menu

The Chameleons - Script of the Bridge (1983)

mijn stem
4,12 (392)
392 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Statik

  1. Don't Fall (4:05)
  2. Here Today (3:58)
  3. Monkeyland (5:17)
  4. Second Skin (6:51)
  5. Up the Down Escalator (3:58)
  6. Less Than Human (4:12)
  7. Pleasure and Pain (5:11)
  8. Thursday's Child (3:33)
  9. As High as You Can Go (3:35)
  10. A Person Isn't Safe Anywhere These Days (5:43)
  11. Paper Tigers (4:17)
  12. View from a Hill (6:40)
  13. In Shreds [Previously Unreleased] * (4:09)
  14. Dear Dead Days [Previously Unreleased] * (4:31)
  15. Things I Wish I'd Said [Previously Unreleased] * (5:12)
  16. Don't Fall [Live in Bremen, 1983] * (3:49)
  17. Here Today [Live in Bremen, 1983] * (3:51)
  18. Thursday's Child [Live in Bremen, 1983] * (3:46)
  19. A Person Isn't Safe Anywhere These Days [Live in Bremen, 1983] * (4:48)
  20. Less Than Human [Live in Bremen, 1983] * (4:01)
  21. Pleasure and Pain [Live in Bremen, 1983] * (4:31)
  22. Second Skin [Live in Bremen, 1983] * (6:01)
  23. Paper Tigers [Live in Bremen, 1983] * (4:07)
  24. Monkeyland [Live in Bremen, 1983] * (4:56)
  25. Singing Rule Britannia [Live in Bremen, 1983] * (4:19)
  26. Up the Down Escalator [Live in Bremen, 1983] * (3:59)
  27. View from a Hill [Live in Bremen, 1983] * (6:17)
toon 15 bonustracks
totale tijdsduur: 57:20 (2:05:37)
zoeken in:
avatar van XtReM3 SkILLz
5,0
Maar ik gebruik het woord slecht niet eens haha.. Het is inderdaad een album waar geen slechte nummers opstaan, maar de nummers die ik het beste vind lijken het meeste op de sound van Joy Division... Tenminste in mijn ogen...

XtReM3 SkILLz schreef:
Maar ik gebruik het woord slecht niet eens haha.. Het is inderdaad een album waar geen slechte nummers opstaan, maar de nummers die ik het beste vind lijken het meeste op de sound van Joy Division... Tenminste in mijn ogen...


JD: niet echt - het weef-patroon (nee, niet new weef) van de dubbele leadgitaar is kenmerkend voor de sound - dat geeft ruimte en suggereert - imo - soms het geluid van klaterend water; dat had JD niet. Hoezo "ogen" use your ears!

wijsneus
Mjuman schreef:

- op dit album staat gewoon geen slechte song. Op de beurs in Utrecht werd voor dit album op vinyl - afhankelijk van de staat - tussen de 17 en 26 euro gevraagd; en da's om Zeeuws meisje te citeren: "geen cent te veel"


Imo DE kracht van dit album; het klinkt als één geheel, er staan hooguit wat minder sterke nummers op (As High As You Can Go). De bonusnummers tel ik dan niet mee, want ik heb de CD met de 12 originele nummers.

En EUR 21,50 voor een plak vinyl, géén cent teveel, hoe meet je dat dan ?

Zoals ergens anders vermeld : het is maar net wat de gek ervoor geeft natuurlijk !

@WN: Humaytchedadh is de Nepalese neef van Chinees Hu Lang!

Nee zonder gekheid: P/ (L * F * G)

Legenda:
P = prijs
L = lengte, van dit album op vinyl een uitzonderlijke 58 minuten
G =geneugte

Dit leidt tot een uitermate lage per prijs per IPG (intensief persoonlijk genotsmoment) en dat begint meteen al bij Don't Fall!

