Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic
zoeken in:
0
geplaatst: 16 juli 2009, 23:23 uur
Ja, apart, want de muziek is toch niet echt vergelijkbaar. Of behoort Radiohead stiekem tot een zijstroming van new wave? 

0
geplaatst: 16 juli 2009, 23:31 uur
Radiohead valt in het hokje: Artiesten die als indieband geen aansluiting konden vinden bij de Britpop, en daardoor maar symfonische elementen gingen gebruiken, en ondertussen via hun computer de kunst van samplers ontdekten, waardoor ze via een soort van ambient en avant garde periode weer bij gewone pop muziek belanden.
Dus eigenlijk is Radiohead een soort van Joy Division, die over ging in New Order.
Dus eigenlijk is Radiohead een soort van Joy Division, die over ging in New Order.
0
geplaatst: 16 juli 2009, 23:41 uur
Ach, als dingen als Dragons, Editors en Franz Ferdinand zonodig voor new wave moeten doorgaan, kan Radiohead er oook nog wel bij. 

0
geplaatst: 17 juli 2009, 01:13 uur
Radiohead is meer een veralgemenisering van indierock.. en dat is weer een overkappend genre waartoe new wave ook kan behoren, zeker in zijn voortschrijdende vormen (Smiths, Lloyd Cole, Pixies, de latere Cure, Shoegaze bandjes zoals MBV en Ride, The Jesus & MC, Sonic Youth, etc..). Uit new wave in de beginjaren ontstond eigenlijk indie, middels bandjes als Psychedlic Furs of Violent Femmes. Dat smolt weer samen met garagepunk/rock. Dus Radiohead put wel degelijk uit die legacy, maar voegt ook nog eens symfo-elementen toe (iets dat morsdood was tot aan toen) en elementen van grote artiesten uit de electronic underground, zoals Aphex Twin of Autechre. Tsja, eigenlijk zijn de invloeden van radiohead te legio om op te noemen 

0
geplaatst: 17 juli 2009, 18:20 uur
Radiohead lijkt me gewoon een reguliere rockband die op een gegeven moment wat electronica-elementen (de WARP-catalogus) in hun muziek verwerkte. Je zou kunnen zeggen dat ze op een gegeven moment iets te ver door sloegen (Amnesiac en Hail to the Thief zijn spannende platen, maar het experiment ging iets teveel een eigen leven leiden). Met In Rainbows stond het experiment weer in dienst van het liedje.
Wat Radiohead met avant garde (ze deden niets nieuws of vooruitstrevends) of new wave te maken heeft is me een raadsel eigenlijk. Dan kun je alles wel new wave gaan noemen.
De link naar Talking Heads (behalve de bandnaam) snap ik wel, als je het artwork van The Bends en OK Computer vergelijkt met dat van Stop Making Sense.
Wat Radiohead met avant garde (ze deden niets nieuws of vooruitstrevends) of new wave te maken heeft is me een raadsel eigenlijk. Dan kun je alles wel new wave gaan noemen.
De link naar Talking Heads (behalve de bandnaam) snap ik wel, als je het artwork van The Bends en OK Computer vergelijkt met dat van Stop Making Sense.
0
geplaatst: 17 juli 2009, 18:31 uur
Was ook niet helemaal serieus te noemen wat ik over Radiohead schreef.
Maar wel een belangrijk feit is dat Radiohead een goed voorbeeld is van een band die niet in hokjes te plaatsen is. En daar ging het hier dan weer wel over.
Toch kun je de muziek van Radiohead wel vernieuwend en vooruitstrevend noemen.
Of iedereen er even blij mee is, betwijfel ik.
Maar wel een belangrijk feit is dat Radiohead een goed voorbeeld is van een band die niet in hokjes te plaatsen is. En daar ging het hier dan weer wel over.
Toch kun je de muziek van Radiohead wel vernieuwend en vooruitstrevend noemen.
Of iedereen er even blij mee is, betwijfel ik.
0
geplaatst: 17 juli 2009, 19:41 uur
Voor de rockluisteraar waren ze zeker vooruitstrevend, voor de (betere) electronicluisteraars al weer stukken minder.. Maar we dwalen inderdaad af, Radiohead staat mijlenver van new wave. Desondanks toch wel een toffe band 

0
geplaatst: 3 augustus 2009, 14:04 uur
A One-Day Conference Event
“Post-Punk Performance: the alternative 80s in Britain”
Wednesday, 9th September 2009
Misschien met een MuMe-delegatie richting Leeds?
“Post-Punk Performance: the alternative 80s in Britain”
Wednesday, 9th September 2009
Misschien met een MuMe-delegatie richting Leeds?

