MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Bij Radiohead - OK Computer (1997):

Absoluut onvoorstelbaar dat dit album zoveel meer 'punten' heeft dan nr. 2; sterk overgewaardeerd. Mooi album; dat wel..maar dit geeft toch wel een heel sterk vertekend beeld.

Kevin-Raphaëll
ja daar kun je wel gelijk in hebben

pas op ik heb een terechte 5 gegeven maar persoonlijk zijn er nog iet wat betere platen dan deze

tablerun schreef:
Absoluut onvoorstelbaar dat dit album zoveel meer 'punten' heeft dan nr. 2; sterk overgewaardeerd. Mooi album; dat wel..maar dit geeft toch wel een heel sterk vertekend beeld.

Zo denk ik er ook over, prachtige plaat hoor, maar de afstand met de nummer 2 is bijna lachwekkend. Ik heb zelf ook al eens gezegd dat ik het opvallend vind dat dit album nergens zo op eenzame hoogte staat als hier.
Het is echt zo van, je hebt Ok Computer en al het andere werk dat ooit gemaakt is hobbelt er mijlenver achteraan.
Ik heb zowel Ok Computer als the Dark Side Of The Moon in bezit en kan nou niet zeggen dat ik een van de twee beter vind ofzo.
Maar goed, van mij mag OK pc gerust op een staan hoor.

Er zitten toch wat meer mensen van de generatie Radiohead online dan generatie Pink Floyd denk ik, niet zo vreemd toch?

orbit schreef:
Er zitten toch wat meer mensen van de generatie Radiohead online dan generatie Pink Floyd denk ik, niet zo vreemd toch?

Nog niet zo vaak genoemd argument, maar wel heel erg waar.

herman schreef:
(quote)

Nog niet zo vaak genoemd argument, maar wel heel erg waar.

Ik heb zelf dat argument recentelijk ook gebruikt, omdat ik denk dat dat verklaart waarom de top 250 er zo uitziet. Maar dat was een discussie die verplaatst is naar het centrale topic.

Klopt, daar hoort dit ook thuis. Goed dat je het zegt.

Er staat niet voor niets een disclaimer bij de albums die in de top 250 staan:

Let op! Discussies over de top 250-notering van dit album horen in het forum, niet bij het album.

Het gaat bij OKC anders voor 90% over waarom dat album op 1 staat en eigenlijk nauwelijks over de muziek zelf.

Een klein onderzoekje (zonder een duidelijke voorafgaande reden) maakt duidelijk dat:

117/543= 21,5% van de gebruikers die Ok Computer (de nummer 1 in de top 250) in hun top 10 hebben, het ook daadwerkelijk de beste plaat vindt (de plaat op nummer 1 in de top 10 hebben staan).

58/306= 19,0% van de gebruikers die the Dark Side of the Moon (de nummer 2 in de top 250) in hun top 10 hebben, het ook daadwerkelijk de beste plaat vindt (de plaat op nummer 1 in de top 10 hebben staan).

12/85= 14,1% van de gebruikers die Mellon Collie and the Infinite Sadness (nummer 51 in de top 250) in hun top 10 hebben, het ook daadwerkelijk de beste plaat vindt (de plaat op nummer 1 in de top 10 hebben staan).

15/76= 19,7% van de gebruikers die Sigur Ros - () (de nummer 52 in de top 250) in hun top 10 hebben, het ook daadwerkelijk de beste plaat vindt (de plaat op nummer 1 in de top 10 hebben staan).

4/55= 7,3% van de gebruikers die La Woman (de nummer 101 in de top 250) in hun top 10 hebben, het ook daadwerkelijk de beste plaat vindt (de plaat op nummer 1 in de top 10 hebben staan).

7/47= 14,8% van de gebruikers die Violator (de nummer 102 in de top 250) in hun top 10 hebben, het ook daadwerkelijk de beste plaat vindt (de plaat op nummer 1 in de top 10 hebben staan).

Conclusies trekken laat ik aan het publiek over.

Casartelli (moderator)
Nightrider schreef:
Een klein onderzoekje (zonder een duidelijke voorafgaande reden) maakt duidelijk dat:

[percentages]

Conclusies trekken laat ik aan het publiek over.

