Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
4
geplaatst: 17 februari 2022, 14:58 uur
Vandaag kliekjesdag zuurkool met spek. Ook met ananas, om de culi's te plagen.
0
geplaatst: 17 februari 2022, 16:19 uur
ZAP! schreef:
Past in het kader van de versoepelingen
Wel 't döt, mot 't weet'n - zee mien grootmoe altied: Oma Grunn van 't Hoendiep.Een ander van haar aforismen was: Nait soez'n moar doun ! En daar hecht ik meer aan!
1
geplaatst: 17 februari 2022, 16:23 uur
Mjuman schreef:
Wel 't döt, mot 't weet'n - zee mien grootmoe altied: Oma Grunn van 't Hoendiep.
Een ander van haar aforismen was: Nait soez'n moar doun ! En daar hecht ik meer aan!
(quote)
Wel 't döt, mot 't weet'n - zee mien grootmoe altied: Oma Grunn van 't Hoendiep.
Een ander van haar aforismen was: Nait soez'n moar doun ! En daar hecht ik meer aan!
"Iets tegen hoofdpijn? Aardappl'n! De schill'n van vief kilo eigenheimers mal'n, het prutje drie uur lat'n kok'n en met dat nat het zere hoofd inwriev'n."
http://www.kootenbie.nl/scans/fotos/berendien.jpg
1
geplaatst: 17 februari 2022, 16:31 uur
GrafGantz schreef:
"Iets tegen hoofdpijn? Aardappl'n! De schill'n van vief kilo eigenheimers mal'n, het prutje drie uur lat'n kok'n en met dat nat het zere hoofd inwriev'n."
(afbeelding)
(quote)
(afbeelding)
Gif is niet zichtbaar, maar qua tekst Berendien uut Wisp, i presume?
0
geplaatst: 17 februari 2022, 16:45 uur
Mjuman schreef:
Wel 't döt, mot 't weet'n
Die tweede ken ik, maar die eerste...? Moet 'wel' niet 'wie' zijn? Maar dan weet ik nog de betekenis niet...Wel 't döt, mot 't weet'n
3
geplaatst: 17 februari 2022, 16:54 uur
Dadelijk voetbal kijken, toen ik thuiskwam had zoonlief al bij de Mac besteld dus fastfood en een milkshake 

1
geplaatst: 17 februari 2022, 17:08 uur
ZAP! schreef:
(quote)
Die tweede ken ik, maar die eerste...? Moet 'wel' niet 'wie' zijn? Maar dan weet ik nog de betekenis niet... Hij die 't doet, moet het zelf weten. Stad-Grunnegs - zie ook: Gronings dialect - mijnwoordenboek.nl
Er is verschil tussen stads en platteland (westen) ; op hoes an vs op huus an (misschien invloed van Saksisch)
0
geplaatst: 17 februari 2022, 17:17 uur
Mjuman schreef:
Hij die 't doet, moet het zelf weten. Stad-Grunnegs - zie ook: Gronings dialect - mijnwoordenboek.nl
Of verzin je het ter plekke, misschien? Hij die 't doet, moet het zelf weten. Stad-Grunnegs - zie ook: Gronings dialect - mijnwoordenboek.nl
Doet me wel denken aan mijn oma's "Zo ai 't doet, zo kan 't." 
Mjuman schreef:
Er is verschil tussen stads en platteland (westen) ; op hoes an vs op huus an (misschien invloed van Saksisch)
Van mijn studietijd in Groningen kan ik me de Stadjers nog herinneren, ook verschillend met het omliggende platteland.Er is verschil tussen stads en platteland (westen) ; op hoes an vs op huus an (misschien invloed van Saksisch)
1
geplaatst: 17 februari 2022, 17:32 uur
ZAP! schreef:
(quote)
Of verzin je het ter plekke, misschien?
(quote)
Van mijn studietijd in Groningen kan ik me de Stadjers nog herinneren, ook verschillend met het omliggende platteland. Die gezegdes (een drie- of viertal, waarvan een enkele me ontschoten is) hingen ingelijst in de (aanleun)flat van mijn moeder. Toen we die flat leeg ruimden, en die (Ikea-) lijstjes in een bak voor de kringloop deden, bracht dat veel herinneringen boven.
Mijn neven van buiten de stad, echte 'boeren', werden nauwelijks verstaan in Noord-Brabant waarheen m'n ouders waren geëmigreerd

