MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Ik heb eens een algemene toplijst gemaakt volgehs het systeem van de normale toplijsten. Er zijn namelijk alleen toplijsten per genre, jaartal, decennium en land, maar er is geen algemene. Een beetje raar. Dit is het resultaat:

1. Howard Shore - The Lord of the Rings: The Return of the King (The Complete Recordings) (2007) 4,59 (20)
2. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975) 4,42 (1535)
3. Bernard Herrmann - Vertigo (1958) 4,42 (21)
4. Augustus Pablo - King Tubby Meets Rockers Uptown (1976) 4,40 (25)
5. Nuggets: Original Artyfacts from the First Psychedelic Era 1965-1968 (1998) 4,37 (70)
6. Howard Shore - The Lord of the Rings: The Two Towers (The Complete Recordings) (2006) 4,37 (31)
7. Neil Young - Archives, Vol. 1: 1963-1972 (2009) 4,36 (61)
8. Javier Navarrete - El Laberinto del Fauno (2006) 4,36 (33)
9. The Beatles - Abbey Road (1969) 4,35 (1238)
10. The Doors - The Doors (1967) 4,35 (1005)
11. Masta Ace - A Long Hot Summer (2004) 4,34 (148)
12. Howlin' Wolf - Howlin' Wolf (1962) 4,34 (20)
13. Miles Davis - Kind of Blue (1959) 4,33 (714)
14. The Beatles - Revolver (1966) 4,32 (988)
15. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) 4,31 (1973)
16. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) 4,31 (1266)
17. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975) 4,31 (521)
18. The Beatles - The Beatles (1968) 4,30 (975)
19. David Bowie - Ziggy Stardust (1972) 4,30 (803)
20. Nick Drake - Five Leaves Left (1969) 4,30 (547)
21. Buddy Guy - Sweet Tea (2001) 4,30 (35)
22. Buckwild - Diggin' in the Crates: Rare Studio Masters 1993 - 1997 (2007) 4,30 (31)
23. Cannonball Adderley - Somethin' Else (1958) 4,29 (156)
24. Tom Tykwer, Reinhold Heil & Johnny Klimek - Perfume: The Story of a Murderer (2006) 4,29 (27)
25. Bob Dylan - Highway 61 Revisited (1965) 4,28 (538)
26. Bob Dylan - Bringing It All Back Home (1965) 4,28 (327)
27. The Peter Brötzmann Octet - Machine Gun (1968) 4,28 (21)
28. The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland (1968) 4,27 (571)
29. Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady (1963) 4,27 (188)
30. Townes van Zandt - Townes van Zandt (1969) 4,27 (62)
31. De Kift - Vlaskoorts (1999) 4,27 (38)
32. De Kift - 7 (2006) 4,27 (35)
33. James Newton Howard - The Village (2004) 4,27 (29)
34. Neil Young - Harvest (1972) 4,26 (926)
35. Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966) 4,26 (633)
36. Neil Young - After the Gold Rush (1970) 4,26 (589)
37. Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere (1969) 4,26 (400)
38. GZA - Liquid Swords (1995) 4,26 (379)
39. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993) 4,26 (362)
40. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen (1967) 4,26 (305)
41. The God Machine - One Last Laugh in a Place of Dying... (1994) 4,26 (133)
42. The God Machine - Scenes from the Second Storey (1993) 4,26 (114)
43. Otis Redding - Otis Blue (1965) 4,26 (101)
44. Clint Mansell - The Fountain (2006) 4,26 (98)
45. Otis Redding - Love Man (1969) 4,26 (23)
46. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967) 4,25 (981)
47. Mobb Deep - The Infamous (1995) 4,25 (465)
48. John Coltrane - A Love Supreme (1965) 4,25 (326)
49. Blu & Exile - Below the Heavens (2007) 4,25 (78)
50. Dillard & Clark - The Fantastic Expedition of Dillard & Clark (1968) 4,25 (60)

Opvallend:
21 jaren '60 albums!
Geen enkel jaren '80 album!!!
Het genre score doet het opvallend goed.
Vier keer The Beatles, vier keer Neil Young, en vier keer Bob Dylan, de "ouwelullenmuziek" doet het goed.