0
geplaatst: 10 augustus 2009, 21:28 uur
11. Dave Ball - In Strict Tempo (1983)

Waarom zou dit album geen new wave zijn?
Dat wil zeggen dat heel wat albums die ik in petto had
niet in aanmerking zouden mogen of kunnen komen.
We hadden toch al Cabaret Voltaire en Anne Clark?

Premonition schreef:
Strict Tempo (5)*
Sincerity (3)
Ook het enige echte new wave nummer van deze plaat
Strict Tempo (5)*
Sincerity (3)
Ook het enige echte new wave nummer van deze plaat
Waarom zou dit album geen new wave zijn?
Dat wil zeggen dat heel wat albums die ik in petto had
niet in aanmerking zouden mogen of kunnen komen.
We hadden toch al Cabaret Voltaire en Anne Clark?
0
geplaatst: 10 augustus 2009, 22:03 uur
Het mag heus wel onder new wave vallen, maar het is blijkbaar niet wat Premonition onder echte new wave verstaat. Ik zou er niet te veel woorden aan vuil maken, gezien het toch alleen maar uitloopt op de discussie wat new wave is en we hebben al besloten dat dat voor iedereen weer net even ietsje anders is en vaak ook een soort van gevoelskwestie.
Ik ken het album niet maar kan me voorstellen dat iemand Sincerity meer een synthpop nummer vindt, terwijl hij Strict Tempo new wave vindt klinken. OMD heeft dat net zo goed. Sommige nummers van hun vind ik echt new wave, andere meer synthpop. Als voorbeeld: The New Stone Age vind ik pure new wave. Van hetzelfde album vind ik She's Leaving pure synthpop. Overigens zegt mij dat niks over goed of slecht want die laatste vind ik ook echt een prachtig liedje.
Ik ken het album niet maar kan me voorstellen dat iemand Sincerity meer een synthpop nummer vindt, terwijl hij Strict Tempo new wave vindt klinken. OMD heeft dat net zo goed. Sommige nummers van hun vind ik echt new wave, andere meer synthpop. Als voorbeeld: The New Stone Age vind ik pure new wave. Van hetzelfde album vind ik She's Leaving pure synthpop. Overigens zegt mij dat niks over goed of slecht want die laatste vind ik ook echt een prachtig liedje.
0
geplaatst: 10 augustus 2009, 22:55 uur
Dat heb je prima verwoord, Paul. Het is mijn persoonlijke mening. Ik heb normaal weinig op met synthplaten, ik ben meer van de gitaarplaten, vandaar. No offence, Dazz.
0
geplaatst: 10 augustus 2009, 23:23 uur
Premonition schreef:
Dat heb je prima verwoord, Paul. Het is mijn persoonlijke mening. Ik heb normaal weinig op met synthplaten, ik ben meer van de gitaarplaten, vandaar. No offence, Dazz.
Okee, maar waarom schrijf je dan niet gewoon: ik hou er niet zo van?
Nu lijkt het alsof platen geen new wave zijn omdat jij ze niet graag hoort.
No offense either.
Enne ... heb je het album van Dave Ball eigenlijk al eens goed beluisterd?
Hij situeert zich volgens mij ergens tussen Cabaret Voltaire en Fad Gadget.
0
geplaatst: 17 augustus 2009, 13:24 uur
Bij dit topic.
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Album van de Dag ( New-Wave/Postpunk )
Ik vind dit echt niet zo leuk meer.
Uit vorige discussies bleek al dat ik het begrip new wave
zeer ruim hanteer. Postpunk en gothic (genres) vallen voor mij
onder new wave (stroming die op een nieuwe creativiteit wees).
Dus mij hoor je zo min mogelijk albums in vraag stellen op basis van "genre".
New Wave music - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Gothic rock - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
