De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
geplaatst: 10 februari 2016, 20:57 uur
Dat is bewust een onderscheid tussen passief en actief, dus zit je ook achter de piano.
En als je een film kijkt op de PC zit je dus voor de PC.
Ik zit trouwens nu op de computer en achter de geraniums is nog best actief blijkbaar.

0
buizen
geplaatst: 10 februari 2016, 21:03 uur
Rudi S schreef:
Dat is bewust een onderscheid tussen passief en actief, dus zit je ook achter de piano.
En ...
(quote)
En ...
Héé, bedankt. Er is dus echt een verklaring. Nooit geweten.
0
geplaatst: 10 februari 2016, 21:04 uur
Maar je zit wel *voor* het beeldscherm - niet dat je daar iets achter moet zoeken 

0
buizen
geplaatst: 10 februari 2016, 21:17 uur
Thanx Rudi S, dacht echt dat het 'zomaar' zo gegroeid was maar die verschillen in uitdrukking/formulering hebben dus echt een verklaring, fijn om iets nieuws geleerd te hebben.
0
geplaatst: 10 februari 2016, 22:08 uur
Ook in een achteruitkijkspiegel moet je vooruit kijken om iets te zien.
0
geplaatst: 10 februari 2016, 23:54 uur
EttaJamesBrown schreef:
Daarom zorgde deze boekomslag destijds ook voor hilariteit bij tegenstanders:
http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2014/02/toadhead1-640x853.jpg
Bill staat op de rechter weghelft en kijkt duidelijk achteruit, not ahead

0
Cured
geplaatst: 11 februari 2016, 09:19 uur
Ik heb ook verstand van taal , dus ik vint dit een leuk toppik.
Nederlans is ook maar een raar taaltje
. Zo lig ik bijvoorbeeld wel degelijk op het bed en er niet in....dat zou knap moeilijk of pijnlijk zijn. Ik loop ook niet 'door het hek' , maar door de opening die zich geschapen heeft nadat de hekken zijn geopend...
Ik zit ook voor het beeldscherm van de computer en er niet achter. Ik ben ook een lid (niet bedoeld het mannelijke geslachtdeel) van de website MM en ik zit dus niet op MM.
Nederlans is ook maar een raar taaltje
. Zo lig ik bijvoorbeeld wel degelijk op het bed en er niet in....dat zou knap moeilijk of pijnlijk zijn. Ik loop ook niet 'door het hek' , maar door de opening die zich geschapen heeft nadat de hekken zijn geopend...Ik zit ook voor het beeldscherm van de computer en er niet achter. Ik ben ook een lid (niet bedoeld het mannelijke geslachtdeel) van de website MM en ik zit dus niet op MM.

0
geplaatst: 11 februari 2016, 10:47 uur
Altijd al in jou iets van de Paulien Cornelisse (Taal is echt mijn ding) van MusicMeter gezien

0
Cured
geplaatst: 11 februari 2016, 12:31 uur
Mjuman schreef:
Altijd al in jou iets van de Paulien Cornelisse (Taal is echt mijn ding) van MusicMeter gezien
'Zie je iets in me' is fout, dat kan niet/is onmogelijk . Je bedoelt denk ik meer dat ik qua 'taalbeheersing' wel wat op PC lijk. (quote)

