MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

mijn stem
3,61 (349)
349 stemmen

Verenigde Staten
Rock / Avant-Garde
Label: Straight

  1. Frownland (1:41)
  2. The Dust Blows Forward and the Dust Blows Back (1:53)
  3. Dachau Blues (2:22)
  4. Ella Guru (2:27)
  5. Hair Pie: Bake 1 (4:59)
  6. Moonlight on Vermont (3:59)
  7. Pachuco Cadaver (4:40)
  8. Bill's Corpse (1:49)
  9. Sweet Sweet Bulbs (2:21)
  10. Neon Meate Dream of a Octafish (2:26)
  11. China Pig (4:03)
  12. My Human Gets Me Blues (2:46)
  13. Dali's Car (1:26)
  14. Hair Pie: Bake 2 (2:23)
  15. Pena (2:34)
  16. Well (2:08)
  17. When Big Joan Sets Up (5:18)
  18. Fallin' Ditch (2:08)
  19. Sugar 'N Spikes (2:30)
  20. Ant Man Bee (3:57)
  21. Orange Claw Hammer (3:35)
  22. Wild Life (3:10)
  23. She's Too Much for My Mirror (1:41)
  24. Hobo Chang Ba (2:02)
  25. The Blimp (Mousetrapreplica) (2:05)
  26. Steal Softly Thru Snow (2:19)
  27. Old Fart at Play (1:51)
  28. Veteran's Day Poppy (4:31)
totale tijdsduur: 1:19:04
zoeken in:
avatar van Music4ever
3,0
Van een schilderij is het veel moeilijker uit te leggen lijkt me, omdat het iets 'doods' is.
Laat ik het nu wel vreemd vinden dat iets wat je niet mooi vind hoog beoordeelt.
Denk dat 99,9% van de mensen muziek luisteren omdat ze het mooi vinden of in ieder geval vermaakt willen worden. Voor mij is dat heel moeilijk te begrijpen juist wat je zegt over mooie dingen.

avatar van freakey
5,0
Music4ever schreef:
Als ik het goed begrijp hoef je dit niet mooi te vinden maar puur doordat het apart, experimenteel, bijzonder enz. is kun je dit album enorm waarderen. Vind het zelf een hele aparte manier van beoordelen/luisteren


Nou je eerste reactie dan.....

Je hebt er werkelijk geen ene jota van begrepen....

Dit is een plaat die Beefheart moest maken. Een lp die in de diepste krochten van 'smans ziel is ontstaan. Dit is is geen moelijkdoenerij muziek zoals je suggereert maar de meest intense elementaire blues gemengd met avant garde.

Dat is ook wat liefhebbers van de muziek er in horen, tenminste, ik wel..

Dat jouw smaak niet de onze is, dat is een ander verhaal....

Voor mij gaat deze muziek in ieder geval een stuk dieper dan Jethro Tull en Gentle Giant bij elkaar en let wel, van met name Gentle Giant ben ik echt wel een groot liefhebber.

Zappa is een buitencategorie natuurlijk,maar die heeft deze plaat dan ook geproduceerd en is dus medeverantwoordelijk voor de sound ervan....

avatar van Music4ever
3,0
Wat wil je nu zeggen met je eerste reactie dan?
Zeg zelf toch ook dat ik er geen reet van snap.

Voor mij gaat deze muziek in ieder geval een stuk dieper dan Jethro Tull en Gentle Giant bij elkaar en let wel, van met name Gentle Giant ben ik echt wel een groot liefhebber.


Dit is dus precies wat ik vaak tegenkom bij dit soort albums en eigenlijk de reden waarom ik deze discussie ben gestart. "Kijk mij eens dat ik dit waardeer, vele malen dieper dan Gentle Giant en Jethro Tull". Dit wekt bij mij dus altijd gevoelens op dat je dit waardeer puur en alleen omdat het zo apart is. Elementaire Blues met Avantgarde dus jaja.
Ga morgen op mijn gitaar maar eens een verband trekken tussen Silent Pop vermengd met Roots en een tikje Trash Metal. Zal vast geniaal worden!

avatar
nog steeds niet begrepen denk ik

waarderen van deze plaat heeft niks van doen met ,kijk mij dit eens waarderen

aangezien je daar zo op hamert denk ik dat je zelf ietwat zo in elkaar steekt

avatar van Ataloona
5,0
@ Music4ever

Jij vraagt ons steeds wat er nou goed aan de muziek is, het kijk mij eens waarderen-gehalte, de ''diepte'' van het album. Terwijl je je stem van een 3,5 naar een 2,5 verlaagt hebt. een 3,5 is een goede waardering (dat je het goed vind dus) en je hebt hem naar een 2,5 gehaald. dus je vond hem eerst wel goed.

