Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
1
geplaatst: 21 februari 2021, 08:52 uur
Dat is er eentje uit de categorie "als olijfolie van olijven gemaakt wordt, hoe wordt babyolie dan gemaakt?".
0
geplaatst: 21 februari 2021, 09:58 uur

Nope. Herdersalade is zonder herders:
Turkse herdersalade (Coban salatasi) recept - Supersnel Gezond - supersnelgezond.nl
0
geplaatst: 21 februari 2021, 11:16 uur
GrafGantz schreef:
Dat is er eentje uit de categorie "als olijfolie van olijven gemaakt wordt, hoe wordt babyolie dan gemaakt?".
(quote)
In dier voege zal een echte kattenliefhebber nimmer kattenvoer kopen

0
geplaatst: 21 februari 2021, 11:29 uur
ZAP! schreef:
En fin: smakelijk en morgen gezond weer op.
(quote)
Mijn snertteksten, bedoel je?(quote)
"Elders" ain't no country I ever heard from.En fin: smakelijk en morgen gezond weer op.
Even kort: a. snerttekst - tekst over snert, niet spelen op de man. Ik kon je voorbeeldgerechten zonder probleem aanvullen, met andere NL klassiekers; b. elders: "omfietswijn" is een term van wijngidsschrijver Harold Hamersma (en wijst op een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding).
Minder kort: rondgaand in mijn geheugen kan ik me menige dis herinneren in internationaal gezelschap (veelal in buitenland, Zweden, Frankijk, Ierland, UK), gezelschappen van > 6 p. waarbij aan tafel uitgebreid gesproken werd over eten en dat waren vaak levendige gesprekken waarbij allerlei gerechten aan bod kwamen. In een NL setting komen me dat soort gesprekken heel weinig voor de geest, maar dat kan ook aan mij liggen. In Zweden heeft dat er ooit toe geleid dat ik een middag werd uitgenodigd om te helpen haring (sill) klaar te maken voor de smörgasbord.
Moestuin: heb het hier ooit geprobeerd met tomaten, courgettes en sla, maar dat was geen succes - heel veel werk. Ik hou het nu gewoon bij 10 - 15 groene kruiden (altijd fijn om te hebben, zoals thijm, salie, koreander, dragon) - behalve 's winters.
Mij lijkt het ideaal om toegang tot een moestuin te hebben. Op de markt is het altijd afwachten wat er is en wat het kost - ja Lidl heeft goede en goedkope groente. De Turkse super hier in de buurt heeft goed lamsvlees en ook fijne, speciale spinazie. Zo heefteen ieder zijn adresjes.
2
geplaatst: 21 februari 2021, 18:06 uur
Pompoensoep. En ik ga een rijstepap met kardemom en kaneel als nagerecht in elkaar flansen.
2
geplaatst: 21 februari 2021, 18:18 uur
Heden: Jambalaya, glas wit
Gisteren: bladerdeegje met terrine met gerookte eend; coquille + heilbot, paksoi, rode curry; ossehaas, met eekhoorntjesbrood in fond, groene asperges, roodlof, rosevalkriel; wijn wit (NwZeeland) en rood (Portugal)
Gisteren: bladerdeegje met terrine met gerookte eend; coquille + heilbot, paksoi, rode curry; ossehaas, met eekhoorntjesbrood in fond, groene asperges, roodlof, rosevalkriel; wijn wit (NwZeeland) en rood (Portugal)
2
geplaatst: 21 februari 2021, 18:37 uur
Ik geniet nog steeds van het feestmaal van vrijdag. Wel vandaag nog even een Japanse curry roux voor komende week in elkaar geflanst en yaki onigiri (gegrilde rijstballetjes) gemaakt als snackje voor op werk.
1
geplaatst: 21 februari 2021, 20:24 uur
2
geplaatst: 21 februari 2021, 20:34 uur
Aardappeltjes, sperzieboontjes en varkensoester met appeljus.
0
geplaatst: 22 februari 2021, 00:11 uur
Mjuman schreef:
Er zitten hier bijv op een paar kilometer afstand meerdere groentetelers die zich ermee bezig houden 'verdwenen groenten' zoals kardoen terug te kweken, macrobiotisch geteeld.
Markten: (...)
Kudos. Ik ben daar ook zeker niet tegen. Vooral die groentetas (met recepten) van de lokale dyna-bio-boer heeft mijn sympathie. Weet je gelijk wat je de hele week moet / gaat eten voor een week.Er zitten hier bijv op een paar kilometer afstand meerdere groentetelers die zich ermee bezig houden 'verdwenen groenten' zoals kardoen terug te kweken, macrobiotisch geteeld.
Markten: (...)
0
geplaatst: 22 februari 2021, 00:31 uur
Mjuman schreef:
Even kort: a. snerttekst - tekst over snert, niet spelen op de man.
Ach, joh, niet zo aangebrand. Even kort: a. snerttekst - tekst over snert, niet spelen op de man.

