MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progressive Rock

zoeken in:
Misterfool
ik heb eens een overzichtje gemaakt van wat minder bekende maar naar mijn idee wel sterke progbands.

http://www.youtube.com/watch?v=-EMkZe1AIEw

Misterfool
Korter schreef:

Prog rock van tegenwoordig heeft niet echt mijn passie meer op 45 jarige leeftijd. .

http://www.youtube.com/watch?v=Z45skC1VtB4
http://www.youtube.com/watch?v=v2ayKK8E7gc
http://www.youtube.com/watch?v=5CjgW_HjYRs
http://www.youtube.com/watch?v=cMiuIuNESRI

en zo zijn er nog vele progbands die nu echt best de moeite waard zijn

Uit dit topic, eerder deze maand:

Misterfool schreef:
gentle giant omdat ik gewoon te vaak op die kt band gewezen word. jezus het is dan wel prog maar van het allerslechtse caliber

wat dacht je... bij dit overzicht werd luidkeels geklaagd over het missen van Gentle Giant... ik stop hem er toch maar in mijn video?

Ben overigens wel benieuwd geworden naar een aantal bands nav de beide videos.

Misterfool
freitzen schreef:
Uit dit topic, eerder deze maand:

(quote)

wat dacht je... bij dit overzicht werd luidkeels geklaagd over het missen van Gentle Giant... ik stop hem er toch maar in mijn video?

Ben overigens wel benieuwd geworden naar een aantal bands nav de beide videos.

ja inderdaad. maar het is ook zo dat octopus voor mij het enige gentle giant album is wat ik kan aanhoren. en het is natuurlijk wel een bekende insiderband

Antonio
Gentle Giant is inderdaad een ''aquired taste'' zoals de Britten plachten te zeggen

De band heeft de neiging om nogal van de ene muzikale hak op de andere muzikale tak te springen en soms in 1 nummer zo ongeveer 23 verschillende muzikale invloeden te stoppen, wat sommige mensen nogal eens teveel dreigt te worden.

Toch zal ik er altijd een zwak voor houden, voor deze jongens en hun veelal geslaagde muzikale experimenten.

edris.
Antonio schreef:
Gentle Giant is inderdaad een ''aquired taste'' zoals de Britten plachten te zeggen

Een Brit zou het eerder "acquired taste" noemen ofzo.

Die Middeleeuwse stukken trek ik niet zo, voor de rest is Gentle Giant bijzonder.

Casartelli (moderator)
Voor de liefhebbers: er is (inmiddels een week ofzo) weer een KO van progressive rock albums en aanverwanten bezig. Een overdonderende hoeveelheid fraaie muziek en, hoewel een fractie minder toegankelijk dan een rijtje youtube-links, veel inspiratie tot het ontdekken van nieuwe namen.

Uiteraard komt Gentle Giant ook enkele malen langs.

Misterfool schreef:
ik heb eens een overzichtje gemaakt van wat minder bekende maar naar mijn idee wel sterke progbands.

http://www.youtube.com/watch?v=-EMkZe1AIEw

Ik heb het gezien. Mooi filmpje.Mooi gedaan.

Misterfool, schitterend !! Heb de filmpjes met veel plezier bekeken.

Misterfool schreef:

YouTube - progressive thought 2

heb je dat filmpje zelf gemaakt?
er staat een fout in. het nummer van Focus heet Hocus Pocus en niet Moving Waves.
je kunt op youtube trouwens een hele gave live versie van dat nummer vinden: YouTube - Focus- Hocus Pocus (live '73)

Misterfool
als je goed gekeken had zou je zien dat ik de namen van de albums gaf. hocus pocus kwam van het album moving waves. wel een erg mooie live versie btw

Misterfool
YouTube - progressive thought 3

weer eens bezig geweest. twijfel nog wel een beetje of ik the moody blues(proto-prog) en de the gathering(gothicrock ) had moeten toevoegen maar ach.

mijn volgende project zal een prog top 100 worden.(zonder gg uiteraard, nou ja mischien octopus ergens onderaan)

Casartelli (moderator)
Misterfool schreef:
weer eens bezig geweest. twijfel nog wel een beetje of ik the moody blues(proto-prog) en de the gathering(gothicrock ) had moeten toevoegen maar ach.