Kan alleen de gek genieten?

avatar van starsailor
5,0
wijsneus schreef:

En EUR 21,50 voor een plak vinyl, géén cent teveel, hoe meet je dat dan ?

Zoals ergens anders vermeld : het is maar net wat de gek ervoor geeft natuurlijk !


Enigszins off-topic hoor maar ik verbaas me eigenlijk dat die prijzen van collectable vinyl niet omhoog gegaan zijn.
Ik heb een aantal 12" van The Chameleons (As High as You can go, A person isn't safe) die destijds 75 gulden kosten en nu voor 17 euro op Ebay staan.
Hell, ik heb zelfs een US promo 12" van Tears die 125 gulden destijds op moest brengen (nu ergens op een site gezien voor 20 GBP!)
En ik maar denken dat ik op een goudmijntje zat. Het wordt volgens mij alleen maar minder waard...

wijsneus
starsailor schreef:

Enigszins off-topic hoor maar ik verbaas me eigenlijk dat die prijzen van collectable vinyl niet omhoog gegaan zijn.

En ik maar denken dat ik op een goudmijntje zat. Het wordt volgens mij alleen maar minder waard...


Ook ff off-topic ; ik heb ook vaak het idee dat die zgn. collectors-items eerst in prijs stijgen, en dan komen ze opeens overal vandaan, en dan gaan de prijzen dus dalen. E.e.a. heeft volgens mij ook te maken met hype-vorming, mensen zitten elkaar aan te praten dat iets "gezocht" is.

En op een goudmijn zitten : ach, dat dacht ik ook wel eens, maar ik koop geen vinyl en/of 12"-s voor de belegging, het gaat om H3 natuurlijk !

Mjuman schreef:

Dit leidt tot een uitermate lage per prijs per IPG (intensief persoonlijk genotsmoment) en dat begint meteen al bij Don't Fall!



OK, dat gaat bij deze op, maar lang niet altijd natuurlijk.

Op zo'n ik-doe-het-of-ik-doe-het-niet-moment beslis ik ter plaatse.

avatar van hk01
4,5
Top album!
Lp gekocht in '85, cd 8 jaar later met speler erbij.
Populaire plaat destijds bij VPRO-radioprogramma Spleen.

avatar van Sjaakspeare
Ik ken nog alleen 'Second Skin'. Dat is een erg sterk nummer, maar toch weet het me niet volledig te grijpen. De sfeer staat me niet geheel aan. Misschien dat ik daarin draai bij het beluisteren van het hele album, want muzikaal zit het wel goed.

Kadafi
Ik vind het net zoals Carolaah geen hoogvlieger. Ik kan me prima vinden in de woorden "het nadeel met deze muziek is, (ook na 10x luisteren), het klinkt wel, maar laat niet echt veel indruk achter... Deze woorden worden gebruikt voor o.a. de band Interpol.

Dat geldt wat mij betreft ook een beetje voor script of the bridge. De muziek is niet slecht, absoluut niet, maar veel van de nummers klinken nogal leeg en monotoon en dat wekt soms verveling op bij mij. Script of the bridge is gelukkig wat afwisselender dan de bovengenoemde band of Joy Division - Closer.

Een zeer geslaagd nummer is wat mij betreft Second Skin! Dat wekte bij luisterbeurt één al indruk.

Antagoon
Dit grijpt me juist bij de strot. Vindt het warmer klinken dan menig band uit die tijd. Grappig dat jij dat niet hebt en The Cure wel weet te waarderen. Die band heeft me nooit gegrepen. N.B. dit is geen verwijt!
Tot mijn schande moet ik wel bekennen dat ik deze band pas recent heb ontdek. Voordeel is wel dat ik drie topplaten te ontdekken heb. Wat daarbij helpt is dat de wat achterhaalde jaren tachtig sound door bands als Interpol, Editors etc. weer helemaal up-to-date klinkt. Helemaal als die platen, zoals deze, ook nog eens geremastered zijn.

