)
  22. Jump in the Fire [Live] * (5:13)
  23. For Whom the Bell Tolls [Live] * (4:32)
  24. Creeping Death [Live] * (6:43)
  25. Metal Militia [Live] * (6:07)
  26. Hardwired [Live] * (3:30)
totale tijdsduur: 1:17:29 (2:37:05)
avatar van ricardo
Van cd 1 vind ik nummer 4 Moth Into The Flame het mooiste nummer, maar 1 en 2 vind ik ook super, en het laatste nummer vind ik ook nog wel ok

Van cd 2 vind ik de afsluiter eigenlijk het leukst! Eigenlijk staan er maar een stuk of 4 a 5 nummers op het hele album waar ik voor op het puntje van mijn stoel ga zitten, en dat is best veel voor een band die volgens velen al jaren op zijn retour is!!

Ik raak er nog niet flauw van en heb met name cd 1 nu al een paar dagen in de auto zitten

avatar van milesdavisjr
Nu al diverse (inter)nationale recensies gelezen over Hardwired en grosso modo is de conclusie; beter dan de laatste 4 albums, een goede productie en een James die voor zijn doen een redelijke prestatie levert. Dan de minpunten; veel nummers duren weer veel te lang, het is weer een overdaad aan riffs die soms gespeend zijn van een doel of gewoon geen nergens heen gaan (Am I Savage, Here Comes Revenge). Daarnaast lijkt het wel of Kirk het allemaal wel welletjes vond, de beste man lijkt wel te verzuipen in het geheel. Aangezien de plaat nog steeds zakt qua gemiddelde zal ook dit album op de meeste fans geen blijvende indruk achterlaten en dan te bedenken dat de heren toch 8 jaar aan deze plaat hebben kunnen werken...Het is allemaal niet slecht maar de wens is toch de vader van de gedachte.

avatar van Remco 27-2-1989
Het Intro van van Confusion lijkt wel gejat te zijn van Diamond Head met Am i evil, verder is dit een lekker Harde plaat en de 2 schijfjes bevallen me wel. op deze manier duurt 1 album geen 80 maar grofweg 40 minuten. Vind ik persoonlijk 1 slimme zet. Ook de Iron Maiden invloeden vind ik echt wel interessant. ook de productie klinkt stukken beter dan death magentic,

komt dit album in de buurt van de klassiekers van de jaren 80, nee absoluut niet. vind ik dat je 1 nieuw album puur moet reviewen op het oud werk nee. als dit 1 album was geweest van 1 stel 50 plussers die voor het eerst waren begonnen dan had iedereen het geweldig gevonden. maar Omdat Metallica op het hoesje staat meent iedereen maar maar dat het Master of puppets deel 2 moet zijn, wat mij betreft mag dat echt eens stoppen.

Remco 27-2-1989 schreef:
Het Intro van van Confusion lijkt wel gejat te zijn van Diamond Head met Am i evil, .

Denk dat dit ook de bedoeling was. Vind dit trouwens ook nog wel een aardig nummer van CD 2.

Klinkt wel goed . Vindt het toch fris en vernieuwend . Voor mij het beste wat metallica gebracht heeft na het black album .

avatar van AGE-411
Wat moeten we eigenlijk aanvangen met de clip van ManUNkind die duidelijk eerbetoon/satire is aan het adres van Mayhem?

bennerd
AGE-411 schreef:

Ik zou ernaar kijken en eventueel naar de muziek luisteren.

avatar van Don Cappuccino
AGE-411 schreef:

De clip van ManUNkind is als het ware een voorproefje op de film ''Lords of Chaos'', die is gebaseerd op het gelijknamige boek dat gaat over de grimmige sfeer binnen de Noorse blackmetalkringen. De personen die je op het podium ziet staan zijn acteurs uit de film. De regisseur van de clip (Jonas Åkerlund) heeft ook bij Bathory gedrumd.

avatar van Tav74
Inmiddels paar keer vaker geluisterd. Ik word steeds even redelijk enthousiast gaandeweg CD1, maar daarna ebt het weer weg tot de afsluiter van CD2. Conclusie blijft dat ze het bij een nummer of 9 hadden moeten houden, met name CD2 kan ik nauwelijks uitzitten.

