MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:
Yak
Ik geef albums die bij de eerste of tweede luisterbeurt een verpletterende indruk maakten gerust meteen een 5*. Misschien moeten sommige albums later naar beneden worden bijgesteld, maar ik vind de eerste indruk ook veel waard.

sq
Ik heb voor mezelf ook geen ´regels´ waar ik niet van afwijk. In één keer 5 punten direct na aanschaf/eerste beluistering heb ik tot nu toe pas één keer gedaan (Toumani Diabate). Mijn andere 5-punters zijn allemaal CD´s die ik al jaren kende voordat ik de Mume op ging. Het moet dan wel een soort verpletterende ervaring zijn als de eerste keer dat ik Kate Bush hoorde (helemaal van de wereld was ik, meteen voor het leven fan en nog steeds 5 punten). Maar dat komt dus gewoon niet zo vaak voor.

Ik ben hier nou een aantal maanden albums aan het beoordelen, en daarbij hanteer ik voor mezelf een aantal regels:

* ik geef niet minder dan 1 *
* een live-album krijgt maximaal 4 sterren
* ik stem niet op verzamelaars

Justinx schreef:
Mijn vraag: Hoe maak je de afweging tussen bijvoorbeeld 4.0, 4.5, of 5.0? Ik geef namelijk albums die ik koop of die ik nét niet gekocht heb automatisch een 5.0. Maar ikzelf kan die afweging moeilijk maken of ik een sterk (gekocht) album nou een 5.0 of toch maar een 4.5/4.0 zou geven.

Heb sinds deze opmerking eens naar mijn beoordeling gekeken, en ik was (ben?) van mening - in een wilde bui - om de echt geweldige albums, die heeel vaak heb afgespeeld een 5 te geven en de rest daar op af te stemmen. Zo heb ik gefilterd: Uit alle 5- beoordelingen de minder goede er uit gehaald, bij alle 4.5- beoordelingen de minder goede er uit gehaald en zo verder. Zo zijn veel albums dus gemiddeld genomen iets van een halve tot 1.5 punt gezakt. Wat overblijft is een beperkt lijstje met top albums die voor mij echt de moeite zijn om te beluisteren.

Ik ben kort geleden overgegaan op een systeem van per nummer een rating geven. Het gemiddelde bepaalt dan mijn stem. Meestal hanteer ik dan deze schaal:

3,50 - 3,75: 3,5
3,76-4,25: 4
4,26-4,50 - 4,5
4,51-5: 5

Lager dan 3,5 stem ik niet, tenzij het albums zijn van artiesten waarvan ik andere albums wel hoog waardeer.

Je kan zeggen: Wat overdreven, per nummer een rating geven, ga toch gewoon op je gevoel af. Daar was ik het tot voor kort ook mee eens, maar deze manier bevalt me veel beter. Dwingt me om echt goed naar alle liedjes te luisteren, en op die manier (her)ontdek ik ook meer goede nummers. Daarnaast is het leuk om bij te houden en later nog is terug te kijken wat ik voor rating heb gegeven aan bepaalde nummers en albums.

Mijn top 10 is trouwens niet gerangschikt naar rating per nummer. After the Goldrush is het album waar ik de hoogste rating voor heb gegeven (4,82), maar staat slechts op 10. Komt vooral omdat ik de 5 sterren songs van dat album minder vind dan de 5 sterren songs van de andere 9.

Ik ga eens een poging doen om al mijn albums hele cijfers te geven. Omdat dit mijn dwingt om echt een keuze te maken. Tot nu toe gaf ik toch wel erg vaak een.....ik-weet-het-eigenlijk-niet-zo-goed cijfer.

1= slecht, moet moeite doen om de cd af te luisteren
2=aardig, maar ik hoef het album niet nog een keer te luisteren
3=voldoende, de cd pakt niet echt, maar moet het misschien nog eens een kans geven
4=prachtig, dit is een cd die iets met me doet, en wil ik nog vaak beluisteren
5=briljant, deze cd kan ik altijd luisteren, en ik ontdek er steeds nieuwe dingen in

Omayyad
bonothecat schreef:
Ik ga eens een poging doen om al mijn albums hele cijfers te geven. Omdat dit mijn dwingt om echt een keuze te maken.