Kadafi
Antagoon schreef:
Dit grijpt me juist bij de strot. Vindt het warmer klinken dan menig band uit die tijd. Grappig dat jij dat niet hebt en The Cure wel weet te waarderen. Die band heeft me nooit gegrepen. N.B. dit is geen verwijt!
Tot mijn schande moet ik wel bekennen dat ik deze band pas recent heb ontdek. Voordeel is wel dat ik drie topplaten te ontdekken heb. Wat daarbij helpt is dat de wat achterhaalde jaren tachtig sound door bands als Interpol, Editors etc. weer helemaal up-to-date klinkt. Helemaal als die platen, zoals deze, ook nog eens geremastered zijn.


Ho even, Disintegration uit 1989 is veel warmer dan dit album en de cure periode van 79-83. De platen van the cure uit die tijd vind ik min of meer hetzelfde als deze. Pornography 2,5 ster, Seventeen seconds 3*. Sommige nummers zijn mooi, maar voor de rest vrij kaal. The Hanging Garden, One Hundred Years en A Forest bijv. vind ik heerlijk. Op dit album is het Second Skin wat werkelijk prachtig is.

Antagoon
Misschien heb je gelijk, ik ben ook niet zo'n Cure kenner. Altijd een hekel aan die band gehad. Misschien tijd om me daar overheen te zetten.

Antagoon schreef:
Misschien heb je gelijk, ik ben ook niet zo'n Cure kenner. Altijd een hekel aan die band gehad. Misschien tijd om me daar overheen te zetten.


Cure en Chameleons beginnen beide met een C en komen beide uit de UK - da's ongeveer de enige verwantschap. Deze bands vergelijken bij dit topic (debuut Chameleons) is echt way off.

Cure begon als wave (t/m 17 secs) en werd gothic; Chameleons was en bleef post-punk - wel met de fameuze dual lead combi.

Antagoon
Oh ok, dan weet ik dat. Zal me eens wagen aan die andere C-band
Deze van de Chameleons is in elk geval geweldig en de hierop volgende platen doen daar niet veel voor onder.

wijsneus
De op dit debuut volgende platen vind ik toch een stuk minder.
The Chameleons zijn een typisch geval van :

Nooit Meer Beter Geworden Na Het Debuut.

En hebben toch als lichtend voorbeeld en inspiratiebron gediend voor o.a. Interpol, ook al zeggen de "agenten" van niet !

Antagoon
wijsneus schreef:
De op dit debuut volgende platen vind ik toch een stuk minder.
The Chameleons zijn een typisch geval van :

Nooit Meer Beter Geworden Na Het Debuut.


Misschien dat ik dat vele luisterbeurten verder ook ga vinden, maar vooralsnog is dat wat mij betreft niet het geval. Sterker; wat me vooral opvalt is hoe modern hun tweede klinkt. Wellicht scheelt het dat ik niet gehinderd word door veel kennis van deze band, reviews, historie etc. Kende alleen hun naam.

Zou ik binairen (keuze tussn ja en nee) reageren, zeg ik:


wijsneus schreef:
De op dit debuut volgende platen vind ik toch een stuk minder.!


Nee, een beetje, maar niet een stuk

wijsneus schreef:

The Chameleons zijn een typisch geval van :
Nooit Meer Beter Geworden Na Het Debuut.

En hebben toch als lichtend voorbeeld en inspiratiebron gediend voor o.a. Interpol, ook al zeggen de "agenten" van niet !


Ja, mee eens - en aan dat tweede stuk waag ik me niet.

Stel me de imaginaire vraag: zijn het tweede (What Does Anything...) en het derde album (Strange Times) de moeite waard?

Ja, met name het tweede; op het derde vind ik de zang
regelmatig 'overspannen' klinken. Een absolute aanrader - o.m. vanwege de 'droge' productie (geen franje, heel direct) - vind ik het album met de Peel Sessions.

wijsneus
Antagoon schreef:

Sterker; wat me vooral opvalt is hoe modern hun tweede klinkt. Wellicht scheelt het dat ik niet gehinderd word door veel kennis van deze band, reviews, historie etc. Kende alleen hun naam.