Ik vind het vooral opvallend dat zelfs als je de stem-threshold op slechts 20 zet, Wish You Were Here met 1500 stemmen nog steeds nummer twee is.

Inderdaad ook erg opvallend.

Overigens staan er 21 rockalbums in, maar geen:

-Dance
-Electronic
-Funk
-Metal
-Punk
-R&B
-Roots
-Ska
-Wereld

En ik vond het ook verrassend dat er een reggae-album in de top 5 staat.

Op nummer 4 bedoel je? Dat lijkt me persoonlijk toch meer dub dan reggae

Ah, ik ken het album niet, maar bij het genre stond reggae vermeld, vandaar.

Ik zal vast wel de 100e zijn die dit vraagt, maar waarom wijken de toplijsten af van boek- movie- en gamesmeter? Waarom hebben 'wij' geen:
* Top 250
* Flop 100
* Tip 150
* Alt. top 100
* Top recent?

Vind dat een eerlijkere weergave dan op basis van top 10.

harm1985 schreef:
Ik zal vast wel de 100e zijn die dit vraagt, maar waarom wijken de toplijsten af van boek- movie- en gamesmeter? Waarom hebben 'wij' geen:
* Top 250
* Flop 100
* Tip 150
* Alt. top 100
* Top recent?

Vind dat een eerlijkere weergave dan op basis van top 10.

(afbeelding)

Jordy schreef:

Bij een top 250 op gemiddelde worden (zoals gemeld) binnen de kortste keren alle electronica en hiphop-albums naar beneden gestemd, zodat er een politiek correct lijstje met Radiohead, The Beatles en U2 overblijft.

En die quote van Jordy komt ergens uit 2005.

Hmmzz... daar is toch de alternatieve top 100 voor dan? Alsof dat met games enzo niet gebeurt...

The Oath
Een groot deel van de albums in Arrie zijn lijst vind ik niet echt relevant.

harm1985 schreef:
Hmmzz... daar is toch de alternatieve top 100 voor dan? Alsof dat met games enzo niet gebeurt...

De stap is toch sneller gezet om even op de achtergrond een album op te zetten en dan na een halfuurtje een lage stem uit te brengen dan de moeite te doen om een spel te kopen/downloaden.

The Oath schreef:
Een groot deel van de albums in Arrie zijn lijst vind ik niet echt relevant.

Het gaat ook helemaal niet om relevantie, maar om kwaliteit. Zo'n lijst is juist heel interessant, omdat je er een hoop interessante parels kan vinden. Natuurlijk representeert het niet Musicmeter, maar als alternatieve lijst is het wel heel leuk. En daarbij is het een heel dynamische lijst.

Ik vind de alternatieve top 100 een prima idee, ik denk dat MuMe en haar users er klaar voor zijn. Hiphop en electronic in de lift en het zet er misschien ook wel toe aan dat ik wat scores ga checken.

pretfrit
precies...ff checken.

als je een specifiek toplijstje wil dan zoek je dat toch dmv toplijsten functie op

Ik voorzie alleen een probleem in synchronisatie tussen de algehele toplijst en genre-toplijsten dan. Stel dat de hypothese van Jordy juist is, en niet-rockplaten die de overall top 100 halen omlaag worden gestemd, dan zul je in de genre-specifieke toplijsten vooral albums zien met 20 tot X stemmen (waar X het minimaal benodigde aantal stemmen voor de overall lijst is).

Echter, wanneer je de overall top 100 een minimum stemmentotaal van 20 zou geven, dan word de lijst weer te dynamisch en te competitief denk ik (sowieso is een album met slechts 20 stemmen een stuk vatbaarder voor omlaagstemmers dan eentje met 100+ stemmen).