Blijft 3 sterren vanwege het goede deel, moet er maar een eigen ingekorte versie maken..

avatar van namsaap
Inmiddels heeft Hardwired... een week speeltijd gehad alhier en sinds dit weekend ook eindelijk op vinyl. Ik merk dat ondanks de kritiekpunten die ik zelf ook heb bij dit album ik toch zin blijf houden om dit album op te zetten. Uiteindlijk toch het belangrijkste criterium voor beoordeling van een plaat.

Dieptepunten van het album:
ManUNkind: is een matig nummer dat door de drumpartij van Lars van elke vorm van groove wordt ontdaan. Daarnaast over het hele album genomen de solo's van Kirk. Deze zijn van een triest niveau. Alleen bij Spit Out The Bone en het titelnummer komt hij nog weg met zijn inspiratieloze licks omdat deze agressieve nummers niet meer verlangen (wel meer verdienen).

Hoogtepunten:
Halo on Fire en Spit Out The Bone. Het ene nummer heerlijk meeslepend, het ander fel en agressief. Daarnaast zijn Hardwired, Atlas rise en Moth into Flame ook erg goede nummers.

Voor het overige staan er nog 6 meer dan degelijke en onderhoudende nummers op deze LP waar af en toe de snoeischaar een beetje ingekund had voor een hogere beoordeling. Nu hou ik vast aan mijn 3,5 sterren.

avatar van ricardo
De hele week heb ik deze plaat in de auto afgespeeld, en dan vooral cd1 die ik echt geweldig vind! Cd2 heb ik er net een dag in, en laat ik er van de week ook in. Positieve uitschieter op cd2 is en blijft het laatste nummer, maar wie weet gaan de andere nummers mij ook wat meer pakken!

Dit album raak ik maar niet flauw van en blijf ik draaien! Sterker nog door deze ben ik death magnetic ook weer meer gaan afspelen, en die vind ik achteraf nog een stuk beter dan ik toen vond. Vandaag zelfs de EP Beyond Magnetic aangeschaft, en dat klinkt ook niet verkeerd!

avatar van Dream Theater
Na het horen van de eerste verschenen nummers was ik erg enthousiast. Met name Moth into Flame en Atlas Rise vond ik prima klinken. Na het meerdere malen beluisteren van de rest van de nummers is mijn enthousiasme helaas wat getemperd. Veel nummers zijn te lang en beginnen al snel wat te vervelen. Veel dezelfde riffs, weinig verrassende gitaarsoli of gewoon te weinig variatie. Wel klinkt het allemaal lekker stevig en met name de zang van James vind ik prima te pruimen. Afsluiter Spit Out the Bone vind ik een ouderwetse kraker maar kan het geheel niet redden van deze toch wat teleurstellende cd`s. Als je bedenkt dat ze hier acht jaar mee bezig zijn geweest hadden ze er wel wat meer uit kunnen halen. En waarom al die videofilmpjes erbij moeten is mij een raadsel want daar is ook meer dan de helft van het aanzien niet waard.

avatar van ricardo
I Am a Savage en Murder one vind ik wat teveel van het goede, teveel dezelfde terugkerende ritmes en in hetzelfde tempo doorgaan. Op zich als je ze los beluisterd klinkt het best ok, maar achterelkaar afgespeeld van cd 2 van dit album heb ik een beetje het gevoel dat het niets meer toevoegd en van overdaad schaad.

In tegenstelling tot sommigen vind ik ManUNkind wel een lekker nummer, alleen de eerste minuut klinkt niet echt lekker en wil je hem ook wel doorskippen, haal ik de eerste minuut dan luister ik het hele nummer uit:)

Spit Out The Bone is een goede zet van de heren geweest om die als laatste op cd2 te zetten, ben je gelijk even weer wakker van een dik kwartier daarvoor hetzelfde gezaag en terugkerende ritmes.

Het is bij mij zo als ze Spit Out the Bone als 7de nummer achter Halo of Fire hadden gezet dat ik dan cd2 zo goed als nooit weer in de speler zou doen. Ik vraag mij af waarom de albums zo verrekte lang moeten zijn. Iets meer knipwerk zou een veel krachtiger en alerter album opgeleverd hebben in mijn opinie. Maar er is altijd wel wat te zeuren natuurlijk, en ze hebben over de gehele linie genomen een prima plaat afgeleverd.

