MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
metronomy
Zo'n albums als Kelly Clarkson zakken wel weg, ze heeft nog in de top 100 gestaan met ongeveer evenveel punten zoals ze nu heeft.

Beyoncé B-day stond voor dat ik het in mijn top10 deed op 250, dus nu hoort het nummer te stijgen naar 248 ofzo!

De toplijsten worden 's nachts bijgewerkt, dus morgen zal ie wel stijgen dan.

Het systeem, van de top beste 250 cd's, daar kan ik nog begrip voor opbrengen.

De meeste stemmen en hoe hoger je staat in de afzonderlijke lijstjes leveren de meeste punten op. Duidelijk.

Maar dan de jaarlijstjes.

1977 en 1978 waren fantastische jaren. Er is hele mooie muziek uitgebracht. Bij het berekenen van de eindlijst van die jaren, is opeens het gemiddelde heilig.

Hoe hoger, hoe beter. Zo krijgen 28 stemmers Jacques Brel op 1 in 1977, 23 stemmers voor Israel Vibration krijgen deze groep op 1 in 1978.

Beide groepen roepen geen anti-stemmers op en voila. 35 mensen hebben in 1978 de LP van Israel Vibration gekocht, de andere inwoners van de lage landen hebben er nog nooit van gehoord en hebben het links laten liggen.

Het zal ongetwijfeld mooi zijn in z'n soort, maar deze notering mag in alle objectiviteit niet waar wezen. Het schort hier aan de juiste methodiek van berekenen, op musicmeter.

Wat is er mis om bij het berekenen van de jaarlijsten hetzelfde systeem als de top 250 te gebruiken? Dat zou echt een veel evenwichtiger beeld geven.

Wat mij betreft zou het gemiddelde juist ingevoerd moeten worden voor de top 250 net als op de andere metersites. Veel interessanter dan die statische top 10 lijstjes.

Die jaarlijstjes zijn vooral ook lijstjes om eens wat anders te ontdekken. En die functie gaan ze verliezen als je jouw idee gaan uitvoeren. Bovendien wordt het dan een korter lijstje, want ik geloof niet dat er 50 verschillende albums uit 1978 in minimaal één toplijst zullen voorkomen.

Israel Vibration is trouwens een van de bekendste reggaebands allertijden.

Waarom niet beide lijstjes ?

starbright boy schreef:

Die jaarlijstjes zijn vooral ook lijstjes om eens wat anders te ontdekken. En die functie gaan ze verliezen als je jouw idee gaan uitvoeren. Bovendien wordt het dan een korter lijstje, want ik geloof niet dat er 50 verschillende albums uit 1978 in minimaal één toplijst zullen voorkomen.

Er zullen héél gemakkelijk 50 cd's worden gevonden, er zijn dat jaar namelijk heel veel LP's uitgebracht (en verkocht).

Als je graag tips wilt of ideëen wilt opdoen over uitgebrachte cd's, moeten we een tip-pagina aanleggen, niet een lijstje dat pretendeert de beste cd's van dat jaar weer te geven, gebaseerd op de smaak van de deelnemers aan musicmeter. Ik neem toch tenminste aan, dat dat de bedoeling is van het jaarlijstje 1978.

Israel Vibration is trouwens een van de bekendste reggaebands allertijden.

Dat is dan geheel aan mij voorbijgegaan. Bob Marley, Peter Tosh, UB40 en Third world, dat zegt mij nog wel iets. Ik weet wel zeker dat Israel Vibration sowieso de gangbare hitlijsten niet heeft bereikt, niet met een single, ook niet met een LP. Dat zegt misschien dan niets over goed of slecht, het zegt wel iets over het feit dat het platenkopende publiek de LP van de band in ieder geval massaal links heeft laten liggen.

1978 had prachtige LP's van ontluikende artiesten als The Jam, Patti Smith, The Police, de eerste cd van Dire straits. Maar ook van "de oude garde". Het lijkt mij niet zo moeilijk, daar de beste 50 uit te selecteren.

