Steely Dan - Aja (1977)

5. Home at Last (5:35)
  6. I Got the News (5:06)
  7. Josie (4:30)
avatar van Droombolus
Check de credits van Katy Lied maar eens voor de lol ............. Alleen Denny Dias van de orginele band staat nog vermeld ......

Nicci
Dat zag ik net. Ik had al even gekeken op wiki.

avatar van musician
Ik draai deze niet zo vaak, ten opzichte van andere Steely dan albums. Het is toch net geen Pretzel logic of Katy lied.

Toch is het uiteraard een prima album, vandaag vond ik hem weer eens klinken als een klok. Wat mist er dan om het op te rekken naar 5*****? Eén of twee tracks van het niveau Black friday of iets vergelijkbaar stevigs.

'Mooiheid' heeft bij Steely dan na verloop van tijd net even de 'stevig- en speelsheid' factor overtroffen, mij eigenlijk iets te veel. En die lijn is mooi te trekken van 1972-1980, de periode dat Steely dan aan de weg timmerde.

Als je de albums chronologisch afspeelt merk je de verschillen niet zo heel erg. Maar als je begint met het debuut Can't buy a thrill met de singles Do it again en Reeling in the years en daarna Gaucho afspeelt met Hey nineteen, dan blijkt er een behoorlijk verschil te zijn ontstaan. Waarbij ik Reeling in the years toch wel erg prachtig vind.

Aja zit daar dan ergens tussenin.

Waar op de beginalbums nog wel eens van leer werd getrokken met wat rockachtige nummers , is dat op Aja en eigenlijk al op The Royal Scam niet meer te vinden . Het is zeker muzikaler geworden wat details betreft , alles klopt en het is genieten geblazen als superdrummer Steve Gadd zijn geweldige kunnen demonstreert op de titeltrack .
Het is allemaal gelikter en bedachter en misschien mist het enigzins de spontaniteit van de eerste 4 platen .
Toch is dit mijn favoriete Steely Dan plaat . Een plaat die mij nooit verveeld . De songs zijn zo goed . Een meesterwerk op en top . Technisch perfect met wat funk, jazz en fusioninvloeden , maar nooit te overheersend .

avatar van uffing
Zojuist de remaster voor een prikkie gekocht. Dat wordt een mooi weekend

Valt me nu ineens op dat op de cd zelf Stelly Dan staat i.p.v. Steely Dan

avatar van principal2000
Aangenaam saaie muziek. Met als uitzondering (lekker uptempo en vrolijk) Peg. Dit nummer zorgt ervoor dat ik toch nog op 3* uitkom.

avatar van beezz
Fantastisch album. Geweldige arrangementen gespeeld door topmuzikanten. Stem van Fagen blijft eindeloos mooi! Staat nog steeds als ee huis

avatar van Oldfart
Aja Live....prachtig

avatar van Stalin
Gisteravond op Canvas was dit album aan de beurt voor een Classic Album aflevering.
Wat zijn die Donald Fagen en Walter Becker ook een apart stel samen

avatar van uffing
Inderdaad, heel apart. Wel weer mooie dingen gezien deze aflevering. Blijft toch een mooie, intelligente plaat dit.

avatar van Ronald5150
Heerlijke plaat van Steely Dan. Lekkere fusion tussen rock, pop en jazz. Wellciht wat overgeproduceerd, maar je kunt hierdoor wel mooi de gelaagdheid van de instrumenten horen. Allemaal klassemuzikanten en dat klinkt door in de nummers. De stem van Fagen is geweldig, maar ook de achtergrondzang is prima, geeft de plaat ook af en toe een soulvibe mee. Een laidback plaat in optima forma.

4 sterren.

avatar van kort0235
Een heerlijke plaat. Deze zal ik wel wat vaker gaan draaien.
Can't buy me a thrill was voor mij al een aangename verrassing,maar deze "Aja" vind ik nog wat beter,nog muzikaler.
Wat een rasartiesten!

avatar van kort0235
Ik heb nu alle albums van Steely Dan gedraaid en deze vind ik toch DE BESTE!!!
Wat een heerlijke muziek, wat een muzikanten. Dit is echt top, top top!
daarom geef ik deze Aja een welverdiende 5* !!
Helaas kan ik niet MEER geven.
elk nummer is fantastisch, maar mijn echte favoriet is: AJA !!