Succes!

Omayyad schreef:
(quote)

Succes!

Is toch nog best lastig merk ik nu.... Even doorzetten

Aangepast.....maar ik vermoed dat dit uiteindelijk ook niet bevalt. Lastig dat stemmen

Ik denk er zo'n 20 albums zijn die van mij een 5 krijgen.

4,5 en 4 zijn vrij dichtbevolkt voor echt goede platen.

een 3,5 is een plaat die lekker is om af toe te draaien.

een 2,5 of 3 is een plaat met gebreken die af en toe opzet

een 1,5 of 2 is een plaat die ik met moeite helemaal kan luisteren.

een 0,5 of 1 geef ik niet. Een artiest heeft altijd zijn best gedaan om een goed album op de markt te brengen (althans hetgeen ik over het algemeen luister) en dan vindt ik deze cijfers niet gepast.

fredpit
O,5 - 2,0 geef ik eigenlijk niet..niet van belang,mijn genre,en wat voor nut heeft het....ik beschouw ze als 'frustratie stemmen' (vandaar mijn enige 0,5 stem) waar ik wel zo'n lage stem geef, neem ik de moeite om daar een verklaring voor te geven..Ik vind het ook lullig als iemand zomaar een 1 of 0,5 aan 'mijn plaatjes' geeft.
2,5 - 3,5 Leuk om af en toe gedeeltelijk te horen, bevat een aardig hitje b.v. of achtergond muziek..
4,0 prima albums niets mis mee, draai ik regelmatig met plezier maar net niet de top
4,5 - 5,0 Persoonlijke topalbums waarbij 5,0 albums voor mij een bepaalde magie hebben...creatief en emotioneel helemaal in mijn straatje zeg maar, iedere keer luister ik ze weer met verwondering/bewondering.

Casartelli (moderator)
Ik ben eigenlijk wat verbaasd over het grote aantal mensen dat geen 0,5 geeft... of niet lager dan 1,5 of niet lager dan 2,0... Mensen, we hebben een schaal met 10 mogelijke waarden. Door die waarden optimaal te benutten, lichten we de diepte- én de hoogtepunten er beter uit.

Mijn stemaantallen volgen wel ongeveer een Gausskromme. Als dat principe erg in de verdrukking komt, wordt het tijd er eens opnieuw naar te kijken.

Casartelli schreef:
Mijn stemaantallen volgen wel ongeveer een Gausskromme.

kan je dat even vertalen voor de niet-wsikundigen onder ons?

Waldo Jeffers schreef:
(quote)

kan je dat even vertalen voor de niet-wsikundigen onder ons?

Bekijk de stemtabel van casartelli eens. Dan weet je iig hoe die eruit ziet.

[quote]Casartelli schreef:
Ik ben eigenlijk wat verbaasd over het grote aantal mensen dat geen 0,5 geeft... of niet lager dan 1,5 of niet lager dan 2,0... Mensen, we hebben een schaal met 10 mogelijke waarden. Door die waarden optimaal te benutten, lichten we de diepte- én de hoogtepunten er beter uit.]

Een bijkomend probleem voor het geven van 0,5 of 1 is dat ik vind dat je een album wel een paar keer goed moet beluisteren voordat je een waardering geeft. Bij 0,5 of 1 ben ik dan al lang afgehaakt.

Ik luister eerst de album helemaal, voordat ik mijn stem geef, en ik geef alleen een 0,5 of 1,0 of 1,5 als ik het echt heel slecht vind/niks aan vind.