The Sisters of Mercy - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Groot is mijn verbazing dat bij albums die volgens mij
probleemloos onder new wave, of specifieker postpunk vallen
vraagtekens worden geplaatst. Zoals nu bij The Sisters of Mercy.
Eigenlijk zijn we stilaan bezig om bijna elk album in vraag te stellen.
Schreef Wijsneus in het begin niet dat het er niet zo toe deed?
Tot hij vandaag blijkbaar ook zelf mee in de scheidsrechtersrol stapt.
Waarom kunnen fans van eenzelfde soort muziek
het nu eens niet gezellig eens zijn over de brede waaier
aan mogelijkheden die dit fantastiche topic kan bieden?
Bedoelde Wijsneus met dit topic: new wave en dan hoofdzakelijk postpunk?
Of bedoelde hij eerder new wave en postpunk? 't Kan me niet zo schelen.
Weg met die haarkloverij en gewoon een album overslaan als we 'm niet kennen.
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Album van de Dag ( New-Wave/Postpunk )
herman schreef:
Dit is toch ook meer gothic? Of valt dat ook onder new wave?
Dit is toch ook meer gothic? Of valt dat ook onder new wave?
wijsneus schreef:
In den beginne werden de Zusters onder Postpunk ingedeeld,
althans volgens mijn OOR-Pop-encyclopedie editie 1984.
En idd, later werd het als Gothic beschouwd.
Dus alléz, dit album mag hier geplaatst worden.
(quote)
In den beginne werden de Zusters onder Postpunk ingedeeld,
althans volgens mijn OOR-Pop-encyclopedie editie 1984.
En idd, later werd het als Gothic beschouwd.
Dus alléz, dit album mag hier geplaatst worden.
Ik vind dit echt niet zo leuk meer.
Uit vorige discussies bleek al dat ik het begrip new wave
zeer ruim hanteer. Postpunk en gothic (genres) vallen voor mij
onder new wave (stroming die op een nieuwe creativiteit wees).
Dus mij hoor je zo min mogelijk albums in vraag stellen op basis van "genre".
New Wave music - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Gothic rock - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
The Sisters of Mercy - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Groot is mijn verbazing dat bij albums die volgens mij
probleemloos onder new wave, of specifieker postpunk vallen
vraagtekens worden geplaatst. Zoals nu bij The Sisters of Mercy.
Eigenlijk zijn we stilaan bezig om bijna elk album in vraag te stellen.
Schreef Wijsneus in het begin niet dat het er niet zo toe deed?
Tot hij vandaag blijkbaar ook zelf mee in de scheidsrechtersrol stapt.
Waarom kunnen fans van eenzelfde soort muziek
het nu eens niet gezellig eens zijn over de brede waaier
aan mogelijkheden die dit fantastiche topic kan bieden?
Bedoelde Wijsneus met dit topic: new wave en dan hoofdzakelijk postpunk?
Of bedoelde hij eerder new wave en postpunk? 't Kan me niet zo schelen.
Weg met die haarkloverij en gewoon een album overslaan als we 'm niet kennen.
0
wijsneus
geplaatst: 17 augustus 2009, 14:48 uur
Wat krijgen we nou ??
Nou zit ik in de scheidsrechterstoel ??
Wat is dit nu, Dazzler ??
Met mijn post die jij citeert gaf ik alleen maar aan hoe het in OOR's Popencyclopedie gecategoriseerd werd destijds.
Ik neem het zelfs op voor de keuze van Deric Raven !
En zoals ik een tijd terug al aangaf : Die zinloze discussie over WEL of NIET behorend tot NW/PP word ik zo ziek van.

