De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
geplaatst: 9 juli 2020, 16:04 uur
Wat leuk, een snotselist; ter info: wijd verbreid is wat anders dan wijdverbreid (een nuanceverschil, zeg maar), net zoals een warmwaterkraan iets anders is dan een warme waterkraan; een koudwaterkraan kan - onder bepaalde omstandigheden - best warm zijn (en dan krijg je een warme koudwaterkraan); net zoals het omgekeerde - wanneer er een hele tijd geen warm water door de kraan is gegaan - een koude warmwaterkraan.
Johnny Marr: geen slapende honden wakker maken, zing anders, Johnny, maar een een liedje voor ons.
n.b. Ortho(s)= recht
Grafie = schrijven, spellen denk ook: foto(s) = licht; fotografie = het schrijven met licht.
Melden bij de conrector vanmiddag; nablijven!
0
geplaatst: 9 juli 2020, 16:13 uur
Mjuman schreef:
ter info: wijd verbreid is wat anders dan wijdverbreid
ter info: wijd verbreid is wat anders dan wijdverbreid
Lol, zo kan je je er proberen uit te redden maar in (letterlijke) zin met spatie slaat het natuurlijk nergens op. Maar alles beter dan een foutje toegeven he

1
geplaatst: 9 juli 2020, 16:37 uur
MVW schreef:
Lol, zo kan je je er proberen uit te redden maar in (letterlijke) zin met spatie slaat het natuurlijk nergens op. Maar alles beter dan een foutje toegeven he
(quote)
O ironie - jij bent vast geen taalkundige! "Rij alcohol vrij" betekent ook heel wat anders dan "Rij alcoholvrij". Wijd verbreid kan je ook opvatten als "algemeen verbreid" en dat schrijf je ook niet aaneen (algemeenverbreid). Misschien had ik dan gewoon "algemeen" moet schrijven, so what!
0
geplaatst: 10 juli 2020, 13:38 uur
Slowgaze schreef:
Ik zie dat ik weer veel te weinig in dit topique kom.
Ik zie dat ik weer veel te weinig in dit topique kom.
Het is topic. Ik dacht ik meld het maar even.
1
Deranged
geplaatst: 11 juli 2020, 23:00 uur
Prog64 schreef:
Hoe steil klimmen jullie in de pen?
Hoe steil klimmen jullie in de pen?
Zei eens tegen iemand heel deze kamer vol met propjes papier.
Scrap metaal.
Materiaal.
Hij mij vuil aangluren zo nog niet tot een kwart komend heel zijn leven niet maar even later wat denk je vulde ik mooi wel nog maar eens zo'n hele kamer.
Nog meer feeling voor het klankspel.
In jezelf.
Je hoofd meer en meer als een supercomputer verwerkt dat dan razendsnel.
Moet een freak zijn met je ding, mijn ervaring.
Jaar of tien later, nu zie jij jezelf echt gaan daar, weg voorwaarts harde stappen maken.
3
geplaatst: 8 februari 2021, 23:36 uur
Zojuist blije getuige geweest van de volgende verbastering (geparafraseerd):
"...dan loopt elke keer weer het kippenvel over m'n rug..."
"...dan loopt elke keer weer het kippenvel over m'n rug..."
2
geplaatst: 9 februari 2021, 21:23 uur
Altijd leuk, zulke verhaspelingen! Een tijdje terug hoorde ik ook een leuke die me is bijgebleven: "een schoenmaker die zijn eigen vlees keurt".
0
geplaatst: 9 februari 2021, 21:36 uur
Het was me al langer duidelijk dat ook onze eens zo fraaie taal in én t.g.v. deze barre tijden is verworden tot een IC-patiënt.
Goede kennis van me onderzocht ooit performance (= actieve taalbeheersing) onder 15 - 20-jarigen in Zweden; kwam tot een schrikbarende 8.000 - 10.000 woorden. Met de huidige stand van zaken zou ik daarvoor willen tekenen
Goede kennis van me onderzocht ooit performance (= actieve taalbeheersing) onder 15 - 20-jarigen in Zweden; kwam tot een schrikbarende 8.000 - 10.000 woorden. Met de huidige stand van zaken zou ik daarvoor willen tekenen

0
geplaatst: 9 februari 2021, 22:14 uur
stoepkrijt schreef:
Altijd leuk, zulke verhaspelingen! Een tijdje terug hoorde ik ook een leuke die me is bijgebleven: "een schoenmaker die zijn eigen vlees keurt".
Om te huilen, zul je bedoelen!

0
geplaatst: 9 februari 2021, 23:05 uur
Als mensen de taal niet machtig zijn en niet weten dat ze het verkeerd zeggen dan is dat inderdaad om te huilen, maar als het onschuldige versprekingen zijn zie ik er de humor wel van in.
1
geplaatst: 10 februari 2021, 23:53 uur
Mjuman schreef:
Het was me al langer duidelijk dat ook onze eens zo fraaie taal in én t.g.v. deze barre tijden is verworden tot een IC-patiënt.
Anderzijds is taal een entiteit die constant aan veranderingen onderhevig is, toch? Hoe vaak ik niet "Ik besef me heel goed dat..." voorbij heb horen komen, bv., het lijkt wel alsof het de norm is geworden. En geen hond die er naar kraait. Het was me al langer duidelijk dat ook onze eens zo fraaie taal in én t.g.v. deze barre tijden is verworden tot een IC-patiënt.