Veel progressiever dan The Gathering krijg je het in Nederland toch niet...

De laatste tijd naar de band Finch aan het luisteren, zeer goed en progressief in hun tijd zeker en vast.
Alquin is ok en nog steeds actief.
Xystus ook prachtig maar meer metalgeoriënteerd.

Antonio
Casartelli schreef:

Veel progressiever dan The Gathering krijg je het in Nederland toch niet...

Naar mijn mening waren de laatste platen met Anneke bijna meer popmuziek dan progressieve rock te noemen, maar desalniettemin 1 van de beste bands die Nederland de laatste 2 decennia heeft voortgebracht.

Misterfool
@ casterelli. supersister,focus en ekseption lijken me toch aardig progressief

Casartelli (moderator)
Misterfool schreef:
@ casterelli. supersister,focus en ekseption lijken me toch aardig progressief

hm, ik had moeten zeggen "...krijg je het tegenwoordig in Nederland toch niet"

Vooral Souvenirs was natuurlijk wel een behoorlijk toegankelijk album, maar niettemin wat mij betreft wel muzikaal spannender en verrassender dan een hoop zichzelf progressief noemende bands.

Leuke aflevering voor de prog rockers.. bbc met Prog Rock Brittania. Vooral leuk dat de oude progrockers uit die tijd ook vinden dat het een zooi pompeus gedoedel was en de beweging nogal ten onder ging aan zijn eigen pretentieuze en nogal saaie image. Concertbezoekers waren ook 95% mannelijk en behoorlijk nerdy, leuk om Ian Anderson, Rick Wakeman en Roger Dean dat te horen zeggen

Casartelli (moderator)
Ach... nestbevuiling is op zichzelf altijd al "een beetje jammer", maar een ongeloofwaardiger afstandnemer dan Rick Wakeman is amper denkbaar.

Misterfool
bovendien de hedendaagse prog is ook niet mis. pretenties kunnen zeker goed werken. als je ze voor een groot deel in kan lossen that is. en och er is toch zeker veel briljant spul uit het jaren 70 prognest gekomen.

wij proggers moeten de punkstroming bedanken. prog werd naar de achtergrond gedrukt. inplaats van zogenaamd self indulgence kregen wij in de op volgende decenia(behalve de 80's) eindelijk weer volbloed prog. zeg nou zelf de mars volta,anglagard,IQ en porcupine tree zijn gewoon

Casartelli (moderator)
Nu waren de jaren '80 ook niet misselijk... zelfs niet voor wie niet van neoprog houdt. Het kwam alleen even wat minder uit de Angelsaksische landen (ik noem een Bacamarte, Los Jaivas, Solaris, etc.).

Ach, het waren toch artiesten uit minstens 3 verschillende bands (waaronder het machtige King Crimson) die precies snapten waarom prog in het decennium daarna "under the counter" en in brown paper bags moest worden verkocht
Alleen die vent van Egg was verontwaardigt dat de progstroming zo'n lading kritiek over zich heen kreeg, maar dat leek me dan ook de dorpsidioot..

Misterfool
ik snap het wel een beetje van die vent van egg. er werd nog steeds erg sterke muziek gemaakt. en dat van dat overpretentieuze bombastische viel ook wel mee.(hoewel tales from topografic oceans ) maar goed tijden veranderen en punk kwam op. bombast was(jammer genoeg) uit. de echte proggers werden na loop van tijd gefocuster of begonnen te opereren in het new wave stramien. in de jaren 90 werd punk veelal overgenomen door grunge. bombast mag weer en wat zie je prog word weer bekender. en nu(00) de focus al helemaal niet meer echt op rock zit(meer op Crap) begint prog weer te bloeien.

het mooie is wel dat juist het tijdperk waar prog definitief uit de mode was. veelal op muzikaal niveau een zwak decenium genoemd werd.

