MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:
Misschien is dit meer een onderwerp voor het forum.

Jans schreef:
Misschien is dit meer een onderwerp voor het forum.

Dit is het forum

Ik weet niet precies of er mensen worden geband van deze site, maar als iemand 20 albums 5* heeft gegeven en 20 albums 0,5* (en dat degene bijvoorbeeld rafealla, marco borsato 5 sterren geeft en tool en opeth nul sterren) dan zie ik zo iemand eigenlijk het liefst vertrekken. 0,5* bij tool kan gewoon niet, hoe je ook totaal niet van die muziek houdt, het kan gewoon niet. Er zullen vast wel mensen die dit tegen spreken maar ik vind dat sowieso 0,5 sterren echt nauwelijks voor kan komen. Mensen die van top 40 muziek houden en die in hun top tien hebben staan moeten niet tool gaan beoordelen vind ik, je moet je tot je eigen smaak houden, ga je toch op deze manier werken, door systematisch van bands 0,5 sterren te geveb, dan moet je gewoon weg.

Eigenlijk zoals Jans al zegt, een enkele keer kan een proteststem nog wel, maar bij sommige gaat het overdrijven. Een gemiddelde van 3 met een standaarddeviatie van 2 moet toch wel eens naar gekeken worden naar wat zo iemand beoordeelt. Een waarschuwing geven en anders gewoon weg.

jelmo schreef:
Ik weet niet precies of er mensen worden geband van deze site, maar als iemand 20 albums 5* heeft gegeven en 20 albums 0,5* (en dat degene bijvoorbeeld rafealla, marco borsato 5 sterren geeft en tool en opeth nul sterren) dan zie ik zo iemand eigenlijk het liefst vertrekken. 0,5* bij tool kan gewoon niet, hoe je ook totaal niet van die muziek houdt, het kan gewoon niet. Er zullen vast wel mensen die dit tegen spreken maar ik vind dat sowieso 0,5 sterren echt nauwelijks voor kan komen. Mensen die van top 40 muziek houden en die in hun top tien hebben staan moeten niet tool gaan beoordelen vind ik, je moet je tot je eigen smaak houden, ga je toch op deze manier werken, door systematisch van bands 0,5 sterren te geveb, dan moet je gewoon weg.

Eigenlijk zoals Jans al zegt, een enkele keer kan een proteststem nog wel, maar bij sommige gaat het overdrijven. Een gemiddelde van 3 met een standaarddeviatie van 2 moet toch wel eens naar gekeken worden naar wat zo iemand beoordeelt. Een waarschuwing geven en anders gewoon weg.

Daar ben ik het wel mee eens. Waarschijnlijk heeft zo iemand niet eens het hele album van Tool beluisterd, maar vind het gewoon t*ring-herrie. Dan kan je geen stem uitbrengen. Maar het is moeilijk te bewijzen dat degene het album niet beluisterd heeft. Daarom kunnen ze niet verwijderd worden.

sxesven
jelmo schreef:
0,5* bij tool kan gewoon niet, hoe je ook totaal niet van die muziek houdt, het kan gewoon niet.

Totaal subjectief natuurlijk. Ik heb bijvoorbeeld Lateralus zelf een 0,5* gegeven (niet naar aanleiding van je bericht, overigens), omdat ik het gewoon één van de grootste kutplaten vind die ik ooit heb gehoord. Dan kan je lang en kort praten over het feit dat het vakmannen zijn, dat ze hun instrumenten goed bespelen, etc. - als je zo'n (imo) extreem slechte plaat maakt, verdien je niet bij voorbaat toch 2* omdat je toevallig Tool bent.

Uiteraard vind ik het stemmen in zulke extremen (enkel 5* en 0.5*) ook wat achterlijk, maar ik denk dat je er weinig aan kunt doen.

Klumpie schreef:
Ik deel de mening dat iedereen zijn eigen mening heeft. Dat iedereen zelf bepaalt hoeveel sterren hij/zij aan een album wil geven. En dat iedereen zelf bepaalt welke redenen hij/zij daarvoor gebruikt.

Hier ben ik dus echt niet mee eens, de gemiddeldes staan ergens voor, en ze kunnen pas ergens voor staan als mensen er dezelfde argumenten voor gebruiken. Als iedereen op een andere manier stemt dan gaan die gemiddeldes steeds minder iets zeggen over het album en dan heeft niemand er meer iets aan. Daarom is deze discussie ook zo goed, we moeten wel een patroon in het stemgedrag zien, als dat er niet is, dan krijgen we een rommel en zeggen de stemmen niet veel meer, en dit zal ik jammer vinden want ik koop/luister soms muziek omdat ik op deze site zie dat heel veel mensen het goed vinden in die genre, dus dan ben ik benieuwd.

