MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Wat een verbetering, deze nieuwe lijst! Bovenin is de lijst ook behoorlijk door elkaar geschud en dat vind ik eigenlijk best verfrissend. Sigur Rós in de top 10 en The National twee keer bij de bovenste 25 is niet meer dan terecht als je ziet hoe populair die bands zijn op deze site.

Joanna Newsom en The Antlers staan ook eindelijk in de top 250. Daar ben ik persoonlijk nog het meest blij om.

Jordy, goede zet van je.

Veel hiphop die weggezakt is

bennerd schreef:
Veel hiphop die weggezakt is
Madvillain, Atmosphere en Kanye West zijn anders flink gestegen, Kendrick Lamar en CunninLynguists komen nieuw binnen en Nas is maar twee plaatsjes gezakt (waar ik veel meer had verwacht). Dat ziet er op het eerste gezicht zo slecht nog niet uit, toch?

stoepkrijt schreef:
(quote)
Madvillain, Atmosphere en Kanye West zijn anders flink gestegen, Kendrick Lamar en CunninLynguists komen nieuw binnen en Nas is maar twee plaatsjes gezakt (waar ik veel meer had verwacht). Dat ziet er op het eerste gezicht zo slecht nog niet uit, toch?

Dat is, met uitzondering van Nas, dan ook heel erg rockliefhebber-verantwoorde hiphop.

Maar let niet op mij, ik huil gewoon omdat The Chronic niet meer in de lijst te vinden is.

Maar wel een Coldplayfilter.

stoepkrijt schreef:
(quote)

Er uit.

120 2Pac - All Eyez on Me
125 Dr. Dre - The Chronic
160 Opgezwolle - Vloeistof
173 Snoop Doggy Dogg - Doggystyle
195 Kanye West - The College Dropout
196 The Game - The Documentary
205 2Pac - Me Against the World
237 Kanye West - Graduation

bennerd schreef:
(quote)

Dat is, met uitzondering van Nas, dan ook heel erg rockliefhebber-verantwoorde hiphop.

De site is inderdaad weer een stukje saaier en meer middle of the road geworden

tuktak
Zinloos feitje is dat in de oude lijst vanaf 1965 elk jaar was vertegenwoordigd, behalve het jaar 2011.
In de nieuwe lijst is het jaar 2011 ingekleurd door Bon Iver en The Roots.

Jordy schreef:
Want? Ik zie toch vooral een toplijst die de gemiddelde smaak beter laat zien dan dat dit voorheen het geval was.

En wat betreft de verdwenen hiphop, jammer dat hiphop verdwijnt, ja! Jammer dat deze albums verdwijnen, niet bepaald.. Een album als good kid, m.A.A.d city of A Long Hot Summer ( ) vind ik beter passen in onze toplijst (en is toch niet heel erg rockliefhebber verantwoord me dunkt).

Geweldige nieuwe lijst, niet in het minst omdat mijn nr1 en 2 (Purple Rain en Blue) ineens een plaatsje in de lijst hebben .

De veranderingen weerspiegelen inderdaad de smaak van de site, die langzaam steeds meer richting (alternatieve) rock gaat. Heb het gevoel dat 5 jaar geleden de "overige" genres relatief wat meer aandacht kregen dan nu.

Wellicht is dat zo ja. Al vind ik de binnenkomst van Bon Iver of de stijging van Nick Drake mooie voorbeelden van (positieve) veranderingen buiten de (alternatieve) rock hoek.

Vooral de folk krijgt een boost, met o.a. The Antlers, Joanna Newsom, Bon Iver en Leonard Cohen, maar ook de albums die al in de lijst stonden, zoals Wilco, Nick Drake stijgen flink.

Ook de new wave krijgt een impuls, o.a. Joy Division en The Cure in de top 20, maar ook albums als New Gold Dream en Script of the Bridge stijgen flink

En met Joni, Joanna erbij en flinke stijgingen van Kate Bush en Portishead toch al een handvol vrouwen in de lijst.
Maar wat een mannenbastion blijft dit...

tuktak
Aantal noteringen per jaar nieuwe vs oude lijst

jaar nie oud| verschil
1994 13 11 | +2
2009 04 02 | +2
2011 02 00 | +2
1963 01 00 | +1
1971 07 06 | +1
1972 07 06 | +1
1974 05 04 | +1
1976 04 03 | +1
1981 03 02 | +1
1984 04 03 | +1
1985 05 04 | +1
1986 06 05 | +1
1987 05 04 | +1
2010 04 03 | +1
2012 02 01 | +1
1959 01 01 | 0
1960 00 00 | 0
1961 00 00 | 0
1962 00 00 | 0
1964 00 00 | 0
1965 03 03 | 0
1966 03 03 | 0
1967 05 05 | 0
1969 08 08 | 0
1970 02 02 | 0
1973 04 04 | 0
1975 04 04 | 0
1977 03 03 | 0
1978 02 02 | 0
1979 03 03 | 0
1980 04 04 | 0
1982 04 04 | 0
1983 02 02 | 0
1988 05 05 | 0
1989 03 03 | 0
1990 01 01 | 0
1991 10 10 | 0
1993 07 07 | 0
1995 06 06 | 0
1996 05 05 | 0
2000 06 06 | 0
2001 09 09 | 0
2006 10 10 | 0
2008 05 05 | 0
1968 03 04 | -1
1992 08 09 | -1
1998 05 06 | -1
1999 07 08 | -1
2002 09 10 | -1
2003 03 05 | -2
2005 08 10 | -2
1997 03 06 | -3
2004 06 09 | -3
2007 11 14 | -3

Misterfool
En prog staat er nu ook meer in met 5* marillion, 2* King Crimson(Red in de top 250 ) en Supertramp(crime of the century). Tool, Pink Floyd, Dream Theater en Porcupine tree blijven hoog in de toplijst staan.