En hoe zit dat bij moviemeter dan? Alsof daar niet omlaag gestemd kan worden... bij IMDB gebruiken ze ook nog eens een ander pricipe: Internet Movie Database - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org is dat niet wat? Daarnaast gebruiken ze ook alleen maar 'regular voters', dus een enkele 1 uitbrengen heeft geen nut. Bovendien gaat het ook erg opvallen als iemand op het hele oeuvre van Bauer, Borsato, Smit en cornuiten een 0.5 uitbrengen, terwijl ie dat soort muziek niet in zijn bezit of top 10 heeft staan. Als ik nou een slecht punt aan een Neil Young album geef, dan is dat gegrond, een 0.5 aan een Bauer album niet, want die beluister ik nooit in zijn geheel.

harm1985 schreef:
En hoe zit dat bij moviemeter dan? Alsof daar niet omlaag gestemd kan worden...

Veel minder schijnbaar. Is ook al ter berde gebracht aan het begin van de discussie. Je hebt daar geen liefhebbers van drama die oorlogsfilms of komediefilms omlaag stemmen. Hier is dat wel helaas, met mensen die hele genres omlaag komen stemmen.

Kinderachtig!
Ik zou niet eens weten hoe je dat kunt doen, hele genres omlaag stemmen.

De interessante lijstjes van Arrie en The Oath van de afgelopen dagen geven aan, hoe belangrijk het uitgangspunt is, of wat de criteria zijn, om een toplijst samen te kunnen stellen.

Hoe kun je een evenwichtig beeld krijgen van wat goed is en wat minder?
Heb je te maken met met een site met relatief veel oudjes of is er juist een heel jong schrijverspubliek op musicmeter?

Je ziet wat er gebeurd bij het lijstje van Arrie: het staat opeens behoorlijk vol met jaren 60 albums, die normaal weinig kansen hebben, als je ze afrekent op het aantal mensen dat stemt.

Natuurlijk is het logisch, dat de belangstelling voor jaren '60 muziek afneemt, zeker als de gemiddelde leeftijd bij instroom van nieuwe schrijvers rond de twintig ligt.

En probeer daar dan maar eens éénduidige criteria voor op te stellen voor één lijst: het is niet goed of het deugt niet!

Wat een gezeur allemaal. De lijstjes zijn leuk zoals ze zijn.
En afgezien van The Wall en The Piper at The Gates of Dawn vind ik Pink Floyd waardeloos. Ik heb ooit wel eens andere albums beluisterd, maar ze niet in bezit. Ik kan er daarom ook geen stem op uitbrengen, vind ik. Maar ieder ander staat daar vrij in.

Lastiger vind ik hoe je een album beoordeelt. In de discussie over de top X van Beatles albums rekende iemand uit wat de gemiddelde score van nummers per album was. Nog even afgezien van het feit dat albums een enorme meerwaarde kunnen krijgen door de opbouw van het geheel (Tommy van The Who is het beste voorbeeld), moet je ook rekening houden met lengte van de nummers. Wat mij betreft moet Revolution #9 dan ook zwaar meewegen in de totaalbeoordeling van The Beatles (White Album). Sommige mensen houden ervan, maar ik vind het niks

Johnny 00
Het valt me altijd op hoe snel Revolution #9 voorbij is en dat het nummer bij elke beluistering groeit. Het klinkt nog altijd fris en experimenteel en ik ontdek er telkens weer wat nieuws in.
De Witte is simpelweg het beste Beatles-album omdat het van alle Beatles-albums de langste speelduur heeft. Voor deze uitzonderlijke groep geldt de uitzondering: meer is beter!

Ik dacht dat verzamelaars niet thuis horen in de toplijsten. Staat er nu eentje bovenaan van 2010..

Casartelli (moderator)
Zijn het niet allemaal nieuwe nummers?

Jawel, maar dan nog, het blijft een verzamelaar.

herman schreef:
(quote)

Veel minder schijnbaar. Is ook al ter berde gebracht aan het begin van de discussie. Je hebt daar geen liefhebbers van drama die oorlogsfilms of komediefilms omlaag stemmen. Hier is dat wel helaas, met mensen die hele genres omlaag komen stemmen.