Waarom vraag jij ons dan dus die vragen over het ''waarderen''?

avatar van freakey
5,0
Malle schreef:
nog steeds niet begrepen denk ik

waarderen van deze plaat heeft niks van doen met ,kijk mij dit eens waarderen

aangezien je daar zo op hamert denk ik dat je zelf ietwat zo in elkaar steekt


Kijk Malle Joy begrijpt het wel....

avatar van orbit
0,5
kiriyama schreef:
(quote)


Je kent ze persoonlijk?


Je leest wel eens interviews of kijkt film? Pretenties bij de vleet. Of moet je iedereen als volwaardig familielid kennen om daarover een oordeel te hebben?

avatar van Music4ever
3,0
@Ataloona
Klopt, dat geef ik direct toe.
Heb helaas in het verleden teveel gekeken en geluisterd naar MuMe gebruikers.
Zo heb ik met ook laten wijsmaken dat Neutral Milk Hotel goed zou zijn en de zanger (die ongelovelijk vals zingt) met emotie zingt en dat juist goed is. Complete nonsens natuurlijk. Ben enorme fan van Neil Young maar ben de eerste die toegeeft dat hij in Hurricane vreselijk zingt. Vals is per definitie lelijk natuurlijk.
Zo heb ik me ook laten wijsmaken dat dit album geweldig is. Ben er alleen achtergekomen dat ik vind dat dit behalve een experiment me dit niet weet te raken vandaar mijn stem nu.
Natuurlijk kun je dit 5 sterren geven maar waar ik dus zo benieuwd naar ben maar steeds geen antwoord op krijg is dat je iets hoog beoordeelt terwijl je het niet mooi vind?!
Dat snap ik gewoon niet!

avatar van Ataloona
5,0
Daar hebben wij een pagina terug een discussie over gehad.
Wat is de definitie van mooi. Moet je iets mooi vinden om het goed te vinden. Ik vind dit album niet mooi, dit is gewoon een experement wat geniaal is. Het is nou eenmaal moeilijk uitteleggen dat je iets goed kan vinden zonder het ook mooi te vinden. Ikzelf vind dat wel een interessante discussie.

avatar van freakey
5,0
Music4ever schreef:
Natuurlijk kun je dit 5 sterren geven maar waar ik dus zo benieuwd naar ben maar steeds geen antwoord op krijg is dat je iets hoog beoordeelt terwijl je het niet mooi vind?!
Dat snap ik gewoon niet!


Nou heb je natuurlijk een plaat voor kop vastgenageld zitten, maar wat mensen je hier vertellen is dat ze het dus WEL MOOI vinden, zoals ik je net heb proberen duidelijk te maken, alleen jij snapt dat niet, hoeft ook niet, maar snap dan wel DAT mensen dit mooi KUNNEN vinden, niet alleen apart!

avatar van Music4ever
3,0
Heb nooit gezegd dat ik dat niet snap, als iemand een plaat voor zijn kop heb ben jij het wel!
Sterker: er staan een aantal nummers op die ik ook kan waarderen bijv. ella guru.
Het ging mij om het expliciete feit dat Stijn_Slayer zegt dit album niet mooi te vinden en ik niet kan begrijpen waarom hij dit album 4,5 ster geeft.
Maar goed, we komen hier nooit uit geloof ik......................

avatar van freakey
5,0
Dan had je de discussie met Stijn moeten voeren en niet breed moeten trekken als nu...
goed, zand erover en aanstampen....

avatar van niels94
4,5
Music4ever schreef:
Het ging mij om het expliciete feit dat Stijn_Slayer zegt dit album niet mooi te vinden en ik niet kan begrijpen waarom hij dit album 4,5 ster geeft.

Luister jij eigenlijk wel? Stijn bedoelt niet dat hij dit album niet mooi en dus eigenlijk niet goed vind, het is maar net welke definitie van 'mooi' je hanteert. Hij kwam erop nadat ik dit gezegd had:

Wat ik zo vreemd vind is dat ik dit album nog steeds raar en niet mooi vind, maar dat ik dit kan blijven luisteren, het is ontzettend boeiend.

Misschien kun je nu iets beter begrijpen wat wij bedoelen?
Deze definitie over wat je van dit album kan vinden, waar Stijn mee kwam, vond ik overigens heel treffend:

Het verhevene heb je dan nog: wat je zintuigen en begrip te boven gaat, wellust en onlust kan tegelijk opkomen, je ondergaat het.