Mjuman schreef:
Ik kon je voorbeeldgerechten zonder probleem aanvullen, met andere NL klassiekers;
En zo hoort het ook, maar daar is m.i. niks mis mee.Ik kon je voorbeeldgerechten zonder probleem aanvullen, met andere NL klassiekers;
Mjuman schreef:
b. elders: "omfietswijn" is een term van wijngidsschrijver Harold Hamersma (en wijst op een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding).
Okay, wist ik niet.b. elders: "omfietswijn" is een term van wijngidsschrijver Harold Hamersma (en wijst op een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding).
Mjuman schreef:
Minder kort: rondgaand in mijn geheugen kan ik me menige dis herinneren in internationaal gezelschap (veelal in buitenland, Zweden, Frankijk, Ierland, UK), gezelschappen van > 6 p. waarbij aan tafel uitgebreid gesproken werd over eten en dat waren vaak levendige gesprekken waarbij allerlei gerechten aan bod kwamen. In een NL setting komen me dat soort gesprekken heel weinig voor de geest, maar dat kan ook aan mij liggen. In Zweden heeft dat er ooit toe geleid dat ik een middag werd uitgenodigd om te helpen haring (sill) klaar te maken voor de smörgasbord.
Dat hangt denk ik ook af van waar en met wie je spreekt - dus ik ben een tikkeltje bevoorrecht, denk ik. Ik kan me uitgebreide verhandelingen herinneren van ooms over hoe je dit of dat zou moeten bereiden. 1 van hen was slager en heeft zelfs een nog altijd in gebruik zijnd recept voor droge worst bedacht / ontwikkeld - hij was dan ook slager. And I could go on.Minder kort: rondgaand in mijn geheugen kan ik me menige dis herinneren in internationaal gezelschap (veelal in buitenland, Zweden, Frankijk, Ierland, UK), gezelschappen van > 6 p. waarbij aan tafel uitgebreid gesproken werd over eten en dat waren vaak levendige gesprekken waarbij allerlei gerechten aan bod kwamen. In een NL setting komen me dat soort gesprekken heel weinig voor de geest, maar dat kan ook aan mij liggen. In Zweden heeft dat er ooit toe geleid dat ik een middag werd uitgenodigd om te helpen haring (sill) klaar te maken voor de smörgasbord.
Mjuman schreef:
Moestuin: heb het hier ooit geprobeerd met tomaten, courgettes en sla, maar dat was geen succes - heel veel werk. Ik hou het nu gewoon bij 10 - 15 groene kruiden (altijd fijn om te hebben, zoals thijm, salie, koreander, dragon) - behalve 's winters.
Mij lijkt het ideaal om toegang tot een moestuin te hebben. Op de markt is het altijd afwachten wat er is en wat het kost - ja Lidl heeft goede en goedkope groente. De Turkse super hier in de buurt heeft goed lamsvlees en ook fijne, speciale spinazie. Zo heeft een ieder zijn adresjes.
Hier spreekt men van 'volkstuinen', ik neem aan dat je die ook wel kent? Een stukje grond huren waar je lekker je gang kan gaan, en hoogstwaarschijnlijk makkelijk in contact kan komen met mensen die er ook een stukje grond huren, bewerken en ervan oogsten. De fietstocht heen en weer kan je daarbij als een extraatje meerekenen.Moestuin: heb het hier ooit geprobeerd met tomaten, courgettes en sla, maar dat was geen succes - heel veel werk. Ik hou het nu gewoon bij 10 - 15 groene kruiden (altijd fijn om te hebben, zoals thijm, salie, koreander, dragon) - behalve 's winters.
Mij lijkt het ideaal om toegang tot een moestuin te hebben. Op de markt is het altijd afwachten wat er is en wat het kost - ja Lidl heeft goede en goedkope groente. De Turkse super hier in de buurt heeft goed lamsvlees en ook fijne, speciale spinazie. Zo heeft een ieder zijn adresjes.
Lidl is hier een logistieke 'nightmare', en dus doe ik het met de Aldi.
Qua vlees is het alweer even even AH/Aldi, maar mijn vader is fan de ambachtelijke slager, dus zullen we daar te zijner tijd een ladinkje halen voor in de vriezer. Ik zou nog verder uit kunnen weiden over een overgenomen ladinkje vlees van bedenkelijke kwaliteit waar we ons nog even door moeten worstelen en de regelmatige lading kip die we bijna rechtstreeks uit een kipfabriek halen, maar ik laat 't hier even bij.
1
geplaatst: 22 februari 2021, 13:45 uur
Karbonades, gestoofde peentjes en aardappelen.
Yoghurt met wat fruit er in als nagerecht.
Yoghurt met wat fruit er in als nagerecht.
2
geplaatst: 22 februari 2021, 15:52 uur
Tagliatelle met kip/witte wijn/tomatensaus. Erg leuk om dit soort dingen te maken als je de hele middag thuis bent. 

2
geplaatst: 22 februari 2021, 20:11 uur
Lamsstoof met paprika, aubergine, tomaat en ui, bulgur, gemengde sla.
1
geplaatst: 22 februari 2021, 21:58 uur
Vandaag gegeten: pasta met groenteprut, gerookte spek, tomatensaus en oude kaasrasp. Was een restje van vorige week.
1
geplaatst: 23 februari 2021, 12:20 uur
0
geplaatst: 23 februari 2021, 12:54 uur
Nee, daar ben ik eigenlijk niet mee bekend. Gewoon zelf gemaakt aan de hand van een recept.
2
geplaatst: 23 februari 2021, 12:57 uur
Japanse curry met geroosterde knolraap en tofu en paddestoelen.
* denotes required fields.