0
geplaatst: 25 juni 2016, 15:29 uur
Mjuman schreef:
En om de bal nog eens in jouw taaldoel te trappen: kan een "ik" ook onpersoonlijk iets snappen?
En om de bal nog eens in jouw taaldoel te trappen: kan een "ik" ook onpersoonlijk iets snappen?
chevy93 schreef:
Het gaat niet om wel of niet snappen, het gaat om extra nadruk op het eigenheidsaspect. Het duidt een tegenstelling aan met - inderdaad - iets onpersoonlijks. Een simpel, doch treffend voorbeeld: van mijn baas moet ik iedere dag stipt om acht uur op mijn werk zijn, maar persoonlijk vind ik dat onzin. Of: ik heb voor de motie gestemd, maar persoonlijk ben ik tegen.
Ofschoon ik erken dat het een tautologie is (waarvoor ik al zei 'leuk gevonden'), zie ik het als stijlfiguur en niet als stijlfout, wat jij lijkt te insinueren.
P.S. De Site >> Algemeen >> Het grote taaltopic
Het gaat niet om wel of niet snappen, het gaat om extra nadruk op het eigenheidsaspect. Het duidt een tegenstelling aan met - inderdaad - iets onpersoonlijks. Een simpel, doch treffend voorbeeld: van mijn baas moet ik iedere dag stipt om acht uur op mijn werk zijn, maar persoonlijk vind ik dat onzin. Of: ik heb voor de motie gestemd, maar persoonlijk ben ik tegen.
Ofschoon ik erken dat het een tautologie is (waarvoor ik al zei 'leuk gevonden'), zie ik het als stijlfiguur en niet als stijlfout, wat jij lijkt te insinueren.
P.S. De Site >> Algemeen >> Het grote taaltopic
Zo kort na de lunch - die op zaterdag later is dan door de week - komt dat "eigenheidsaspect" niet echt lekker binnen. Ik krijg visioenen van inburgeringsexamencommissieleden die de vraag stellen: "en kandidaat kunt u aangeven in welke mate u voldoet aan het typisch Nederlandse eigenheidsaspect"? Vind het een scrabble - 3*woordwaarde - woord. Lelijk en als zodanig te vermijden. Het leidt af van wat je wil zeggen.
Persoonlijk kan je - in mijn stijlboek - gebruiken als 'vooraankondiging', om a.h,w, "tijd te kopen" voor het echte antwoord. True, een mens heeft meerdere hoedanigheden/rollen en dan kan wel eens leiden tot meerdere standpunten, gekoppeld aan de rollen: functionaris/politicus/medewerker vs die van mens/indivdu/huisvader.
Twee opmerkingen aangaande deze dichotomie: zoiets moet je niet te vaak overkomen, want dan gaat de interne twijfel met je op de loop. Waarom zou je als politicus wel iets accepteren wat je als mens niet zou doen en wat betekent dat voor je geloofwaardigheid en je integriteit? De dichotomie bewerkstelligt ook dat menig normaal mens een politicus/ambtenaar niet meer ten volle vertrouwt.
Overigens zou ik in geschreven taal heel terughoudend zijn met het woord persoonlijk; vraag jezelf af wat het toevoegt, vraag jezelf af of je het anders kunt omschrijven. Niet alles wat vaak gehoord en gezegd wordt is altijd correct - da's de makke van spreektaal.
0
geplaatst: 25 juni 2016, 15:45 uur
Stijlfiguren als het pleonasme en de tautologie vind ik (persoonlijk) in veel gevallen bruikbaar. Ik denk dat de onderstrepende functie prettig is voor het brein. Dan lees je het maar twee keer. 'Het kan eventueel...' schiet me te binnen als goed voorbeeld.
0
buizen
geplaatst: 25 juni 2016, 16:05 uur
Als je regelmatig ook maar aantoont te weten hoe het wèl moet vind ik [..] het bewust maken van stijlfouten of grammaticafouten niet zo'n ramp. Spelen met taal.
Bijvoorbeeld het na een voegwoord (toch) een komma plaatsen maak ik me regelmatig schuldig aan. De komma benadrukt hetgeen er daarna als boodschap staat.
Het kan ook het juiste 'ritme' geven in een tekst.
Maar het is strikt genomen fout.
Net als ' ' gebruiken bij een citaat, het moeten immers " " zijn.
Luiheid, en internettaal.
Het (veelvuldig) onbewust maken van fouten is natuurlijk wel een kleine ramp.
Leuk, het gekissebis over taal en boodschappen.
Op dit forum kan dat tenminste nog.
Bijvoorbeeld het na een voegwoord (toch) een komma plaatsen maak ik me regelmatig schuldig aan. De komma benadrukt hetgeen er daarna als boodschap staat.
Het kan ook het juiste 'ritme' geven in een tekst.
Maar het is strikt genomen fout.
Net als ' ' gebruiken bij een citaat, het moeten immers " " zijn.
Luiheid, en internettaal.
Het (veelvuldig) onbewust maken van fouten is natuurlijk wel een kleine ramp.
Leuk, het gekissebis over taal en boodschappen.
Op dit forum kan dat tenminste nog.
0
geplaatst: 25 juni 2016, 16:44 uur
jasper1991 schreef:
Stijlfiguren als het pleonasme en de tautologie vind ik (persoonlijk) in veel gevallen bruikbaar. Ik denk dat de onderstrepende functie prettig is voor het brein. Dan lees je het maar twee keer. 'Het kan eventueel...' schiet me te binnen als goed voorbeeld.
Al eerder aangestipt: communicatie veronderstelt aanpassing/afstemming van een bericht op een (beoogde) ontvanger en diens context. Als dat principe niet wordt gehanteerd, komt de communicatie, de taaldaad (in tekst of spraak) niet effectief tot stand.
0
geplaatst: 25 juni 2016, 19:08 uur
Mjuman schreef:
Zo kort na de lunch - die op zaterdag later is dan door de week - komt dat "eigenheidsaspect" niet echt lekker binnen. Ik krijg visioenen van inburgeringsexamencommissieleden die de vraag stellen: "en kandidaat kunt u aangeven in welke mate u voldoet aan het typisch Nederlandse eigenheidsaspect"? Vind het een scrabble - 3*woordwaarde - woord. Lelijk en als zodanig te vermijden. Het leidt af van wat je wil zeggen.
Persoonlijk kan je - in mijn stijlboek - gebruiken als 'vooraankondiging', om a.h,w, "tijd te kopen" voor het echte antwoord. True, een mens heeft meerdere hoedanigheden/rollen en dan kan wel eens leiden tot meerdere standpunten, gekoppeld aan de rollen: functionaris/politicus/medewerker vs die van mens/indivdu/huisvader.
Twee opmerkingen aangaande deze dichotomie: zoiets moet je niet te vaak overkomen, want dan gaat de interne twijfel met je op de loop. Waarom zou je als politicus wel iets accepteren wat je als mens niet zou doen en wat betekent dat voor je geloofwaardigheid en je integriteit? De dichotomie bewerkstelligt ook dat menig normaal mens een politicus/ambtenaar niet meer ten volle vertrouwt.
Overigens zou ik in geschreven taal heel terughoudend zijn met het woord persoonlijk; vraag jezelf af wat het toevoegt, vraag jezelf af of je het anders kunt omschrijven. Niet alles wat vaak gehoord en gezegd wordt is altijd correct - da's de makke van spreektaal.
(quote)
(quote)
Klassieke dichotomie; maak je daar maar druk om. Verder vind ik het een heerljk verhaal dat ik semantisch slechts beperkt kan positioneren.
0
geplaatst: 24 juli 2016, 16:31 uur
0
geplaatst: 26 juli 2016, 17:06 uur
Poek schreef:
Ik wil even zeuren.
Het is gequoot. Ik vind eigenlijk ook dat de zin met een hoofdletter moet beginnen.
Kan Jordy dit wellicht aanpassen?
nee ik vind gequote mooier, sorryIk wil even zeuren.
(quote)
Het is gequoot. Ik vind eigenlijk ook dat de zin met een hoofdletter moet beginnen.
Kan Jordy dit wellicht aanpassen?
0
geplaatst: 26 juli 2016, 19:46 uur
En een zin met een kleine letter beginnen vind je ook mooier zeker? Op zich mag je op je eigen site spellen zoals je wilt, al vind ik het niet zo professioneel. Als je gequoot niet mooi vindt is de oplossing van Kronos best elegant.
0
geplaatst: 26 juli 2016, 22:10 uur
Iemand die "quote" kan je een quotezak noemen. Daar heb je volste recht toe bij dergelijke mishandeling van onze taal.
0
geplaatst: 27 juli 2016, 02:20 uur
Poek schreef:
En een zin met een kleine letter beginnen vind je ook mooier zeker? Op zich mag je op je eigen site spellen zoals je wilt, al vind ik het niet zo professioneel. Als je gequoot niet mooi vindt is de oplossing van Kronos best elegant.
Die hoofdletter (en ook een punt aan het eind) ben ik wel met je eens, zal ik eens naar kijken, bedankt.En een zin met een kleine letter beginnen vind je ook mooier zeker? Op zich mag je op je eigen site spellen zoals je wilt, al vind ik het niet zo professioneel. Als je gequoot niet mooi vindt is de oplossing van Kronos best elegant.
Er is een aantal woorden dat ik weiger op de officiële manier te schrijven. Geupdate is daar ook een van. Als dat de site minder professioneel maakt dan is dat maar zo?
0
geplaatst: 27 juli 2016, 12:52 uur
Leuke discussie. Als we maar moeite doen om zo helder mogelijk te communiceren, heb ik geen moeite met een afwijkende spelling. Stijl vind ik veel belangrijker. Het gebeurt wel eens dat ik een bericht wel drie maal moet lezen en het dan nog niet snap. Schrijven doe je op dit forum niet alleen voor jezelf, wat men misschien wel eens vergeet. 