Leuk onderzoekje in elk geval.

orbit schreef:

Weer eens aangetoond dat de MuMe leden geen representatieve steekproef uit de muziekluisteraars zijn. (Gelukkig maar, want over smaak valt wel degelijk te twisten )

Zelf van de PF generatie vind ik Ok computer inderdaad wat over gewaardeerd. Ben niet zo vreselijk geinteresseerd in boodschap in muziek en zo, ga meer voor het muziekale en dan is Radiohead niet zo'n interessant bandje.

Het was toch niet zo lang geleden dat OK Computer twee maal zoveel punten had dan The Dark Side... in de top 250. Dan bouwt OK Computer zijn voorsprong niet echt uit als je het mij vraagt, The Dark Side... is gewoon dik aan het inlopen.

Mijn verwachting is dat The Dark Side..., OK PC op eerste kerstdag inhaalt, wie wedt mee?

titan (crew)
Ik durf de weddenschap wel aan te gaan dat dat niet het geval is.

Jeps,ik ga met Titan mee.

Punt is dat OK PC misschien toch niet zo onaantastbaar op nummer 1 staat als soms (niet altijd) beweerd word. Uiteraard krijgt OK PC steeds meer punten, maar dat krijgen andere albums ook. Toen OK PC door de 3000 punten (nu 3700) had, had de nr. 250 volgens mij iets van 100 punten (nu 129). Dus de nr. 250 is met 29% gegroeit, de nr. 1 met 23%.

Daarbij moet ik wel zeggen dat de top250 me eigenlijk niet zoveel boeit, het lijkt me wel leuk dat het onaantastbare MuMe-boegbeeld toch niet zo onaantastbaar blijkt te zijn. En wat me ook leuk zal lijken is iets meer Jazz in de top250, wat op langere termijn ook wel een beetje mijn verwachting is. Vooral omdat er nu opeens zich toch meer mensen zich met Jazz gaan bemoeien, maar voordat dit zich in een aanwijsbare hoeveelheid Jazz-albums in de top250 gaat uiten, zijn we toch wel een jaartje verder, denk ik.

titan (crew)
Radiohead staat dan wel iets minder fier op 1, maar nog altijd wel dusdanig ver voor dat die eerste plaats voor lange tijd niet in gevaar is, laat staan tijdens de komende kerst. Vandaar mijn opmerking.

Wie er ook op 1 staat, het zal altijd wel bepaalde mensen vreugde schenken wanneer de nummer 1 bedreigd wordt. De meest bekritiseerde positie in een toplijstje is altijd de nummer 1.

Casartelli (moderator)
Het relatieve verschil tussen nummer 1 en 2 mag dan wel wat slinken, het absolute verschil neemt volgens mij alleen maar toe...

Inderdaad, volgens mij toen Radiohead 3000 punten had stonden Coldplay en Pink Floyd allebei op 1400 of zo. Dat is nog altijd een verschil van 1600 en met Pink Floyd zie ik nu toch echt een verschil van 1700 punten. En zelfs als ze worden ingelopen, dan is het verschil nog steeds onnoemelijk groot dat ik wel de weddenschap aan wil gaan dat OKPC nog wel 10 jaar op 1 blijft. En anders staat daar inmiddels wel een andere, nu nog niet uitgekomen Radiohead...

Jah maar ik heb hier wel meerdere keren gezien dat OK PC eerst met ... verschil voorstaat, en dan later met 100 punten ingehaald word, en dan weer daarop terugstuit, hoe dan ook het blijft altijd in die reigonen blijkbaar...

Jesse schreef:
Toen OK PC door de 3000 punten (nu 3700) had, had de nr. 250 volgens mij iets van 100 punten (nu 129). Dus de nr. 250 is met 29% gegroeit, de nr. 1 met 23%.

Dat is dezelfde kromme redenatie als die van een tijd terug toen 'onderzoekers' beweerden dat vrouwen op de 100 meter straks sneller lopen dan de mannen, omdat het WR bij de vrouwen in de laatste decennia procentueel verder was aangescherpt dan dat van de mannen. Tja,.... daar zit gewoon wat meer rek in, net als de kelder van de top-250.

OK Computer kan enkel van positie 1 af (binnen korte tijd) als Radiohead nu met een knaller gaat komen, waardoor veel stemmers gaan kiezen tussen OKC, KID A en In Rainbows om een plek in de persoonlijke top-10 ipv tussen OKC en KID A. De zogenaamde stemverdeling door de fans per artiest per album. Die valt nu hoog uit doordat radiohead twee uitschieters heeft en niet 3, 4 of 5.

