De Site / Algemeen / Vrouwelijke leden, wie zijn ze?
zoeken in:
0
geplaatst: 30 augustus 2007, 10:35 uur
Ja, Jean Maurice...zo zie je maar weer. Je hebt gelijk. Als man moet je ook maar aan allerlei verwachtingen (bah) voldoen. Ik heb ook genoeg gezegd. Lieve groetjes van Alicia. En NU....achter de muziek aan!
0
SelmaDuim
geplaatst: 30 augustus 2007, 12:32 uur
Alicia schreef:
Toch heb ik niet te klagen...want zowel mijn uiting op kunstgebied en mijn zorgtaak geven mij zoveel voldoening dat ik het niet meer zo nodig vind iets te bewijzen tegenover de buitenwereld.
Toch heb ik niet te klagen...want zowel mijn uiting op kunstgebied en mijn zorgtaak geven mij zoveel voldoening dat ik het niet meer zo nodig vind iets te bewijzen tegenover de buitenwereld.
Dit vind ik een interessant gegeven binnen deze discussie. Is dit niet hetgene waar het hier eigenlijk om draait? Misschien hebben vrouwen niet zo nodig de behoefte om zich te bewijzen, iets na te laten met hun eigen stempel er op, te laten zien waar ze mee bezig zijn, minder last van prestatiedrang. Misschien geldt dit ook voor musicmeter, en hebben de vrouwen niet te behoefte zich te verantwoorden voor hun muzieksmaak en voelen zij zich wat minder geroepen anderen over te halen of mee te sleuren in hun beleving. Het zou daarom kunnen zijn dat vrouwen minder te vinden zijn op discussiefora. Wat absoluut niet wil zeggen dat zijn minder bezig zijn met muziek, daar minder van genieten, maar alleen dat zijn minder de behoefte voelen dit uit te dragen.
0
geplaatst: 30 augustus 2007, 13:28 uur
Ik ken ook vrouwen met een sterke creatieve geldingsdrang, en hoewel ik het niet kan staven met cijfers o.i.d., zijn degenen die ik ken bijna allemaal te vinden in de theaterwereld.
Veel minder in de muziek.
Een zeer getalenteerde zangeres die ik ken zei eens tegen mij dat ze zo ziek werd van die haantjes van gitaristen en die lompe boeren van drummers, misschien speelt dat ook wel een rol.
Het is hier (MuMe) ook een, relatief gezien, door mannen gedomineerd 'wereldje' aangezien het hier voornamelijk over rockmuziek gaat; hoe verder het genre verwijderd is van de rock, hoe meer vrouwen je dan ook tegenkomt.
Over het aantal vrouwelijke muzikanten wat een vermeende graadmeter zou zijn voor kwaliteit dan wel creativiteit:
Wereldwijd zijn er meer vrouwen die koken dan mannen: echter bij de professionele koks zie je het tegenovergestelde: dit heeft alles te maken met arbeidsverdeling, kansen en onderdrukking, en niets met de capaciteiten van de vrouwelijke helft van de wereldbevolking.
Veel minder in de muziek.
Een zeer getalenteerde zangeres die ik ken zei eens tegen mij dat ze zo ziek werd van die haantjes van gitaristen en die lompe boeren van drummers, misschien speelt dat ook wel een rol.
Het is hier (MuMe) ook een, relatief gezien, door mannen gedomineerd 'wereldje' aangezien het hier voornamelijk over rockmuziek gaat; hoe verder het genre verwijderd is van de rock, hoe meer vrouwen je dan ook tegenkomt.
Over het aantal vrouwelijke muzikanten wat een vermeende graadmeter zou zijn voor kwaliteit dan wel creativiteit:
Wereldwijd zijn er meer vrouwen die koken dan mannen: echter bij de professionele koks zie je het tegenovergestelde: dit heeft alles te maken met arbeidsverdeling, kansen en onderdrukking, en niets met de capaciteiten van de vrouwelijke helft van de wereldbevolking.
0
geplaatst: 30 augustus 2007, 15:03 uur
jean maurice schreef:
ik denk dat het componeren van muziek NIETS met wiskundig inzicht te maken heeft maar ALLES met sociale intelligentie en empathie!
ik denk dat het componeren van muziek NIETS met wiskundig inzicht te maken heeft maar ALLES met sociale intelligentie en empathie!
Sorry, ik denk dat muziek maken te maken heeft met 75% talent en creativiteit. Dat kan zowel een vrouw als een man hebben. Punt uit.
Alleen zijn vrouwen altijd op de achtergrond gebleven in de geschiedenis net omdat ze vrouw waren en, hoe schandalig ik het ook vind, vrouwen worden pas de laatste 40 jaar serieus genomen. Dat was zo vroeger. Vrouwen hadden gewoon geen tijd om zich met creativiteit bezig te houden. Zij moesten de eigenlijk levensnoodzakelijke dingen doen in het huishouden. Hoeveel voorbeelden kennen we niet van mannen die zweven in hun eigen wereldje om toch maar dat ene meesterwerk te maken (muziek, beeldende kunst e.a.) en de vrouw zorgt dat er toch eten op tafel komt en voor de kinderen zorgt. Kunst is iets dat enkel kan gemaakt worden indien de overleving gegarandeerd is. De muurschilderingen in grotten tijdens de oertijd zijn ook kunst en zijn een bewijs dat de mensen genoeg voedsel hadden net omdat ze tijd hadden om zo'n schilderingen te maken. Voor de tweede wereldoorlog was er geen tijd om kunst te maken. Enkel diegenen die zich financieel geen zorgen hoefden te maken konden zich dat permitteren. De mannen die dat wél deden werden gesteund door een sterke vrouw. Dat is veranderd met de jaren 60. Mensen hadden meer geld en dus meer vrijetijd. De vrouw werd geëmancipeerd en had dus ook tijd om zich creatief te ontwikkelen. Natuurlijk hadden ze toen nog te maken met een pak tegenstand. Alles was Peace, Love & Understanding maar als er een vrouw opstond, werd er toch raar opgekeken. Daarom had Janis Joplin, ik ken het hele verhaal niet goed meer, het erg moeilijk en was niet altijd zeer gelukkig om het op z'n zachtst uit te drukken.
0
geplaatst: 30 augustus 2007, 16:24 uur
SelmaDuim, Oldfart, Lennonlover,