Het gaat er niet om te selecteren, het gaat er om of er 50 albums uit een zo'n jaar in een top 10 lijst van gebruikers staan. Dat is niet zo vermoed ik. Easter van Patti Smith staat bijvoorbeeld in geen enkel top 10 lijstje en haalt dus 0 punten. The Jam's In The City prijkt maar in één lijstje. Dat komt omdat beide albums overvleugeld worden door andere albums die de meeste mensen betere vinden (Horses van Smith en Al Mod Cons van The Jam). Dat is een nadeel van op top 10 lijstjes gebaseerde lijsten.

Het enige dat dat lijstje trouwens pretendeert is de albums uit een jaar weer te geven met het hoogste gemiddelde uit een bepaald jaar en met een bepaald minimum. dat minimum zou eventueel weleens omhoog kunnen.

Het nadeel van een lijst gebaseerd op top 10 lijstjes is dat tegenstand niet in de lijst verwerkt wordt. Alleen de grootte van de groep liefhebbers telt. Het leuke van gemiddelden is dat die tegenstand wel meegenomen wordt.

En Israel Vibration ken ik redelijk goed en heb ik zelfs weleens live gezien en ik weet echt heel weinig van reggae (en heb er ook niet veel mee). Dat ze de hitlijsten nooit haalden zegt bar weinig. Dat heeft The Velvet Underground ook nooit gehaald, Nick Drake ook niet en zo zijn er nog veel meer. Het is een band die bijna een halve eeuw wereldwijd voor volle zalen heeft gespeeld en een van de absolute pioniers van het hele genre gerekend worden. Veel essentieler dan een top 40 act als UB40 of een snel flauwe en verwesterde band als Third World (die overigens nog veel minder stemmen hebben hier, dat zegt wat over de tand des tijds en de relevantie).

Dus: een tip 100 met minder dan 100 stemmen en hoge gemiddeldes.

Een top 250 zoals hij nu is.

Een top 250 op basis van stemgemiddelden van albums die boven de 100 (of in dit geval zelfs 200) stemmen hebben..

Of niet ?

Ja zoiets!

Misschien is er nog wel een betere methode voor de jaarlijstjes dan de gemiddelden van de top 250. Ik heb ook niet gezegd dat dát de oplossing is.

Heel veel mede schrijvers maken elders op het forum hun favoriete top 10's, per jaar! Ik heb zelf net die van 1970 en 1975 gemaakt.

Geheel vrijblijvend uiteraard, maar uit al die lijstjes is wél een aardige top 50 samen te stellen, zoals ook uit de tussenstanden blijkt die af en toe wordt opgemaakt.

Ook een idee en beter dan nu!

Ploppesteksel schreef:
Dus: een tip 100 met minder dan 100 stemmen en hoge gemiddeldes.

Een top 250 zoals hij nu is.

Een top 250 op basis van stemgemiddelden van albums die boven de 100 (of in dit geval zelfs 200) stemmen hebben..

Of niet ?

Ja, dat wel wat mij betreft.

Jaarlijstjes op basis van top 10 lijstjes dan weer niet. Blijf ik onzinnig vinden. En ook niet op basis van een beperkte groep van vaste lijstjesfreaks in het forum. Dat zegt al helemaal veel minder dan hoe het nu is. Hoewel het leuke topics zijn, daar niet van, maar laat dat in het forum.

Ik vind dat er niks mis is met de huidige methode. Geeft een leuke mix van specifieke genreklassiekers en algemeen hooggewaardeerde platen. Een beetje afwijkende albums en een beetje de voorspelbare die in allerlei lijstjes staan. Leuk juist. Heb er al weleens albums uit gevist uit een periode die ik bewust mee heb gemaakt maar die me destijds compleet ontgaan waren.

Casartelli (moderator)
musician schreef:
Geheel vrijblijvend uiteraard, maar uit al die lijstjes is wél een aardige top 50 samen te stellen, zoals ook uit de tussenstanden blijkt die af en toe wordt opgemaakt.

Uit een paar jaren (1968-1970 ofzo?) heb ik de lijstjes ook wel eens bij elkaar opgeteld... maar 't is nogal een karwei...

Casartelli schreef:

Uit een paar jaren (1968-1970 ofzo?) heb ik de lijstjes ook wel eens bij elkaar opgeteld... maar 't is nogal een karwei...

