Lou Reed - Berlin (1973)

Label: RCA

1. Berlin (2:32)
  2. Lady Day (4:30)
  3. Men of Good Fortune (4:37)
  4. Caroline Says I (3:57)
  5. How Do You Think It Feels (3:42)
  6. Oh, Jim (5:13)
  7. Caroline Says II (4:01)
  8. The Kids (7:55)
  9. The Bed (5:51)
  10. Sad Song (6:55)
avatar van Heer Hendrik
Heer Hendrik schreef:
De kinderstemmetjes uit het nummer The Kids zijn dezelfde kinderstemmetjes die je kan horen op het nummer god of thunder van kiss. Echter zijn ze een paar jaar ouder. De stemmen zijn namelijk van de kinderen van producer Bob Ezrin

Kalamitsi
Wat een droefenis! Een halve eeuw geleden veel gedraaid. Nou ja, alleen kant 1. De rest vond ik te treurig voor woorden. Inmiddels is Reed bijna volledig uit mijn blikveld verdwenen. Ik beluister nog heel af en toe Rock and Roll Animal en New York. Voor het overige is hij hier een gepasseerd station. Vergane glorie.

avatar van Mjuman
Kalamitsi schreef:
Wat een droefenis! Vroeger veel gedraaid. Nou ja, alleen kant 1. De rest vond ik te treurig voor woorden. Inmiddels is Reed bijna volledig uit mijn blikveld verdwenen. Ik beluister nog heel af en toe Rock and Roll Animal en New York. Voor het overige is hij hier een gepasseerd station. Vergane glorie.

Nou, da's wel heel sterk: kan zo een kwintet uiterst fijne, zeer herkenbare, fijne songs opnoemen - nee niet het uitermate kapotgezongen Perfect Day - zoals Vicious en Coney Island Baby.

"Vergane glorie" - de nachtburgemeester van Rotterdam zei ooit: ergens moet het verval zichtbaar zijn en zo is 't maar net. De hamvraag blijft uiteraard: wat hebben ze in vredesnaam gedaan om die jonge kinderen zo aan het krijsen te krijgen in The Kids ?

avatar van GrafGantz
Mjuman schreef:

Naar mijn weten hebben ze die kids wijsgemaakt dat hun moeder weg was en nooit meer terug zou komen. Ik meen me tevens te herinneren dat het hier om de koters van producer Ezrin gaat, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. En dat blijkbaar allemaal zonder tussenkomst van de kinderbescherming, kom daar vandaag maar eens om!

Mjuman schreef:

De nachtburgemeester van Rotterdam zei ooit: ergens moet het verval zichtbaar zijn. en zo is 't maar net.
Bedoel je Jules Deelder? Zoja dan slaat het citaat vermoedelijk op R'dam. Het lijkt me sterk dat hij dit album van Lou Reed heeft beluisterd gezien zijn absolute jazzvoorkeur. Hoe ik dat denk te weten? Hij was mijn directe, goed hoorbare, buurman in de Breitnerstraat. Dit terzijde. Terug naar Berlin. Het schrijnend gehuil van die kids was de reden dat ik zelden aan kant 2 durfde te beginnen. Vandaar mijn relatief lage rating.

avatar van Mjuman
Kalamitsi schreef:

Deelder - doorgaans onberispelijk gekleed, o.m. two-tone schoenen - zei dat over zichzelf toen een interviewer hem met de matige staat van zijn gebit confronteerde. Meermaals lezing van hem bijgewoond en zijn hang naar jazz was me bekend.

Reed afserveren "gepasseerd station" - al geldt dit m.n. voor dit album, klinkt mij in de oren als een hoofdstedeling die dringend de stations van de noord-zuid lijn eens moet langsgaan - om nieuwe stations te passeren. Afgezien van de fluwelen metro was mijn kennismaking met Reed solo Rock 'n Roll Animal, via buurman proggo Bram - dat album markeerde ahw de gedemilitariseerde muziekzone. Vandaaruit ging ik verder.

Kalamitsi
Toegegeven. Als trage en vaak achterom kijkende fietser kom ik hier nauwelijks in nieuwe metrostations.