Ga nog verhogen naar een 4 sterren dat vind ik hem nu wel waard na meer dan 10 volledige luisterbeurten ?

avatar van notsub
Het grote euvel van deze CD's is dat de speelduur veel te lang is. Er staat gewoon te weinig variatie op om zo lang te kunnen boeien. De eerste twee nummers laten nog een frisse indruk achter, maar daarna wordt het een lange zit. Gelukkig klinkt de productie een stuk beter dan Death Magnetic, dat scheelt in ieder geval. Ook hoor je nog steeds gedrevenheid en de ode aan Lemmy past ze goed. Het is natuurlijk behoorlijk naief te denken dat de oude tijden gaan herleven en dat doen ze dus ook niet.

avatar van ricardo
Oude tijden hoeven van mij ook niet te herleven, want dat hebben we vroeger al gehad! Wat rest is een band met erg veel ervaring en waar de energie nog niet uit is, dat laten ze op deze plaat ook regelmatig horen. Vind dit een prima album waar ik inmiddels al vaak met veel plezier naar geluisterd heb ?

avatar van king_arthur
Als je merkt dat je al luisterend ongemerkt zit te head bangen achter je computer met je linkerhand in de lucht het horn gesture makend, dan weet je dat het goed zit.

Er valt wel wat op aan te merken, op de nieuwe Metallica (niveau solo's, lengte sommige nummers), en tóch blijf ik hem draaien merk ik. Vergeleken met Death Magnetic ligt het toch allemaal beter in het gehoor vind ik, en meerdere nummers springen er echt uit. Sommige vinden de Re-Load achtige nummers minder, maak ik ben er wel blij mee, het geeft variatie aan het album. Sterk punt vind ik de zang van James, er zit echt emotie in en ik vind hem sowieso nog steeds een goede zanger.

Al met al wat mij betreft het beste album sinds Justice.... en misschien nog wel beter dan dat album.
Ja het is geen Kill'em all, maar de drie albums erna hadden toch ook maar 3 snelle nummers per album? Op The Black album stonden zelfs helemaal geen snelle nummers. En als ik nu het nummer Master of Puppets luister vind ik dat toch ook wel aan de lange kant met al die herhalingen van alle stukjes. Waar ik maar mee wil duidelijk maken dat Hardwired... daarin niet zoveel verschil met bijv. Master.. of Justice..

Een dikke 4 punten voor Hardwired...

avatar van milesdavisjr
SPEEDROCK schreef:

Een dikke 4 punten voor Hardwired...

Je hoort inderdaad terugkerende stukjes bij Master, het grote verschil is echter dat Master Of Puppets helemaal af is, van Battery tot Damaged, bijna alles klopt aan die plaat. Daarnaast blijft Master prikkelen vanwege de uitstekende solo's van Kirk en de hooks in de nummers die de plaat van spanning voorzien.
Hardwired is degelijk maar is toch allerminst spannend, prikkelend en enkele nummers zijn toch ronduit saai? Ik respecteer je mening maar Master overklast toch Hardwired op alle fronten?

avatar van hydex
king_arthur schreef:

thumbs upp!

avatar van AreYouThere
Allereerst, wat een dijk van een nummer is 'Spit out the bone'. Echt een heerlijke afsluiter van het album en ik zet het nummer dagelijks aan en krijg toch telkens kippenvel ergens halverwege het nummer.

Toen Hardwired.., Atlas Rise! en Moth into Flame afgelopen maanden als singles uitkwamen was ik niet direct heel erg enthousiast. Ik kon ze los van elkaar wel oké waarderen maar voelde nog niet echt een kloppend geheel. Dat gevoel verdween toen ik CD1 voor het eerst aanzette, ik merkte regelmatig dat ik breed zat te glimlachen achter mijn pc en mijn voeten tapten ook flink mee op het tapijt.

CD2 begint voor mijn gevoel gewoon goed, Confusion is geen wereldplaat maar hij verveelt me nergens. Met de rest tussenliggende nummer tot aan Spit out the Bone kakt de plaat voor mij wel wat in. De intro's duren wat (te) lang en geen van de solo's van Kirk blijven bij me hangen. Door het uitstekende laatste nummer sluit de cd voor mij wel af met een enorme high. Hierdoor was ik in eerste instantie ook geneigd om de plaat 4,5 ster te geven.

Hadden ze het bij een selectie van cd 1 en 2 gelaten en was de plaat hiermee op 50 minuten uitgekomen dan was ik denk ik bij de bovengenoemde score gebleven. Nu hou ik het op 4*, maar met het geheel kan dat zomaar een halfje minder worden.

