Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2
zoeken in:
1
geplaatst: 31 december 2017, 12:36 uur
1
zaaf
geplaatst: 31 december 2017, 12:39 uur
3. Slowdive - Slowdive
https://www.musicmeter.nl/album/671421
Punten : 411
Nom. : 20 x
Nr. 1 van : niemand
Lange tijd op 1 in deze cyclus. Pas aan het eind van de rit kwamen twee mastodonten langs.
De band evenaart haar beste prestatie uit '93, in '91 en '95 kwam men 'slechts' tot plekkie 8.
Direct nadat het label Creation Slowdive had gedropt in ’95 namen Halstead, Goswell en McCutcheon andersoortige songs op om als Mojave 3 bij 4AD te tekenen en de volgende fase van hun carrière in te gaan.
Drummer Scott (die de groep al eerder had verlaten) richtte Televise op, om de ambient shoegaze te koppelen aan elektronica a la Fennesz.
Gitarist Christian Savill startte dream pop groep Monster Movie, met sterke referenties aan Slowdive.
Zowel Halstead als Goswell brachten soloplaten uit (op 4AD), Halstead vormde ook Zurich en deed een project Black Hearted Brother en Goswell verbond zich aan Minor Victories
In 2014 werd een aantal optredens van Slowdive aangekondigd in Spanje en Portugal, gevolgd door een 20-optredens-toer door de VS en Europa. Nog een serie van 20 optredens door Noord Amerika volgde.
Mei 2016 liet Rachel Goswell weten dat er gewerkt werd aan een nieuwe plaat. Januari 2017 tekende de groep voor Dead Oceans en na de release van hun eerste single in 22 jaar, Star Roving, kwam eind maart Slowdive uit.
Ik zag m vantevoren toch niet helemaal aankomen, ben wel content met deze podiumplek voor dit zeer fraaie comebackalbum.
https://www.musicmeter.nl/album/671421
Punten : 411
Nr. 1 van : niemand
Lange tijd op 1 in deze cyclus. Pas aan het eind van de rit kwamen twee mastodonten langs.
De band evenaart haar beste prestatie uit '93, in '91 en '95 kwam men 'slechts' tot plekkie 8.
Direct nadat het label Creation Slowdive had gedropt in ’95 namen Halstead, Goswell en McCutcheon andersoortige songs op om als Mojave 3 bij 4AD te tekenen en de volgende fase van hun carrière in te gaan.
Drummer Scott (die de groep al eerder had verlaten) richtte Televise op, om de ambient shoegaze te koppelen aan elektronica a la Fennesz.
Gitarist Christian Savill startte dream pop groep Monster Movie, met sterke referenties aan Slowdive.
Zowel Halstead als Goswell brachten soloplaten uit (op 4AD), Halstead vormde ook Zurich en deed een project Black Hearted Brother en Goswell verbond zich aan Minor Victories
In 2014 werd een aantal optredens van Slowdive aangekondigd in Spanje en Portugal, gevolgd door een 20-optredens-toer door de VS en Europa. Nog een serie van 20 optredens door Noord Amerika volgde.
Mei 2016 liet Rachel Goswell weten dat er gewerkt werd aan een nieuwe plaat. Januari 2017 tekende de groep voor Dead Oceans en na de release van hun eerste single in 22 jaar, Star Roving, kwam eind maart Slowdive uit.
Ik zag m vantevoren toch niet helemaal aankomen, ben wel content met deze podiumplek voor dit zeer fraaie comebackalbum.
0
geplaatst: 31 december 2017, 12:53 uur
Ik heb de populariteit van the dream syndicate, die andere zeer fraaie comeback plaat, blijkbaar wat overschat ?
0
geplaatst: 31 december 2017, 12:55 uur
motel matches schreef:
Ik heb de populariteit van the dream syndicate, die andere zeer fraaie comeback plaat, blijkbaar wat overschat ?
Niet bij mij hoor!
0
geplaatst: 31 december 2017, 13:18 uur
Slowdive, niemands nummer 1 maar wel op het podium. Is dat een noviteit?
0
geplaatst: 31 december 2017, 13:19 uur
Update van de ATT Voorspelcompetitie komt zo, ik ben even te druk met de eindejaarlijsten op de radio's. 