Edgar18 schreef:
Wellicht is dat zo ja. Al vind ik de binnenkomst van Bon Iver of de stijging van Nick Drake mooie voorbeelden van (positieve) veranderingen buiten de (alternatieve) rock hoek.

Maar Bon Iver is dan ook weer zo'n (alternatieve)rockliefhebber-verantwoorde muziek.

Blij dat Jordy hetzelfde stelt als ik. Om de een of andere reden voelt het heel, heel erg cliché aan dat platen als Doggystyle en The Chronic plaats moeten ruimen voor Atmosphere en Kendrick. En dat het allemaal weer zo braaf is. Maar dat is natuurlijk best logisch.

The Chronic eruit is inderdaad een misdaad tegen de mensheid. Waarom, Jordy, waarom?
Voor de rest is het wel een hele verbetering hoor!

Jordy schreef:
(quote)

Dat is niet mijn indruk als ik zie dat platen van Coldplay, Muse, Interpol etc. eruitvallen, en Good Kid, m.A.A.d. City, Ys, The Black Saint and the Sinner Lady, Third en Songs of Leonard Cohen (mooi afwisselend rijtje ook) binnenkomen.

Bovendien is de lijst ook veel representatiever, heb ik het idee. Goede verandering dus!

Vijf jaar geleden kregen de overige genres inderdaad meer aandacht, dat ben ik met je eens. Maar deze verandering heeft daar weinig mee te maken.

vigil schreef:
2 in de oude lijst en 4 albums van Marillion in de vernieuwde lijst, ik kan wel zeggen dat het een enorme vooruitgang is

Nog beter zelfs, 5 albums van Marillion . Script for a Jester's Tear op plek 250.

Ja, ben wel benieuwd wat dan de Middle of the Road-platen zijn die X&Y, American Idiot, Hot Fuss en Kings of Leon hebben vervangen.

Platen waarvan ik het wel jammer vind dat ze verdwenen zijn; Homework, Doggystyle en Alive 2007. Verder ook nog genoeg andere platen die ik prima vind (Dangerous, Fat of the Land, Franz Ferdinand), maar zou ik zelf nooit echt in een toplijst zetten.

Verlies van Snoop, Dre en The Game is jammer, maar daarvoor wel veel meer hip-hop terug gekregen en misschien ook wel wat gevarieerder? (niet allemaal west coast).

Homework is erg jammer inderdaad! Maargoed, die stond al helemaal onderaan (volgens mij zelfs letterlijk op 250)

Interessante lijst zo. Coldplay heeft wel wat rake klappen gekregen zeg... Dat X&Y veel te hoog stond okay, maar nu er helemaal uit. En wel vreemd dat The Chronic er helemaal uit is, die stond een paar jaar terug nog in de top 50 volgens mij.

chevy93 schreef:
Opvallend vind ik The Smiths - Hatful of Hollow (1984) op 240. Blijkbaar populairder dan Strangeways.
Lijkt me niet zo vreemd, misschien wel het beste schijfje dat er van The Smiths op de markt is. Strangeways is ook goed, maar kan hier toch bij lange na niet aan tippen.

HugovdBos schreef:
(quote)
Nog beter zelfs, 5 albums van Marillion . Script for a Jester's Tear op plek 250.

Ow ja

Arrie schreef:
Vijf jaar geleden kregen de overige genres inderdaad meer aandacht, dat ben ik met je eens.
Ik vraag me af of dit wel klopt. Volgens mij krijgen de alternatieve genres nog altijd genoeg aandacht en ik zie nog regelmatig hiphopalbums hoog scoren in de verschillende lijstjes.

Als je kijkt naar een alternatief genre als dance had je in de jaren '90 Underworld, The Prodigy en Daft Punk. Maar welke dance-artiesten zijn er anno 2014 nou écht groot (en dan bedoel ik met albums)? Een voorbeeld in het electronic hoekje is Burial en zie daar, die stijgt zowat 100 plekken. Overigens is Untrue ook al bijna 10 jaar oud.

De hiphopalbums wisselen gewoon van jaren '90-albums naar moderne albums. Iets wat niet zo vreemd is. Ook bij de rock zie je dat albums van The Killers en Green Day plaatsmaken voor modernere albums.

Voornamelijk verbeteringen inderdaad. Populaire albums van de laatste jaren die tussen de 150 en 200 punten hebben staan er nu wel in, en dat is meer dan terecht. De top 4 is nog wel redelijk vastgeroest maar ik sluit niet uit dat in het huidige systeem In Rainbows en Funeral nog door kunnen stoten naar plek 2.

Persoonlijk is er maar 1 zakker in de Top 100 waar ik niet heel blij mee ben, Whatever People Say I Am, That's What I'm Not. Verder zijn het voornamelijk geweldige albums die een forse stijging maken.

Mooi ook dat de drempel voor populaire platen uit 2013 en 2014 nu een stuk lager is geworden. Waar we voorheen maximaal 1 nieuw album per jaar konden verwachten, is het nu goed mogelijk dat er meer binnenkomers zullen volgen.

Er gebeurd de laatste dagen van alles in de rangschikking van de albums. Wat is er aan de hand?

Het is een compleet andere lijst geworden

Ik zou zeggen lees de laatste berichten in dit topic eens grondig!

En Enter The Wu Tang staat op 36 nu, hahahahha

ArthurDZ schreef:
En Enter The Wu Tang staat op 36 nu, hahahahha

Gast
geplaatst: vandaag om 11:52 uur

geplaatst: vandaag om 11:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.