Hoe denk ik erover:

Toen ik het cijfersysteem zag moest ik, net als de meesten van jullie denk ik, toch wel meteen denken aan de middelbare school. Je stem*2 is een rapportcijfer. Wat ik bij het doorgluren van vele lijstjes bemerkte is dat mensen af en toe niet het idee hebben dat een 7 (3½*) ook een heel net cijfer is en dat alles wat ze goed vinden maar een 4½-5* krijgt wat equivalent is aan 9-10 uiteraard. Nu kan het uiteraard zijn dat mensen erg veel errrrrug goed vinden maar kan toch niet zo zijn dat al die albums de perfectie benaderen, al die albums zo goed zijn dat je er een spontaan orgasme van krijgt.

Bij mij geldt ongeveer dit:

0,5*-1,5*: Waardeloos tot slecht. Deze moet ik af en toe uitdelen aan dingen die ik moet aanhoren van anderen want dingen die ik zelf ontdek, pindakaas, koop, opzet zijn bijna altijd wel beter dan 1,5*.

2,0*: Ook deze albums weten me niet zo te raken maar bevatten zo af en toe wel aardige stukjes.

2,5*: Matig album die ik niet gauw zou opzetten. Meestal staan er op deze albums 2 à 3 goede/lekkere songs.

3*: Begint er op te lijken. Lekker album, gewoon voldoende, zoals een 6 dat zou zijn op je rapport. Vertoont nog aardig wat mankementen in vergelijking tot de top.

3,5*: Vanaf dit cijfer komen albums een beetje in aanmerking voor een plek in mijn cd kanst maar dan moet ik ze wel tegen komen tot en met 10 euro want meer leg ik niet voor deze albums neer. Prima albums, niets meer, niets minder.

4*: De meeste albums van mijn platencollectie hebben deze stempel. Goede albums waar echt mooie stukken tussen zitten. Helaas ook een paar (weinig) rotte plekjes.

4,5*: Vanaf dit cijfer gaat er een wow-gevoel werken. Een 9 op school gaf ook zo'n gevoel. Platen die ik regelmatig draai en er elke keer goed van kan genieten staan hier. Mist net kleine subtiele dingetje om 5* te zijn.

5*: De crème de la crème. Vertonen geen aanwijsbare gebreken. Deze albums brengen mij volledig in extase. Het is niet voor iedereen weggelegd, daarom zijn het er maar drie.

fastpulseboy
och, waarom stemmen....Ik hou me er niet mee bezig, wat maakt dat cijfertje nou uit. Het cijfer gaat mij ook niet overtuigen om iets te luisteren, ik weet zelf wel wat goed is en de grootste groep stemmers heeft toch niet zo'n goeie smaak als ik

Knaagt dat niet, 211 keer zondigen tegen je eigen principes ?

fastpulseboy
Onderhond schreef:
Knaagt dat niet, 211 keer zondigen tegen je eigen principes ?

wauw zoveel al?

Yups. Als je linksboven op je naam klikt en dan even goed kijkt kan je het aflezen bij "aantal stemmen:"

fredpit
Paap_Floyd schreef:
Hoe denk ik erover:

Toen ik het cijfersysteem zag moest ik, net als de meesten van jullie denk ik, toch wel meteen denken aan de middelbare school. Je stem*2 is een rapportcijfer. Wat ik bij het doorgluren van vele lijstjes bemerkte is dat mensen af en toe niet het idee hebben dat een 7 (3½*) ook een heel net cijfer is en dat alles wat ze goed vinden maar een 4½-5* krijgt wat equivalent is aan 9-10 uiteraard.
Precies zo ik het zie..

Nu kan het uiteraard zijn dat mensen erg veel errrrrug goed vinden maar kan toch niet zo zijn dat al die albums de perfectie benaderen, al die albums zo goed zijn dat je er een spontaan orgasme van krijgt.
Sommige mensen hebben meer stemmen geplaatst, of meer muziek gehoord in hun leven, logisch dat het aantal 5* albums dan ook hoger is...het aandeel 5* albums is in mijn geval ongeveer 5%. Niet overdreven veel, voor iemand die zijn muziek zorgvuldig uitzoekt, en daarbij 4,75* is bij mij ook 5*.