0
geplaatst: 31 december 2017, 13:21 uur
Zou leuk zijn als Erik op 1 zou staan, mijn nummer 2, maar War on Drugs is ook prima, bij mij op 4.
1
geplaatst: 31 december 2017, 13:24 uur
Is de muziekwereld trouwens zo verzadigd dat we het de afgelopen jaren vrijwel alleen van oudgedienden moeten hebben?
0
geplaatst: 31 december 2017, 13:26 uur
dix schreef:
Nee , Antlers ook eens en ik denk nog wel een paar.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 31 december 2017, 13:31 uur
Die beide albums ken ik niet.
Had The National op 2 en Slowdive op 4 in de voorspelling.
Had The National op 2 en Slowdive op 4 in de voorspelling.
0
geplaatst: 31 december 2017, 13:35 uur
Ik heb de afgelopen week diverse albums beluisterd die ik gedurende het jaar nog niet had gehoord. Die van Slowdive helaas niet meer kunnen beluisteren voor dit topic, anders had ie er nog wel wat punten bijgehad.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 31 december 2017, 13:42 uur
Tja... van Slowdive wel twee nummers gehoord in de Witte Trui-voorronde en dat klonk op zich netjes. De band ook op Werchter gezien (waar ze een prettige last-minute wissel voor iets vaags waren), en daar moet ik toch wel bij aantekenen dat het onderscheid tussen de nieuwe nummers (waar ze ongetwijfeld de nodige van gespeeld hebben) en de oude nauwelijks door de oordoppen heen kwam.
1
geplaatst: 31 december 2017, 14:31 uur
Klopt, de zaafcompetitie is natuurlijk sowieso een stuk betrouwbaarder 

1
zaaf
geplaatst: 31 december 2017, 14:35 uur
dix schreef:
Is leuke vraag. Antlers idd als nr 3 van 2014 'overkwam' dat als laatste, verder
2004 Nick Cave (2)
1994 Blur (3)
1990 Ride (2)
1988 Sonic Youth (3)
1981 The Cure (2)
1978 Kraftwerk (3)
1974 Bowie (3)
1970 Van (3)
1968 Stones (2)
1960-1964 Brel (3)
oer Billie Holiday en Nina Simone (2+3)
0
geplaatst: 31 december 2017, 14:37 uur
En dan ben ik nog vergeten om mijn lijst voor 2017 in te leveren voor de site, want bij mij had protomartyr ook op 1 gestaan
0
geplaatst: 31 december 2017, 14:38 uur
Berichten verplaatst naar Muziek > Toplijsten en favorieten > Toplijsten (centraal topic)
0
geplaatst: 31 december 2017, 14:50 uur
motel matches schreef:
En dan ben ik nog vergeten om mijn lijst voor 2017 in te leveren voor de site, want bij mij had protomartyr ook op 1 gestaan
Dus dan zal Protomartyr hier wel op 11 staan

0
zaaf
geplaatst: 31 december 2017, 15:19 uur
2. The War on Drugs - A Deeper Understanding
https://www.musicmeter.nl/album/679789
Punten : 439
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : stardust_be, 50tracks
Na de stevige overwinning van de vorige van deze band, rekent men vast weer op een overwinning. Die leek er ook aan te komen toen Slowdive als nr 1 werd afgelost, niet lang voor de deadline. Maar er sneakte er toch nog één langs…
The War on Drugs is een gearriveerde band geworden. Headliner op Down The Rabbit Hole, verkochten tweemaal AFAS Live uit nog voordat het nieuwe album is verschenen en tekenden voor de opvolger van Lost in the Dream een flink contract bij major label Atlantic. Daarbij kon Granduciel de harde eis stellen: totale creatieve vrijheid.
Dat hoor je direct op deze plaat: geen knieval voor de commercie, geen lekkere refreintjes in kant-en-klare liedjes van drie minuten. Granduciel neemt nog steeds de tijd, nog altijd duren de songs van The War On Drugs sowieso boven de 6 minuten en zitten er minutenlange meanderende instrumentale passages in.
Je kunt de plaat bepaald geen koerswijziging noemen voor de groep, maar juist daarom is de albumtitel niet zo gek gekozen: het is vooral een verdieping van het geluid, een verrijking van de productie. Niet één synthesizer maar drie, niet twee gitaren maar vijf, niet een beetje zuchtzang op de achtergrond maar een vrouwenkoor in de verte.
