MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
Ben ondertussen aan het broeden op een alternatieve vegetarische mole lasagne voor zaterdag:

1 bodem: gepureerde gegrilde rode paprika’s, gebakken ui en tomaat (zout en peper naar smaak toevoegen)
2 : plakjes gebakken banaan
3 : plak kaas naar keuze
4 : schilfers pure chocolade en daarop wat komijn- en kaneelpoeder
5 : zie 1
herhaal stap 1 t/m 5
Serveer met een flinke toef crème fraîche.

Suggesties welkom! Zelf denk ik erover om bij het bakken van de banaan al de komijn- en kaneelpoeder te gebruiken. Misschien moet er ook ergens avocado bij.

Ik zou alles gebruiken wat jij opnoemt maar er een trifle van maken

Hier een pasta , wij hebben nog penne en frito , kaas , gehakt en groente in de voorraad.

Dat recept doet me denken aan een kroegspel vroeger, met dobbelstenen gooien: om beurten met 5 stenen gooien, zessen tellen en degene die de zesde zes gooide, mocht een drankje bedenken en bestellen, degene die vervolgens weer de zesde zes gooide, mocht het drankje betalen en degene die dan weer de zesde zes gooide mocht het opdrinken.

Mij staan de meest afgrijselijke combinaties bij: creme de menthe met chocomel en vodka, pastis met kahlua en een zure haring, enfin. Ander spel was trouwens drankdammen met borrelglaasjes, 'stenen' van de tegenstander gevuld met sterke drank van jouw keuze - steen slaan betekende borrel legen

Pure chocola (en rode wijn) werkt trouwens wonderwel als saus bij eend of konijn.

Hier wordt 't trouwens zeewierburger, met rösti, verse doppers in de roerbakpan met aspergestukjes, lente-ui en shitake

Mjuman - mij leek het ook maar een vreemde combi en heb 'm ook nog nooit geprobeerd, maar dat zal toch moeten als ik er een oordeel over wil vellen. Ik geef Ween - Chocolate and Cheese de schuld!

ZAP! schreef:
Mjuman - mij leek het ook maar een vreemde combi en heb 'm ook nog nooit geprobeerd, maar dat zal toch moeten als ik er een oordeel over wil vellen. Ik geef Ween - Chocolate and Cheese de schuld!

Destijds kwamen er regelmatig uitwisselingsstudenten (uit de US - ogv een uitwisselingsovereenkomst) voor een jaar in de studentenflat wonen en die hadden vrij merkwaardige ontbijtgewoontes: boterham met pindakaas, suiker, honing en sambal en wat die allemaal met ketchup deden valt niet te beschrijven.
Amerikanen hebben imo voor de meeste gastronomische ellende gezorgd: alles moet lite en nergens heb ik zoveel écht dikke mensen gezien als daar. Maakte mee dat ze een emmer met ijsblokjes bestelden om bij de Chateau Montrose (2ieme cru uit de Bordeaux) te doen; greep de patron in en haalde de wijn terug.

Maar goed de Engelse gewoonte om over slapjanus-frietjes ook nog eens retezure azijn te gooien is ook bizar.

Als je lasagna wilt 'emuleren' kan je het beste dunne plakken snijden (evt met kaasschaaf) van een selderieknol en die pocheren - werkt superdeluxe met kaas en groene kruiden. Er is trouwens ook een recept met zwarte bonen en chocolade; kan je van die avocado bijlage maken, guacamole.

Prachtig, toch? Ik hou wel van zulke voedselexperimenten, ik hoef het zelf ook niet altijd lekker te vinden, maar die boterham met pindakaas+ (al zou ik de suiker weglaten) klinkt serieus best goed. Lite vind ik dan weer niks idd. Slappe friet is ook niks, maar goede crispy 'chips' met azijn... misschien moet ik het gewoon es proberen.

Ik heb er ook nog wel eentje die altijd weer de wenkbrauwen doet fronsen: mijn favoriete pannekoek is een 'gewone' (niet te dik niet te dun, geen spekjes of zulks) met Maggi...

Dank voor de tips, zal ik op broeden.

Overigens is mijn mole lasagne gebaseerd op een bestaand recept. Alleen moest er om de een of andere reden kaas bij (wederom Ween, denk ik).

Chocola is met rode, maar ook met witte wijn lekker. Ooit een keer drumsticks in witte wijn gestoofd met tijm en appeltjes. Op het laatst de chocola erdoor, heerlijk.

Het zit hem erin dat de chocola niet zoet moet zijn, zo puur mogelijk, dat geeft een hele warme smaak.

En azijn over je friet is erg lekker, trouwens.

Hier trouwens met gehakt gevulde paprika's en courgettes gegeten. En couscous.

dix
Luie yuppen nasi van Marqt. Goe-oed.

Zuurkool uit de Elzas met braadworst, spek en cassellerrib, gekookte aardappels erbij , beetje ui en knoflook en maar stoven in een sauvignon blanc

Idem als gisteren, met worteltjes i.p.v. boontjes.
Heb nog een hard hoofd in de mole lasagne moregen i.v.m. het tergende weer, maar we zullen zien...

dix
Rudi S schreef:
... in een sauvignon blanc

Daar wordt die Elzasser zuurkool niet Elzasserder van ...

dix schreef:
(quote)

Daar wordt die Elzasser zuurkool niet Elzasserder van ...

Tja bij lekker eten liever geen Riesling of Pinot blanc.

Rudi S schreef:
(quote)

Tja bij lekker eten liever geen Riesling of Pinot blanc.

