MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Recensie- en meningenfilter

zoeken in:
In De Site > Algemeen > Feedback, klachten en andere opmerkingen:

herman schreef:
Mooi trouwens die nieuwe gebruikerslijst voor recensies.

Neo dik aan kop, was wel te verwachten.

Ja, als je dat al recensies gaat noemen

Sheplays
Ik vind het jammer dat zoveel mensen hun recensie niet aanvinken. Er staat zoveel moois tussen dat nu misschien overgeslagen wordt.

Het is wel jammer dat Zachary Glass hier (bijna) niet meer komt, hij heeft toch wel heel veel hele mooie recensies geschreven.

Sheplays
Is het niet mogelijk dat de crew een berichtje aanvinkt als recensie? Ik neem aan dat jullie toch alles een beetje moeten doorlezen zodat het geen extra werk is.....?

Rhythm & Poetry schreef:
Ja, als je dat al recensies gaat noemen

Precies, ze voldoen niet aan de betreffende criteria.

De betreffende criteria zijn dat het bericht een mening moet bevatten. Of zoals hier ook wordt gesteld:

Er zijn geen minimale eisen die aan een recensie gesteld worden, we accepteren dat een gefilterde reeks berichten ook minder interessante meningen zal bevatten.

Ik heb een willekeurige pagina aangeklikt en ik zie alleen maar prima berichten staan. Berichten waarin in een regel of 10 een duidelijke mening wordt gegeven over de plaat in kwestie. Prima dus. Een recensie hoeft niet per se een 500-woorden lange track-by-track review te zijn...

Dan zou je kunnen zeggen dat het woord 'recensie' vervangen moet worden in 'mening'.

Nou, daar gaat nog wel veel werk in zitten hoor, ga maar 's de discussies van de albums in de top 250 allemaal nalezen. Dan ben je wel een weekje zoet.

Een enkele keer lees ik wel 's een oude discussie na, maar over het algemeen lezen we alleen de nieuwe berichten. En daarvan worden de meeste recensies al aangevinkt.

Daarbij wordt het dan ook wel een erg subjectief gebeuren. En welk bericht kies je als een user meerdere mooie berichten bij een album heeft staan?

Casartelli (moderator)
Regel of 10. Mooie lengte voor een site als deze!

Wie een epistel van 500 woorden wil schrijven, moet dat vooral doen. Persoonlijk vind ik dat meer iets voor gremia waarin iemand het 'alleenrecht' heeft op het recenseren van een bepaalde plaat (en zelfs dan vind ik het aan de lange kant) en vind ik een stuk van 2 á 3 alinea's lang zat (zie ook de betere commentaren op rateyourmusic.com).

Ik heb op MovieMeter en GamesMeter al mijn berichten nagelopen en alles aangevinkt maar op MusicMeter ga ik er niet aan beginnen. Mijn berichten zijn hier veel te fragmentarisch.

Zo te zien wordt er hier ook veel minder gebruik van gemaakt dan op MovieMeter.

Lukk0
Sommige recensies zijn inderdaad wel heel erg lang, maar een mening van ongeveer vijf regels valt bij mij niet onder de recensies. Dan kan ik de helft van mijn berichten bij albums wel als recensie aan gaan klikken. Het hoeft van mij niet per se track-by-track, maar op die manier krijg je wel een veel beter idee van het album en de beleving van de recensent.

Opvallend inderdaad. Op MM zijn er 62 mensen die meer dan 100 recensies aangevinkt hebben, op MuM maar 12. De tweede op MuM zou niet eens in de top 25 staan van MM.

Nu heb ik ze zelf ook nog niet allemaal aangevinkt, maar dat heeft er dan meer mee te maken dat ik hier een stuk minder actief ben.

Casartelli (moderator)
Laat ik zeggen... 10 á 20 regels. Track-by-track hoeft wat mij betreft al helemáál niet, want daar zijn bij 90% van de albums (een voorzichtige schatting) de afzonderlijke tracks veel te onvermeldenswaardig voor.

Onderhond schreef:
De tweede op MuM zou niet eens in de top 25 staan van MM.
Het is ook maar wat je wilt aanvinken. Ik kan veel meer aanvinken, maar ik heb gekozen voor de recensie-achtige stukjes en niet voor mijn (eventueel korte) meningen wat in principe ook gewoon kan (zie neo).

Straks ga je nog beweren dat men hier op MuM kritischer is.

Niks ten nadele van Neo maar het zijn geen recensies. Een recensie heeft inhoudelijk een:

1. analyse
2. interpretatie
3. evaluatie

De schrijver van een recensie tracht een zorgvuldig samengesteld waarde-oordeel in te sluiten (Ik vemijd het woord "objectief" anders krijgen we dat gezeik weer) en helpt je als lezer een beeld te vormen waardoor je interesse wel of niet gewekt wordt.

De stukjes van Neo zijn mooie sfeerschetsjes maar helpen mij t.a.v. bovenstaande niets verder.

stuart
Ik vind dat Hadiekerk wel een punt heeft; de recensies, voorzover ik ze gelezen heb, zijn (te) vaak niet zoals Hadiekerk ze ongeveer wél omschrijft. Ik heb er verder niks op tegen trouwens, want ik kijk toch meestal als een album qua stijl in mijn straatje past en daarna beluister ik zelf het album fragmentarisch. Lijkt het me wat, dan 'duik' ik er pas dieper in.