Mark Kozelek (Sun Kil Moon) sneerde een paar jaar geleden dat hij een hekel had aan that beer commercial lead-guitar shit van The War on Drugs. Later schreef Kozelek ook een open brief aan de frontman, waarin hij hem uitdaagde om samen te werken aan het duet Sun Kil Moon - War On Drugs: Suck My Cock - YouTube. Die uitnodiging vond geen gehoor, wat Kozelek er niet van weerhield om de song zélf alvast te posten op zijn website. The whitest band I’ve ever heard is War On Drugs, zingt hij onder meer in dat galgenlied.
Achnee dit is niks voor mij.
https://www.musicmeter.nl/album/679789
Punten : 439
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : stardust_be, 50tracks
Na de stevige overwinning van de vorige van deze band, rekent men vast weer op een overwinning. Die leek er ook aan te komen toen Slowdive als nr 1 werd afgelost, niet lang voor de deadline. Maar er sneakte er toch nog één langs…
The War on Drugs is een gearriveerde band geworden. Headliner op Down The Rabbit Hole, verkochten tweemaal AFAS Live uit nog voordat het nieuwe album is verschenen en tekenden voor de opvolger van Lost in the Dream een flink contract bij major label Atlantic. Daarbij kon Granduciel de harde eis stellen: totale creatieve vrijheid.
Dat hoor je direct op deze plaat: geen knieval voor de commercie, geen lekkere refreintjes in kant-en-klare liedjes van drie minuten. Granduciel neemt nog steeds de tijd, nog altijd duren de songs van The War On Drugs sowieso boven de 6 minuten en zitten er minutenlange meanderende instrumentale passages in.
Je kunt de plaat bepaald geen koerswijziging noemen voor de groep, maar juist daarom is de albumtitel niet zo gek gekozen: het is vooral een verdieping van het geluid, een verrijking van de productie. Niet één synthesizer maar drie, niet twee gitaren maar vijf, niet een beetje zuchtzang op de achtergrond maar een vrouwenkoor in de verte.
Mark Kozelek (Sun Kil Moon) sneerde een paar jaar geleden dat hij een hekel had aan that beer commercial lead-guitar shit van The War on Drugs. Later schreef Kozelek ook een open brief aan de frontman, waarin hij hem uitdaagde om samen te werken aan het duet Sun Kil Moon - War On Drugs: Suck My Cock - YouTube. Die uitnodiging vond geen gehoor, wat Kozelek er niet van weerhield om de song zélf alvast te posten op zijn website. The whitest band I’ve ever heard is War On Drugs, zingt hij onder meer in dat galgenlied.
Achnee dit is niks voor mij.
3
zaaf
geplaatst: 31 december 2017, 15:30 uur
1. Spinvis - Trein Vuur Dageraad
https://www.musicmeter.nl/album/668747
Punten : 485
Nr. 1 van : aERodynamIC, chevy93, luigifort, wibro
Wat een lekkere eindsprint heeft die de Jong in huis! Erop en erover! Drie fietslengtes pakken op die bundel spieren…
Het 4e album van Spinvis is grotendeels opgenomen in Nieuwegein, aanvullende opnamen vonden plaats in Studio Moskou in Utrecht en Studio Walla Amsterdam. Zelfde zorgvuldig gearrangeerde concept, misschien ook wat gelaagder nog dan de voorganger.
Erik de Jong: “De plaat begint met een opname uit een iPhone. Een korte schets van een gezongen melodie op wat net verzonnen regels. Dat was het zaadje waar jaren later een hele boom is uitgegroeid. Trein, vuur, dageraad… drie woorden die misschien zomaar bij elkaar waren gezet maar vanaf dat moment onlosmakelijk werden als de dragers van een verhaal dat nog in de aarde sliep. Een verhaal over alles wat nog komen gaat.”
Over de lange tijd die hij nodig heeft om tot een album te komen: "Hoeveel tijd je ook hebt, het echte werk doe je pas als de deadline nadert. Het is iets psychisch. Alles heeft zijn volgorde, alles moet zeker eerst op papier. Tot bepaalde woorden niet zingbaar blijken, of er te weinig ademmomenten in de melodie zijn. Dat merk je pas als je het inzingt. Of wat ik echt ingrijpend vind: dat je ineens je liedje anders begrijpt. O, wácht. Het gaat over héél iets anders… En dan moet je terug naar de tekentafel.”
