MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:
Rokol schreef:
user 'benni_jolink' geeft:

Neil Young - On The Beach
Neil Young - After the Goldrush
Bob Dylan - Blood on the Tracks
The Who - Qaudrophenia
The Beatles - Revolver
Queen - A Night at the Opera

Allemaal 0,5 sterren.
Deze albums staan ook allemaal in de top 100 en worden over het algemeen heel hoog aangeprezen.
Ik kan best begrijpen dat je deze albums niks vindt, maar het minimum aantal sterren geven voor baanbrekende muziek is toch wel een beetje raar.

Nee lijkt me niet perse raar. Van de 6 albums die je hier noemt zou ik waarschijnlijk bij 5 ervan ook niet veel hoger uitkomen. Hoe komt dat. Simpelweg niet mn smaak, soms in combinatie met een zekere irritatie bij horen van de zangstemmen. Dat kan gewoon, al wordt het werk nog zo baanbrekend geacht.

Jordy schreef:
(quote)

Klachten over gebruikers graag via PM naar de moderator (Yak), dit is niet zo netjes.

Oh sorry wist ik niet, mijn excuses.

Ja jullie zullen wel gelijk hebben, als deze persoon aan die albums niks aan vindt zal hij er wel zijn redenen voor hebben.
Ieder zijn eigen smaak I guess.

Leuke, oneindige discussie dit.

Laat ik eens mezelf als voorbeeld gebruiken ter jullie beoordeling.

Ik ben een hiphopliefhebber, maar vind 50 cent nix, echt nix, dus stem een 0,5 ster.
Radiohead was niet zo mijn muziek, maar omdat ie hoog stond in de toplijsten was ik toch meer benieuwd. Heb het album van een vriend geleend en geluisterd. Na het hele album te hebben beluisterd vond ik t toch niet zo. Gaf t album 2 sterren. Ik ga altijd uit van 5 sterren.

KLinkt dit wel verantwoord?

Ik mag van mezelf graag zeggen dat ik een redelijk brede muzieksmaak heb dus ik laat me niet door genres tegenhouden. Als ik iets ken dan stem ik.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat 't voor mensen die een bepaald voorkeursgenre hebben best irritant is als iemand loopt te roepen: dat is k*t, plat die zooi.

Voor mij is de oplossing simpel: ik weet van wie ik de stemmen serieus moet nemen. Als ik iets lees over een hip-hop album en ik kijk bij de stemmen dan weet ik dat ik de stemmen van jordy, boordappel en kos serieus kan nemen. Bij electronische muziek let ik op tovenaar, onderhond en goodfella. Zo heeft ieder genre wel wat woordvoerders hier op de site Truc is om vaak genoeg langs te komen om er achter te komen wie wie is.

Wellicht een who is who opstarten en een ambassadeur voor ieder genre kiezen?

Hobbes schreef:
Voor mij is de oplossing simpel: ik weet van wie ik de stemmen serieus moet nemen. Als ik iets lees over een hip-hop album en ik kijk bij de stemmen dan weet ik dat ik de stemmen van jordy, boordappel en kos serieus kan nemen. Bij electronische muziek let ik op tovenaar, onderhond en goodfella. Zo heeft ieder genre wel wat woordvoerders hier op de site Truc is om vaak genoeg langs te komen om er achter te komen wie wie is.

I Totally agree. Daar let ik dus ook op.

Ja, da's natuurlijk helemaal waar.

Verder nog, maar da's persoonlijk, ik stem nooit op een album als ik hem maar een keer (zelfs) helemaal heb beluisterd. Vele albums moet ik gewoon een paar keer hebben beluisterd eer ik ze goed vind en zeker in het geval als het mijn genre niet is. Dan kan ik daar nog wel een paar luisterbeurten bijrekenen. Ik vertrek ook altijd van 5*. En dat heeft helemaal niets met politieke correctheid or what so ever te maken.

Reijersen schreef:

KLinkt dit wel verantwoord?

Lijkt me wel.

Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt hoeft ook helemaal geen probleem te zijn, als je elke stem die nogal afwijkt van het gemiddelde maar toelicht. Niemand heeft wat aan die niet toegelichte 0,5 sterren bij Eminem albums. Die neem ik dus ook totaal niet serieus. Wel jammer voor het gemiddelde maar goed, wat doe je eraan?

Onderhond schreef:

Mensen nemen heel dit stemgebeuren iets te serieus denk ik.