Begrijp je het? Dat wij dit niet 'mooi' noemen betekent nog niet dat wij dit geen geweldig, 4,5 ster (ik stem nog niet omdat ik het nog een keer op CD wil horen, dan zal ik ook een dergelijke stem uitbrengen) waardig album vinden.

En ga nou niet stug door met slowchatten, a.u.b.

avatar van Music4ever
3,0
Nee, daar heb je gelijk in dat was niet mijn bedoeling.
Wat Stijn hier nog over te zeggen heeft blijf ik benieuwd naar..........

avatar van Ataloona
5,0
Dat post Niels zonet, dat was wat Stijn erover te melden had, en waar de rest het nogal roerend mee eens was. Vooral de treffende woorden vn Immanuel Kant passen bij dit album.

avatar van Ataloona
5,0
En je hebt je beoordeling weer omhoog gehaald

Ik ben benieuwd.

avatar
Stijn_Slayer
@ Music4ever:

Ten eerste heb ik nooit gezegd dat ik dit niet mooi vind. Ik snap ook niet hoe je daar bij komt. Ik zei dat ik het simpelweg niet weet. Er zijn andere factoren die tot een hoge waardering leiden.

Ten tweede heb ik een stuk of drie keer hetzelfde uitgelegd, moet ik nu nog een vierde keer hetzelfde zeggen? Pfff...

Ik vind Neil Young trouwens de mooiste stem ooit hebben, maar ik zal hem nooit een goede zanger noemen. Vals is niet per definitie lelijk. Neil Young klinkt daardoor oprecht, breekbaar en emotioneel. Als iets maar indruk maakt en je weet te raken, dat is veel belangrijker dan het mooi of lelijk zijn van een kunstwerk.

Ik kan mij perfect vinden in de woorden van Immanuel Kant, vandaar dat ik zijn standpunt hier heb gedeeld. Voor de verduidelijking moet je mijn daaropvolgende berichten nog maar eens lezen. Zo moeilijk is het niet, alle andere users begrijpen nml. wel wat ik bedoel.

avatar van Music4ever
3,0
Tsja, je hebt ook mensen die vinden Anton Heijboer geniaal................
Vals niet per definitie lelijk? En als iemand gitaar speelt en raakt valse noten vind je dat ook niet erg?
Kom op zeg!
De reden waarom ik dus 'jullie' zei is omdat niels nu ook weer over 'wij' begint.
Kennelijk delen veel mensen de mening van 'niet mooi' bij dit album.

avatar van niels94
4,5
Ik geef het op. Als je het niet wil snappen, dan maar niet. En nee, vals niet per definitie lelijk, In The Aeroplane Over The Sea is met schot het beste album wat ik ken. En die vind ik wel echt heel erg mooi op de manier van: het raakt me tot in mijn ziel.

avatar
Stijn_Slayer
Je hebt Neil Young nota bene in je top 10. Zowel zijn stem als zijn gitaarsolo's kunnen niet veel valser. Dat is juist schitterend. De beste slechte gitarist ooit.

Ik geef het ook op, wees maar lekker kortzichtig. Dan kun je beter naar Mariah Carey luisteren, want die heeft de perfecte stem van 5 octaven, en dat is natuurlijk per definitie mooi.

avatar van Eveningguard
Dit is uhhh... nogal bizar.

avatar van niels94
4,5
De muziek?

Ik ga trouwens nog één poging doen aan iedereen die zich nu afvraagt waarom ik dit geweldig vind, maar het niet 'mooi' noem. Het is niet zo dat dit album niets met me doet, in tegendeel: herhaaldelijk moet ik grinniken: de gesprekjes over Fast 'n Bulbous, ruimteschepen die op bonen lopen, als hij heel droog 'Ella Guru' zegt aan het einde van het gelijknamige nummer en zo is er nog wel meer. Verder gaat Ella Guru echt door merg en been (in positieve zin), heb ik gefascineerd zitten luisteren hoe tijdens Hair Pie: Bake 1 mijn boxen in conclaaf gingen (de twee 'instrumenten' die, voor een deel vals, tegen elkaar gaan lopen spelen, één uit elke box), waarna ze overstemd werden door de gitaar en je ze alleen nog af en toe hoort. Ik zit telkens gespannen te wachten tot de dubbele doffe 'plof' komt bij The Dust Blows Forth 'n The Dust Blows Back, waarna Captain Beefheart verder gaat met zijn geweldige gedicht (hij lijkt er ook op te wachten), ik wordt gefascineerd door de gestoorde gitaarloopjes die door het hele album heen te horen zijn enzovoorts, want elke keer is er weer wat nieuws te ontdekken op dit album, dit album fascineert en blijft dat doen. En dát maakt dit album zo geniaal.

