Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic
zoeken in:
0
Sheplays
geplaatst: 18 augustus 2007, 00:44 uur
Lijkt mij niet te kunnen. In dat geval zouden bands als JD en The Cure een sub vormen van hun nakomelingen, tenzij we een band als Black Sabbath als de moeder van de Goth beschouwen.
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 00:46 uur
DCD maakt volgens mij gewoon wereldmuziek, misschien medieval, maar dat is weer zo'n raar hokje waarin allerlei vage muziek die zich laat inspireren door middeleeuwse muziek in wordt gestopt.
CT is postrock volgens allerlei mensen (ook een label waar eigenlijk niemand wat mee kan).
JD is toch echt gewoon new wave of post-punk, evenals The Cure.. daarover zijn de meningen dacht ik redelijk onverdeeld.
CT is postrock volgens allerlei mensen (ook een label waar eigenlijk niemand wat mee kan).
JD is toch echt gewoon new wave of post-punk, evenals The Cure.. daarover zijn de meningen dacht ik redelijk onverdeeld.
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 00:47 uur
wiki over darkwave:
Een van de eerste bands in het genre was de Nederlandse formatie Clan of Xymox die hun Gothic rock overvloedig aankleedden met synthesizers en drumcomputers. Veel darkwave-bands zijn ook beïnvloed door Gothic rock, en dan vooral door The Sisters of Mercy en Joy Division.
Dus JD is alsnog geen Dark Wave dan.
Hier JD word toch weer als Gothic bestempeld,en de overige drie ook,dus als je gewoon met bronnen komt waarmee je kunt bewijzen dat ze het niet zijn geloof ik het best,want zoveel boeit het me eerlijk gezegd ook niet of het nou gothic of romeins is,ik vind het gewoon goeie muziek
Een van de eerste bands in het genre was de Nederlandse formatie Clan of Xymox die hun Gothic rock overvloedig aankleedden met synthesizers en drumcomputers. Veel darkwave-bands zijn ook beïnvloed door Gothic rock, en dan vooral door The Sisters of Mercy en Joy Division.
Dus JD is alsnog geen Dark Wave dan.
Hier JD word toch weer als Gothic bestempeld,en de overige drie ook,dus als je gewoon met bronnen komt waarmee je kunt bewijzen dat ze het niet zijn geloof ik het best,want zoveel boeit het me eerlijk gezegd ook niet of het nou gothic of romeins is,ik vind het gewoon goeie muziek

0
Sheplays
geplaatst: 18 augustus 2007, 00:52 uur
Ik kijk zelf het liefst op de engelse wiki.
Darkwave
The first usage of the term appears to have been in the 1980s, to describe the dark variant of New Wave music, e.g. dark synthpop (also called electrowave in Germany), gothic rock or the French coldwave, and refers to the dark/moody electronic music of bands like Anne Clark, Fad Gadget, Gary Numan, Psyche and Depeche Mode or the early gothic rock bands (in those days they weren't frequently called "gothic" outside of the UK) and post-punk bands such as Bauhaus, Joy Division , The Cure, The Chameleons and Cocteau Twins.
Post punk dus of vroeg gothic
Darkwave
The first usage of the term appears to have been in the 1980s, to describe the dark variant of New Wave music, e.g. dark synthpop (also called electrowave in Germany), gothic rock or the French coldwave, and refers to the dark/moody electronic music of bands like Anne Clark, Fad Gadget, Gary Numan, Psyche and Depeche Mode or the early gothic rock bands (in those days they weren't frequently called "gothic" outside of the UK) and post-punk bands such as Bauhaus, Joy Division , The Cure, The Chameleons and Cocteau Twins.
Post punk dus of vroeg gothic