Al blijf ik "rockmuziek" (hoe zeg je dat) het fijnst vinden.

Al blijf ik "rockmuziek" (hoe zeg je dat) het fijnst vinden.
0
geplaatst: 9 september 2007, 13:35 uur
Er is al heel wat gezegd over het thema 'vrouwen en/in (rock)muziek', dus veel heb ik niet toe te voegen.
Mijn eigen ervaring is dat naarmate ik ouder word (nu 35+) er steeds minder vrouwen om me heen nog actief geinteresseerd lijken te zijn in rockmuziek of soms zelfs in geen enkele muziek. Wel jammer. Daarom ben ik des te blijer met zoiets als MuMe; hier haal ik m'n tips voor nieuwe muziek vandaan (net nog : Nature And Organisation, Noooit van gehoord , maar klinkt interessant!)
Mijn eigen ervaring is dat naarmate ik ouder word (nu 35+) er steeds minder vrouwen om me heen nog actief geinteresseerd lijken te zijn in rockmuziek of soms zelfs in geen enkele muziek. Wel jammer. Daarom ben ik des te blijer met zoiets als MuMe; hier haal ik m'n tips voor nieuwe muziek vandaan (net nog : Nature And Organisation, Noooit van gehoord , maar klinkt interessant!)
0
geplaatst: 9 september 2007, 20:00 uur
Ja, het is inderdaad jammer dat er weinig vrouwen van deze site gebruik maken. Hierdoor krijg je niet echt een goed beeld wat de gemiddelde smaak is van de Nederlandstaligen. Dit is erg jammer te noemen, want vrouwen horen er mijns inziens helemaal bij. Zeker als het om een gevoelige zaak gaat als muziek. Dat is emotie, gevoel en intuïtie. Niet bepaald zaken die alleen voor mannen gelden, daarbij is de stem van de vrouw noodzakelijk om een compleet beeld te krijgen. Met andere woorden; zorg ervoor dat dit topic overbodig wordt.
0
fredpit
geplaatst: 9 september 2007, 22:08 uur
Oldfart schreef:
....dit heeft alles te maken met arbeidsverdeling, kansen en onderdrukking, en niets met de capaciteiten van de vrouwelijke helft van de wereldbevolking.
....dit heeft alles te maken met arbeidsverdeling, kansen en onderdrukking, en niets met de capaciteiten van de vrouwelijke helft van de wereldbevolking.
klopt, genoeg vrouwen in de soul, (vocale) jazz, wereldmuziek, folk, roots, country, levenslied etcetc
het rockgenre is toch een machocultuur die voornamelijk bedoeld lijkt om indruk te maken op het z.g. zwakke geslacht...
0
SelmaDuim
geplaatst: 9 september 2007, 22:11 uur
fredpit schreef:
het rockgenre is toch een machocultuur die voornamelijk bedoeld lijkt om indruk te maken op het z.g. zwakke geslacht...
Om indruk te maken op andere mannen?
0
fredpit
geplaatst: 9 september 2007, 22:24 uur
SelmaDuim schreef:
(quote)
Ja, als je makkelijk veel vrouwen tussen de lakens krijgt maak je zeker indruk op je mannenbroeders..