Hier sluit ik me helemaal bij aan... Waar gaat deze discussie nou over? Iedereen die een stem plaatst nadat hij daar bewust over heeft nagedacht, houdt zich toch aan 'de regels'? De enigen die verkeerd bezig zijn op de site zijn die mensen die louter om anderen te 'teasen' een heel lage stem uitbrengen. Maar daar ben ik er persoonlijk nog niet zoveel van tegen gekomen.

Bovendien vind ik, je stemt niet op een genre maar op de muziek. Dus als je toevallig eens een keer muziek uit een heel ander genre goed vindt, mag je daar gewoon op stemmen. En ook als het omgekeerde geldt, dus dat je het geen goede muziek vindt.

Smaken verschillen nu eenmaal. Daar doe je niets aan.

DutchViking
Ik sluit me bij bovengenoemde posters aan. Op zich hoeft het geen probleem te zijn om te stemmen op albums van artiesten die niet tot je favoriete genre behoren. Ik ben zelf metal-liefhebber, maar kan op z'n tijd ook best naar Clannad, De Dijk of Roxette luisteren, om maar wat te noemen. Waar ik niets mee kan, is 99% van de huidige top-40. Daar zal ik dan ook nooit op gaan stemmen, ook niet als proteststem (bijvoorbeeld 0,5 op Usher omdat ik het he-le-maal niets vind).

Ik zal Robbie Williams nooit een trap in de rug geven. Ik hou niet zo van zijn muziek, maar zijn hits dienen een duidelijk doel. Niet onbelangrijk dat de muzak, die door de atmosfeer zwerft, gewoon een acceptabel nivo heeft.

Ik zie Robbie Williams zelf als de Elton John van deze tijd. Ook een persoon wiens talent en bestemming ik niet zal betwisten. Burt Bacherach is ook zo'n man waarvan je kunt zeggen...goed gemaakt en het kan met goed gemak de ruimte in, zonder dat veel mensen daarover zullen struikelen.

Snowman
Ik luister naar Hip-Hop ik doe het met een Hip-Hop album zo:

Beats
Lyrics (Wordplay & boodschap)
Flow

& dan het gemiddelde

ik plaats een album/artiest in een genre en ga er vanuit dat elk genre z'n toppers heeft, dus 5 stemmen waardig (ik vind dus de allerbeste country 'n western of gospels ook 5 punten waard, om een voorbeeld te geven!!)

als een genre mij niet aanspreekt, stem ik niet, omdat mijn stem dan niks voorstelt (bv bij electro, hiphop, of populaire top 40 muziek)
de allerbeste electro-muziek verdient het namelijk ook om 5 punten te kunnen krijgen, en pas als ik die zou kennen (ken ze dus niet!) zou mijn halfje iets betekenen

ettettummu schreef:
(ik vind dus de allerbeste country 'n western of gospels ook 5 punten waard, om een voorbeeld te geven!!)

waarom niet?
de beste van een genre is toch gewoon maximaal?
en dan is het aan ons om de beste te bepalen

behalve, nogmaals, als het niet in je straatje ligt
dan stem je beter niet, omdat die stemmen dan niks voorstellen

Een stem vertegenwoordigt mijn mening van een muziekwerk. Genre, populariteit, ouderdom maakt daarin niks uit. Het werk krijgt waardering voor wat het losmaakt in mij.

Verder gaat mijn schaalverdeling van 0.5* (doet me niks) tot 5* (helemaal geweldig). Elke tussenstap is een collectie albums die min of meer eenzelfde enthousiasme bij me kunnen losweken.

Veel simpeler kan het niet geloof ik

Tja, voor mij idem dito. Iets kan een topper in 'het genre' zijn, maar als ik het kut vindt, geef ik een lage waardering. Simpeler kan het inderdaad niet.

Als iemand me nu 100 albums voor zou leggen waarop ik gestemd heb op MuMe en ik zou het blind over moeten doen zou ik mijn hand niet in het vuur steken voor enige vorm van consequentie. OK de bagger en de toppers zijn duidelijk, maar het schemergebied daartussenin? Heeft veel te maken met hoe ik die dag ben opgestaan

lebowski schreef:
... Heeft veel te maken met hoe ik die dag ben opgestaan

Dat zal voor veel 'professionele' recensenten hetzelfde zijn denk ik

dutch2
lebowski schreef:
Als iemand me nu 100 albums voor zou leggen waarop ik gestemd heb op MuMe en ik zou het blind over moeten doen zou ik mijn hand niet in het vuur steken voor enige vorm van consequentie. OK de bagger en de toppers zijn duidelijk, maar het schemergebied daartussenin? Heeft veel te maken met hoe ik die dag ben opgestaan

Geldt ook voor mij. Ik stem puur op intuitie en hoe mijn hoofd die dag staat. Maar dan gaat het natuurlijk wel om marges van halve sterretjes (een 3 kan dus op een goeie dag een 3,5 zijn. Nooit een 4).