0
geplaatst: 18 augustus 2007, 00:55 uur
Joy Division is post-punk. Post-punk is een soort tegenreactie op punk, meestal minder agressief en minder hard. De emotie veranderd van agressief naar pijn, verdriet en wanhoop. Zoiets... denk ik.
Ook denk ik dat het een soort overgang is naar new wave.
Boys Don't Cry zie ik als post-punk en Seventeen Seconds als new wave bijvoorbeeld.
Ook denk ik dat het een soort overgang is naar new wave.Boys Don't Cry zie ik als post-punk en Seventeen Seconds als new wave bijvoorbeeld.
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:02 uur
Zoals ik al eerder heb aangegeven: Hier JD word toch weer als Gothic bestempeld,en de overige drie ook,dus als je gewoon met bronnen komt waarmee je kunt bewijzen dat ze het niet zijn geloof ik het best,want zoveel boeit het me eerlijk gezegd ook niet of het nou gothic of romeins is,ik vind het gewoon goeie muziek
0
jean maurice
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:02 uur
reptile71 schreef:
Niemand weet wat gothic echt is. Dat blijkt steeds weer. Logisch ook, namen voor stromingen zijn verzonnen. Bands als Cocteau Twins en Dead Can Dance dachten niet: "Kom we gaan gothic muziek maken." Nee die gingen gewoon muziek maken en anderen stoppen dat in een hokje.
Niemand weet wat gothic echt is. Dat blijkt steeds weer. Logisch ook, namen voor stromingen zijn verzonnen. Bands als Cocteau Twins en Dead Can Dance dachten niet: "Kom we gaan gothic muziek maken." Nee die gingen gewoon muziek maken en anderen stoppen dat in een hokje.
weet je meestal gaat het gewoon zo, je bent jong en je hebt muzikaal talent je luistert graag naar muziek en dan denk je hé een bandje beginnen lijkt me wel leuk je werkt je te pleuris om een plaatje te maken met muziek waar jij van houdt, het plaatje is klaar en dan staat de goegemeente langs de zijlijn meteen te schreeuwen dat je gothic bent of darkwave of postpunk of new wave of een combinatie van alles!!!!! en dan denk je huuuuhhhh........ik wilde gewoon een mooi plaatje maken waar ik mijn hart en ziel in heb gestopt !!!!

ben het helemaal met je eens reptile71

0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:14 uur
Europe met The Final Countdown, tenslotte had die zanger destijds zijn haar ook best overeind staan. 

0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:15 uur
Dat is nu juist weer het probleem, wat voor de een onder de noemer Gothic valt, valt bij de ander er weer niet onder. Breed begrip. Zo noem ik zelfs PIL, NIN, en zelfs de oude Within Temptation Gothic.
Voor mij is Gothic meer een gevoel en sfeer wat ik bij bepaalde bandjes voel, soms ook gecombineerd met kleding. Zo vind ik The Crow de ultieme Gothic film; maar dit is puur mijn mening.
Voor mij is Gothic meer een gevoel en sfeer wat ik bij bepaalde bandjes voel, soms ook gecombineerd met kleding. Zo vind ik The Crow de ultieme Gothic film; maar dit is puur mijn mening.
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:17 uur
reptile71 schreef:
Europe met The Final Countdown, tenslotte had die zanger destijds zijn haar ook best overeind staan.

ahah lol zeg,nou kom op,jij had het over dat het allemaal zo zinloos en nutteloze discussies zijn,kom dan eens met iets.
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:18 uur
Poeh.. de beste gothicplaat... Als we het slordig gaan spelen en The Cure tot Goth gaan rekenen zou ik mijn nummer 1 moeten zeggen
Maar eigenlijk vind ik Fields of the Nephilim - Elizium en London After Midnight - Psycho Magnet veel archetypischer gothicplaten van echte gothicbands.
Maar eigenlijk vind ik Fields of the Nephilim - Elizium en London After Midnight - Psycho Magnet veel archetypischer gothicplaten van echte gothicbands.
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:22 uur
Ik hou meer van de 'randgothic' zoals The Cure, Cocteau Twins en Dead Can Dance (wat ik eigenlijk zelfs nog geen 'randgothic' zou noemen maar goed...)
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:24 uur
@orbit: Zijn dat de beste gothicplaten voor jou? En die geef je dan een 4*?
Dus eigenlijk is dat dan niet eens zo bijzonder blijkbaar...
Dus eigenlijk is dat dan niet eens zo bijzonder blijkbaar...
0
Sheplays
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:25 uur
Bauhaus - Bela Lugosi's Dead
Tone on tails - Burning Skies
een 4* vind ik persoonlijk overigens excellent
Tone on tails - Burning Skies
een 4* vind ik persoonlijk overigens excellent
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:29 uur
Zou ik ook weer geen gothic noemen, maar die discussie is gelukkig ten einde. 