Volgens mij staat the Bends nog vóór Kid A en hebben ze dus wel degelijk drie uitschieters...

yoeridedeygere
bloempje24 schreef:
(quote)

Dat is dezelfde kromme redenatie als die van een tijd terug toen 'onderzoekers' beweerden dat vrouwen op de 100 meter straks sneller lopen dan de mannen, omdat het WR bij de vrouwen in de laatste decennia procentueel verder was aangescherpt dan dat van de mannen. Tja,.... daar zit gewoon wat meer rek in, net als de kelder van de top-250.

OK Computer kan enkel van positie 1 af (binnen korte tijd) als Radiohead nu met een knaller gaat komen, waardoor veel stemmers gaan kiezen tussen OKC, KID A en In Rainbows om een plek in de persoonlijke top-10 ipv tussen OKC en KID A. De zogenaamde stemverdeling door de fans per artiest per album. Die valt nu hoog uit doordat radiohead twee uitschieters heeft en niet 3, 4 of 5.

Ook wel bedenkelijke redenering, als je zal proberen met je eigen mening (dat Radiohead 2 goede albums heeft) het gedrag van 17500 mensen probeert te verklaren. Ze staan maar liefst met 5 albums in de top 250, waarvan 3 in de top 20. Bij Radiohead valt er dus wel degelijk te kiezen.

Het is natuurlijk waar wat bloempje24 bijvoorbeeld zegt over die 100 meter en dat geldt zeker ook wel voor OK Computer. Wat mij meer stoort is dat OK Computer een beetje het MuMe-boegbeeld is en dat vooral te danken heeft, omdat het 2 keer zoveel punten had dan de nummer 2 en 30 keer de nummer 250, maar dat is niet meer zo, daar komt nu langzamerhand verandering in. Ik zeg niet dat het me vreugd doet dat OK Computer misschien bijgehaalt word (van mij mag OK Computer de nr.1 blijven), het doet me deugd dat "ons" boegbeeld misschien niet zo mijlenver voor de rest lijkt uit te gaan lopen.

yoeridedeygere schreef:
Ook wel bedenkelijke redenering, als je zal proberen met je eigen mening (dat Radiohead 2 goede albums heeft) het gedrag van 17500 mensen probeert te verklaren. Ze staan maar liefst met 5 albums in de top 250, waarvan 3 in de top 20. Bij Radiohead valt er dus wel degelijk te kiezen.

Oké het is een mening of Radiohead 0, 1, 2, 3, 4 ,5 topalbums heeft gemaakt, maar mijn punt bereik je ook door gewoon logisch na te denken.

Hoe meer een album een uitschieter is, des te meer fans zetten die juist in hun toplijst. Damien Rice, met O staat rond plaats 20. Zou hij met 3 nieuwe topplaten komen dan gaan die fans zich verdelen over 4 albums en valt zijn toppositie weg.

Je kunt mij niet wijsmaken dat The Bends op een zelfde hoogte staat als OKC, dat zie je ook aan de scores (1:4). ik denk dat daar vooral de Radiohead fans op stemmen die zich willen afzetten tegen de nieuwe weg die de band is ingeslagen vanaf KidA.

De laatste alinea is inderdaad mijn visie, geen feit. de tweede alinea is wél een feit.

bloempje24 schreef:
(quote)

Vind het wel beetje belachelijk dat je een album dat nog niet eens uit is (In Rainbows) nu al gaat betitelen alzijnde potentieel voor een van de beste albums ooit gemaakt, puur omdat het de nieuwe van Radiohead is.
Als jouw bewering waar is zegt dat ook iets over een groot deel van de MuMe gebruikers, die klaarblijkelijk nogal aan verheerlijking doen van slechts een band.
Er is zoveel meer goede muziek gemaakt. Vandaar dat ik dus het gap tussen nummer 1 OK pc en de rest op zich al verwonderlijk vind.
Maar goed van mij mag Ok pc op een staan nogmaals. Maar deze top250 geeft wel een vertekend beeld natuurlijk van de verhoudingen tussen Radiohead en de rest van de "beste muziek ooit gemaakt."

