MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Casartelli (moderator)
jtsterkenburg schreef:
Ik had laatst een ideetje voor een soort van alternatieve top250. [...] Hopelijk komt deze lijst er snel, want dan ga ik denk ik heel veel goed muziek ontdekken...

Absoluut een interessant idee. Schaling aan de randen blijft altijd een lastig probleem bij dergelijke lijsten.

Maar voorlopig wachten we nog even een andere door Jordy toegezegde implementatie af, namelijk die van een top-250 met alleen de toplijsten van leden die het laatste jaar actief geweest zijn.

jaspertje schreef:
Aantal punten gedeeld door het aantal stemmen kan iig niet voor alle albums gelden. Wat zou het minimale aantal punten of stemmen moeten zijn in dit geval?

Albums met weinig stemmen en hoge gemiddeldes worden op deze manier teveel bevoordeeld.

Je zou in ieder geval een minimum van 20 stemmen moeten hebben, net zoals bij de genretoplijsten. Je zou eigenlijk gewoon wat moeten uitproberen en dan gewoon kijken of er nog wat aangepast moet worden.

Casartelli schreef:
(quote)

Absoluut een interessant idee. Schaling aan de randen blijft altijd een lastig probleem bij dergelijke lijsten.

Maar voorlopig wachten we nog even een andere door Jordy toegezegde implementatie af, namelijk die van een top-250 met alleen de toplijsten van leden die het laatste jaar actief geweest zijn.

ben zeer benieuwd...

jaspertje schreef:
Aantal punten gedeeld door het aantal stemmen kan iig niet voor alle albums gelden. Wat zou het minimale aantal punten of stemmen moeten zijn in dit geval?

Albums met weinig stemmen en hoge gemiddeldes worden op deze manier teveel bevoordeeld.

Ja, maar dat wordt dan weer gecompenseerd doordat er zeer waarschijnlijk ook veel minder mensen dit het album in hun top 10 hebben staan en het album dus veel lager scoort in het totaal aantal punten voor de top250 lijst. De eenvoudige formule zou dan dus zijn:
(totaal aantal punten / aantal stemmen) * gemiddelde van de stemmen.

Dat is al beter inderdaad.

Maar waarom niet gewoon een echt gewogen gemiddelde? Dan ontstaat er tenminste een toplijst compleet gebaseerd op stemmen ipv top-tien noteringen.

Casartelli schreef:
(quote)

Moet toch niet zo heel ingewikkeld zijn daar een query voor te schrijven en die via PHP o.i.d. op een site te knallen

DVN88
Radiohead op 1?? Sorry, maar of de nummers die ik daarvan ken (Karma Police, Airbag, No Surprises en Paranoid Android) zijn de állerslechtste van het album, of dit album staat gewoon onterecht op 1!, dan zou ik toch eerder voor een Rubber Soul gaan van de Beatles ofzo.

Casartelli schreef:

Ik heb eerder al laten zien dat dat vrijwel dezelfde lijst oplevert, dus die beslissing schuif ik nog even een jaartje of wat voor me uit. Verder moet je voor m'n mening maar de rest van dit topic lezen. Het is vervelend voor de mensen die de toplijst als een soort tiplijst vol snelle beweging willen zien, maar het is nou eenmaal een lijst van de populairste platen onder de MusicMeter gebruikers, en dat is nou eenmaal een hele saaie stilstaande lijst.

Casartelli (moderator)
Quote van 7 juni:
Jordy schreef:
Mooi, dat lijkt me een eigenschap van een volwassen top-lijst.

Het argument van de eenmalige "hype" top-10 lijsten vind ik eigenlijk het enige goede argument wat gegeven is. Als er zoveel mensen zijn die dit belangrijk vinden wil ik wel zorgen dat voor de top 250 alleen lijsten worden meegenomen van mensen die het afgelopen jaar zijn ingelogd. Ik denk toch dat dat vrijwel niets uitmaakt voor de lijst, dus dan is iedereen weer tevreden.

Dit heb ik - en volgens mij velen met mij - toch als een toezegging geïnterpreteerd. Spijtig als het nog even duurt, maar ik kan me voorstellen dat er hogere prioriteiten zijn. Het blijft allemaal ook wel vrijwilligerswerk natuurlijk...
Jordy schreef:
Verder moet je voor m'n mening maar de rest van dit topic lezen.

Die mening is me verder bekend, aangezien ik zelf ook regelmatig actief aan die discussie deelgenomen heb...

Jordy schreef:
(quote)

Ik heb eerder al laten zien dat dat vrijwel dezelfde lijst oplevert, dus die beslissing schuif ik nog even een jaartje of wat voor me uit. Verder moet je voor m'n mening maar de rest van dit topic lezen. Het is vervelend voor de mensen die de toplijst als een soort tiplijst vol snelle beweging willen zien, maar het is nou eenmaal een lijst van de populairste platen onder de MusicMeter gebruikers, en dat is nou eenmaal een hele saaie stilstaande lijst.