't Is van jullie nu, Album van de Dag enMaand New Wave/Postpunk !
Nou zit ik in de scheidsrechterstoel ??
Wat is dit nu, Dazzler ??
Met mijn post die jij citeert gaf ik alleen maar aan hoe het in OOR's Popencyclopedie gecategoriseerd werd destijds.
Ik neem het zelfs op voor de keuze van Deric Raven !
En zoals ik een tijd terug al aangaf : Die zinloze discussie over WEL of NIET behorend tot NW/PP word ik zo ziek van.

't Is van jullie nu, Album van de Dag enMaand New Wave/Postpunk !
0
geplaatst: 17 augustus 2009, 14:59 uur
Oh, ik vind het ook niet erg dat de Sisters daar tussen staan hoor. Laten we het lekker breed houden inderdaad.
Als ik nog eens zo'n vraag wil stellen zoek ik meteen wel dit topic op.
Als ik nog eens zo'n vraag wil stellen zoek ik meteen wel dit topic op.
0
geplaatst: 18 augustus 2009, 21:59 uur
Even een quote uit kersvers interview met Andy McCluskey (OMD).
DE VRAAG
And finally, looking back to the Autumn of 1981. As well as 'Architecture & Morality', there were albums by The Human League, Heaven 17, Depeche Mode, Japan, John Foxx, Soft Cell, Simple Minds, Ultravox, New Order and Gary Numan. All of it was brilliant, artfully intelligent pop. What was it about that post-punk period that made it such a wonderfully exciting and creative time in music that really hasn't happened again until very recently?
HET ANTWOORD
I think that the whole new wave / post-punk explosion opened a lot of doors. For a couple of years, the industry de-centralised and the A&R men in London weren't just sitting there waiting for you to come to them, they had to go out around the country and find the new 'hot things' in the provincial towns who all had their hot little new wave clubs like Eric's or The Limit or The S-Club or King Tut's or whatever. Every provincial city had its groovy post-punk club where people were going to play and doing what the hell they felt like doing.
There were no rules, there were no parameters. I don't think any of them thought they were really going to be successful, they just wanted to do it. And that's why it was exciting because people were not trying to make it in the record industry. They were just trying to express themselves and they just happened to come up with interesting things because they'd blown off the shackles of trying to get into the music industry. I think the rule book was thrown away for a couple of years in the late 70s. And the fruit of that was everything that happened in '79, '80, '81...those years were I think for those reasons, very exciting.
HET HELE INTERVIEW: E L E C T R O N I C A L L Y Y O U R S - league-online.com
In de quote omschrijf Andy heel goed wat ik bedoel met new wave
als term voor een "attitude" in de nasleep van de punk explosie
en niet zozeer een term voor één of ander apart "genre".
DE VRAAG
And finally, looking back to the Autumn of 1981. As well as 'Architecture & Morality', there were albums by The Human League, Heaven 17, Depeche Mode, Japan, John Foxx, Soft Cell, Simple Minds, Ultravox, New Order and Gary Numan. All of it was brilliant, artfully intelligent pop. What was it about that post-punk period that made it such a wonderfully exciting and creative time in music that really hasn't happened again until very recently?
HET ANTWOORD
I think that the whole new wave / post-punk explosion opened a lot of doors. For a couple of years, the industry de-centralised and the A&R men in London weren't just sitting there waiting for you to come to them, they had to go out around the country and find the new 'hot things' in the provincial towns who all had their hot little new wave clubs like Eric's or The Limit or The S-Club or King Tut's or whatever. Every provincial city had its groovy post-punk club where people were going to play and doing what the hell they felt like doing.
There were no rules, there were no parameters. I don't think any of them thought they were really going to be successful, they just wanted to do it. And that's why it was exciting because people were not trying to make it in the record industry. They were just trying to express themselves and they just happened to come up with interesting things because they'd blown off the shackles of trying to get into the music industry. I think the rule book was thrown away for a couple of years in the late 70s. And the fruit of that was everything that happened in '79, '80, '81...those years were I think for those reasons, very exciting.
HET HELE INTERVIEW: E L E C T R O N I C A L L Y Y O U R S - league-online.com
In de quote omschrijf Andy heel goed wat ik bedoel met new wave
als term voor een "attitude" in de nasleep van de punk explosie
en niet zozeer een term voor één of ander apart "genre".
0
geplaatst: 22 augustus 2009, 20:38 uur
In Muziek > Toplijsten en favorieten > Album van de Dag ( New-Wave/Postpunk ):
Hmm, dit is toch wel een van de bouwstenen van de post-punk wat mij betreft.
Wiki noemt het punkrock/post-punk/new wave en schrijft:
Vaker draaien is wel het devies trouwens bij dit album.
Sorry alvast voor de discussie.
Lin, over Television's Marquee Moon, schreef:
Punk kwam op in de tweede helft van de jaren 70 lees ik, dit album is uit die tijd,1977, wordt overal aangeduid als punkrock dus ik snap niet hoe het post-punk kan zijn maar ach, das muggenziften waarschijnlijk
Punk kwam op in de tweede helft van de jaren 70 lees ik, dit album is uit die tijd,1977, wordt overal aangeduid als punkrock dus ik snap niet hoe het post-punk kan zijn maar ach, das muggenziften waarschijnlijk
Hmm, dit is toch wel een van de bouwstenen van de post-punk wat mij betreft.
Wiki noemt het punkrock/post-punk/new wave en schrijft:
A list of predecessors to the post-punk genre of music might include Television, whose album Marquee Moon, although released in 1977 at the height of the punk movement, is considered definitively post-punk in style.
Vaker draaien is wel het devies trouwens bij dit album.

