MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Volgens mij is de begeleidende tekst bij een review belangrijker om een goed beeld te krijgen van de eigenlijke beoordeling. Want een drie kan een net voldoende zijn, of gewoon degelijk vermakelijk. Dat mensen er eerder een te negatieve klank aan hangen ligt volgens mij meer aan hun zelf. Net zoals dat ik de constante 8/9/10 cijfers bij veel reviews ook niet snel serieus neem.

Over de schaal hier, die lijkt me wel prima.

Oh maar ik zeg niet dat drie sterren niet positief is. Maar er is een verschil tussen positief en goed.

Deze discussie kan ik me over zesjes trouwens ook voorstellen.

Poek schreef:
Schoolcijfers doen dat volgens mij niet. Dus, waarom?

Er is als ik mij niet vergis zelfs een verschil tussen de schoolcijfers in Nederland en België. 5/10 is in België net geslaagd terwijl dit in Nederland pas bij een 6 is?

In mijn opleiding architectuur werd er zelden meer dan 6/10 gegeven omdat ze vonden dat het esthetisch moeilijk te oordelen was of iets goed of uitstekend is. Daarom dat niemand bij ons afstudeerde met onderscheiding terwijl dit in andere opleidingen voor velen het doel was.

Daarnaast is het inderdaad een persoonlijke interpretatie wat mensen voelen bij vb 3*. De wiki zou kunnen bepalen wat de richtwaarde van de sterren zou moeten zijn, maar dan nog is het aan de gebruikers zelf om het toe te passen hetgeen niet te controleren is.

Ik geef 3* aan albums die ik redelijk/degelijk vind voor het genre. Vanaf 3,5* vind ik het eerder goed en alles erboven is meer dan goed. 2,5 is matig en eronder is ondermaats naar mijn mening.

Voor mij is het zo dat alles vanaf 3* mij een positief gevoel geeft bij het luisteren, maar een 3* is ook niet meer dan dat. Een 3*-album is een "op zich wel aardig"-album. Bijna al die albums zijn ofwel te saai, ofwel te matig om meer dan 3* te rechtvaardigen, maar ik zal het niet afzetten als het toevallig ergens voorbij komt.

Tidalwave
Misschien redelijk overbodig, maar als ik de huidige Album Top 250 bekijk, kom ik tot hooguit plmin 30 albums die de toets doorstaan van Metal, hardrock en de combi metal/hardrock.
Rock getinte albums in overvloed - vormt de grootste groep.

Natuurlijk zijn er voldoende andere muziekgenres die een nóg grotere minderheid vormen dan de noemers metal, hardrock en metal/(hard)rock.

Wil ik hiermee ergens heen qua conclusie of duiding? Nee.
Ik ben nu eenmaal een statistiekenadept.

Misschien zijn er ook wel meer genres in de muziek dan alleen metal en hardrock

Tidalwave
musician schreef:
Misschien zijn er ook wel meer genres in de muziek dan alleen metal en hardrock

Meen je?

30/250 is gigantisch veel voor twee subgenres.

Tidalwave
Teunnis schreef:
30/250 is gigantisch veel voor twee subgenres.

Geef mij maar 'subgenres'; mainstream verveelt mij sowieso snel.

Enig idee waarom Eric Clapton - Crossroads (1988) - MusicMeter.nl niet te zien is bij de artiestenpagina van Blind Faith - MusicMeter.nl Aangezien Complete Clapton wel tussen Tracks op verzamelalbums staat, zou ik verwachten dat Crossroads daar ook tussen staat?

De categorie is "verzamel oude tracks, meerdere artiesten", en die staan er niet bij. Dan zouden namelijk ook verzamelaars als "Hitzone" e.d. erbij komen te staan. Als het "verzamel oude tracks, één artiest" was geweest had het album er wel bijgestaan.

Dus eigenlijk is Complete Clapton verkeerd dan? Want daar staat evengoed Cream, Derek & the Dominos en Blind Faith tussen. Het zijn wel allemaal groepen waar Clapton deel van uit maakte, maar inderdaad niet één artiest.

Nee, ik denk dat Crossroads de verkeerde categorie heeft. Ik zou hem zelf onder "Verzamel (oude tracks, één artiest)" zetten. Volgens de wiki:
"Verzamel (oude tracks, één artiest): over het algemeen een best-of selectie met al eerder uitgebracht materiaal van een bepaalde artiest; "
Crossroads is een verzameling tracks van één artiest (Eric Clapton), die meerdere bands beslaat.

Er zijn de laatste tijd (jaren wellicht) singles toegevoegd op de site die er volgens mij niet thuishoren volgens de regels en met hoezen waarvan zowel de beeldkwaliteit als de accuraatheid (niet de originele single hoes dus) bedenkelijk is. Tenzij de regels versoepeld zijn maar dan zitten we toch steeds dichter bij een site waarop talloze gewone maxi-singles niet langer een probleem zijn omdat ze als lead single (uiteraard) voor het betrokken album verschenen of omdat de a-kant niet op een regulier album stond.

Mssr Renard
Njal schreef:
Nee, ik denk dat Crossroads de verkeerde categorie heeft. Ik zou hem zelf onder "Verzamel (oude tracks, één artiest)" zetten. Volgens de wiki:
"Verzamel (oude tracks, één artiest): over het algemeen een best-of selectie met al eerder uitgebracht materiaal van een bepaalde artiest; "
Crossroads is een verzameling tracks van één artiest (Eric Clapton), die meerdere bands beslaat.

Ik heb een correctieverzoek ingediend. Ik vind persoonlijk ook dat de categorie verkeerd is.

