MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
zaaf
6. Kendrick Lamar - DAMN.
https://www.musicmeter.nl/album/673258

Punten : 261
Nom. : 12
Nr. 1 van : Rudi S

Ging hard van start, en consolideerde daarna zijn plek even buiten de top 5.

Vorig jaar tikte Lamar nog net de top 25 aan met zijn Untitled Unmastered, een setje onaffe demo's van de sessies voor Pimp a Butterfly.

Hij had vóór DAMN. nog een verrassinkje in petto, drie weken voor deze release bracht hij The Heart Part 4 op single uit, een week later gevolgd door Humble.
De beat voor dit nummer is gemaakt door Mike Will, vermaard om zijn trap-beats. Lamar ging ermee aan de slag, oorspronkelijk bedoeld voor Will's debuutalbum Ransom 2, maar men overtuigde Lamar de track te gebruiken voor zijn nieuwe album. Het werd zijn eerste nummer Billboard nr 1 als solo artiest.

DNA draait ook om een beat van Will, na de eerste verse deed Lamar een tweede, a capella en vroeg Will de beat 'wat rommelig' om deze tweede verse heen te maken. Will zette deel twee van de song in elkaar met de intentie dat het "sounds like he's battling the beat."

Verder doen er weer veel producers hun kunstje op het album, nog steeds ook met producers van het eerste uur, de Top Dawg-crew Anthony Tiffith en Sounwave. Verder o.m. James Blake, Steve Lacy, BadBadNotGood, Greg Kurstin, The Alchemist en 9th Wonder.

Het levert uiteindelijk een rapalbum op met opmerkelijk veel invloeden van trap, R&B en pop. Volgens Rolling Stone een combi van: "the old school and the next-level."

Dit is voor mij een groeiplaat bij uitstek. Na een aanvankelijk afknapperig gevoel merk ik duidelijk dat de aanhouder wint.

Deze had ik toch iets hoger verwacht. Net buiten mijn eigen top 20, ik had het dit jaar meer voor hiphop van de vis- en bloemenjongen.

HOGER VERWACHT. (en idd zaaf, dit is echt een groeiplaat)

DAMN de enige hiphopplaat die dit jaar de Top 10 haalt legt de meeste van jullie geen windeieren. 10 van de 12 users halen er een boel punten mee binnen, en ook het aantal sterren loopt verder op. Johnny Maar consolideert zijn riante voorsprong.

74 Johnny Marr* +18
53 nico1616 +18
49 motel matches +18
49 dix +19
39 Teunnis* +20
39 Gretz* +20
38 wibro* +20
38 johan de witt +19
37 stardust_be +19
35 jordidj1 +18
32 EttaJamesBrown +0
15 Casartelli +0

Volgens mij heb ik meer genoten van de discussie rondom het album (en of er al dan niet een tweede release zou komen) dan van de nummers zelf. En volgens mij heb ik HUMBLE. vaker gelezen in de eindejaarslijstjes dan dat ik het daadwerkelijk gehoord heb. Dat is dan weer mijn bubbel.

Tot zover mijn ervaringen met Kendrick dit jaar...

Damn, voorspellen is dit jaar niet mijn ding.

zaaf
Nee. Johnny Marr is de Nuis van het voorspellen dit jaar. Ik hoop dat ie een dubbel paspoort heeft

zaaf
5. LCD Soundsystem - American Dream
https://www.musicmeter.nl/album/687778

Punten : 304
Nom. : 13 x
Nr. 1 van : GrafGantz, Arno, herman

En ook LCD Soundsystem was er vanaf het begin van deze jaargang bij. In de top 10 welteverstaan. Wat rond plekkie 5 laverend, wat uiteindelijk de stek werd.
De vorige albums werden hier wisselend ontvangen, debuut net buiten de top 10, opvolger op 9, maar de 2010 plaat kreeg maar 4x steun en bleef ver achter bij deze prestaties.