Nee maar wel mensen die vinden dat the Godfather en Citizen Kan niet de beste films ooit zijn en daarom een 1 geven en een 10 aan Shawshank Redemption. Daarom neemt imdb ook alleen maar reguliere stemmers mee in de telling voor de top 250.

Bij Daft Punk - Alive 2007 (2007):

Ah, hij staat al in de top 250. Als er nog meer mensen dit album ontdekken dan gaat het denk ik de goede kant op, ik kan me namelijk niet voorstellen dat mensen dit lager dan een 4 gaan raten

musicfriek schreef:
Ik dacht dat verzamelaars niet thuis horen in de toplijsten. Staat er nu eentje bovenaan van 2010..

Er staat er ook eentje bovenaan de toplijst van 2009.

De top250 is op basis van het aantal noteringen in de top 10 van individuele leden en heeft dus niets met een stemgemiddelde te maken. En aangezien je zelf niet eens een top 10 ingevoerd hebt...

herman schreef:
(quote)

Volgens mij is het de regel dat je alleen een stem uitbrengt op albums die je ook in bezit hebt. Laten we ons dan ook aan die regel houden of er tenminste van uit gaan dat iedereen zich aan die regel houdt. Als mensen heel veel lage stemmen uitbrengen zijn dat dus enorme minkukels, want wie wil er nu muziek hebben die hij niet leuk vindt?
Wil je toch je afkeer van iets laten blijken? Volgens mij is de oplossing daarvoor vrij simpel. Bij mijn albums heb ik een mapje geopend met de titel "Niet kopen". In de eerste plaats opende ik dat mapje ter zelfbescherming. Maar doordat ik het mapje openbaar heb gemaakt, functioneert het natuurlijk ook als een blijk van afkeuring voor het betreffende album.

Lukk0
Ik heb niet alle albums waarop ik gestemd heb ook echt in bezit als in bezit hebben betekent dat ik het album gekocht heb. Daar heb ik helaas het geld niet voor en volgens mij maakt het voor de beoordeling niet uit of ik een album vanaf een cd of vanaf een paar bestanden beluisterd heb. Het draait er juist om dat een album beluisterd is en dan maakt het niet uit op welke manier. Ik ga er meestal maar vanuit dat iedereen die stemt het album ook kent, anders moet ik me zo druk maken om niets.

Niet stemmen op albums die je niet goed vindt vind ik trouwens ook geen oplossing, dan zouden we hier alleen maar albums met gemiddeldes boven de vier sterren hebben en is het verschil tussen goede en minder goede albums niet meer te zien. Ik kijk in elk geval vaak naar het gemiddelde van een album, hoewel ik liever de best beoordeelde albums uit de stemmenlijsten haal van gebruikers waarvan ik de smaak waardeer. Laag stemmen heb ik dus geen enkel probleem mee, bewust omlaag stemmen is wel vervelend maar vaak nauwelijks bewijs voor te geven.

In principe zul je toch eigenlijk alleen willen luisteren naar albums die je wel goed vindt. En ik vind dat je alleen op albums waar je ook echt naar geluisterd hebt een stem kunt uitbrengen. De consequentie is dat we met relatief hoge gemiddeldes te maken hebben.
Toplijstjes, hoe vreselijk leuk ik die ook vind, zijn minder geschikt om voor jezelf nieuwe muziek te ontdekken. Die kun je inderdaad beter uit stemmenlijsten halen van gebruikers wiens smaak je deelt.

Justus18 schreef:
In principe zul je toch eigenlijk alleen willen luisteren naar albums die je wel goed vindt.

Godmiljaar, dan zal ik mijn toekomstige ontdekkingsreizen in de wondere wereld van hip-hop, soul en klassieke muziek maar moeten afzeggen

Gast
geplaatst: vandaag om 04:26 uur

geplaatst: vandaag om 04:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.