Iggy Pop - The Idiot (1977)

Label: RCA

1. Sister Midnight (4:23)
  2. Nightclubbing (4:18)
  3. Funtime (2:53)
  4. Baby (3:20)
  5. China Girl (5:12)
  6. Dum Dum Boys (7:12)
  7. Tiny Girls (3:03)
  8. Mass Production (8:24)
  9. Raw Power [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  10. T.V. Eye [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  11. Dirt [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  12. 1969 [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  13. Turn Blue [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  14. Funtime [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  15. Gimme Danger [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  16. No Fun [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  17. Sister Midnight [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  18. I Need Somebody [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  19. Search and Destroy [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  20. I Wanna Be Your Dog [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  21. Tonight [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  22. Some Weird Sin [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
  23. China [Live at the Rainbow Theatre – Finsbury Park, London 07/03/1977] *
avatar van IllumSphere
The Idiot was dan ook de favoriete plaat van Ian Curtis en heeft hij gedraaid op de avond dat die zelfmoord pleegde. Ook was dit een inspiratiebron voor Unknown Pleasures.

IllumSphere schreef:

Wist ik als verwoed JD-fan natuurlijk al, maar heb de plaat pas onlangs grondig beluisterd

Moet wel zeggen dat hij veel minder luisterbeurten nodig had dan verwacht.

avatar van IllumSphere
Ik zeg het ook maar even. Ik wil zeker niet als een wijsneus overkomen.

IllumSphere schreef:
Ik zeg het ook maar even. Ik wil zeker niet als een wijsneus overkomen.

Ik had het zo ook niet opgevat hoor, wees gerust

avatar van pinguin#13
Heb gisteren de geweldige docu gezien over David Bowie (wat een genie toch en 'the ultimate Cool Customer') in in zijn 'Berlin period' werd er heaas met geen woord gerept over deze samenwerking.

Destijds als 'miskoop' gekocht, ik verwachtte eigenlijk een soort punky aan 'Lust for Life' gelinkte sound (die had ik namelijk eerder gekocht): al gauw ging ik overstag voor deze ge-wel-di-ge plaat die een waanzinnige sfeer heeft. Ettelijke keren heb ik 'm op druilerige winteravonden gedraaid op mijn broer zijn zolderkamertje (hij had de pick-up van het huis). Ook om nostalgische redenen is dit nog steeds een van mijn all-time favourites. 'Ook', want de muziek blijft verbluffend overeind na al die jaren.

Heb ook nooit Bowies gladde 'China Girl' versie kunnen luchten. Deze versie is vele malen beklijvender.

avatar van Madjack71
Pop en Bowie gaan samen al een geruimte tijd terug. Daar waar innovativiteit Bowie's sterkste karaktertrek bleek, zeker ook ten tijde van het verschijnen van dit Idiot, was Iggy altijjd meer van de dik hout zaagt men planken. Dit Idiot doet wel een poging om wat weer vooruitstrevend te klinken, maar ik vind Pop een heel beperkte zanger, waardoor het merendeel gewoonweg niet overtuigd. China Girl klinkt dan weer wel lekker ruw in de originele versie, maar verders ben ik niet echt onder de indruk van deze idioot.

_Lynn_
Ik was dit album lang beu gehoord, maar sinds een tijdje draai ik hem weer regelmatig.
Vooral de eerste drie nummers vind ik echt heel goed!

Klassieker, denk dat ik Lust for Life iets evenwichtiger vindt, vind trouwens Bowie's China Girl uitvoering wel (veel) beter

avatar van pinguin#13
Grootfaas schreef:

Hangt er meestal vanaf wat je het eerst gehoord hebt. Ik kenden Pops versie eerst. Is veel rauwer, harder, echter. Die van Bowie vind dan weer veel te gladjes. Dateert ook uit een tijd dat het met Bowie toch allemaal een beetje minder begon te worden (na jaren op eenzame hoogte vertoefd te hebben).

Snap t, heb je een punt.maar achter elkaar een paar x gehoord te hebben prefereer ik dus Bowie's versie.
Idd is lets dance geen Ziggy, Low of Hunky Dory,

avatar van Johnny Marr
Sommige nummers gaan toch wat langs me heen hier, vooral deze versie van China Girl vind ik eerder zwakjes vergeleken met de wereldhit van Bowie.

Het beste nummer vind ik toch wel de opener, het geweldige Sister Midnight.

avatar van Vinck
China Girl zwakjes? Ik vind deze versie onnoemelijk veel beter, de intensiteit waarmee hij naar het einde toe zingt vind ik geweldig. Voor de rest is dit zo'n plaat die gekenmerkt wordt door z'n consistente sfeer van begin tot eind, kan hem zeer goed smaken in de iets latere uurtjes.

avatar van Rudi S
Vinck schreef:

Helemaal eens.

avatar van judgepaddy
Ik ook.
Bowie maakt er een allemans liedje van.
Zo ook tonight met vrouw Turner. Die f%&k jaren '80 ook

avatar van bikkel2
Mee eens. Ik vind de Bowieversie zeker niet verkeerd, maar wel heel gepoleist.
Iggy's versie is intenser en een stuk doorleefder.
Tonight van Lust For Life vind ik eigenlijk niet zo heel bijzonder, maar wat Bowie en Tina er van maken is helemaal niet te pruimen.
Vreselijk

avatar van orbit
judgepaddy schreef:
Ik ook.
Bowie maakt er een allemans liedje van.
Zo ook tonight met vrouw Turner. Die f%&k jaren '80 ook