Verder stem ik ook nooit op platen uit genres waar ik niet van houd en weinig van weet. Dus geen hiphop of electronic of deathmetal.

andré schreef:
Tja, voor mij idem dito. Iets kan een topper in 'het genre' zijn, maar als ik het kut vindt, geef ik een lage waardering. Simpeler kan het inderdaad niet.
daarom bepaal jij zèlf wat de topper in het genre is
als er volgens jou geen toppers in een genre zijn, ligt dat genre jouw niet, en stelt jouw stem niks voor
als je helemaal niks om electro geeft, of hiphop, waarom zou je dan halfjes geven!!!

nou ja, in ieder geval stem ik zò

ettettummu schreef:
(quote)
daarom bepaal jij zèlf wat de topper in het genre is
als er volgens jou geen toppers in een genre zijn, ligt dat genre jouw niet, en stelt jouw stem niks voor
als jij helemaal niks om electro geeft, waarom zou je dan halfjes geven!!!

nou ja, in ieder geval stem ik zò

Stel dat ik geen electro-liefhebber ben, en ik ken een bepaald electro-album dat ik kut vind, dan geef ik een lage waardering. Wat is daar vreemd aan? Dat mijn stem dan niks voorstelt, in jouw ogen, zal mij een zorg zijn eerlijk gezegd. Mijn criterium is simpel: als ik een album ken, stem ik erop.

is niks vreemd aan, maar is gewoon jouw manier van stemmen tegenover mijn manier van stemmen

ik, als geen electro-liefhebber vind elk electro-album kut, en zou dus alles halfjes geven (misschien hooguit 1 punt)
maar dan heeft iemand die info naar dat album zoekt, niks aan mijn stem
dat is wat ik bedoel

Daarom mag je je stem hier ook nog toelichten. Ik stem ook op alles wat ik ken maar als mijn stem afwijkt zal ik dat ook toelichten.

Overigens zal je als niet electro liefhebber ook niet vaak in aanraking komen met die muziek.

nee, en mocht dat wel gebeuren, waarom dan een punt geven?
maar nogmaals, het is mijn manier van stemmen

dutch2
Toch is er nog wel een goede reden (denk ik) om op de manier van ettettummu te stemmen. Als ik zou stemmen op een hiphopalbum zou ik mijn stem uitbrengen op het genre en niet op het album. En we stemmen hier toch echt op albums.

Maar goed, iedereen moet verder zelf maar weten hoe hij/zij stemt. Persoonlijk kijk ik toch eerder naar de commentaren dan naar het stemgemiddelde.

Je kan die redenering ook omdraaien natuurlijk. Ikzelf ben nu op zoek naar leuke hip-hop albums, maar zie een hoop hooggewaardeerde rommel, allemaal omhooggestemd door fans natuurlijk, waar ik helemaal niks aan heb.

En wat BoordAppel zegt, zolang je je stem maar een beetje toelicht halen mensen zelf wel uit of ze het serieus moeten nemen of niet.

Daarbij stem ik ook amper buiten m'n genre, maar da's dan meer een persoonlijke maatstaf die ik mezelf opleg. Ook om een hoop gezeur te vermijden.

Overigens vind ik het ook opvallend hoe vaak mensen wel niet stemmen op albums die ze gehoord hebben bij hun zus/neef/nicht/overgrootmoeder. Die albums heb je dan toch niet aandachtig beluisterd?

ettettummu schreef:
is niks vreemd aan, maar is gewoon jouw manier van stemmen tegenover mijn manier van stemmen

ik, als geen electro-liefhebber vind elk electro-album kut, en zou dus alles halfjes geven (misschien hooguit 1 punt)
maar dan heeft iemand die info naar dat album zoekt, niks aan mijn stem
dat is wat ik bedoel

Maar als iedereen zo zou stemmen wordt MuMe een fansite, geen muziekforum. Ik ben ook geen electro-liefhebber van nature, maar heb via MuMe al (leees OH) muziek gevonden in dat genre die ik echt goed vind en die regelmatig uit de speakers bliept. Zo geredeneerd mag ik dan ook 1* uitbrengen als ik het bagger vind. Reeds.

Ik kijk wat een plaat me doet en op basis daarvan ga ik ergens tussen de 0,5 en 5 zitten, niet moeilijk doen dus.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:52 uur

geplaatst: vandaag om 02:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.