Nou, nou vriendjes en vriendinnnetjes - dat zijn wel heel grote stappen; doet u mij maar een Riesling van Von Volxem of een Pinot Blanc (Weissburgunder) van Markus Molitor, dan neem ik die zuurkool wel voor lief. En verder, de ene Sauvignon is niet de andere - van de week ging er een Chileense doorheen en dat was echt een a-typische Sauvignon, net als de Grüner Veltliner (van Artisan) de week ervoor.

Proeven, proeven en nog eens proeven. Bij zuurkool past een wat mineralige wijn (terroir: silicium, kiezel), Sancerre - da's een Sauvignon, maar zoals gezegd ...

Wij hadden visspies, stokbrood + kruidenboter, gegrilde aubergine/courgette in pesto, salade en erbij: een Blanc de Noir (witte wijn van blauwe druiven) van J2

dix
Blanc de Noir ...

Voor het eerst mogen drinken in een witte badjas in Zumthor's Therme Vals. Dat blijft je dan toch bij he?

ik had gewoon water uit de kraan bij het eten gisteren. Is ook mineralig. Noodles met kip en groenten, eenpanshap. Als toetje een AH Basic Nepcornetto. Topcombinatie.

Ga wat experimenteren vanavond, met de bedoeling volgende week te pieken: in de stoomoven gegaarde scharrelkip gegrild op het vel, gekruid met ras el hanout, wortelcreme met vadouvan, risotto met bloemkoolrijst en een kalfsjus met stroop en balsamico. Met een pinot noir uit Alsace als begeleider.

Leptop schreef:
Ga wat experimenteren vanavond, met de bedoeling volgende week te pieken: in de stoomoven gegaarde scharrelkip gegrild op het vel, gekruid met ras el hanout, wortelcreme met vadouvan, risotto met bloemkoolrijst en een kalfsjus met stroop en balsamico. Met een pinot noir uit Alsace als begeleider.

Heb je al overwogen om die kip in een braadzak in de oven te doen? Droogt ie minder uit en kan je er ook nog wat wijn (en evt provençaalse kruiden) bij doen.

Wat op de BBQ, frietjes en salade erbij.

Volgende week gaat de kip in de sous vide. Maar die is van mijn buurman. Vandaag wikkel ik de kip in hittebestendige folie en gaat ie de stoomoven in bij 80 graden.
Bij dit gerecht geen provençaalse kruiden natuurlijk .

Ik ben geen fan van zo'n braadzak. Het gaat druipen van vet en het velletje wordt niet knapperig. Voor de smaak is het wel lekker, knoflook, citroen, kruiden erin, wat je maar lekker vindt.

Lin
Chili sin carne

Leptop schreef:
Volgende week gaat de kip in de sous vide. Maar die is van mijn buurman. Vandaag wikkel ik de kip in hittebestendige folie en gaat ie de stoomoven in bij 80 graden.
Bij dit gerecht geen provençaalse kruiden natuurlijk .

De hele kip in de sousvide? En stoomoven had je er niet bij vermeld. Ben trouwens - uitgezonderd een enkel deel - geen echte kipliefhebber.

Vooruit Mjuman, ik had niet aangegeven dat het kipfilets zijn. Maar het woord stoomoven staat er toch echt in het originele bericht.

Het gaat een Franse kip worden, type Bresse of zo. Dat is andere koek dan de flauwe fileetjes uit Nederland, uitzonderingen daargelaten.

En nu blijkt, na de generale, dat de risotto ook nog wat tuning vraagt. Maar verder was het erg lekker.

Leptop schreef:
Vooruit Mjuman, ik had niet aangegeven dat het kipfilets zijn. Maar het woord stoomoven staat er toch echt in het originele bericht.

Het gaat een Franse kip worden, type Bresse of zo. Dat is andere koek dan de flauwe fileetjes uit Nederland, uitzonderingen daargelaten.

En nu blijkt, na de generale, dat de risotto ook nog wat tuning vraagt. Maar verder was het erg lekker.

Inderdaad - net zoals parelhoen ook een ander resultaat geeft Hier zit de eendeborst thans in de sousvide om na afbakken te worden geserveerd met puree van bataat, saus van bramen/bosbessen met rodewijn, haricots met serrano en gegrilde knolsederij met oude kaas. Rood (lichtgekoeld) erbij; vooraf: coquille met chorizo, geroosterde paprika en guacamole.

Risotto vergt veel geduld - en goede rijst, ronde korrel; koop de mijne altijd bij de Turkse buurtsuper die ook prima lams- en kalfsvlees (ossobuco) heeft. Beste is bouillon er in stapjes bij te gieten en geduld te hebben, evt voor de smeuïgheid room erbij

Toch wel leuk om elke dag te lezen hoe lekker je vrouw kan koken

Een frittata en het was verdorie nog lekker ook.

Mjuman schreef:
prima lams- en kalfsvlees (ossobuco) heeft. )

Kijk ossobuco (gestoofde kalfschenkel, is favoriet hier in huis, ik val altijd terug op een fijn recept van Patricia Wells (Trattoria).
Wells serveert daar graag een risotto bij , mijn voorkeur gaat (zeker ook door de saus) uit naar spaghetti.

Mjuman schreef:

Risotto vergt veel geduld - en goede rijst, ronde korrel; koop de mijne altijd bij de Turkse buurtsuper die ook prima lams- en kalfsvlees (ossobuco) heeft. Beste is bouillon er in stapjes bij te gieten en geduld te hebben, evt voor de smeuïgheid room erbij

Check, check, check. Probleem hier was de verhouding risotto met bloemkool en de kwaliteit van de bouillon. Het komt allemaal erg nauw inderdaad.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:49 uur

geplaatst: vandaag om 07:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.