Sorry alvast voor de discussie.

0
geplaatst: 22 augustus 2009, 20:55 uur
Jij bent hier de mod, dus ik zou zeggen: zet de discussie even in de post-punk discussie topic.

0
geplaatst: 22 augustus 2009, 20:59 uur
Lin schreef:
Punk kwam op in de tweede helft van de jaren 70 lees ik, dit album (Marque Moon van Television) is uit die tijd,1977, wordt overal aangeduid als punkrock dus ik snap niet hoe het post-punk kan zijn maar ach, das muggenziften waarschijnlijk.
Punk kwam op in de tweede helft van de jaren 70 lees ik, dit album (Marque Moon van Television) is uit die tijd,1977, wordt overal aangeduid als punkrock dus ik snap niet hoe het post-punk kan zijn maar ach, das muggenziften waarschijnlijk.
Altijd opnieuw en opnieuw en opnieuw diezelfde discussie.
New wave (het is in dit topic al vaak gezegd en geschreven)
is een term die men al van in 1977 hanteert om de nieuwe attitude
die door de punkrock ontstond (vanuit de eigen creativiteit platen maken
zonder enig winstoogmerk, independent labels etc ...) aan te duiden.
Ik las een paar weken geleden een Engels naslagwerk over punk.
Het boek belichtte de jaren 1976-1979. Vanaf pagina één werd de term new wave
in één adem met het begrip punk genoemd. Postpunk wordt later gehanteerd,
vanaf Joy Division (vertragen van het ritme, beschouwelijke teksten etc ...).
In de jaren 80 wordt new wave de hoofdzakelijk overkoepelende term
die gegeven wordt aan muziek die de vrucht is van die nieuwe creativiteitsgolf
(oa dankzij de synthesizer), onafhankelijkheid en doehetzelf mentaliteit.
New wave is dus veel breder dan postpunk. Ouder ook en diverser.
Al worden postpunk en new wave blijkbaar vaak als synoniemen
van elkaar gebruikt (in Nederland meer dan in Vlaanderen).
Television is één van de weinige Amerikaanse groepen die al vroeg
en met succes de meer experimentele en creatieve zijde van de rock koos.
Tom Verlaine zou nadien Patti Smith begeleiden op enkele van haar albums.
Samen met Blondie, The Ramones, The B-52's en Talking Heads
drukken zij een Amerikaanse stempel op de 70s new wave.
0
stuart
geplaatst: 22 augustus 2009, 21:09 uur
Goed stukkie, Dazz; al zit ik niet zo vaak in deze "hoek", vind ik wel dat je een goed verhaal hebt 'neergepend'.
0
geplaatst: 22 augustus 2009, 21:32 uur
Dan zou Talking Heads ook geen post-punk zijn.
Maar ik ben nooit gelukkig geweest met de benaming post-punk; voor mij is het allemaal New Wave.
Ook een album als The Idiot van Iggy Pop.
@Reptile 71; waar is Robert Smith?
Die was leuker dan dit ingepakt kado'tje.
Maar ik ben nooit gelukkig geweest met de benaming post-punk; voor mij is het allemaal New Wave.
Ook een album als The Idiot van Iggy Pop.
0
geplaatst: 22 augustus 2009, 21:42 uur
reptile71 schreef:
Jij bent hier de mod, dus ik zou zeggen: zet de discussie even in de post-punk discussie topic.
Bij deze.
0
geplaatst: 22 augustus 2009, 21:48 uur
herman schreef:
Bij deze.
Bij deze.

deric raven schreef:
Dit is slechts tijdelijk i.v.m. mijn "Denemarken mood" (zie mijn rotatielijst). Mijn oude avatar komt weer terug, of wie weet wel een nieuwe, afhankelijk van hoe mijn pet maar staat.