0
Sheplays
geplaatst: 9 september 2007, 22:56 uur
fredpit schreef:
Ja, als je makkelijk veel vrouwen tussen de lakens krijgt maak je zeker indruk op je mannenbroeders..
(quote)

Dus fredpit versiert de vrouwen met zijn kennis van rock?

Ik krijg een beetje de indruk dat dit topic dient tot a) het melden wat vrouwen allemaal niet kunnen en b) wat de mannen allemaal wel kunnen

0
geplaatst: 9 september 2007, 22:57 uur
fredpit schreef:
Ik dacht even dat je het over hip-hop had

0
jean maurice
geplaatst: 10 september 2007, 01:38 uur
Sheplays schreef:
Ik krijg een beetje de indruk dat dit topic dient tot a) het melden wat vrouwen allemaal niet kunnen en b) wat de mannen allemaal wel kunnen
(quote)

ach in werkelijkheid kunnen vrouwen VEEL meer dan mannen!! ze zijn liever, zorgzamer,slimmer,creatiever en socialer en last but not least ze kunnen betere rock maken!!(Anouk Janis Joplin,Siouxie,Patti Smith bijvoorbeeld)

0
geplaatst: 10 september 2007, 01:47 uur
jean maurice schreef:
ach in werkelijkheid kunnen vrouwen VEEL meer dan mannen!! ze zijn liever, zorgzamer,slimmer,creatiever en socialer en last but not least ze kunnen betere rock maken
ach in werkelijkheid kunnen vrouwen VEEL meer dan mannen!! ze zijn liever, zorgzamer,slimmer,creatiever en socialer en last but not least ze kunnen betere rock maken
Mja niet allemaal
0
geplaatst: 10 september 2007, 14:09 uur
fredpit schreef:
En dat lukt aardig..
0
SelmaDuim
geplaatst: 10 september 2007, 16:13 uur
Blijkbaar niet genoeg, want als ik dit topic doorlees wordt er geklaagd over dat er zo weinig vrouwelijke rockliefhebbers zijn.
Macho is voor mietjes.

Machismo hebben echte mannen niet nodig.
0
Omayyad
geplaatst: 10 september 2007, 19:07 uur
jean maurice schreef:
ach in werkelijkheid kunnen vrouwen VEEL meer dan mannen!! ze zijn liever, zorgzamer,slimmer,creatiever en socialer en last but not least ze kunnen betere rock maken!!
ach in werkelijkheid kunnen vrouwen VEEL meer dan mannen!! ze zijn liever, zorgzamer,slimmer,creatiever en socialer en last but not least ze kunnen betere rock maken!!
Betere rock maken? Beter rokken maken zul je bedoelen...

Geintje dames, geintje....

0
Omayyad
geplaatst: 10 september 2007, 20:40 uur
Ah... toch geen gebrek aan gevoel voor (flauwe) humor?
0
geplaatst: 10 september 2007, 20:42 uur
Volgens de meeste mensen niet nee, ik schijn zelfs te veel flauwe grapjes te maken. Maar die was wel een beetje fout. 

0
Omayyad
geplaatst: 10 september 2007, 20:43 uur
Judith schreef:
Volgens de meeste mensen niet nee, ik schijn zelfs te veel flauwe grapjes te maken. Maar die was wel een beetje fout.

Ach... Ik zet het er niet voor niets bij...

* denotes required fields.