Februari 2011 kondigde LCD Soundsystem op haar website de laatste show ever aan op 2 april van dat jaar, in NY. Hoewel er door de run op kaartjes nog een aantal warm-up shows werd gepland was het bewuste optreden echt als allerlaatste bedoeld. Met uiteraard als laatste song: New York, I Love You but You're Bringing Me Down.
Die show werd nadien nog wat uitgemolken via stream, DVD en aanvullende docu. In 2014 kwam de 5-box The Long Goodbye: LCD Soundsystem Live at Madison Square Garden nog maar eens op vinyl uit.

In oktober 2015 ontstond een ‘meerdere bronnen’-gerucht dat LCD weer bijeen zou komen, tegengesproken door DFA Records.
De release van een nieuw nummer, de kerstsingle Christmas Will Break Your Heart eind van dat jaar hielpen de geruchten wederom de wereld in. Ditmaal werden de geruchten bevestigd en werd bekend dat LCD Soundsystem 2016 Coachella Festival zou headlinen, om de volgende dag al het nieuwe album aan te kondigen, te verschijnen ergens in 2016.

Februari 2016: LCD tekende contract met Columbia Records. Maart 2016: bekend wordt dat LCD ook Lollapalooza zal headlinen. 27 en 28: LCD trad twee keer op in de Webster Hall in East Village, Manhattan.
De band headlinede nog meer festivals in 2016 tot in augustus een aantal gigs werd gecanceld in Azië en Australië om het album af te ronden. Die fase duurde langer dan gepland, dus de release werd doorgeschoven naar 2017.
Men trad in het net geopende Brooklyn Steel op op 6 april van dit jaar en liet 3 nieuwe songs horen: Tonite, Call the Police en American Dream. De volgende dag kwam ook Emotional Haircut langs op de setlist. In mei werd de dubbele A-kant-single Call the Police / American Dream uitgebracht en werd op de Facebook pagina een uitgebreid relaas gepost over de voortgang van de nieuwe plaat.
In juni werd de release eindelijk vastgelegd, 1 september zou het geschieden.

Met enige tegenzin aan begonnen, door de bombarie die eraan vooraf ging, maar het is echt een fijne plaat.

Mooi een album dat nu hier tijdens de feestdagen pas aan de beurt is.
Had zeker de top 10 gehaald hier.

Album van het jaar

Mijn verwachtingen waren ook niet hoog, maar het is een geweldige plaat.

Casartelli (moderator)
LCD Soundsystem wist ook mij positief te verrassen, al was dat nog niet genoeg voor een top-20-notering.

Had ze wel voorspeld, zelfs op 5. Maar 20 punten en een sterretje zijn vast niet meer genoeg om van de rode lantaarn afstand te doen (als de rest ineens wel correct hiphop in de lijst gaat voorspellen...)

Nog zo'n album dat mijn oren nog niet bereikt heeft. Dat heeft alles te maken met mijn lauwe voorliefde voor hun eerdere werk.

zaaf
4. The National - Sleep Well Beast
https://www.musicmeter.nl/album/676997

Punten : 310
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : nelis

Op zeer geringe afstand van nr 5 hebben we hier een usual suspect bij uitstek. Na het debuut scoorden de albums hier 22-6-3-2-3, dus valt de 4e plek nog wat tegen misschien?

In 2013 werd door de band een door broer Tom Berninger vervaardigde documentaire uitgebracht over het reizen en toeren met de band. Deze is in de betere bioscopen vertoond ?
Ook droegen ze bij aan de soundtrack voor The Hunger Games met het nummer Lean.

In juni 2014 zei Berninger in een interview dat de band in oktober wilde starten met een andere benadering van schrijven en opnemen ten behoeve van een nieuwe plaat.

Augustus 2015 meldde muziekblad Consequence of Sound dat door de diverse zij-projecten van Berninger alsmede die van de Dessner-bros de band nog steeds onderweg was met het nieuwe album en reeds 30 songs had om mee te stoeien. Intussen werd 1 nieuwe al live ten gehore gebracht, Roman Candle, later hertiteld tot Walk It Back.