Idd, ik denk dat je ook van een heel beperkt aantal users de "smaak" gaat krijgen. De meesten hebben hier geen tijd voor

Casartelli schreef:

Nee, elke musicmeter schrijver geeft per jaartal (en dat mag natuurlijk elk jaar zijn dat hij/zij wil) zijn/haar top 10, in een excelbestandje o.i.d. wordt alles opgeteld en klaar.

Er worden tellingen verricht (zie op de jaarlijstjes-forums) dus het moet te doen zijn. Trouwens, onze huidige top 10, de beoordelingen die we geven, kunnen toch ook automatisch worden geteld?

Casartelli (moderator)
musician schreef:
(quote)

Nee, elke musicmeter schrijver geeft per jaartal (en dat mag natuurlijk elk jaar zijn dat hij/zij wil) zijn/haar top 10, in een excelbestandje o.i.d. wordt alles opgeteld en klaar.

Dat is dus exact wat ik daar gedaan heb, maar dan ben je gauw een uurtje verder per jaar. Uiteraard kan het in theorie wel automatisch, maar dat is aan de crew...

corn1holio1 schreef:
(quote)

Idd, ik denk dat je ook van een heel beperkt aantal users de "smaak" gaat krijgen. De meesten hebben hier geen tijd voor

Het maken van een top 10 is niet zo moeilijk en net als je gewone top 10 kan het ook onderhevig zijn aan veranderingen. Je kunt er net zoveel tijd in steken als andere zaken op musicmeter.

Het is sowieso beter, dan dat 23 fanaten er in slagen om met een super-beoordeling een volstrekt onbekend, of in ieder geval niet gangbare cd uit die tijd op de eerste plaats te krijgen.

Casartelli (moderator)
musician schreef:
Het is sowieso beter, dan dat 23 fanaten er in slagen om met een super-beoordeling een volstrekt onbekend, of in ieder geval niet gangbare cd uit die tijd op de eerste plaats te krijgen.

Maar het staat jou toch vrij om die niet gangbare cd te beluisteren en er daarna een beoordeling aan te geven? In het slechtste geval heb je de toplijst iets beïnvloed en in het beste geval heb je via deze weg een verborgen parel ontdekt.

Casartelli schreef:
Maar het staat jou toch vrij om die niet gangbare cd te beluisteren en er daarna een beoordeling aan te geven? In het slechtste geval heb je de toplijst iets beïnvloed en in het beste geval heb je via deze weg een verborgen parel ontdekt.

Israel vibration? Jaques Brel? Ik geef toe waarschijnlijk wat meer cd's te hebben dan een gemiddeld huishouden, maar ik heb wel grenzen in mijn aanschafbeleid.

Het enige waar ik naar op zoek ben, is naar jaarlijstjes, die een waardige afspiegeling zijn van de meningen van alle schrijvers op musicmeter.

En misschien is het dan ook helemaal nog niet zo'n slecht idee, om op enige manier binnen musicmeter ook te kunnen kijken naar pagina's waarop alles staat wat er in een jaar is uitgebracht. Althans, van alle platen die zijn na te lezen op musicmeter.

Daar kunnen mensen natuurlijk ook heel veel tips en suggesties uit halen, als ze dat willen. Moet ook te organiseren zijn.

ALs ik kijk naar bijvoorbeeld, de lijst van 1978, staan er best sterke albums in. Vergelijk je dit met andere jaar lijsten van sites komt dit aardig overeen. Kijk maar eens naar de top lijst van pitchfork
rate your music Daarstaan ook veel "onbekende"klassiekers in, en minder top 40 achtige albums. Zoals je ziet zijn er redelijk wat overeenkomsten ook verschillen.

Casartelli (moderator)
musician schreef:
En misschien is het dan ook helemaal nog niet zo'n slecht idee, om op enige manier binnen musicmeter ook te kunnen kijken naar pagina's waarop alles staat wat er in een jaar is uitgebracht. Althans, van alle platen die zijn na te lezen op musicmeter.

Ik zie bovenaan deze bladzijde dat er 158.940 albums op MusicMeter staan... dus dat zijn er slechts zo'n 4000 per jaar. Lijkt me geen slecht plan.