Een band als Television is denk ik vnl. post-punk of new wave genoemd door de context waarin ze opkwam. Ze week af van hetgeen dat destijds massaal aanwezig was. En het zal te maken hebben met mentaliteit / attitude e.d.
Als ik 1977 bewust meegemaakt had op muziekgebied had ik er vast beter over kunnen oordelen, maar helaas is dat niet zo. Vanuit mijn positie hier en nu passen ze niet in mijn persoonlijke "post-punk/new wave-plaatje". Als de grote schriftgeleerden van wiki en dazzler's boeken het wel in het plaatje vinden passen dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Zij zullen naar ik aanneem die tijd wel bewust hebben meegemaakt of grote kenners zijn op dit gebied. We moeten ons tenslotte ergens aan vasthouden in dit leven vol onzekerheden.

0
geplaatst: 23 augustus 2009, 13:18 uur
Ach ja, muziek evalueert. Vanuit new wave/postpunk onstonden weer allerlei subgenres en combinaties. Wat betreft electro ging het o.m. verder als EBM, maar ook industrial, darkwave (soort combinatie van gitaar en electro sound).
Verschil is ook dat in de jaren 70 en 80 bands uit deze hoek "gewoon' in de Top 40 stonden. De hitlijsten waren dan ook meer dan dat nu het geval is, een afspiegeling van het aanbod aan muzieksoorten, waarbij ook toen het topje van de ijsberg opging natuurlijk.
Met name in Engeland werd in de jaren 80 de term 'gothic' gebruikt als een soort overkoepeling waaronder new wave, postpunk, maar ook de meer electro wave (voorloper van EBM) werd geschaard.
Anno nu wordt in de media gothic gekoppeld aan metal, maar daar heeft het niets mee van doen.
Wat bekendere bands betreft kun je The Cure, Depeche Mode, Front 242 en The sisters of Mercy daaronder scharen, maar er zijn met de jaren natuurlijk veel meer bands bijgekomen.
Wat Nederlandse bands betreft kunnen we noemen: Clan of Xymox (bij velen is louter het jaren 80 werk van deze band bekend), Grendel, Angels & Agony, Contrast, Sophya, Jesus Complex, NG-Pro, Fertile Reality, Misery, animAdverto, Schwazrzblut.
In Duitsland is wat meer aanbod en mogen ook gothic (zo u wil new wave/darkwave/industrial/EBM) bands op meer aandacht rekenenen, denk dan aan Diary of Dreams, Wolfsheim, Diorama, Perfidious Words (voor de Depeche Mode liefhebber zeker een aanrader, deze band klinkt anno 2009 meer als dM dan dM zelf), Untoten, Rotersand, Frozen Plasma, Reaper, [:sitd:], Painbastard, Mechanical Moth en De/Vision.
Het leuke vind ik zelf nou juist het brede scala aan bands door de jaren heen, vanaf de jaren 70 t/m nu.
Verschil is ook dat in de jaren 70 en 80 bands uit deze hoek "gewoon' in de Top 40 stonden. De hitlijsten waren dan ook meer dan dat nu het geval is, een afspiegeling van het aanbod aan muzieksoorten, waarbij ook toen het topje van de ijsberg opging natuurlijk.
Met name in Engeland werd in de jaren 80 de term 'gothic' gebruikt als een soort overkoepeling waaronder new wave, postpunk, maar ook de meer electro wave (voorloper van EBM) werd geschaard.
Anno nu wordt in de media gothic gekoppeld aan metal, maar daar heeft het niets mee van doen.
Wat bekendere bands betreft kun je The Cure, Depeche Mode, Front 242 en The sisters of Mercy daaronder scharen, maar er zijn met de jaren natuurlijk veel meer bands bijgekomen.
Wat Nederlandse bands betreft kunnen we noemen: Clan of Xymox (bij velen is louter het jaren 80 werk van deze band bekend), Grendel, Angels & Agony, Contrast, Sophya, Jesus Complex, NG-Pro, Fertile Reality, Misery, animAdverto, Schwazrzblut.
In Duitsland is wat meer aanbod en mogen ook gothic (zo u wil new wave/darkwave/industrial/EBM) bands op meer aandacht rekenenen, denk dan aan Diary of Dreams, Wolfsheim, Diorama, Perfidious Words (voor de Depeche Mode liefhebber zeker een aanrader, deze band klinkt anno 2009 meer als dM dan dM zelf), Untoten, Rotersand, Frozen Plasma, Reaper, [:sitd:], Painbastard, Mechanical Moth en De/Vision.
Het leuke vind ik zelf nou juist het brede scala aan bands door de jaren heen, vanaf de jaren 70 t/m nu.
0
geplaatst: 23 augustus 2009, 13:44 uur
Toch grappig dat veel van mn MuMe-new-wave-post-punk-maatjes gelijk met hele verhandelingen komen van hoe het komt dat iets zo en zo genoemd wordt, met naslagwerken etc...
Het enige wat ik opmerkte bij het album van de dag van Television is dat ik dit had gelezen (op de nederlandse wiki trouwens, engelse wiki denkt er dus weer anders over) en dat ik het etiket post-punk dus niet helemaal snapte.
Belangrijker vind ik echter wat muziek met me doet, hoe het binnenkomt en welk gevoel het oproept. Of pietje het dan post-punk noemt en klaasje punkrock interesseert me eigenlijk geen ene fluit
Ik ben niet erg voor etiketteren, niet in de muziek, niet in de maatschappij etc, dus is deze verdere discussie niet erg aan me besteed. Ik geniet van muziek of niet, het raakt me of niet, simpel wezen dat ik ben
Het enige wat ik opmerkte bij het album van de dag van Television is dat ik dit had gelezen (op de nederlandse wiki trouwens, engelse wiki denkt er dus weer anders over) en dat ik het etiket post-punk dus niet helemaal snapte. Belangrijker vind ik echter wat muziek met me doet, hoe het binnenkomt en welk gevoel het oproept. Of pietje het dan post-punk noemt en klaasje punkrock interesseert me eigenlijk geen ene fluit