Misterfool
Casartelli schreef:
Nu waren de jaren '80 ook niet misselijk... zelfs niet voor wie niet van neoprog houdt. Het kwam alleen even wat minder uit de Angelsaksische landen (ik noem een Bacamarte, Los Jaivas, Solaris, etc.).

helemaal mee eens. maar deze bands hebben niet de populariteit van bands als opeth,flower kings etc. tuurlijk werd er goede muziek gemaakt in de jaren 80 alleen wat minder dan in de jaren 70 90 00. op het gebied van prog tenminste

Misterfool schreef:

het mooie is wel dat juist het tijdperk waar prog definitief uit de mode was. veelal op muzikaal niveau een zwak decenium genoemd werd.

Sowieso ten onrechte. Het zijn toch vaak de mensen die veel te veel hechten aan "warme gitaren" die nog steeds niet met hun pet bij de 80s kunnen. De beter geïnformeerde muziekliefhebber weet dat er toen ook pareltjes werden gemaakt. Zie ook maar eens hoe hoog sommige 80s albums scoren bijvoorbeeld.
Verder werd muziek vóór de prog natuurlijk ook al gewaardeerd, denk aan de Beatles, Beach Boys en de Byrds. En prog was niet meteen terug met grunge ofzo.. het hinkte eerder een beetje mee met de repopularisering van gitaar-gebaseerde rock. Grunge is namelijk verre van prog, en nog eerder richting punk (Nirvana), en ook de nu-metal en alles wat daarna kwam was niet bepaald prog. Pas toen Tool populair werd midden jaren 90 kun je enigzins van een herintrede van prog spreken.
En zoals ik al eens heb gezegd, lang niet alle prog is verkeerd, en het feit dat de artiesten van de gebaande paden weken kan ik alleen maar prijzen. Er zit alleen zo'n nare wollig randje omheen. Misschien net zo'n naar randje om de 80s, waardoor mensen niet verder luisteren en de briljante bands ontdekken.. Het ene randje stoot je nu eenmaal meer af dan het andere

Misterfool
1 fout maak je gelijk. prog is absoluut niet gitaarbaseert. meer gebaseerd op piano,geluidseffecten en exostische en ongebruikelijke instrumenten. ten minste symfonische prog. slechts heavy prog en progmetal maakt prominent gebruik van de gitaar.

ik verwijs je ook naar de twee filmjes die ik gemaakt heb van prog.
wellicht zit er iets voor jouw tussen.

Dan denk ik niet dat de jaren 70 nu zoveel hoger worden gewaardeerd vanwege de "prog" eerlijk gezegd.. gewone gitaarmuziek of gitaar-gebaseerd scoort toch hoger door de bank genomen.

orbit schreef:
Dan denk ik niet dat de jaren 70 nu zoveel hoger worden gewaardeerd vanwege de "prog" eerlijk gezegd.. gewone gitaarmuziek of gitaar-gebaseerd scoort toch hoger door de bank genomen.

'k moest wel even goed lezen, die vorige post van je - dacht waarachtig ff dat je die Dr Martens van je had ingewisseld voor s(ch)andalen!

Progrock: doet me denken aan de audio wars op de Lieflandlaan: buurman Bram (met die vreselijke Warfedales) was van de Prog, met die vermoeiende Softmachine, Gong en meer - en ik er maar tegenaan (met Kenwood en AR 4xa-tjes met laag rendement) met Buffalo Springfield, Neil Young, Byrds en occasionally Zed Leppelin.

't kwam alleen goed wanneer ik met Bram ging 'beugelen' (Grolsch drinken) draaiden we Hendrix of Jefferson Airplane, VU of Lou Reed (R&R Animal).

Ja, die ingekakte zweetbaardenlucht met sandalen.. daar had ik het aanvankelijk ook wel over. Maar die zweverige orgel en fluiten riedeltjes is natuurlijk niet iets uit de 70s waar de massa nog steeds de handen voor op elkaar krijgt, dat is meer te danken aan de rechtoe-rechtane ballen&musclerock van Zep Lep natuurlijk..

Gast
geplaatst: vandaag om 16:35 uur

geplaatst: vandaag om 16:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.