Bloempje, ik ben trouwens iemand die the Bends het beste werk vind van Radiohead. Jou bewering omtrent dit album is als het mijzelf aangaat slechts deels waar.
Ik ben inderdaad niet zo een fan van Kid A en Amnesiac, maar dat is niet de rede dat ik daarom the Bends als protest in mijn top10 heb gezet. Ik heb dit gedaan omdat ik dit gewoon het beste werk vind, net zoals jij Amnesiac het beste werk vind.
Daarbij moet ik zeggen dat ik Hail the thief wel een puike plaat vind.
Maar ik stel mijn top10 samen van albums die ik persoonlijk gewoon goed vind en niet om te protesteren tegen weet ik veel wat.

douwens schreef:
Vind het wel beetje belachelijk dat je een album dat nog niet eens uit is (In Rainbows) nu al gaat betitelen alzijnde potentieel voor een van de beste albums ooit gemaakt, puur omdat het de nieuwe van Radiohead is.

Waar lees je dat???

douwens schreef:
Als jouw bewering waar is zegt dat ook iets over een groot deel van de MuMe gebruikers, die klaarblijkelijk nogal aan verheerlijking doen van slechts een band.

Waar lees je dat???

douwens schreef:
Er is zoveel meer goede muziek gemaakt. Vandaar dat ik dus het gap tussen nummer 1 OK pc en de rest op zich al verwonderlijk vind.

Mijn verklaring is dat de reden is dat Radiohead één van de populairste band op MM is...
...en dat OKC van alle Radioheadalbums dé uitschieter is (niet alleen op MM).

douwens schreef:
Bloempje, ik ben trouwens iemand die the Bends het beste werk vind van Radiohead. Jou bewering omtrent dit album is als het mijzelf aangaat slechts deels waar.
Ik ben inderdaad niet zo een fan van Kid A en Amnesiac, maar dat is niet de rede dat ik daarom the Bends als protest in mijn top10 heb gezet. Ik heb dit gedaan omdat ik dit gewoon het beste werk vind, net zoals jij Amnesiac het beste werk vind.
Daarbij moet ik zeggen dat ik Hail the thief wel een puike plaat vind.
Maar ik stel mijn top10 samen van albums die ik persoonlijk gewoon goed vind en niet om te protesteren tegen weet ik veel wat.

Dat laatste stuk was puur mijn mening, gebasseerd op constatering. Dat het bij jou net anders zit is zowiezo goed voor jezelf. Dat je gewoon het album kiest wat je het meeste aanspreekt. ik merk alleen vaak dat velen anderen meer zaken laten meespelen.

bloempje24 schreef:

Hier lees ik dat.
Je stelt dat men MOGELIJK gaat kiezen tussen OKC, Kid A en In Rainbows, dat laatste album is nog niet eens uit! Hoe kun je dan in godsnaam stellen dat dat een van de beste albums ooit gaat worden. Omdat het van Radiohead is... ofzo.
Volgens mij is het de bedoeling van een top10, dat je daar de voor jouw beste albums ooit zet. Albums die je op het moment goed vind zet je in de rotatielijst.

Dus vandaar vind ik die redenatie wat voorbarig, wil niet zeggen dat je geen gelijk gaat krijgen op lange termijn. Want misschien is In Rainbows WEL een knaller.

p.s. dat Radiohead een van de populairste bands op MuMe is dat moge duidelijk zijn he Bloempje24.

douwens schreef:

Hier lees ik dat.

als3 (vw.) indien [ter aanduiding van een voorwaarde]

En dan nog wel zelf het woord mogelijk volledig in hoofdletters schrijven.

Oeps verkeerd gelezen,daar gaat de hele theorie.

HammerHead schreef:
En dan nog wel zelf het woord mogelijk volledig in hoofdletters schrijven.

Mijn punt is simpelweg, dat ik het een wat voorbarige en zelfs nutteloze conclusie vind dat de top250 notering van Radiohead's Ok Computer alleen aangetast kan worden door een eventuele nieuwe knaller van Radiohead.
Voordat jullie mij met cynisme in het belachelijke trekken zouden jullie mij ook terecht kunnen wijzen door mij te wijzen op wat er nou werkelijk wordt bedoeld. Want ik lees het toch echt zo.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:11 uur

geplaatst: vandaag om 02:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.