Ik ben niet erg voor etiketteren, niet in de muziek, niet in de maatschappij etc, dus is deze verdere discussie niet erg aan me besteed. Ik geniet van muziek of niet, het raakt me of niet, simpel wezen dat ik ben

0
geplaatst: 23 augustus 2009, 17:49 uur
Natuurlijk, voor jezelf bestaat er slechts de 'soorten' goede en slechte muziek, maar juist omdat dat zo persoonlijk is, is het handig dat er wel zoiets als etiketteren bestaat; bijvoorbeeld in een winkel wat lastig sorteren wanneer etiketteren uit den boze zou zijn. 
Grappig ook hoe bands zelf ermee omgaan; in praktijk zijn het de bands die tegen etikketteren zijn omdat ze juist bang zijn voor wat er met zo'n etiket verbonden bevroed wordt.
Artikel Arnhemse Courant:
Nationaal Pop Instituut - zylab.npi.nl

Grappig ook hoe bands zelf ermee omgaan; in praktijk zijn het de bands die tegen etikketteren zijn omdat ze juist bang zijn voor wat er met zo'n etiket verbonden bevroed wordt.

Artikel Arnhemse Courant:
Nationaal Pop Instituut - zylab.npi.nl
0
geplaatst: 24 augustus 2009, 10:02 uur
Lin schreef:
1. Het enige wat ik opmerkte bij het album van de dag van Television is dat ik dit had gelezen (op de nederlandse wiki trouwens, engelse wiki denkt er dus weer anders over) en dat ik het etiket post-punk dus niet helemaal snapte.
2. Belangrijker vind ik echter wat muziek met me doet, hoe het binnenkomt en welk gevoel het oproept.
3. Of pietje het dan post-punk noemt en klaasje punkrock interesseert me eigenlijk geen ene fluit
1. Het enige wat ik opmerkte bij het album van de dag van Television is dat ik dit had gelezen (op de nederlandse wiki trouwens, engelse wiki denkt er dus weer anders over) en dat ik het etiket post-punk dus niet helemaal snapte.
2. Belangrijker vind ik echter wat muziek met me doet, hoe het binnenkomt en welk gevoel het oproept.
3. Of pietje het dan post-punk noemt en klaasje punkrock interesseert me eigenlijk geen ene fluit
1. Het is toch een new wave / postpunk topic?
Als het etiket postpunk niet past, past het etiket new wave misschien wel.
En volgens mij had niemand Television een postpunk groep genoemd.
Zou wel gek zijn voor een plaat uit 1977 (niet post- maar mid-punk)..
2. Het belangrijkste is inderdaad wat muziek met je doet.
3. Als het je geen ene fluit interesseert, waarom het dan toch opmerken
als er de dagen voordien op MuMe al gepassioneerde discussies gevoerd zijn
over het onderwerp: is het nou new wave of postpunt of niet?
Ik denk dat veel is te herleiden tot een babelse spraakverwarring.
Voor een aantal mensen gaat het om een new wave topic
dat in het bijzonder wil focussen op postpunk, waardoor groepen
die niet meteen een postpunk label dragen in vraag worden gesteld.
Voor andere mensen (waaronder ikzelf) is het in de eerste plaats
een new wave topic dat voor de gelegenheid graag de postpunk wil beklemtonen.
Door met een aantal mensen in discussie te zijn gegaan