0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:29 uur
@schizodeclown: Ik zeg ook nergens dat ik een strikte gothicfan ben of wel 
De echte pure gothrock vind ik prima, maar is inderdaad niet mijn favoriete muziek. Wat reptile71 al aangeeft, ik houd meer van platen of genres die ertegenaan schurken. Goed beschouwd zou je Mezzanine misschien wel gothhop moeten noemen

De echte pure gothrock vind ik prima, maar is inderdaad niet mijn favoriete muziek. Wat reptile71 al aangeeft, ik houd meer van platen of genres die ertegenaan schurken. Goed beschouwd zou je Mezzanine misschien wel gothhop moeten noemen

0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:30 uur
Jahwel een 4* is excellent,maar vanwege al die poeha eromheen verwachtte ik toch ook wel wat hogere ratings,maar goed,bedankt voor de tips zal ze zeker allemaal luisteren!
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:32 uur
Dat is wat ik juist aan gaf, deze albums geven mij wel dat gevoel, en volgens mij is Depeche Mode wel zeker van invloed op "nieuwe "gothic bands (Deine Lakaien, Love Like Blood), en vooral de sfeer op dit album.
The Mission is voor mij de ideale kruizing tussen hippie en gothic.
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:33 uur
@schizodeclown: Jij bent voorlopig onder de panne
Luister in elk geval ook even alles van de 3 bands die ik noemde. 
Luister in elk geval ook even alles van de 3 bands die ik noemde. 
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:36 uur
orbit schreef:
Goed beschouwd zou je Mezzanine misschien wel gothhop moeten noemen
Goed beschouwd zou je Mezzanine misschien wel gothhop moeten noemen

deric raven bij Massive Attack - Mezzanine schreef:
(geplaatst op 2 december 2006, 0:43 uur)
Dit album vind ik de overtreffende stap van triphop; is bijna tripgoth.
(geplaatst op 2 december 2006, 0:43 uur)
Dit album vind ik de overtreffende stap van triphop; is bijna tripgoth.
Zo noemde ik het album, dus ik begrijp je helemaal Orbit.

0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:39 uur
@ deric raven: Toen ik het intypte dacht ik al.. "waar heb ik die term ook alweer meer gelezen?" 

0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:39 uur
deric raven schreef:
Dat is wat ik juist aan gaf, deze albums geven mij wel dat gevoel, en volgens mij is Depeche Mode wel zeker van invloed op "nieuwe "gothic bands (Deine Lakaien, Love Like Blood), en vooral de sfeer op dit album.
O Depeche Mode heeft zeker wel invloed gehad in die sferen. Begrijp ook wel wat je bedoelt. Het gaat om de sfeer die het uitademt, maar gothic is over het algemeen wel een stuk donkerder dan Depeche Mode. De afgeleide van The Sisters of Mercy, The Mission, zie ik ook als een soort kruising. Hussey heeft in elk geval al meer prachtige composities op zijn naam staan dan Eldritch.
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:41 uur
@orbit: Dit album is voor mij ook gothic; heeft de juiste sfeer.
@reptile71: Voor mij zijn de nummers Black Celebration, Something To Do en Blasphemous Rumours van Depeche Mode erg gothic, zo ook Wasteland, Stay With Me en Tower Of Strenght van The Mission.
@reptile71: Voor mij zijn de nummers Black Celebration, Something To Do en Blasphemous Rumours van Depeche Mode erg gothic, zo ook Wasteland, Stay With Me en Tower Of Strenght van The Mission.
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:45 uur
Nog een band die er tegenaan schurkt, maar zeker geen gothic persé is is natuurlijk Swans.. vind ik ook een stuk beter dan de archetypische gothbands trouwens. The Great Annihilator of Wight Light in The Mouth of Infinity zijn echt fenomenaal! En qua sfeer zeker tegen goth aan. De oudere platen van Nick Cave overigens ook.
0
geplaatst: 18 augustus 2007, 01:47 uur
Eigenlijk is gothic voor mij dus meer de sfeer van de muziek, dan een echte stroming.
Ik denk dat het daarom al moeilijk in een hokje te plaatsen is.
Ik denk dat het daarom al moeilijk in een hokje te plaatsen is.
* denotes required fields.