Die manier bleek een voorproefje, alvorens de nummers op te nemen wilde de groep ze eerst vorm laten krijgen door ze live te spelen. Daar werd zomer 2016 werk van gemaakt.
Eind van die zomer werd een tipje opgelicht door Berninger die verklapte dat het album elektronische invloeden zou kennen. Men dook langdurig de Long Pond studio in NY in en een jaar later werd het album uitgebracht.

Heb ik al eens laten doorschemeren dat een heel album The National het niet doet voor mij?

zaaf schreef:

Heb ik al eens laten doorschemeren dat een heel album The National het niet doet voor mij?

Ik kan mij daar vaag iets van herinneren, maar wat staat ie hoog

Nu de ontbijtverrassingen van 2017 uitblijven, duik ik maar eens in 2016. En daar maakt Jan Swerts volop gebruik van. Ik weet het: ik stap (te) laat het schaduwland in. Beter te laat dan nooit.

Mooie top-3 om dit topic, en dit jaar, af te sluiten

Ik ben wel benieuwd naar de top 3. Twee kan ik wel bedenken (WoD en spinvis), maar wie is nr 3?

Samen met die van Spinvis de enige die ik (naar mijn maatstaf) veelvuldig gedraaid heb dit jaar. Ik kwam uiteindelijk op een 4*. Wat dit jaar genoeg was voor plek 2.

EttaJamesBrown schreef:
Nu de ontbijtverrassingen van 2017 uitblijven, duik ik maar eens in 2016. En daar maakt Jan Swerts volop gebruik van. Ik weet het: ik stap (te) laat het schaduwland in. Beter te laat dan nooit.

Dit Is een Belangrijke Plaat In Mijn Leven, Etta.

motel matches schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de top 3. Twee kan ik wel bedenken (WoD en spinvis), maar wie is nr 3?

In een ideale wereld zou dat Traagduik moeten zijn. En dan liefst nog op 1 als het even kan. Maar Eric mag ook zeker op 1 van mij. TWoD liever niet -hoewel ook een mooie plaat- maar dat zal wss dus wel het geval zijn.

Dit Is een Belangrijke Plaat In Mijn Leven, Etta.

Het Duurt Zolang het Duurt, Johnny.

LCD Soundsystem en zeker Kendrick Lamar staan veel te laag. Ik hoop op een Nederlandse overwinning, want dat is de enige plaat met potentie (ik ken hem niet genoeg voor een beoordeling).

dix
motel matches schreef:

Over een half uur weet je het, dan wordt de eindlijst van 2017 op ons losgelaten. Die geeft vast een indicatie. Ik zeg Slowdive.

Ha, in die lijst staat Charlotte Gainsbourg op 55. En Arcade Fire fier in de top 10!
Zijn we hier met ons groepje niet helemaal representatief.

Een stunt van Slowdive zou mooi zijn.

EttaJamesBrown schreef:

Een stunt van Slowdive zou mooi zijn.

Slowdive zou niet echt een stunt zijn, U2 daarentegen:D

Waar vind ik die eindlijst van 2017?

Teunnis schreef:
LCD Soundsystem en zeker Kendrick Lamar staan veel te laag. Ik hoop op een Nederlandse overwinning, want dat is de enige plaat met potentie (ik ken hem niet genoeg voor een beoordeling).

The Mysterons? Zou leuk zijn. Spinvis daarentegen zou wel heel treurig zijn.

herman schreef:
Spinvis daarentegen zou wel heel treurig zijn.

Mijn nummer 1 dit jaar. U is niet goed.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Mijn nummer 1 dit jaar. U is niet goed.

Tja, Ik heb het album niet beluisterd, maar op basis van de 4 nummers die ik ken zou het bij mij de 3* niet halen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:06 uur

geplaatst: vandaag om 17:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.