MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Misterfool schreef:
ik ben er ook mee eens dat is wel zo eerlijk. zou wel waarschijnlijk betekenen dat veel rockklassiekers lager komen te staan.

Het is wel eens met elkaar vergeleken in dit topic. Er was vrijwel geen verschil met de gewone lijst, volgens mij zelfs compleet dezelfde top 10.

Als je kijkt; 30 885 users. Ikzelf zie er in mijn omgeving (lees: forumtopics/albums/artiesten) nog bijlange na geen 1000, me dunkt. Er zijn natuurlijk wel users die niets posten, maar wel vaak bezoek brengen en ook een deftige top 10 hebben uiteraard (zoals deze: Pagina niet gevonden - MusicMeter.nl
Toch denk ik dat zeker 20 000 users (als het er al niet meer zijn) echt definitief weg mogen. En zeker zo'n dubbelprofielen (al is dat moeilijk te checken). Mensen die speciaal voor de top 250 extra accounts aanmaken is echt erover ...

Of het nu wat verandert aan de top 250 of niet, ik denk dat het gewoon beter is als men het doet zoals Dix ongeveer zei.

Ik bedoel maar, even gezocht op Dans en Lady:
dansbaarrrr - MusicMeter.nl
ladylysah - MusicMeter.nl
Lady Tommi - MusicMeter.nl
Lady Jane - MusicMeter.nl

Het grote probleem van de toplijst is, zoals GarnalenPeller hierboven ergens aanhaalde, dat de nummer 1 achterlijk veel meer punten krijgt dan de nummer 10. De 10e plek is op het aantal stemmen dat ik heb achterlijk hoog natuurlijk, en het zou dan plat gezegd beter zijn om die, in mijn geval, 8519 punten te geven, en de nummer 1 8528 punten (kortom het aantal stemmen). De verhouding 8528/8519 is in elk geval realistischer dan 10/1. Natuurlijk heeft de nummer 1 voor veel mensen wat extra's, net als de nummer 2... Sja, het is natuurlijk erg lastig. Voor elke user gelden weer andere verhoudingen. Er zijn ook users die een willekeurige top 10 hebben gemaakt. Misschien is het aardig om eens te kijken wat een puntentelling van 100 t/m 91 oplevert i.p.v. eentje van 10 t/m 1. Of desnoods geef je elke top 10-notering 1 punt. Dát levert dan weer veel gelijke punten op.

Het perfecte systeem bestaat niet, want dan zou je met iedereens individuele systeem rekening moeten houden, en nu zijn er mensen die hun muziekbeleving o.i.d. heel goed kunnen schematiseren, maar voor velen zal dit niet het geval zijn.

lowriderluuk
Ten 1e. De top 10 wijzigen in een top 25.
Ten 2e. De nummer 25 krijgt 1 punt oplopend met 0.5 punt per plaats.
Ten 3e. Het systeem ieder kwartaal resetten en dan de nieuwe top 250 + alle overige toplijsten uitrekenen a.d.h.v. alle top 25en van gebruikers die in elk geval in dat laatste kwartaal een keer hebben ingelogd.

Casartelli (moderator)
herman schreef:
Het is wel eens met elkaar vergeleken in dit topic. Er was vrijwel geen verschil met de gewone lijst, volgens mij zelfs compleet dezelfde top 10.

Zoals ik hierboven al zei: ik verwacht dat er in de wat lagere regionen veel meer verschuift.

Verder eens met de opmerkingen hierboven. Nog iets sterker: alle platen in de toptien 1 punt?

lowriderluuk schreef:
Ten 1e. De top 10 wijzigen in een top 25.

Waarom dat?

The Oath
Misterfool schreef:
ik ben er ook mee eens dat is wel zo eerlijk. zou wel waarschijnlijk betekenen dat veel rockklassiekers lager komen te staan.

Toch niet.

Ik heb eens de vernieuwde toplijst uitgerekend. Top10 wordt aangevoerd door Pink Floyd en The Doors en dat soort muziek.

Doorvoeren

dix
hoe je het ook wendt of keert :
iedere wijziging die de top 250 wat spannender maakt, juich ik toe.

Misterfool
dix schreef:
hoe je het ook wendt of keert :
iedere wijziging die de top 250 wat spannender maakt, juich ik toe.

liever vandaag dan morgen.

Is een top 250 op basis van de algemene smaak (van MuMe) sowieso niet saai? Rock en hip hop zijn de twee grote "kampen" alhier. In een algemene lijst zal voor andere stijlen dus weinig ruimte zijn. Het aanpassen van de top 250 zal mijns inziens weinig "spannende" resultaten opleveren. De toplijst van RateYourMusic verschilt ook niet zoveel me die van MuMe. De toplijst is gewoon een optelsom van de favorieten van alle gebruikers.

L_T_B schreef:
Is een top 250 op basis van de algemene smaak (van MuMe) sowieso niet saai? Rock en hip hop zijn de twee grote "kampen" alhier. In een algemene lijst zal voor andere stijlen dus weinig ruimte zijn. Het aanpassen van de top 250 zal mijns inziens weinig "spannende" resultaten opleveren. De toplijst van RateYourMusic verschilt ook niet zoveel me die van MuMe. De toplijst is gewoon een optelsom van de favorieten van alle gebruikers.

Maar wat een prachtige toplijst, die van rateyourmusic! 5000 cd's op volgorde! Het kost je wel even een dag om het goed door te lopen, maar dan heb je ook wat.

Ik kan even geen wijs uit de vraag waardoor de ene plaat daar hoger staat dan de andere (niet het gemiddelde of het aantal stemmen) maar goed, prachtig is het.