Je kunt toch ook gewoon een alternatieve lijst maken naast de huidige top250? Dat hebben ze op moviemeter ook (waar de alternative lijst werkt zoals hier de echte lijst)

Excuses voor het feit dat ik mezelf herhaal en waarschijnlijk ook anderen, maar volgens mij is het vrij gemakkkelijk en gewenst om een lijst met gewogen ratings naast de huidige toplijst te maken.

Dat is:

- betrouwbaarder dan een top-tien gebaseerde lijst
- verschuiving van focus naar ratings (intervalschaal ipv ordinale schaal)
- zeer gebruikelijk op muziek/film-sites

yoeridedeygere
Ik ben ook voorstander om 'dode' top 10's niet mee te tellen. Want hoeveel van die accounts bevatten niet smaak van het moment. bv. de nieuwe van de Arctic Monkeys zou nu al op plaats 93 staan. Wie albums al zo vroeg in z'n top 10 zet, zal wrs geen grote muzikale kennis hebben en zal dan ook makkelijker stoppen op deze site (dit is een veralgemening, ik weet ook dat sommigen dit album het een heel goed album vinden en top 10 waard is). Daarom zou het kunnen dat het album veel lager zou staan in de top 250 met het schrappen van dode lijstjes

Nog een argument voor een gewogen ratingslijst: groter bereik (meer albums worden in beschouwing genomen).

wat is een gewogen ratinglijst?

Misschien net zoiets als op IMDB (waar je stemmen pas meegeteld worden als je bij de topstemmers hoort)?

Hm, teruglezen in het topic kan helpen.
Dat bedoelt jaspertje inderdaad.

Het nadeel ervan is dat zo'n ingewikkelde formule zo weinig inzichtelijk is.

Zelf ben ik er niet voor stemmen pas mee te tellen als je topstemmer bent. Wel is er een minimum aantal stemmen nodig per album om in de lijst te kunnen komen.

Alleen de beheerders hebben die formule nodig en niet eens vaak. Stemmers/gebruikers merken er niets van; die krijgen alleen een mooie toplijst, waarin iig het aantal stemmen wordt meegewogen.

Vraagje rond de plotse stortvloed aan nieuwe platen in de Electronic Top 50:

The Dead Texan - The Dead Texan
Deathprod - Morals and Dogma
Faust - Faust IV
Coil - The Ape of Naples
Stars of the Lid - The Tired Sounds of Stars of the Lid
Tortoise - Millions Now Living Will Never Die

De meesten staan daar door een verandering van genre (gezien het aantal stemmen en stemverloop). Ik ken er niet meteen wat van, maar buiten The Dead Texan heb ik zo het gevoel dat ze er niet allemaal even erg thuishoren. Een beter geplaatst iemand die er wat over kan zeggen ?

Hey op Faust IV had ik gestemd,die ga ik ook in mijn top 10 zetten nog

Mjah, fijn, maar daar vroeg ik niet naar.

Ik ken alleen Tortoise uit dit rijtje. Die vind ik niet echt onder electronic thuishoren eigenlijk. Voor een groot deel akoestisch. Rock (postrock) volstaat hier wel denk ik. Nog eerder met avant-garde dan electronic als tweede aanduiding.

Onderhond schreef:
Mjah, fijn, maar daar vroeg ik niet naar.

Het was ook geen antwoord maar een opmerking

Casartelli (moderator)
Lukas schreef:
Die vind ik niet echt onder electronic thuishoren eigenlijk. Voor een groot deel akoestisch.

Lijkt me duidelijk

titan (crew)
Onderhond schreef:
Vraagje rond de plotse stortvloed aan nieuwe platen in de Electronic Top 50:

The Dead Texan - The Dead Texan
Deathprod - Morals and Dogma
Faust - Faust IV
Coil - The Ape of Naples
Stars of the Lid - The Tired Sounds of Stars of the Lid
Tortoise - Millions Now Living Will Never Die

De meesten staan daar door een verandering van genre (gezien het aantal stemmen en stemverloop). Ik ken er niet meteen wat van, maar buiten The Dead Texan heb ik zo het gevoel dat ze er niet allemaal even erg thuishoren. Een beter geplaatst iemand die er wat over kan zeggen ?

Daar zitten inderdaad albums bij die er niet bij horen. Ik zal het straks eens veranderen, voordat iedereen zich kan ergeren aan de halve sterren die je er anders hoogstwaarschijnlijk aan zou geven.

titan (crew)
Het overgrote deel heb ik gecorrigeerd. Morgen zullen ze pas uit de top 50 verdwenen zijn.

Wees gerust, ik ben ze niet alle 6 aan het downloaden.

Casartelli (moderator)
Nog even voor de volledigheid: hoe zat het nu met verzamelaars in de jaarlijsten? Ik dacht dat deze in het algemeen niet meededen, maar in de jaarlijst van 1991 kom ik wel deze tegen. Nou is dat een "verzamel (oude tracks, meerdere artiesten)". Geldt de regel daar niet? Zo nee, waarom niet?

Viel mij ook al op, want in de rock toplijst staat nog steeds een verzamelaar op nummer 1. (ook oude tracks, meerdere artiesten)

ILLMATIC RULEZZ

Gast
geplaatst: vandaag om 17:12 uur

geplaatst: vandaag om 17:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.