Enfin -
stoepkrijt schreef:
Als mensen de taal niet machtig zijn en niet weten dat ze het verkeerd zeggen dan is dat inderdaad om te huilen, maar als het onschuldige versprekingen zijn zie ik er de humor wel van in.
Dat lijkt me vaak moeilijk vast te stellen.Als mensen de taal niet machtig zijn en niet weten dat ze het verkeerd zeggen dan is dat inderdaad om te huilen, maar als het onschuldige versprekingen zijn zie ik er de humor wel van in.
0
geplaatst: 11 februari 2021, 07:52 uur
ZAP! schreef:
'Ik besef me' is een hardnekkige inderdaad, die hoor je véél te vaak.(quote)
Anderzijds is taal een entiteit die constant aan veranderingen onderhevig is, toch? Hoe vaak ik niet "Ik besef me heel goed dat..." voorbij heb horen komen, bv., het lijkt wel alsof het de norm is geworden. En geen hond die er naar kraait.
Enfin -
Vaak wel inderdaad, maar in het voorbeeld dat ik gaf (een schoenmaker die zijn eigen vlees keurt) durf ik er wel van uit te gaan dat het een eenmalige verspreking was.(quote)
Dat lijkt me vaak moeilijk vast te stellen.
0
geplaatst: 11 februari 2021, 11:12 uur
GrafGantz schreef:
Schoenmaker, blijf bij je vleest!
Schoenmaker, blijf bij je vleest!
Ja die op de Utrechtse Springweg was niet goedkoop, maar is ook al een paar jaar weg: met het (steeds duidelijker) verdwijnen van de echt ambachtelijke schoenmaker moet een mens welhaast vrezen dat de verdwijnende kennis van carnal knowledge en het praktizeren ervan zijn weerslag heeft gehad in deze branche.
Hakkuhbar en sneakers did this, a.o.
0
geplaatst: 11 februari 2021, 15:43 uur
Het wordt stilaan duidelijk wat voor schoen we hier in de kuip hebben.
1
geplaatst: 11 februari 2021, 16:52 uur
Ik besef mij ineens dat ik zelf ook taalblunders bega zonder het zelf door te hebben.
0
geplaatst: 12 februari 2021, 00:44 uur
stoepkrijt schreef:
Vaak wel inderdaad, maar in het voorbeeld dat ik gaf (een schoenmaker die zijn eigen vlees keurt) durf ik er wel van uit te gaan dat het een eenmalige verspreking was.
Maar waar baseer je dat dan op?Vaak wel inderdaad, maar in het voorbeeld dat ik gaf (een schoenmaker die zijn eigen vlees keurt) durf ik er wel van uit te gaan dat het een eenmalige verspreking was.
Bij het voorbeeld dat ik gaf (kippenvel / rug) weet ik het nog steeds niet zeker.
EttaJamesBrown schreef:
Ik besef mij ineens dat ik zelf ook taalblunders bega zonder het zelf door te hebben.
Hier kan je ze delen, we zijn allemaal benieuwd. Ter aanmoediging, hier de tekst dat op een tegeltje in de kantine van mijn eerste werkplek te lezen stond: "Wie niet in staat is een fout te maken, is tot niets in staat."Ik besef mij ineens dat ik zelf ook taalblunders bega zonder het zelf door te hebben.
0
geplaatst: 12 februari 2021, 08:01 uur
Ik ga er gemakshalve even van uit dat de meeste mensen wel weten wat een schoenmaker normaliter voor werk doet. En vooral ook wat niet. 

Bij het voorbeeld dat ik gaf (kippenvel / rug) weet ik het nog steeds niet zeker.
Daar heb ik ook mijn twijfels over.
0
geplaatst: 12 februari 2021, 20:04 uur
stoepkrijt schreef:
Ik ga er gemakshalve even van uit dat de meeste mensen wel weten wat een schoenmaker normaliter voor werk doet. En vooral ook wat niet.
Daar zit wat in.Ik ga er gemakshalve even van uit dat de meeste mensen wel weten wat een schoenmaker normaliter voor werk doet. En vooral ook wat niet.
2
geplaatst: 12 februari 2021, 22:58 uur
EttaJamesBrown schreef:
Daar irriteer ik me aan

3
geplaatst: 26 februari 2021, 01:20 uur
Vanavond op de televee: "Tromgerochel" (werd wel snel gecorrigeerd door de spreker zelf). 

0
geplaatst: 23 maart 2021, 21:11 uur
Zeggen jullie: "ik ga nu naar het wc" of "ik ga nu naar de wc"
0
geplaatst: 24 maart 2021, 09:22 uur
Het wc? Moet wc van geslacht (het = onzijdig lidwoord) veranderen?
* denotes required fields.