Tekstueel nog steeds wonderlijk en eenvoudig, poëtisch en vindingrijk.
Een heel album gaat me irriteren, maar toch blijft Spinvis erg leuk.
https://www.musicmeter.nl/album/668747
Punten : 485
Nr. 1 van : aERodynamIC, chevy93, luigifort, wibro
Wat een lekkere eindsprint heeft die de Jong in huis! Erop en erover! Drie fietslengtes pakken op die bundel spieren…
Het 4e album van Spinvis is grotendeels opgenomen in Nieuwegein, aanvullende opnamen vonden plaats in Studio Moskou in Utrecht en Studio Walla Amsterdam. Zelfde zorgvuldig gearrangeerde concept, misschien ook wat gelaagder nog dan de voorganger.
Erik de Jong: “De plaat begint met een opname uit een iPhone. Een korte schets van een gezongen melodie op wat net verzonnen regels. Dat was het zaadje waar jaren later een hele boom is uitgegroeid. Trein, vuur, dageraad… drie woorden die misschien zomaar bij elkaar waren gezet maar vanaf dat moment onlosmakelijk werden als de dragers van een verhaal dat nog in de aarde sliep. Een verhaal over alles wat nog komen gaat.”
Over de lange tijd die hij nodig heeft om tot een album te komen: "Hoeveel tijd je ook hebt, het echte werk doe je pas als de deadline nadert. Het is iets psychisch. Alles heeft zijn volgorde, alles moet zeker eerst op papier. Tot bepaalde woorden niet zingbaar blijken, of er te weinig ademmomenten in de melodie zijn. Dat merk je pas als je het inzingt. Of wat ik echt ingrijpend vind: dat je ineens je liedje anders begrijpt. O, wácht. Het gaat over héél iets anders… En dan moet je terug naar de tekentafel.”
Tekstueel nog steeds wonderlijk en eenvoudig, poëtisch en vindingrijk.
Een heel album gaat me irriteren, maar toch blijft Spinvis erg leuk.
0
zaaf
En de rest van de top 25:
11. Alvvays - Antisocialites
166 punten, 8 x genoemd
12. Jens Lekman - Life Will See You Now
146 punten, 7 x genoemd
13. Thurston Moore - Rock N Roll Consciousness
143 punten, 8 x genoemd
14. Vince Staples - Big Fish Theory
142 punten, 7 x genoemd
15. Morrissey - Low In High School
137 punten, 6 x genoemd nr 1 van johan de witt
16. The xx - I See You
135 punten, 6 x genoemd nr 1 van Dave82
17. The Dream Syndicate - How Did I Find Myself Here?
131 punten, 6 x genoemd nr 1 van EttaJamesBrown
18. James Holden & The Animal Spirits - The Animal Spirits
123 punten, 6 x genoemd nr 1 van Teunnis
19. Manchester Orchestra - A Black Mile to the Surface
121 punten, 6 x genoemd nr 1 van Casartelli
20. Fever Ray - Plunge
116 punten, 5 x genoemd
21. Blanck Mass - World Eater
111 punten, 6 x genoemd
22. Grandaddy - Last Place
108 punten, 7 x genoemd
23. Wolf Alice - Visions of a Life
106 punten, 6 x genoemd
24. Steven Wilson - To the Bone
105 punten, 5 x genoemd
25. Arcade Fire - Everything Now
96 punten, 7 x genoemd
In dit geweld zijn nog 21 deelnemers niet genoemd met hun nummer 1. Hier hebben we het over: motel matches (28.), LucM en dix (30.), west en Johnny Marr (34.), likeahurricane (35.), shinybeast en ArthurDZ (51.), zaaf en Koenr (53.), Finidi (62.), Dwejkk_ (72.), Renoir (74.), Superbitch (89.), Lying Mouth (91.), Bonk (97.) en achtereenvolgens bennerd, Brunniepoo, Hacker, jordidj1 en Lura (127.)