Is voor jou denk ik een pluspunt, kan je er onbevangen tegenover staan ! Teveel kennis maakt een mensch niet altijd sterker.

Kan me nog herinneren toen deze plaat uitkwam; de "heren" critici vonden dit teveel een kruising tussen U2 en The Cure (meen ik), en kijk nu eens aan hoe het album in de loop der jaren uitgegroeid is tot een ware Wave-klassieker.

Jaja, wie zijn er nou de kenners ?

Alhoewel ik moet toegeven dat de verpletterende impact voor mij persoonllijk van 27 jaar geleden wel wat afgevlakt is; 10 a 15 jaar geleden was deze LP geheid mijn nummer 1 of 2 in de "Eeuwige Lijst" geweest.

avatar van freddze
5,0
Ik wou hier even een kort stukje schrijven (nr. per nr.) over hoe indrukwekkend ik deze plaat wel vind, maar het werd steeds langer en intussen is het een paperback van 173 blz. geworden die ik binnenkort eens ga publiceren bij uitgeverij 'De Bezige Bij' !!
Grapje natuurlijk van dat boek --> vooraleer ik bestellingen binnenkrijg via pm

Over deze plaat zijn dus écht wel boeken te schrijven.. Ik hou er telkens weer een verpletterend gevoel aan over! Ik ken ze nog maar een jaar of vier (dankzij MuMe!), maar ik kan me niet voorstellen dat de impact die ze bij mij heeft - en BLIJFT hebben, telkens als ik ze hoor - ooit nog gaat afzwakken zoals dat bij wijsneus blijkbaar wél het geval was (cf. bericht hierboven). Binnen 30 jaar zit ze nog in mijn oren, oh ja!

De nummers zijn stuk voor stuk vol overgave (en vooral eerlijk!) gezongen smeekbeden naar antwoorden op allerhande levensvragen (eigenlijk het handelsmerk van The Chameleons). De muzikale omlijsting en vooral drive is zondermeer overweldigend!

Hmm,... misschien komt er toch nog een stukje van me hier. Maar ik zal me echt wel "wreed moeten weren" (NL: "heel hard mijn best moeten doen") om het beknopt te houden.

avatar van starsailor
5,0
freddze schreef:
Ik wou hier even een kort stukje schrijven (nr. per nr.) over hoe indrukwekkend ik deze plaat wel vind, maar het werd steeds langer en intussen is het een paperback van 173 blz. geworden die ik binnenkort eens ga publiceren bij uitgeverij 'De Bezige Bij' !!
Over deze plaat zijn dus écht wel boeken te schrijven.. Ik hou er telkens weer een verpletterend gevoel aan over! Ik ken ze nog maar een jaar of vier (dankzij MuMe!), maar ik kan me niet voorstellen dat de impact die ze bij mij heeft - en BLIJFT hebben, telkens als ik ze hoor - ooit nog gaat afzwakken zoals dat bij wijsneus blijkbaar wél het geval was (cf. bericht hierboven). Binnen 30 jaar zit ze nog in mijn oren, oh ja!

De nummers zijn stuk voor stuk vol overgave (en vooral eerlijk!) gezongen smeekbeden naar antwoorden op allerhande levensvragen (eigenlijk het handelsmerk van The Chameleons). De muzikale omlijsting en vooral drive is zondermeer overweldigend!

