MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / The Beatles vs. The Stones

zoeken in:
Joy
*Ik kan hier echt kwaad om worden en dit valt ook niet goed te praten:
wanneer je in september weer een hele Amerikaanse tour kunt geven, kun je ook wel in Europa meer concerten geven en ze dus gewoon allemaal inhalen! Bah!!*

sjezus man, ben blij dat de heren niet allang in een of ander bejaardenhuis zijn terechtgekomen!!!

iemand als richards mag van mij doen en laten waarie zin in heeft, want dat ie met zijn levenssstijl uberhaupt nog leeft is al het zoveelste wereldwonder

en toch staatie der weer

moet je ook eens tegen de Belgische fans zeggen, die hebben daar weinig boodschap aan!

Hij staat er weer z'n zakken te vullen!

Joy
moeje zorgen dat je er elders heen kan

beetje energie steken in een concertje mensen, wil je het zien? doe er dan wat voor!

Joy schreef:
moeje zorgen dat je er elders heen kan

beetje energie steken in een concertje mensen, wil je het zien? doe er dan wat voor!

Zoveel geld betalen voor een ticket is nog niet genoeg dan?

Joy, je hebt de strekking niet echt begrepen! Wanneer ze hier in Europa de tour drastisch in korten onder het mom van: Keith kan vanwege zijn val en operatie niet al die concerten aan, maar vervolgens doodleuk een maand later in de VS twintig concerten gaan geven klopt er iets niet in hun motivatie of beter gezegd gebrek er aan.

Kijk, ik heb genoeg concerten nu gezien dat het mij niet meer zoveel uitmaakt of ik ze dit jaar nou een of twee keer zie, maar het gaat me om de reden vh afzeggen, dit riekt gewoon naar oplichterij:
we korten de tour hier gauw in, kunnen we in Amerika onze zakken gaan vullen (want daar levert het touren nou eenmaal meer op)!

Mag ik jullie erop wijzen dat het tourprogamma van The Stones in Amerika wel gespreid is.In Europa was het progamma veel strakker...Keith kan dat progamma aan, maar ik moet wel zeggen dat het vreemd is dat ze daar niets hebben afgezegd en in Europa wel..Ze verdienen meer aan een uitverkochte Madison Square Garden dan aan een driekwart gevulde ArenA...;)

De Arena was aanvankelijk ook uitverkocht, maar wanneer je een concert, wat oorspronkelijk op zondag gegeven zou worden, naar de maandag verhuisd, dan zullen er altijd mensen zijn, die op zo'n veel ongunstere dag, niet kunnen of midden in de zomer op vakantie zijn.

Maar inderdaad was het vreemd dat er, voor een in december compleet uitverkocht concert, zo veel lege plaatsen waren.

1 The Beatles
2 Queen
3 The Stones

1.senotS ehT
2.neeuQ
3.seltaeB ehT

Drie van mijn favoriete bands. Als we dan een top-3 gaan geven, is dit mijn volgorde:

1. The Beatles
......................
2. Queen (70's)
3. The Rolling Stones (60's en 70's)

1. the beatles
2. The Who
3. canned heat

eigenlijk veel te moeilijk. Die twee eerste kunnen makkelijk verplaatst worden door band zoals bubble puppy, velvet underground, stones of ccr. maar the bealtes zijn zowiezo op nr.1

erwku
haha jammer dat de stones niet in Nederland, of europa komen,

vind het heerlijk als die labiele fans weer uitgeklopt worden door de heren stones, Immers als je bijna 100 euro kan vragen voor een theatrale kruising van een apenkooi, bejaardenhuis en tros familie dag, is het niet meer dan terecht om dit gepeupel volledig uit te melken.

Stones komen van de zomer in Nijmegen

The Beatles hadden helaas andere bezigheden

Jammer

erwku schreef:
haha jammer dat de stones niet in Nederland, of europa komen,

vind het heerlijk als die labiele fans weer uitgeklopt worden door de heren stones, Immers als je bijna 100 euro kan vragen voor een theatrale kruising van een apenkooi, bejaardenhuis en tros familie dag, is het niet meer dan terecht om dit gepeupel volledig uit te melken.

Och, onze beste vriend Paul doet dit ook nog steeds hoor Alleen brengt hij wat meer nieuws op de markt (vorig jaar chaos and creation en dit jaar brengt hij nog een album uit). The Stones hebben enkel nog The Bigger Bang uitgebracht. je hoort mij nu niet zeggen dat Paul nu goeie muziek brengt of betere muziek dat the stones maakt momenteel hoor...

JAAA, morgen weer kaartjes Stones halen!!!!
De Beatles zijn dood, de Stones kick ass!!!

Seizoenen komen en gaan, de Stones blijven altijd bestaan!! Doeiiiiiii!!!!

Duidelijk de Beatles! Daarna Q@ueen en daarna pas de Stones..

Thunderball schreef:

Of je daar nou zo blij mee moet zijn?