Samen met Royal Scam vind ik dit toch wel hun beste werk. Lekker jazzy, mooi uitgesponnen nummers, super productie. Van deze heb ik ook de Classic Album aflevering op DVD gekocht.
Van deze naar Gaucho naar The Nightfly naar Sunken Condos: ze kunnen gewoonweg niets fout doen! Vette 5.

avatar van Srananbloke
Al jaren stond 'Peg' op high rotation, maar de rest van het album heb ik (schaam schaam) nooit echt een kans gegeven. Een paar maanden geleden besloot ik toch maar de rest ook eens op mijn playlist te zetten en te beluisteren tijdens een treinritje in Engeland. Godallemachtig....ik heb onder een steen geleefd....wat een album! Een directe 5 voor mij met een sterke kans op een top 10 positie. Vooral het gelijknamige nummer....dus zo klinkt het in de hemel

stans schreef:

Prima analyse die ik geheel onderschrijf. Een Steely Dan die duidelijk een jazzy omslag hebben gemaakt en zeer goed uitpakte. Alleen maar topnummers!!

avatar van Broem
Mooi stapeltje SHM cd's van Steely Dan te pakken gekregen. Prima aanleiding om het oeuvre van de band weer eens opnieuw te beluisteren. Alweer een tijdje geleden wat mij betreft. Kwaliteitspop met hoofdletters geschreven. Aja blinkt uit in subtiele en verzorgde songs. Lijkt zo simpel gemaakt. Juist daar zit de kracht. Buiten de bekende songs van Aja (en dat zijn er nogal wat) een heerlijk relaxt album. Perfecte kwaliteit. Nu de rest nog.

avatar van De buurman
Mijn favoriet van Steely Dan. Het rauwe dat The Royal Scam nog een heel klein beetje heeft, is hier eigenlijk verdwenen. Het is gestileerder en tegelijk jazzier. Ook weer wat afstandelijker. Maar zo ontzettend goed geschreven en gespeeld, dat blijft genieten. Geen zwakke nummers ook.

principal2000 schreef:

Fedde
Aja - Classic Albums

Ga ik nog even kijken vanavond !

WPE
De perfecte plaat van Steely Dan. Ik weet het, minder spontaan, een beetje gelikt, maar.....bijzonder goed!!! Aanbevolen om te luisteren als het zo'n 25 graden is, met de deur open en een lekker koud biertje.

avatar van Droombolus
Onder die omstandigheden grijp ik altijd naar David Lindley & El Rayo X's Win This Record of Very Greasy ......... Bij Aja zie ik meer zwembaden, ligstoelen en drankjes met paraplu'tjes ..........

Yuppie muziek dus eigenlijk droombolus ??

Heb de dvd: the making of AJA gezien. Top voor de liefhebber. De heren gaan gewoon een jaar in de studio zitten en gebruiken een rits aan artiesten om kost-wat-kost het bester op de plaat te zetten. En??? dat is ze gelukt. Leeuk om commentaar te horen van Larry Carlton en Michael Mc Donald ( eis aan de dikke kant...) twee medewerkeers op het album.

avatar van SemdeJong
Steely Dan maakt muziek wat tegen Fusion aanhangt en voor mij zeer aangenaam is om naar te luisteren. Voor mij heeft het album geen echte uitschieters maar kent ook geen slechte momenten. Gewoon een goed een aangenaam album.

avatar van AstroStart
Aja is het meest succesvolle Steely Dan-album en dat is verdiend. Fagen en Becker gaven honderdduizenden dollars uit om dit album te produceren. Het resultaat: zeven steengoede songs. Aja is misschien wel het meest opmerkelijke liedje, alhoewel het eigenlijk Stand By The Seawall in een nieuw jasje is. Peg is één van de fijnste songs ooit. En wat te denken van Deacon Blues: een meezinger van de bovenste plank. Het akoestische sfeertje op dit album is puur genieten, maar ik ga toch liever voor de meer gelikte sound van opvolger Gaucho.

Nooit echt een heel hoge pet op gehad van Gaucho. Ik vind Aja veel meer sprankelen en is ook wat avontuurlijker.
Gaucho is geen slechte plaat ( die heeft Steely Dan sowieso niet) maar het is mij te netjes en te klinisch.

avatar van Dirruk
Eerder deze week had ik de documentaire gezien over dit album. Ben daarna nieuwsgierig geworden en heb hem vanmiddag in de platenzaak gevonden. Ik heb Pretzel Logic en Royal Scam al in bezit, dus ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal. Moet zeggen dat ik Royal Scam wat spannender vind dan dit album. Ook kant A (de eerste 3 nummers) vind ik veel sterker dan kant B. Al met al gaat er hier weer weinig fout.

AC1
bikkel2 schreef:

Gaucho is zowat de voorloper van Fagen's The Nightfly.