0
geplaatst: 27 juli 2016, 13:37 uur
Stel dat de onwetende meerderheid beslist: via Google krijgt 'gequote' meer dan 62.000 hits. Bij 'gequoot' is dat slechts 2.000. Dus de meeste gebruikers zullen 'gequote' als de juiste schrijfwijze ervaren.
Los daarvan zou ik er van maken ' heeft jouw tekst in het zonnetje geplaatst'
0
geplaatst: 29 juli 2016, 21:58 uur
En het eerste zoekresultaat bij 'gequote' is: werkwoord quoten vervoegen - mijnwoordenboek.nl, waar je dus weer leert dat het 'gequoot' moet zijn.
'Gequoot' vind ik eigenlijk maar een lelijk woord. Ik ben ook voor 'geciteerd'. Overigens 877.000 hits.
'Gequoot' vind ik eigenlijk maar een lelijk woord. Ik ben ook voor 'geciteerd'. Overigens 877.000 hits.

0
geplaatst: 1 augustus 2016, 21:36 uur
EttaJamesBrown schreef:
Als kattenliefhebber ben ik voor: 'Je bent aangehaald.'
0
geplaatst: 7 november 2016, 00:25 uur
Is het "ontsproten aan"... of "ontsproten uit"...?
En maakt het verschil of het hier over een plant gaat of over het brein?
En maakt het verschil of het hier over een plant gaat of over het brein?
0
geplaatst: 7 november 2016, 12:54 uur
GrafGantz schreef:
Een idee ontspruit aan. Van planten weet ik niks, sorry.
Stevie kan je er meer over vertellen.Een idee ontspruit aan. Van planten weet ik niks, sorry.
* denotes required fields.