Ja, op het gebied van commercialiseren van hits scoren de 90s en de 00s ook zo goed: it's my life van No Doubt, Come With Me van P Diddy of die abominabele versie van Mad World van Gary Jules.. stomme jaren 80 inderdaad

avatar van judgepaddy
orbit schreef:

Ja nou ga je te ver : Een beetje Bowie vergelijken met P Diddy, Gary Jules (gatverrrr) en No Doubt
En dat terwijl Bowie IMO juist in de jaren 90 weer wat omhoog krabbelde met 1.Outside en Earthling

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk; Commercialiseren van bestaande nummers is van alle tijden. Alleen David Bowie deed het in de jaren 80 oa met nummers die hij samen met, en voor Iggy Pop schreef. De jaren 80 was voor hem een tijd waarin hij vooral zijn naam wou verzilveren waardoor volgens mij zijn artistieke prestaties op een lager pitje kwamen te staan.

avatar van orbit
Dat valt niet te ontkennen, ik hield de 80s criticasters slechts een spiegel voor
Bowie was inderdaad niet op zijn sterkst in de jaren 80, helaas is dat wel de periode die hem bij vele oppervlakkige muziekluisteraars op de kaart heeft gezet en zullen we denk ik nog lang moeten luisteren naar Let's Dance en China Girl op de publieke radio..

Iggy had ook niet bepaald zijn betere periode in de jaren 80.
Real Wild Child was een leuke Billy Idol achtige single, maar ook pas in de jaren 90 kwam hij sterk terug.

avatar van PUbu
Geweldige plaat, veel gedraaid toen ik nog (net g)een puber was.
Lekker rauw gezongen maar muzikaal helemaal top, en met toffe bas en drum erin, mede door Bowie natuurlijk.
Mijn favoriet is nog steeds China Girl....opbouwend tot een manifieke outro.
De versie van Bowie vond ik later glad, is totaal anders....maar hoort nu tot mijn favorieten.
Sister Midnight en Nightclubbing zijn ook mijn favorieten maar de hele plaat vind ik van een hoog nivo.

avatar van Sater
Ik stuit net op deze opname. Bowie die bij de repetities voor de Station to Station tour het nummer Sister Midnight speelt. Opmerkelijk dat deze opname al in februari 1976 gemaakt is. De opnamen van The Idiot moesten toen nog beginnen. Dit verklaart ook Alomars credit.

Ziegler
Sterke uitvoering! Kende ik nog niet.

Rik H.
10 mei j.l. naar Iggy Pop geweest in de HMH, achteraf één van de beste concerten die ik ooit gezien heb.
Hij heeft daar samen met Josh Homme en c.s. op 2 nummers na op een geweldige manier deze hele plaat gespeeld (jammer dat Dum Fum Boys niet gespeeld is, dat zou prima passen bij Josh Homme).

Op China Girl na, kende ik geen enkel nummer en nieuwsgierig geworden naar waar dat moois vandaan kwam, kwam ik op The Idiot uit en dit is zo'n plaat waarvan ik het enorm jammer vind dat ik dit niet ruim 30 jaar eerder ontdekt heb.
De sfeer is wat mij betreft uniek en op een rare manier is dit dezelfde sfeer die ook de tentoonstelling David Bowie Is in het Groninger museum bij mij opriep.

Sister Midnight en vooral Mass Production zijn hoogtepunten, vooral ook live in de HMH.
Maar de rest is ook erg goed, de invloed van David Bowie is natuurlijk erg goed hoorbaar.
Leuke verrassing in mijn vijftigste levensjaar. ?

avatar van Ernie
Sterk album, geen idee waarom ik hier slechts een 3,5* voor over had.

Dum dum boys dikke favoriet hier.

Geweldige plaat is dit toch van Iggy & Bowie!

Tenenkrommend

avatar van jorro
Iggy Pop werd bekend toen ik ging studeren. Als arme student was elk album een flinke investering. Van iggy heb ik nooit iets gekocht. Mijn studievrienden ook niet. En zo bleef Iggy buiten mijn beeld. Als ik dit album nu hoor vind ik dat wel jammer, maar het is niet anders.
De Oor jaarlijst 1977 bracht me er toe het album alsnog eens goed te beluisteren. Het staat daarin op plaats 26 en mij lijkt dat wel terecht. De emotie waarmee wordt gezongen maakt elk nummer tot een juweeltje.

avatar van Dibbel
Blijft een wat vreemde plaat, vergeleken met het meer rechttoe Lust For Life.
Over het algemeen nogal een donker sfeertje, waarbij het nogal naargeestige Dum Dum Boys een van de hoogtepunten is. Nightclubbing is ook goed en daar heeft Grace Jones nog een fijne versie van gemaakt.
Bowie maakte zelf 6 jaar later een stuk strakkere versie van China Girl die ook wat toegankelijker was natuurlijk, want het is hier wel nog steeds 1977.
Ook opener Sister Midnight is goed te doen, maar met het lange Mass Production weet ik nooit goed wat ik er mee moet.
Nog een paar keer draaien weer, maar zal toch wel net de 4 sterren halen.

Ik heb deze op vinyl, in nieuwstaat, op het zwarte RCA-label, dus dit is een re-issue uit de jaren 80.

avatar van Dibbel
Nog een paar gedraaid.
Niet echt een zomerplaatje dus.
Maar is toch 4 sterren waard wat mij betreft.
En dat is wegens Nightclubbing, China Girl (net zo'n fijne versie als van Bowie, maar dan anders), Dum Dum Boys, Sister Midnight en toch ook het lange en naargeestige Mass Production. De overige nummers laten zich ook goed doen.

avatar van Koen St
Dacht dat ik deze plaat al lang had beoordeeld, wat een gaaf album is dit toch. Dikke 5* waard