Wat is er eigenlijk zo grandioos aan de Stones(buiten het feit dat hun 50kg lichaamsgewicht voor de helft bestaat uit coke)?Muzikaal gezien maakten ze wel lekkere muziek in hun hoogtijdagen,maar ik ken wel een paar noemen die hun daarin overtreffen en waar ik maar kaartjes hoef te kopen van 30 eurie.
Begrijp me niet verkeerd,de Stones maakten wel degelijke muziek,maar is dat de enige reden om hun zo te adoreren?Of heeft het ook met image enzo te maken?
Let me know

Odelay
[quote]Zachary Glass schreef:
Ik had er vroeger over met m'n vader - die was bewonderaar van zowel The Stones als The Beatles. Had zowat alle lp's van The Beatles & The Stones. Maar profileerde zich toch tegenover z'n klasmaats als "een Stones-fan", en maakte en passant The Beatles volstrekt belachelijk ("da's muziek voor meiskes")./quote]

Die laatste opmerking is toch flauw?

Die laatste opmerking moet je toch niet te serieus nemen?

Queen is echt niets tegenover de Stones en zeker niets tegen de Beatles. Voor mij is Queen de meest overgewaardeerde band allertijden.

Dus:

1. The Beatles
2. The Rolling Stones
.............
........
.....
3. Queen

Thunderball schreef:

De Stones zijn passé !!
Waren ooit heeeel goed. Jammer dat de heren niet weten wanneer te stoppen.

Queen en de Beatles zijn lang geleden opgehouden te bestaan dus daar hoeven we het eigenlijk niet over te hebben. We zullen nooit weten of deze bands vandaag de dag nog zouden bestaan cq optreden.

Heb ik het natuurlijk niet over die vertoning van "Queen" met Paul Rodgers. Die dan op zijn beurt weer een hele goede zanger is, maar zich niet met wijlen Queen moet inlaten.

Odelay
HiLL schreef:
Die laatste opmerking moet je toch niet te serieus nemen?

Ik denk het niet nee. Maar het is nogal cliche.

wolf schreef:
Queen is echt niets tegenover de Stones en zeker niets tegen de Beatles. Voor mij is Queen de meest overgewaardeerde band allertijden.

Dus:

1. The Beatles
2. The Rolling Stones
.............
........
.....
3. Queen

Queen is zeker niet de beste band ooit, maar minder dan de Rolling Stones? Daar ben ik niet zeker van, Stones zijn ook overgewaardeerd, alleen maar bekend geworden door, tja, hoe kan het ook anders: De Beatles!

schizodeclown schreef:
Wat is er eigenlijk zo grandioos aan de Stones(buiten het feit dat hun 50kg lichaamsgewicht voor de helft bestaat uit coke)?Muzikaal gezien maakten ze wel lekkere muziek in hun hoogtijdagen,maar ik ken wel een paar noemen die hun daarin overtreffen en waar ik maar kaartjes hoef te kopen van 30 eurie.
Begrijp me niet verkeerd,de Stones maakten wel degelijke muziek,maar is dat de enige reden om hun zo te adoreren?Of heeft het ook met image enzo te maken?
Let me know

Ik quote even mezelf:

Persoonlijk vind ik de Stones beter. Misschien hebben ze niet veel geniale albums gemaakt, ze hebben wel het landschap van de rockmuziek voor eeuwig veranderd. Vóór hen had je de domme deuntjes die in de jaren '40 en '50 de lijsten domineerden. Ná hen had je rockmuziek zoals we haar nu kennen. Hoezo dat dan? Wel, de Stones vonden blues-rock uit, nog altijd de meest algemeen gebruikte vorm van rockmuziek. Daarbij combineerden ze de traditionele zwarte blues met Chuck Berry's rock & roll uit de jaren '50. Nadien zou rockmuziek nooit meer hetzelfde zijn: van de hardrock uit de jaren '70 (Led zeppelin, Deep purple, etc.) tot de grunge uit de jaren '90 (in feite een soort revival van dat genre), allemaal waren het in dat opzicht volgelingen van de Stones.

Bovendien waren de Stones, in tegenstelling tot de Beatles, zeer capabele muzikanten. Jagger was de eerste rockzanger die, in navolging van blueszangers als Screamin' Jay Hawkins, een dierlijk instinct toevoegde aan zijn zang, en daarmee één van de eersten die de veelzijdigheid van de stem als instrument gebruikte. Jones was een muzikaal wonderkind dat allerlei exotische instrumenten, vrijwel direct nadat hij het in zijn handen kreeg, beheerste. Richards was de eerste (samen met Dave Davies van de Kinks) die de zeer harde riffs speelde met zijn gitaar, waardoor 'hardrock' werd gedefinieerd. Watts op drums en Wyman op bas vormden de funky ritmesectie die als eerste mars- en jazzritmes (het waren aanvankelijk jazz-musici) introduceerde in rockmuziek.

Ook al heeft dit weinig van doen met hun muzikale kwaliteiten, Jones, Jagger en Richards brachten eveneens sex, drugs en geweld in de rockwereld, een drietal eigenschappen dat sindsdien onlosmakelijk verbonden is aan het woord rockband.