@ Music4ever, dit is de laatste poging, omdat ik je het toch graag duidelijk wil maken, heb je het nu en beetje begrepen? Dat je het niet zo beleeft zoals ik het beleef, dat kan, maar je kunt me nu niet betichten van 'een album een hoog cijfer vinden wat ik eigenlijk niet goed vind' en dat ik dit album alleen een hoog cijfer geef om interessant te doen, want dat is gewoon niet zo, punt.

En ik ga gewoon stemmen, alsof die ene luisterbeurt vanaf de cd nog verschil gaat maken... Zit er wel met smart op te wachten Dan is nu Safe As Milk aan de beurt

avatar
kiriyama
orbit schreef:
(quote)


Je leest wel eens interviews of kijkt film? Pretenties bij de vleet. Of moet je iedereen als volwaardig familielid kennen om daarover een oordeel te hebben?


Knap dat je uit een acteerprestatie kan zien of iemand pretenties heeft. Dat je interviews leest van artiesten waar je een hekel aan hebt is nogal verbazingwekkend.

avatar van freakey
5,0
kiriyama schreef:
Dat je interviews leest van artiesten waar je een hekel aan hebt is nogal verbazingwekkend.


Nee hoor, ik doe dat ook bij de vleet.... de muziekmakende mens interessert me zowieso, of ik het nu mooi vind of niet... ik wil weten waarom een muzikant de dingen doet die hij/zij doet.

Hetzelfde geldt voor serieuze luisteraars trouwens, zie discussie hierboven....

avatar
kiriyama
Dan zal ik wel geen serieuze luisteraar zijn. Artiesten die ik niks vind probeer ik toch zoveel mogelijk te ontwijken.

avatar van freakey
5,0
kiriyama schreef:
Dan zal ik wel geen serieuze luisteraar zijn. Artiesten die ik niks vind probeer ik toch zoveel mogelijk te ontwijken.


Nee dat bedoel ik niet... ik wil weten waarom serieuze luisteraars luisteren (of juist niet luisteren) naar de dingen waarnaar ze luisteren en wat daar de beweegredenen voor zijn....

avatar van avdj
3,0
Wat een aandacht opeens voor dit album. De discussie over wat 'mooi' is kan denk ik eeuwig doorgaan. Persoonlijk hoeft een sound voor mij allesbehalve 'perfect' te zijn. Ik kan goed luisteren naar beperkte zangers en rommelig geproduceerde albums.

Met dit album weet ik het niet. Ik hoor vooral avant-garde achtige blues en jazz. Tel daar een bizarre zanger bij op en je hebt geen dertien-in-een-dozijn album. Vraag is of het dan ook geniaal is? Als ik met mijn telefoon bliebjes produceer en er een drummer bij haal ben ik zeker ook briljant?

Trout Mask Replica is misschien innovatief maar ik zet vraagtekens bij zijn hoge waarderingen. Ik betwijfel de huidige zeggingskracht van dergelijke experimenten.

avatar
Stijn_Slayer
Misschien wel als die bliebjes op een geniale manier gecomponeerd worden.

avatar van Stalin
Stijn_Slayer schreef:
Misschien wel als die bliebjes op een geniale manier gecomponeerd worden.


Gecomponeerd ? Door wie dan ?

Niet door de Kapitein zelf, de beste man kon geen noot lezen of schrijven...

edit: vrees dat de discussie nu wel eens uit de hand kan gaan lopen na dit gezegd te hebben

avatar van freakey
5,0
Stalin schreef:
(quote)


Gecomponeerd ? Door wie dan ?

Niet door de Kapitein zelf, de beste man kon geen noot lezen of schrijven...

edit: vrees dat de discussie nu wel eens uit de hand kan gaan lopen na dit gezegd te hebben


Onze kaptein kon natuurlijk wel als geen ander aan andere duidelijk maken hoe hij zijn verzonnen bliepjes achter elkaar wilde hebben... = ook componeren.

Vergelijk het maar met iemand die niet kan schrijven en het hele verhaal opdreunt aan iemand die het voor hem opschrijft, de verteller is hier dan toch wel de schrijver van het verhaal nietwaar?

Beefheart had o.a. John French als zijn "secretaresse" zeg maar....

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 19:59 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 19:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.