Gelukkig zijn er afspeellijsten mogelijk op Spotify en heb ik daarmee mijn ideale Hardwired... plaat samengesteld.

avatar van SirPsychoSexy
AreYouThere schreef:
Ik heb hetzelfde gevoel. Jammer genoeg is dit een euvel waar alle Metallica-albums sinds hun zwarte in mindere of meerdere mate aan lijden. Zet bijvoorbeeld het beste van Load/Reload op één enkele CD en je bekomt een plaat die zich minstens kan meten met de directe voorganger (andere stijl, maar kwalitatief zeker even sterk). Deze groep heeft een externe persoon, hetzij een producer, hetzij iemand anders, nodig die hen duidelijk maakt dat ze beter meer zouden trimmen in hun materiaal om kwaliteit boven kwantiteit te stellen.

avatar van Jake Bugg
Mijn 4* blijft toch staan, ik luister deze plaat nog zeker 1x/dag.

Atlas Rise is mijn favoriete nummer geworden van deze plaat, maar het is ook heerlijk beuken op Spit Out The Bone!

Vandaag de 3 Shm CD binnen gekregen. 4-fold digipack en mooi boekje erbij. Maar vooral geweldig geluid en een bonusdisc die zeer de moeite waard is, met 4 bonustracks en het RSD concert van dit jaar at Rasputin Music (Berkeley CA), met voor de liefhebbers 5 nummers van Kill 'Em All. Geweldig kleinschalig concert met als bonus de eerste keer Hardwired live.

avatar van Cannabooze
Verkrijgbaar bij Aldi voor 12.99. Zegt dat iets over de kwaliteit van dit allbum? ? ?

Cannabooze schreef:
Verkrijgbaar bij Aldi voor 12.99

Behoorlijk prijzig voor een rol toiletpapier.

Lijkt mij niet, de laatste van The Stones ligt er zaterdag ook voor dat geld, ik ga ze waarschijnlijk beide dan kopen.

avatar van SLRockingBass
Back to the start?

Nee, niet echt. Metallica levert een degelijk metal album af. De volwassenheid is te merken. De nummers zitten goed in elkaar, maar duren over het algemeen te lang. Ik ben blij met de twee discs.

De eerste schijf opent lekker met 'Hardwired', wat ook één van mijn favorieten is, maar zakt bij 'Dream No More' wat in. 'Atlas, Rise!' vind ik ook een heel puik nummer. Ik hoor daar toch een vleugje in van een andere favoriete band van mij. De tweede schijf doet mij minder. Al vind ik, in tegenstelling tot wat ik zo om hij heen hoor, 'Murder One' echt wel een gaaf nummer. Evenals natuurlijk 'Spit Out The Bone'.

Voornamelijk gekocht vanwege de bonus disc, de live registratie waarbij ze enkel nummers van 'Kill 'Em All' en 'Ride The Lightning' spelen. Die bevalt ook erg goed. De band is daar goed op dreef.

Wat je over dit album in zijn geheel ook vindt, de heren kunnen toch weer twee klassiekers aan hun oeuvre toevoegen.

Cannabooze schreef:
Dat is echt een koopje! Zeker omdat het net een nieuw album is en nog een 2 cd set ook. Kwaliteit van met name de bekendere bands heeft mijns inziens niets te maken met de prijs, want pas uitgekomen cd,s van Metallica goed of slecht zijn altijd aan de prijs. Ik had de dubbel cd 2 dagen na het op de markt komen voor 15€, en vond dat een heel schappelijke prijs

Vind dit absoluut een zeer degelijk album met natuurlijk mindere nummers, maar geheel gezien kun je hier geen buil aan vallen

buizen
Onlosmakelijk verbonden met zelfvernietiging, zo noemt Metallica zelf haar laatste album.
De impact zoals het debuut Kill 'm All hebben de releases inderdaad al decennia niet meer.
Het wordt steeds minder.

avatar van Funky Bookie
Een heel lekker album van deze metal koningen.
Op een aantal nummers is de oude trash echt weer te horen. Met name het tweede deel van het album is erg goed.
Het bonusmateriaal met o.a. een live optreden ramt ook ouderwets door de speakers.
Het album had wat korter kunnen zijn met kwaliteitsverbetering als gevolg.