Zigstar
Volledig mee eens. 5 regeltjes schrijven over hoe goed je een plaat wel niet vindt is een mening, maar allesbehalve een recensie. Een recensie moet voor mij sowieso ietwat uitleg geven over ontstaanscontext (puur informatief, mag de beoordeling natuurlijk niet beïnvloeden), het materiaal op zich en de persoonlijke interpretatie van dat materiaal. Anders kun je net zo goed gewoon wat tussen de andere reacties bladeren..

Blijkbaar dringt het nog steeds niet door dat de term "recensie" om praktische redenen gekozen is en duidt op het bericht van een user waarin hij naar zijn bescheiden mening het best zijn visie op de film toelicht.

Daar hoeven verder geen Van Dale's bij te komen. Betere alternatieven zijn nog altijd welkom geloof ik.

Jordy schreef:
Ik zal proberen om hier na nu niet meer op te reageren, maar nog een keer dan:

Het woord recensie is alleen voor het gemak / opmaaktechnische redenen gekozen. Elk bericht met een mening mag aangevinkt worden, ik (persoonlijk) wil juist graag korte meningen lezen, jij blijkbaar lange, dus een filter met alle berichten die een mening verwoorden is iets waar we allebei iets aan hebben ten opzichte van het lezen van de volledige discussie.

In de hoop de oneindige discussie en verwarring te stoppen is overal het woord "recensie" door het lelijke "mening" vervangen.

Zigstar
... het gaat inderdaad niet om de absolute term 'recensie', gewoon om welke inhoud deze site daaraan wil koppelen. En als je het wil koppelen aan 'een mening, hoeft niet meer dan vijf zinnetjes te zijn', dan denk ik dat het invoeren van die button zéér overbodig is, want het gros van de berichten hier voldoet aan die omschrijving.

Uitgezonderd discussies, "woe, binnenkort is deze te koop", "waar is deze te koop", "toch nog een keer herluisterd, nog altijd tof" en andere berichten.

Uiteraard is de filter niet overbodig, aangezien het vaak nog steeds een zeer duidelijke filter is (als je het aantal berichten vergelijkt met aantal recensies).

neo
hadiederk schreef:
De stukjes van Neo zijn mooie sfeerschetsjes maar helpen mij t.a.v. bovenstaande niets verder.

Dat is je goedrecht natuurlijk. Ik hou meestal niet zo van die traditionele manier van een recensie schrijven. In het algemeen zijn mijn aangevinkte teksten te typeren als iets wat in het grijze gebied tussen recensie en mening zit.

Dat de benaming nu weer veranderd is erg vervelend. Visies op wat een recensies is, zoals hierboven vermeld, krijg ik nogal de kriebels van.

Jordy schreef:
In de hoop de oneindige discussie en verwarring te stoppen is overal het woord "recensie" door het lelijke "mening" vervangen.

Ah, op die manier, zoals het sjiekere "Caran d'Ache Sales Manager" het lelijke "potloodventer" kan vervangen. Goed dat ik het nu weet (zo ontzettend incrowd ben ik nu ook weer niet) Dan neem ik deze MuMe waarheid gewoon aan. Case Closed

edit: @Neo, duidelijk!

thejazzscène
Een recensie is altijd wel doordrongen van een mening aangezien je altijd jou visie erbij geeft. Dus vind ik een recensie een veel beter woord dan mening (wat naar mijn zeggen enkel subjectief is terwijl je vaak objectieve informatie toevoegt bij je bespreking).

Zigstar
neo schreef:
Visies op wat een recensies is, zoals hierboven vermeld, krijg ik nogal de kriebels van.

Het maakt niet uit of jij er de kriebels van krijgt, er moet toch gewoon een soort van standaard worden opgelegd, anders kan jan en alleman bij het onnozelste stukje tekst gewoon dat sterretje aanvinken en krijg je feitelijk juist hetzelfde als voorheen, waardoor dat aparte deel 'recensies' feitelijk zeer nutteloos wordt. Maar soit.

@ onderhond: sowieso vind je op elke pagina van elk album waar regelmatig wordt gepost wel minstens een of twee stukjes van een vijftal regels die over het album zelf gaan (niet in het genre 'waw, vre wijs album'). Dus als het dat is wat je zoekt, kun je evengoed gewoon eens de pagina scrollen, zoveel moeite is dat ook niet.. Ik vind gewoon dat het wat overbodig is om dergelijk onderscheid te maken dan, maar zoals hierboven reeds gezegd: soit.

Op MoMe vind ik de gemiddelde user nou ook niet bepaald kritisch onderhond.. veel verder dan geweldig of vet komt het daar doorgaans niet. Jij behoort samen met een minderheid tot een clubje kritische users, de rest is veelal grijze massa. Mensen die zich vaak ook niet veel meer laten zien..

Ik vind 'meningen' echt voor geen meter staan. Dat is mijn mening. Deze cd heeft 3 meningen.... pfff...

Helemaal mee eens.
We hebben die discussie al eens eerder gevoerd.
Ik heb 17500 berichten waarvan 65 meningen.
Klinkt voor geen meter.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:30 uur

geplaatst: vandaag om 22:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.