166 punten, 8 x genoemd
146 punten, 7 x genoemd
143 punten, 8 x genoemd
142 punten, 7 x genoemd
137 punten, 6 x genoemd nr 1 van johan de witt
16. The xx - I See You
135 punten, 6 x genoemd nr 1 van Dave82
131 punten, 6 x genoemd nr 1 van EttaJamesBrown
123 punten, 6 x genoemd nr 1 van Teunnis
121 punten, 6 x genoemd nr 1 van Casartelli
20. Fever Ray - Plunge
116 punten, 5 x genoemd
111 punten, 6 x genoemd
108 punten, 7 x genoemd
23. Wolf Alice - Visions of a Life
106 punten, 6 x genoemd
105 punten, 5 x genoemd
96 punten, 7 x genoemd
In dit geweld zijn nog 21 deelnemers niet genoemd met hun nummer 1. Hier hebben we het over: motel matches (28.), LucM en dix (30.), west en Johnny Marr (34.), likeahurricane (35.), shinybeast en ArthurDZ (51.), zaaf en Koenr (53.), Finidi (62.), Dwejkk_ (72.), Renoir (74.), Superbitch (89.), Lying Mouth (91.), Bonk (97.) en achtereenvolgens bennerd, Brunniepoo, Hacker, jordidj1 en Lura (127.)
0
zaaf
Voor de volledigheid nog even de allerlaatste top 25 op een rij:
3. Slowdive - Slowdive
4. The National - Sleep Well Beast
5. LCD Soundsystem - American Dream
6. Kendrick Lamar - DAMN.
7. Fleet Foxes - Crack-Up
8. Roger Waters - Is This the Life We Really Want?
9. Charlotte Gainsbourg - Rest
10. Lorde - Melodrama
16. The xx - I See You
20. Fever Ray - Plunge
22. Wolf Alice - Visions of a Life
3. Slowdive - Slowdive
4. The National - Sleep Well Beast
5. LCD Soundsystem - American Dream
6. Kendrick Lamar - DAMN.
7. Fleet Foxes - Crack-Up
8. Roger Waters - Is This the Life We Really Want?
9. Charlotte Gainsbourg - Rest
10. Lorde - Melodrama
16. The xx - I See You
20. Fever Ray - Plunge
22. Wolf Alice - Visions of a Life
4
zaaf
Top 120 over 2017 - XLS
Eindfetisj nr 1 album per jaar - XLS
Lieve mensen, bedankt voor alles en ik wens jullie een heel soepel 2018
http://ursispaltenstein.ch/blog/images/uploads_img/le_yogi.jpg
Eindfetisj nr 1 album per jaar - XLS
Lieve mensen, bedankt voor alles en ik wens jullie een heel soepel 2018
http://ursispaltenstein.ch/blog/images/uploads_img/le_yogi.jpg
0
zaaf
2017 for starters
1. milo - who told you to think??!!?!?!?!
2. Blanck Mass - World Eater
3. BROCKHAMPTON - SATURATION 2
4. Slowdive - Slowdive
5. Forest Swords - Compassion
6. Fink - Resurgam
7. LCD Soundsystem - American Dream
8. Ariel Pink - Dedicated to Bobby Jameson
9. King Gizzard & The Lizard Wizard - Flying Microtonal Banana
10. Iglooghost - Neō Wax Bloom
11. Big K.R.I.T. - 4eva Is a Mighty Long Time
12. Thurston Moore - Rock N Roll Consciousness
13. Vince Staples - Big Fish Theory
14. Wire - Silver/Lead
15. Kendrick Lamar - DAMN.
16. Ellen Allien - Nost
17. Sadistik - Altars
18. Charlotte Gainsbourg - Rest
19. Ghostpoet - Dark Days & Canapés
20. Mount Eerie - A Crow Looked at Me
1. milo - who told you to think??!!?!?!?!
2. Blanck Mass - World Eater
3. BROCKHAMPTON - SATURATION 2
4. Slowdive - Slowdive
5. Forest Swords - Compassion
6. Fink - Resurgam
7. LCD Soundsystem - American Dream
8. Ariel Pink - Dedicated to Bobby Jameson
9. King Gizzard & The Lizard Wizard - Flying Microtonal Banana
10. Iglooghost - Neō Wax Bloom
11. Big K.R.I.T. - 4eva Is a Mighty Long Time
12. Thurston Moore - Rock N Roll Consciousness
13. Vince Staples - Big Fish Theory