de voorbije weken, besef ik hoe diffuus "new wave" eigenlijk is.
Vermits ik de vriendschappen met mede-users boven het gekrakeel
wil stellen, beloof ik ook plechtig hier niet meer op terug te komen.
Maar het jeukt wel, van zodra weer andere users ??? gaan plaatsen
bij een discussie die ik graag als voorbij zou willen beschouwen.
0
geplaatst: 24 augustus 2009, 10:34 uur
Tja Dazzler, als jij een discussie als gesloten beschouwt wil dat niet zeggen dat andere mensen dan ook maar gelijk uitgepraat zijn 
Ik ben niet iemand die alle discussies altijd al gevolgd heeft en zeg dus wel eens iets wat misschien al gezegd is..
Ik reageerde trouwens ook niet op een specifiek iemand die geroepen zou hebben dat het postpunk of newwave was hoor, ging puur op de muziek af.
Het interesseert me inderdaad geen fluit, ik luisterde dus alleen naar Television en kon het absoluut niet plaatsen binnen dat topic, ik vind het 'gewoon' (in mijn leek-oren klinken als) standaard rock. Wat jouw boeken, wiki of wie dan ook er dan van zeggen..., IK vind t geen postpunk/newwave. Mag toch?
Ik begrijp echt wel dat er mensen zijn die telkens een discussie willen aanzwengelen, dat was echter niet mijn bedoeling, ik reageerde gewoon op de plaats van Television binnen dat topic, gaf mijn mening over de muziek en hoe het op mij overkwam.
Het blijft leuk om te zien hoe er mensen zijn die bij welke kritische noot dan ook gelijk hele verhandelingen houden over hun stokpaardje
Verder luister ik graag naar muziek, veeeeel verschillende genres en sinds ik reptile ken hoor ik voornamelijk postpunk/newwave. Ik ben een vrouw, bemoei me graag met dingen, en sta bol van de zwangerhormonen dus neem me niet kwalijk

Ik ben niet iemand die alle discussies altijd al gevolgd heeft en zeg dus wel eens iets wat misschien al gezegd is..
Ik reageerde trouwens ook niet op een specifiek iemand die geroepen zou hebben dat het postpunk of newwave was hoor, ging puur op de muziek af.

Het interesseert me inderdaad geen fluit, ik luisterde dus alleen naar Television en kon het absoluut niet plaatsen binnen dat topic, ik vind het 'gewoon' (in mijn leek-oren klinken als) standaard rock. Wat jouw boeken, wiki of wie dan ook er dan van zeggen..., IK vind t geen postpunk/newwave. Mag toch?
Ik begrijp echt wel dat er mensen zijn die telkens een discussie willen aanzwengelen, dat was echter niet mijn bedoeling, ik reageerde gewoon op de plaats van Television binnen dat topic, gaf mijn mening over de muziek en hoe het op mij overkwam.
Het blijft leuk om te zien hoe er mensen zijn die bij welke kritische noot dan ook gelijk hele verhandelingen houden over hun stokpaardje

Verder luister ik graag naar muziek, veeeeel verschillende genres en sinds ik reptile ken hoor ik voornamelijk postpunk/newwave. Ik ben een vrouw, bemoei me graag met dingen, en sta bol van de zwangerhormonen dus neem me niet kwalijk

* denotes required fields.