Hmm,... misschien komt er toch nog een stukje van me hier. Maar ik zal me echt wel "wreed moeten weren"


Heel herkenbaar jouw enthousiasme. Had ik ook zo'n 18 jaar geleden en is nog amper afgezwakt.

avatar van steve harris
5,0
Lost Highway schreef:
Ik heb het al tot in den treure gezegd. Noch The Chameleons, noch Interpol, noch Editors vind ik op elkaar lijken. Het enige raakvlak is, zoals Starsailor zegt, dat het debuut van Interpol wel wat 'Chameleonesque' gitaren bevat. Voor de rest hebben ze allemaal een andere invalshoek en andere perspectieven qua songwriting. Als er een gelijkenis is tussen de drie dan is het dat het gitaarspel van de respectievelijke bands voor een ietwat gelijkaardige sound kan zorgen, wat maakt dat ze wel wat gemeenschappelijke fans hebben. Voor de rest stuk voor stuk een eigen identiteit.
toch kan ik er wel inkomen, toen ik voor het eerst de editors hoorde kwamen de chameleons gelijk bij mij op, vooral zo je zegt de gitaren, het gaf mij een jaren 80 sfeertje wat ik ook heb bij een band als echo and the bunnymen

avatar van VanDeGriend
4,5
Berichten over gepland optreden verplaatst naar The Chameleons

avatar van freakey
5,0
Ik zat Interpol te luisteren en moest opeens weer aan dit album denken... what are the odds....

avatar van wibro
5,0
Deze LP van dit fabuleuze album had ik nog steeds onder het stof in mijn kast staan. Vandaag maar weer eens beluisterd en oh mensen dit album klinkt nog steeds geweldig, misschien nog mooier als toen ik het ruim 25 jaar geleden voor het eerst beluisterd heb. De muziek op dit album is puur klasse. Ik kan geen enkel zwak moment ontdekken. Wat valt er verder eigenlijk nog over te zeggen. Eigenlijk niets. Ja, toch wel. Dat het gemiddelde hier op Music Meter voor dit schitterende album eigenlijk nog te laag is.
Script of the Bridge behoort voor mij tot de beste albums die de jaren tachtig heeft voortgebracht en die van mij daarom ook de maximale waardering krijgt.

5,0*.

avatar van freakey
5,0
Is toch een behoorlijk gemiddelde? Had ik niet verwacht voor ik deze opzocht...

Laten we wel wezen, qua populariteit is dit wel een middenmoter, als je dan met meer dan 240 stemmen nog steeds boven de 4* klokt EN in de top 250 staat heb je niet slecht geboerd dacht ik...

avatar van Snakeskin
3,0
En daarnaast is het door 48 personen in hun persoonlijke top tien opgenomen wat goed is voor de 312 punten die het gescoord heeft, een zeer goede prestatie

Het lijkt er welhaast op dat het album populairder is nu dan destijds bij verschijning; en dat bewijst maar eens te meer dat een goed album de tand des tijds doorstaat.

avatar van wibro
5,0
Snakeskin schreef:
En daarnaast is het door 48 personen in hun persoonlijke top tien opgenomen wat goed is voor de 312 punten die het gescoord heeft, een zeer goede prestatie

Dat zullen er dan wel 49 worden, want dit album komt beslist in mijn top 10 te staan. En wat het gemiddelde betreft, eigenlijk is het toch niet zo slecht. Toen ik de LP kocht en dat was in 1983 was deze band nu niet bepaald populair.

avatar van Helicon
5,0
DONDERS mensen, wat een heerlijk heerlijke plaat is dit! Kolere dat ik deze band niet eerder ontdekt heb. Maar ja beter laat dan nooit.

Up the down escalator Wat een mooi nummer (om er maar één te noemen)

avatar van starsailor
5,0
Waar ik me hier over verbaas zijn de lyrische berichten over het werk van The Chameleons terwijl er bij Mark zijn andere bands/projectjes nauwelijks reacties/stemmen zijn. Mensen, hierbij enkele gouden tips:
- The Sun and The Moon
- Invincible - Venus
- Black Swan Lane
- Mark Burgess & The Sons of God
- Mark Burgess & Yves Altana

Ook hier zijn veel Chameleons invloeden te bespeuren.
Veel luisterplezier!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:33 uur

geplaatst: vandaag om 21:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.