Spontaan klaarkomen op 5* albums is mij nog niet overkomen..Nu ben ik wel Rock Bottom aan het proefdraaien,dus wie weet..

fredpit schreef:
Sommige mensen hebben meer stemmen geplaatst, of meer muziek gehoord in hun leven, logisch dat het aantal 5* albums dan ook hoger is...het aandeel 5* albums is in mijn geval ongeveer 5%. Niet overdreven veel, voor iemand die zijn muziek zorgvuldig uitzoekt, en daarbij 4,75* is bij mij ook 5*.

Ja natuurlijk hebben sommige mensen meer muziek gehoord, maar als ik in lijstjes 50/100+ keer 5* zie staan... Tsja.

En ja, 4,75 is voor mij ook 5.

0,5 = 0 - 0,75
1,0 = 0,75 - 1,25
1,5 = 1,25 - 1,75

Etc...

neo
Paap_Floyd schreef:
Ja natuurlijk hebben sommige mensen meer muziek gehoord, maar als ik in lijstjes 50/100+ keer 5* zie staan... Tsja.

Niet iedereen houdt van dezelfde muziek, en zo zal ook niet iedereen maar enkele 5 sterren hebben. Zijn mensen met 100+ keer 5 sterren niet serieus zijn te nemen?

neo
Tribal Gathering schreef:
Een bijkomend probleem voor het geven van 0,5 of 1 is dat ik vind dat je een album wel een paar keer goed moet beluisteren voordat je een waardering geeft. Bij 0,5 of 1 ben ik dan al lang afgehaakt.

Ik kan na 1 luisterbeurt al prima inschatten als iets frontaal waardeloos is, of bijna compleet. Je verzint je eigen probleem wat mij voor meer mensen totaal geen lijkt te zijn, of corrigeer mij als ik het mis heb.

Helemaal eens met neo.. ook al stem ik zelf niet heel vaak (maar toch regelmatig) 5*

neo schreef:
(quote)

Ik kan na 1 luisterbeurt al prima inschatten als iets frontaal waardeloos is, of bijna compleet. Je verzint je eigen probleem wat mij voor meer mensen totaal geen lijkt te zijn, of corrigeer mij als ik het mis heb.

Ik koop niet vaak een cd van een artiest/groep waar ik helemaal niets van ken of uit betrouwbare bron iets goeds van heb gehoord. Verder heb ik zeker 2000 cd's thuis en geen 1 daarvan zou ik een 0,5 of een 1 geven (zelfs Ace of Base ). Ook heb ik vrij vaak dat ik een cd in het begin matig vindt en hij begint te groeien. Het komt weinig voor dat ik een album meteen steengoed vindt (en als dat wel gebeurd, is dat meestal een uiteindelijke 3,5)

Bij Radiohead - OK Computer (1997):

HiLL schreef:
(quote)

Nee, maar om alleen 'slecht' neer te zetten..

Maar goed Sean Paul is briljanter, dat wel.

Ach joh,als je naar zijn manier van stemmen kijkt zal die wel jong zijn,en als je zijn top 10 bekijkt kan je het hem niet kwalijk nemen.
En zeg eerlijk,als anderen niet eens de schoonheid van dit soort platen inzien voel je jezelf dan niet een beetje bevoorrecht?

Wat Real_Music doet bij dit album, en bij Enter The Wu-Tang slaat gewoon nergens op. Een paar keer alleen het woord slecht in een bericht en een 0,5 stemmen. Sorry hoor, maar dat soort users mogen van mij direct geband worden.

Het is inderdaad een oppervlakkige manier van stemmen,waardoor de naiviteit duidelijk aantoonbaar is,niet dat ik zo'n wijze oude lul ben maar veel kan je er niet tegen doen natuurlijk

schizodeclown schreef:
Het is inderdaad een oppervlakkige manier van stemmen,waardoor de naiviteit duidelijk aantoonbaar is,niet dat ik zo'n wijze oude lul ben maar veel kan je er niet tegen doen natuurlijk

.....

Gast
geplaatst: vandaag om 07:11 uur

geplaatst: vandaag om 07:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.