Vergelijk:
The Allman Brothers Band - Dreams (1989) - MusicMeter.nl

Mssr Renard
Als er ooit weer eens gedacht gaat worden aan verbeteringen voor de site, heb ik nog een idee.

Zou het te programmeren zijn, dat je bij een label-pagina, kan sorteren op artiestennaam?

Bijvoorbeeld:
Ropeadope - MusicMeter.nl
Vgl.:
Ropeadope Label | Releases | Discogs

Deze 2 users horen volgens mij niet op het forum (zie reacties)?

Jersey Shore (2010) - MusicMeter.nl

Mssr Renard
Yestsida schreef:
Deze 2 users horen volgens mij niet op het forum (zie reacties)?

Jersey Shore (2010) - MusicMeter.nl

Hier dan: I Prevail - True Power (2022) - MusicMeter.nl
De bots lijken stukjes over te nemen van bestaande berichten. Intrigerend. Is dit nu AI?

Eind jaren '80 begin jaren '90 was de CD hoes vaak een variatie op de LP hoes: een detail van de foto bijvoorbeeld of met grotere lettering. Jaren geleden heb ik lang naar mooie plaatjes van het originele vinyl artwork gezocht bij tal van platen omdat zo'n vinyl hoes vaak het basis artwork is waarvan een CD hoes werd afgeleid. En in tijden dat het vinyl weer helemaal terug is, lijkt me dat achteraf gezien ook een waardevolle zoektocht. Vandaag vind ik bij tal van platen waarvan ik vroeger de vinyl hoes heb neergezet, gewoon de CD hoes terug. Alsof iemand er werk heeft van gemaakt om die klok systematisch terug te draaien.

Vraag:

Wat is het argument van de crew om weer voor CD hoezen te gaan in plaats van LP hoezen? Het argument dat het om een betere kwaliteit foto zou gaan, klopt niet. Laat ik dat alvast vooropstellen.

Mssr Renard
dazzler schreef:
Eind jaren '80 begin jaren '90 was de CD hoes vaak een variatie op de LP hoes: een detail van de foto bijvoorbeeld of met grotere lettering. Jaren geleden heb ik lang naar mooie plaatjes van het originele vinyl artwork gezocht bij tal van platen omdat zo'n vinyl hoes vaak het basis artwork is waarvan een CD hoes werd afgeleid. En in tijden dat het vinyl weer helemaal terug is, lijkt me dat achteraf gezien ook een waardevolle zoektocht. Vandaag vind ik bij tal van platen waarvan ik vroeger de vinyl hoes heb neergezet, gewoon de CD hoes terug. Alsof iemand er werk heeft van gemaakt om die klok systematisch terug te draaien.

Vraag:

Wat is het argument van de crew om weer voor CD hoezen te gaan in plaats van LP hoezen? Het argument dat het om een betere kwaliteit foto zou gaan, klopt niet. Laat ik dat alvast vooropstellen.

In feite moet het plaatje van de allereerste uitgave worden weergegeven. Als dat niet kan, omdat de tand des tijds ervoor heeft gezorgd dat een lp-hoes allemaal beschadigingen heeft, mag er afgeweken worden. Maar lukraak cd-hoesjes of streaming-artwork toevoegen omdat dat lekker snel kan via de i-Tunes-knop zou niet mogen.

Ik heb ook bij veel platen (en Kronos trouwens ook) de originele hoes zitten opzoeken (en bewerken) zodat het goedgekeurd werd. Als dan een user even snel dat werk ongedaan maakt, is dat er frustrerend.

Ik zie trouwens nog bij veel oude jazz-platen het Compact-Disc-logo op de musicmeter-hoes. Maar dat zijn oude toevoegingen, toen de regels nog niet zo strikt waren.

Mssr Renard schreef:
Ik heb ook bij veel platen (en Kronos trouwens ook) de originele hoes zitten opzoeken (en bewerken) zodat het goedgekeurd werd.

Vooral bij Iron Maiden en Scorpions. Daar lijkt alles in orde, maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat er een tijd later weer een verkeerde hoes stond.

Mssr Renard
Ik heb het weleens nagevraagd, maar er is geen versiebeheer, wat wijzigingen best wel definitief maakt.
Bij discogs is wel versiebeheer, en kun je een oude versie herstellen. Dat geldt voor alle wijzigingen.

Voor versiebeheer moet je Tim94 lief aankijken

Mssr Renard
Mausie schreef:
Voor versiebeheer moet je Tim94 lief aankijken

Geen idee welke smiley ik daarvoor moet inzetten.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Geen idee welke smiley ik daarvoor moet inzetten.

De zoekmachine doet het weer niet goed bij mij, de band solence heb ik wat albums van toegevoegd, maar hij vindt de artiest niet.

trebremmit schreef:
De zoekmachine doet het weer niet goed bij mij, de band solence heb ik wat albums van toegevoegd, maar hij vindt de artiest niet.

De zoekmachine wordt niet in realtime bijgewerkt. Nu wel te vinden

Mssr Renard
Bij artiestenpagina's is het de bedoeling dat wanneer er een foto wordt toegevoegd, deze een creative common (CC) is. Dit mag zowel van wikipedia/wikimedia als van Flickr.

Nu is deze foto niet een cc maar is in het publieke domein (dus ook geen rechthebbende): Flickr

deze ook: Flickr

Mag deze dan ook bij de artiestenpagina? Zo ja, kan dit dan in de site-regels worden aangepast?

Ter uwer informatie: het gaat hier om Roxy Coss. Ik wil haar artiestenpagina compleet maken hier.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:02 uur

geplaatst: vandaag om 11:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.