Er staan 165.587 albums op musicmeter, zouden wij het aankunnen, een lijst met 5000 platen? Gebaseerd op actieve gebruikers en de top 10 van die mensen? Lijkt mij een mooie lijst te worden, erg benieuwd.

Bij 5000 cd's vervalt ook gelijk de discussie over de samenstelling een top 250, lijkt mij. Of een plaat dan op plaats 1731 staat of 873 maakt niet meer uit.

5000 CD's lijkt mij wat veel maar uitbreiding naar een top-1000 juich ik wel toe.

Top 100 is voor mij al goed genoeg.
Dan zal ik de lijst eerder in de gaten houden.
Voor mij mag hij een stuk kleinder.

Het lijkt mij ook dat je zo'n lijst niet te lang moet maken. Je moet direct kunnen zien wat men gemiddeld goed vindt en of je smaak daar min of meer in zit of niet. Een top 100 of 250 is groot genoeg. Wil je eens in de zoveel tijd iets bijzonders doen, dan kan je nog altijd wat speciaals doen met de lengte van de lijst. Bijvoorbeeld een top 1000 van de beste Nederlandse songs door de jaren heen, of iets anders, vul maar in. Kortom: hoe korter de lijst des te beter het is, want in dat geval kom je tot de essentie van het verhaal zonder al te veel ruis erin.

N.B. Sorry dat ik wat lang van stof was.

Je kunt ook stoppen met er naar te kijken, na 100 of 250 platen.
Dan kijken de geïnteresseerden gewoon door.

Misterfool
LucM schreef:
5000 CD's lijkt mij wat veel maar uitbreiding naar een top-1000 juich ik wel toe.

een top 1000 lijkt me ook beter. dan krijgen andere genre's ook een kans

lowriderluuk
Arrie schreef:
(quote)

Waarom dat?

Omdat je in een top 10 onmogelijk al jou favoriete platen kunt proppen, plus doen er dan 25 platen mee om een plek in de top 250 te bemachtigen.

lowriderluuk schreef:
(quote)

Omdat je in een top 10 onmogelijk al jou favoriete platen kunt proppen, plus doen er dan 25 platen mee om een plek in de top 250 te bemachtigen.

Wie zegt dat al je favoriete platen erin moeten? Ik opteer voor een top 1000 per user.

lowriderluuk
1000 album favorieten zou ik niet kunnen verzinnen Herman, er zijn wel veel albums die eigenlijk ook bij m'n top albums horen, maar die ik er niet kwijt kan en daardoor moeilijk een keuze is te maken voor in de top 10, vandaar een top 25, als je die top 25 tevens zou verwerken in de top 250 bereik je vast een nivellerende werking van de puntentelling tussen de albums onderling en een meer representatieve top 250, alhoewel ik daardoor weinig drastische verschuivingen verwacht.

zie De Site >> Gebruikers >> 10 platen die ook in mijn top 10 hadden kunnen staan
en De Site >> Gebruikers >> Hoe stellen jullie je top 10 samen?

herman schreef:
Wie zegt dat al je favoriete platen erin moeten? Ik opteer voor een top 1000 per user.

Gelijk doen! Er moet even wat worden bedacht, dat users gedurende de loop van het jaar aan hun top 1000 kunnen werken, op musicmeter. Leuke hobby, dit!

ja mij lijkt een top 25 ook een prima idee zo is het inderdaad makkelijk om al je favo of beste platen te benoemen en binnen je toplijst te zetten

Ik vind een top 10 juist leuker, vanwege die keuze die je dan moet maken. En ik denk dat je het probleem altijd wel blijft houden, dat je wat albums hebt die je er eigenlijk ook wel in wil, ook bij een top 25. 10 albums lijkt me een mooi aantal.

In De Site > Algemeen > Feedback, klachten en andere opmerkingen:

Wat mij wel aan zou spreken is; wanneer iemand een jaar lang niet meer heeft ingelogd zijn top 10 zou vervallen...

Misschien komen er dan meer veranderingen in de top 250

Over de sterren die gegeven werden ben ik nog niet uit of die dan ook moeten verdwijnen...

pretfrit
volgens mij is daar al eens naar gekeken en het bleek toen dat de top250 weinig zou veranderen.

Maar wat is nu eigenlijk het belang of de werkelijke waarde van een gemiddelden lijst als de top250? Het geeft aan wat de populairste albums zijn bij het gemiddelde mume publiek en daar horen naar mijn idee dus ook de personen bij die al een jaar niets van zich hebben laten horen.

Bij Radiohead - OK Computer (1997):

Even een vraagje! Radiohead staat wel op nummer 1 in de top maar pink floyd (die op 2 staat) heeft een hogere score
Hoe kan dat?

Qwertyuiopas schreef:
Even een vraagje! Radiohead staat wel op nummer 1 in de top maar pink floyd (die op 2 staat) heeft een hogere score
Hoe kan dat?

De 250 wordt samengesteld op basis van de top tien van iedere user, niet op basis van de scores.

Op nummer één? DIt kan niet waar zijn!

idd beste ZEIT

op rateyourmusic bengelt ze op plaats 2 net na het verbluffende Revolver van The Beatles.

het moet zijn dat die plaat alles te bieden heeft wat de meeste muziekliefhebbers willen.

Het is ook zeker geen slechte plaat. Maar toch ook wel een hele veilige, onwetende keuze naar mijn idee, om dit tot de beste plaat ooit te bombarderen. Maar goed, dat is natuurlijk ook maar mijn bescheiden mening.

lowriderluuk
@Zeit Welke plaat zou jij tot de 1e plaats ooit willen bombarderen? Je hebt nog geen top 10 ingevoerd helaas.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:51 uur

geplaatst: vandaag om 10:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.