Verder vermoed ik (maar ik heb er geen statistisch onderzoek op losgelaten) dat het merendeel van de actieve MuMe-populatie (kortom: degenen die een behoorlijk aantal stemmen hebben, een toptien, regelmatig een berichtje achterlaten waaronder ook wel eens een inhoudelijk verhaal) bestaat uit mensen die ook wel eens wat downloaden en op die manier hun horizon verbreden. Dan kom je toch automatisch bij een wat bredere muziekcollectie uit dan als alles eerst gekocht moet worden of uit de top-40-herinnering moet komen.

Bij Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007):

Vanaf 16 april 2009 duikt FOABP de toplijsten in
Het volgende album gaat dit record voor PT hoop ik nog verder verbeteren

Nog 9 minuten!!

nicoot
henksluis schreef:
Vanaf 16 april 2009 duikt FOABP de toplijsten in

Huh, waarom nu pas? Die plaat is al 2 jaar oud. Alleen in de Nederlandse toplijsten of ook in de Afrekening, Humo's Top 20, Ultratop (al twijfel ik daar sterk aan ),...

henksluis schreef:

Een record is het niet: Deadwing staat maar liefst één plaatsje hoger

en terecht als je't mij vraagt.

nicoot
nicoot schreef:
(quote)

Huh, waarom nu pas? Die plaat is al 2 jaar oud. Alleen in de Nederlandse toplijsten of ook in de Afrekening, Humo's Top 20, Ultratop (al twijfel ik daar sterk aan ),...

Even mezelf quoten, want ik heb de beste opmerking ooit gedaan... Top 250 op Musicmeter of course...

musician schreef:
Het systeem, van de top beste 250 cd's, daar kan ik nog begrip voor opbrengen.

De meeste stemmen en hoe hoger je staat in de afzonderlijke lijstjes leveren de meeste punten op. Duidelijk.

Maar dan de jaarlijstjes.

1977 en 1978 waren fantastische jaren. Er is hele mooie muziek uitgebracht. Bij het berekenen van de eindlijst van die jaren, is opeens het gemiddelde heilig.

Hoe hoger, hoe beter. Zo krijgen 28 stemmers Jacques Brel op 1 in 1977, 23 stemmers voor Israel Vibration krijgen deze groep op 1 in 1978.

Beide groepen roepen geen anti-stemmers op en voila. 35 mensen hebben in 1978 de LP van Israel Vibration gekocht, de andere inwoners van de lage landen hebben er nog nooit van gehoord en hebben het links laten liggen.

Het zal ongetwijfeld mooi zijn in z'n soort, maar deze notering mag in alle objectiviteit niet waar wezen. Het schort hier aan de juiste methodiek van berekenen, op musicmeter.

Wat is er mis om bij het berekenen van de jaarlijsten hetzelfde systeem als de top 250 te gebruiken? Dat zou echt een veel evenwichtiger beeld geven.

Hier ben ik het zo mee eens. Ik dacht ik zeg er even iets van, maar goed dat jij me betn voorgeweest. Neem Radiohead, beste album allertijden volgens top 250, 15 in de jaarlijst van 1997. Dit moet gewoon niet met top 10's worden berekend.

tsjong schreef:
Dit moet gewoon niet met top 10's worden berekend.

Musician vindt juist van wel

Ik vind het allerbelangrijkste, dat er per jaar een evenwichtige lijst is die door een (belangrijke) meerderheid op musicmeter wordt ondersteund.

De methode hoe dat moet worden berekend, is minder belangrijk.

Ik heb er wel ideëen over. Nogmaals, dat bijvoorbeeld Jacques Brel op nummer 1 staat in 1977 is, met alle respect, echt een blamage voor dat jaar. Het zal ongetwijfeld een prachtige cd zijn, daar niet van.

Pastichio Rocker
Je kunt wel zien aan de top 250 dat MusicMeter voornamelijk wordt bevolkt door alto's en wiggers, aangezien er geen één electronic album in de eerste 50 voorkomt.

67. Massive Attack - Mezzanine (1998)
93. Spinvis - Spinvis (2002)
102. Portishead - Dummy (1994)
144. DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)
182. The Prodigy - The Fat of the Land (1997)
189. Daft Punk - Discovery (2001)
202. Daft Punk - Homework (1997)
214. The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994)

Sowieso diep triest dat er maar 8 electronic albums in staan. Wel 30x Porcupine Tree, Radiohead en Nirvana en een hoop boze negermuziek.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:19 uur

geplaatst: vandaag om 23:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.