En met redenen die klumpie zegt, zie ik de argumenten die je gebruikt om een album een slecht cijfer te geven, als je een band niet aanstaat omdat de vrouw rokken draagt kun je het als argument zien om de Muziek 0,5* te geven, maar volgens mij is dit niet de bedoeling op deze site.

sxesven schreef:
(quote)

Totaal subjectief natuurlijk. Ik heb bijvoorbeeld Lateralus zelf een 0,5* gegeven (niet naar aanleiding van je bericht, overigens), omdat ik het gewoon één van de grootste kutplaten vind die ik ooit heb gehoord. Dan kan je lang en kort praten over het feit dat het vakmannen zijn, dat ze hun instrumenten goed bespelen, etc. - als je zo'n (imo) extreem slechte plaat maakt, verdien je niet bij voorbaat toch 2* omdat je toevallig Tool bent.

Uiteraard vind ik het stemmen in zulke extremen (enkel 5* en 0.5*) ook wat achterlijk, maar ik denk dat je er weinig aan kunt doen.

Die heb je waarschijnlijk maar 1x geluisterd?

sxesven schreef:
(quote)

Daar heb je gelijk in, een enkele keer kan voorkomen en dat neem ik ook niemand kwalijk, en het was misschien extreem uitgedrukt van mij, maar de alleen maar 5* of 0,5* stemmers zijn natuurlijk gewoon vervelend.

sxesven
jelmo schreef:
maar de alleen maar 5* of 0,5* stemmers zijn natuurlijk gewoon vervelend.

Dat ben ik absoluut met je eens!

@ Klumpie: Neen. Lateralus is in de tijd uitgekomen dat ik nog veel, erg veel naar Tool luisterde; tevens is het de plaat die me een volledige afkeer van de band bezorgde. De oudere platen vind ik nog goed te pruimen, maar Lateralus vind ik gewoon bar- en barslecht, althans, dat kan ik concluderen na meerdere luisterbeurten.

sxesven schreef:
@ Klumpie: Domme assumptie. Lateralus is in de tijd uitgekomen dat ik nog veel, erg veel naar Tool luisterde; tevens is het de plaat die me een volledige afkeer van de band bezorgde. De oudere platen vind ik nog goed te pruimen, maar Lateralus vind ik gewoon bar- en barslecht, althans, dat kan ik concluderen na meerdere luisterbeurten.

Tsja dat kan, ik ben persoonlijk ook geen hele erge liefhebber van Tool, ik heb de albums van ze, maar ik heb ze nog geen meerdere keren geluisterd, hooguit 1 of 2 keer met een half oor tijdens msnen, maar daarom heb ik ook geen stem (meer) op ze omdat ik weet dat ik ze nog niet goed heb kunnen beoordelen, op lateralus na dan, deze heb ik wel meerdere keren geluisterd, maar als je meerdere keren hebt geluisterd en het totale bagger vind, tsja, dat is een sterk argument.

jelmo schreef:
(quote)

Hier ben ik dus echt niet mee eens, de gemiddeldes staan ergens voor, en ze kunnen pas ergens voor staan als mensen er dezelfde argumenten voor gebruiken. Als iedereen op een andere manier stemt dan gaan die gemiddeldes steeds minder iets zeggen over het album en dan heeft niemand er meer iets aan. Daarom is deze discussie ook zo goed, we moeten wel een patroon in het stemgedrag zien, als dat er niet is, dan krijgen we een rommel en zeggen de stemmen niet veel meer, en dit zal ik jammer vinden want ik koop/luister soms muziek omdat ik op deze site zie dat heel veel mensen het goed vinden in die genre, dus dan ben ik benieuwd.

En met redenen die klumpie zegt, zie ik de argumenten die je gebruikt om een album een slecht cijfer te geven, als je een band niet aanstaat omdat de vrouw rokken draagt kun je het als argument zien om de Muziek 0,5* te geven, maar volgens mij is dit niet de bedoeling op deze site.

Hoe zo, iedereen mag toch zelf bepalen waar hij/zij de muziek over wil beoordelen en helaas is daar het imago van een artiest ook een onderdeel van.

Ik baseer mijn stem gewoon op basis van de muziek, maar wat anderen moeten ze zelf weten. Ik ben niet geintresseerd in het imago van een artiest maar als andere mensen dat belangrijk vinden, het zij zo.

jelmo schreef:
0,5* bij tool kan gewoon niet, hoe je ook totaal niet van die muziek houdt, het kan gewoon niet. Er zullen vast wel mensen die dit tegen spreken maar ik vind dat sowieso 0,5 sterren echt nauwelijks voor kan komen.

Dat kan je dus niet voor een ander beoordelen, bovendien weet je niet altijd hoe goed iemand een plaat heeft beluisterd of welke argumenten hij/zij heeft bij een stem.

Je kunt het ook omdraaien trouwens: iemand die Tool na 2 keer beluisteren al meteen een 5* geeft en in zijn top10 zet (zoals ook gebeurt) vind ik minstens zo twijfelachtig eigenlijk...

sxesven schreef:
(quote)

Dat ben ik absoluut met je eens!