Ik ben ervan overtuigd dat zonder de Beatles, die begonnen als vocaal groepje tieneridolen dat domme popdeuntjes a la 'I wanna hold your hand' maakten, en ondanks hun verwoede pogingen om (door af te kijken wat andere groepen een jaar eerder deden) als 'vernieuwend' te worden bestempeld in mijn ogen nooit boven die status uit zijn gestegen, de rockmuziek er niet veel anders had uitgezien als voorheen.

Die beginperiode met liedjes als I want to hold your hand en Love me do is niet echt representatief voor het oeuvre van The Beatles. Daarnaast hebben de Stones toch wel het een en ander te danken aan de Beatles.
Ik denk toch ook wel dat McCartney een betere muzikant is dan Jagger of Richards en om nou te zeggen dat de Stones nu zulke capabele muzikanten zijn.
Het blijft natuurlijk gissen hoe de popmuziek er zou hebben uitgezien zonder The Beatles, maar wanneer zoveel (grote) artiesten zo vaak The Beatles als grootste inspiratiebron noemen, lijkt mij hun invloed op de popmuziek significant.

Sorry Paalhaas, maar om de Stones betere muzikanten te noemen dan de Beatles? McCartney is/was een veel betere muzikant dan Jagger/Richards en Wyman.
Als je Brian Jones een wonderkind noemt dan is Paul McCartney dat ook. Die man speelt bass, piano, gitaar, blokfluit,... En die exotische instrumenten; was George Harrison niet de eerste die zo'n instrument gebruikte? (Op Norwegian Wood) Vocaal vind ik John Lennon veel sterker dan Mick Jagger. Het is wel waar dat Watts een veel betere drummer was dan Ringo Starr. En Keith Richards kon dan weer de perfecte rockriff bekenden, iets wat George Harrison niet kon. Maar de Beatles waren in het algemeen veel beter in het componeren. Ze konden ook veel meer genres aan.

En dat afkijken, ik denk dat de Stones meer afkeken dan de Beatles. John Lennon zei ooit eens in een interview dat de Stones gewoon alles van de Beatles afkeken. Ok, dat is overdreven, maar er zit toch iets van waarheid in, denk ik. Ik zelf denk dat de wereld er zonder de Beatles of zonder de Stones er anders zou hebben uitgezien. Ze worden beiden gezien als inspiratiebron voor vele artiesten. Ikzelf vind ze beiden geweldig, maar The Beatles vind ik iets beter, maar ja dat is mijn mening dan meer.

De Stones brachten sex, drugs en geweld in de rockwereld. Maar de Beatles en bijvoorbeeld een Bob Dylan deden dit zeker ook. Waren de Beatles geen trendsetters? Bijvoorbeeld met het beroemde Beatlekapsel, dat als "lang" werd gezien in die tijd.

I want to Hold your Hand kan je toch moeilijk vergelijken met Strawberry Fields of Helter skelter. Maar ja dat is jouw mening.

Beide bands worden gezien als inspiratiebron voor vele artiesten. Ook ik vind ze allebei geweldig, maar de Beatles vind ik iets beter. Maar dat maakt de Stones er niet minder om.

Wat Teun zegt over de Stones is toch zowat helemaal waar? De Stones waren technisch gezien duidelijk beter dan The Beatles, op alle fronten. Daar valt echt niks op af te dingen.

Alleen wat Teun zegt over The Beatles slaat echt nergens op . Ik heb echt geen zin in weer die eeuwige discussie over wat de rol van The Beatles precies was, maar het is waar dat ze niets van hun vernieuwingen zelf uitvonden. Maar zij zijn het wel die ze verspreid hebben. En ja, als The Beatles er niet waren geweest had een andere band die vernieuwingen verspreid. Maar het zijn The Beatles die het gedaan hebben en daar verdienen ze credit voor. Iedere artiest in die tijd keek naar The Beatles, of het nu Dylan, Zappa of Hendrix is. Je kan de Beatles bijna als het ware als een overkoepelende band zien, die al de vernieuwingen opnam en samensmolt tot muziek die voor iedereen goed in het gehoor lag, en daarmee de vernieuwingen in de muziek verspreidde, terwijl andere underground-artiesten buiten de mainstream werkten en meer de grenzen van de muziek opzochten en nieuwe experimenten uitvoerden, die The Beatles dan weer zouden opnemen en verspreiden. Neem nu de sitar. De Beatles waren niet de eerste die dit instrument gebruikten (ben even vergeten wie het wél was, maar ik weet wel dat The Yardbirds al een nummer met sitar opnamen nog voor The Beatles, maar dit nummer werd destijds niet uitgebracht), maar ze zorgden wel dat het instrument bekend geraakte onder het grote gros van de artiesten.

Even nog eens deze quote van Dylan bovenhalen:
"Alle anderen dachten dat het een groep voor tieners was, dat ze het snel zouden begeven. Maar het was me duidelijk dat ze uithoudingsvermogen hadden. Ik wist dat zij de richting aangaven die de muziek uit moest."
- Bob Dylan

Gast
geplaatst: vandaag om 05:25 uur

geplaatst: vandaag om 05:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.