@ Klumpie: Neen. Lateralus is in de tijd uitgekomen dat ik nog veel, erg veel naar Tool luisterde; tevens is het de plaat die me een volledige afkeer van de band bezorgde. De oudere platen vind ik nog goed te pruimen, maar Lateralus vind ik gewoon bar- en barslecht, althans, dat kan ik concluderen na meerdere luisterbeurten.

Het was gewoon een vraag. Ik weet in der tijd dat ik Aenema voor het eerst luisterde, dat ik hem eerst ook een jaar aan de kant heb gelegd. Voor dat ik hem nog een keer durfde te luisteren. Als ik het niet nog een keer geprobeerd had, dan had ik Aenema nu ook 0,5 gegeven. Het zijn uiteindelijk 5 sterren geworden.

En hiermee zijn zo'n beetje alle redenen gegeven om de top-250 gewoon op basis van ieders top-10 te houden

sxesven
Klumpie schreef:
Het was gewoon een vraag.

Het mijne een antwoord.

Jans schreef:
En hiermee zijn zo'n beetje alle redenen gegeven om de top-250 gewoon op basis van ieders top-10 te houden

Inderdaad.

sxesven schreef:
(quote)

Het mijne een antwoord.

(quote)

Inderdaad.

Dat is een punt

Toon1 schreef:
Het wordt dringend tijd dat de top-250 van MuMe gebaseerd gaat worden op stemmen i.p.v. top-10's, volgens mij krijg je dan een iets betere top-250.
daar ben ik het in zoverre mee eens:
ik, en volgens mij heel veel users, zet in mijn top 10 iedere artiest of band maar 1 keer.
mijn vorige nummer 1 (The Wall) is zijn plaats kwijt aan Animals, waardoor The Wall van mij nu 0 punten krijgt, terwijl het voor mij een dikke 5-stemmen album is.

Dat vind ik geen reden om de top 250 te laten baseren op stemmen, maar het is een reden om een band meerdere keren in je top 10 te stoppen als dat nou eenmaal zo uitkomt... Ik neem aan dat je The Wall nog steeds beter vind dan een ander album in je top 10, dus waarom niet gewoon je favoriete 10 albums in je top 10? Daar is een top 10 toch voor?

Maar ja, volgens mij is deze discussie al heel vaak gevoerd...

is vaker gevoerd, klopt.
sommige users (noem geen namen, hoor) hebben in hun top 10, laten we zeggen 7 keer Rolling Stones, of 9 keer Toto.

voor mij komt dit dan vooral over als: kijk mij een Rolling Stones fan zijn.
...en ongeloofwaardig.

Klopt... Ben ik het met je eens... Maar nu ik eenmaal weet dat jij the Wall eigenlijk stiekem beter vind dan pak weg Abbey Road is jou top 10 ook ongeloofwaardig Bovendien kan het overkomen als: "zie mij eens een gevarieerde muzieksmaak hebben" Ach, laat ook maar... Verder wel mooie top 10 hoor

dank je
de jouwe ook (en geen dubbele artiesten, hè (wat, the Who? ))

Ik ben het er niet mee eens dat de Top 250 wordt gebaseerd op stemgemiddeldes. Waarom? Simpel, omdat er dan albums bovenaan kunnen komen te staan die maar 20 stemmen hebben bijvoorbeeld.

Albums als 'Nevermind', 'Grace' of 'OK Computer' die hebben meer dan 500 stemmen, en hebben dus ook vele tegenstanders waardoor het gemiddelde omlaag gaat. Terwijl de albums die 20 stemmen hebben daar minder last van hebben.

neo
Terwijl juist met veel stemmen het steeds moeilijker wordt te manipuleren, itt. albums met net iets over de 20 stemmen. Vanaf het begint verstandig geweest van Jordy om het zo te doen.

Je zou natuurlijk een limiet in kunnen stellen.. bijvoorbeeld minimaal 250 stemmen om in de top-250 te komen.

Maar ik ben er tegen, maar ik ben wel voor bijvoorbeeld een uitbreiding van de top-10 naar een top-20 of top-25.

Jans schreef:
Maar ik ben er tegen, maar ik ben wel voor bijvoorbeeld een uitbreiding van de top-10 naar een top-20 of top-25.

Dat is wel een goed idee.

Maar dat wordt wel lastig. Iedereen moet z'n top-10 in een top 25 veranderen, misschien kent niet eens iedereen zoveel CD's..

Jans schreef:
Maar dat wordt wel lastig. Iedereen moet z'n top-10 in een top 25 veranderen, misschien kent niet eens iedereen zoveel CD's..

Dan kun je hier beter ook niet aanwezig zijn, als je nog geen 25 CD's kunt bedenken.

Yak
Ik vind het eerlijk gezegd nergens voor nodig om de top10 uit te breiden.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:54 uur

geplaatst: vandaag om 17:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.