1
geplaatst: 17 februari 2022, 18:09 uur
madmadder schreef:
restjes van gisteren.
restjes van gisteren.
Weer Indiaas dus. Geen straf!
0
geplaatst: 17 februari 2022, 18:09 uur
Bij 'ons' heeft altijd maar 1 spreuk gehangen, aan de muur in de wc: "Wat baat u status, ambt of goed? Hier zijt gij mens, doe wat gij moet!" Hatseflats.
1
geplaatst: 17 februari 2022, 21:10 uur
ZAP! schreef:
Bij 'ons' heeft altijd maar 1 spreuk gehangen, aan de muur in de wc: "Wat baat u status, ambt of goed? Hier zijt gij mens, doe wat gij moet!" Hatseflats.
Kreet doet me denken aan aloude Popla-reclame: Koning, keizer, admiraal **** **** ze allemaal!
Eerlijk gezegd liever geen [i]hatseflats[/] dat onomatopeert de alomgevreesde Dellybelly. Sowieso liever geen spreuken aan de muur, boeken, foto's van dierbaren etc etc in het pothok. Je staat verstelt wat je allemaal voor junk kunt tegenkomen als je een uitwedstrijd poept. En dan heb ik het nog niet eens over het Zuid-franse 'bommenluik' - feel free to drop/deposit your remains here.
Hier aten we quinoa met paddestoelen, paprika en ui, kipescalope en gestoomde peulen en oerwortel.
0
geplaatst: 18 februari 2022, 15:00 uur
Hatseflats ken ik van Bert Visscher en omdat we toch in Groningse sferen verkeerden gooide ik 'm er maar in. Bij mij ook geen spreuken aan de muur (ooit heb ik wel eens 'your sorrow is your own' op een wand geklad, en ook eens Black Sabbath in hout gekerfd, maar we zijn allemaal jong geweest, niet?), wel de obligate foto's.
Quinoa, dat lijkt me nou net zoiets als couscous - heb dat een keer gegeten, maar de 'structuur', bij gebrek aan een beter woord, deed me helemaal niets. Minimale grootte van pasta moet toch formaat rijst zijn. De rest van die groentjes klinken wel goed (oerwortel moest ik even Googlen, maar kende ik klaarblijkelijk al). Escalope is een duur woord voor (dun gesneden) kipfilet?
Quinoa, dat lijkt me nou net zoiets als couscous - heb dat een keer gegeten, maar de 'structuur', bij gebrek aan een beter woord, deed me helemaal niets. Minimale grootte van pasta moet toch formaat rijst zijn. De rest van die groentjes klinken wel goed (oerwortel moest ik even Googlen, maar kende ik klaarblijkelijk al). Escalope is een duur woord voor (dun gesneden) kipfilet?
4
geplaatst: 18 februari 2022, 15:22 uur
Simpel vanavond, pasta met gegrilde cherrytomaatjes en pesto.
3
geplaatst: 18 februari 2022, 16:12 uur
Spaghetti met boerenkool, cherrytomaatjes en boterhamworst. Vanwege het boerenkool-overschot.
1
geplaatst: 18 februari 2022, 16:26 uur
ZAP! schreef:
Hatseflats ken ik van Bert Visscher en omdat we toch in Groningse sferen verkeerden gooide ik 'm er maar in. Bij mij ook geen spreuken aan de muur (ooit heb ik wel eens 'your sorrow is your own' op een wand geklad, en ook eens Black Sabbath in hout gekerfd, maar we zijn allemaal jong geweest, niet?), wel de obligate foto's.
Quinoa is een zgn pseudo-graan, met een hoge eiwitwaarde en veel anti-oxidanten; behoort tot de familie van de amaranten; quinoa zijn de zaadjes (na de bloei) - hoe donkerder van kleur hoe meer nootachtig. Bulgur en couscous zijn beide tarwe, de eerste eerst gestoomd en daarna gedroogd en gemalen; couscous is gemalen tarwe met water. Net als couscous kun je quinoa goed stomen (in stoompan in magnetron). Quinoa kan je veel toepassingen geven - ik vermeng restantjes (met fijngemaakte groenten en paddestoelen erin) wel eens met eiwit en dan bak ik er koekjes van in de oven. Heel smakelijk - ook met pittige gerechten.
Escalope geeft gewoon de snijwijze aan (net als bavette en haas bijv) - duur woord? Vroeger werd ik zelf per woord betaald - enige keer dat ik voor woorden moest betalen was na een interland in België: Oranje won en dat vierden we - verder had het iets te maken met de strepen op een agent zijn mouw en een opmerking daarover (de bekende grap over lezen en schrijven).
Heden: steak, haricots verts (en dat zijn *geen* dure sperziebonen
) met paddestoelen, wedges en kruidenboter.
4
geplaatst: 18 februari 2022, 16:29 uur
Gisteren zelfgemaakte vegetarische loempia's van m'n schoonouders. Vandaag is even afwachten of ik naar de supermarkt moet of dat ie straks vanzelf komt langs waaien 

0
geplaatst: 18 februari 2022, 17:30 uur
Mjuman schreef:
Quinoa...
Ik denk dat 't 'm niet wordt hier. De spaghetti bleek wel van durumtarwegriesmeel...Quinoa...
Mjuman schreef:
Escalope geeft gewoon de snijwijze aan (net als bavette en haas bijv) - duur woord? Vroeger werd ik zelf per woord betaald - enige keer dat ik voor woorden moest betalen was na een interland in België: Oranje won en dat vierden we - verder had het iets te maken met de strepen op een agent zijn mouw en een opmerking daarover (de bekende grap over lezen en schrijven).
Dure woorden in de keuken, meestal Frans, pik ik wel es op in kookprogramma's, maar deze kwam me enkel vaag bekend voor.Escalope geeft gewoon de snijwijze aan (net als bavette en haas bijv) - duur woord? Vroeger werd ik zelf per woord betaald - enige keer dat ik voor woorden moest betalen was na een interland in België: Oranje won en dat vierden we - verder had het iets te maken met de strepen op een agent zijn mouw en een opmerking daarover (de bekende grap over lezen en schrijven).
1
geplaatst: 18 februari 2022, 17:36 uur
ZAP! schreef:
(quote)
Ik denk dat 't 'm niet wordt hier. De spaghetti bleek wel van durumtarwegriesmeel...(quote)
Dure woorden in de keuken, meestal Frans, pik ik wel es op in kookprogramma's, maar deze kwam me enkel vaag bekend voor. Ach sommigen pikken 't tbv het menu op mbv een woordenboek; wordt een kalfsoester zomaar huitre de veau.
Entrecote en steak, saté (of satay) of lamsrack zijn dan vast geen dure woorden - en dat vind ik dan weer culinaire ambivalentie

1
geplaatst: 18 februari 2022, 18:16 uur
Patat - zeker in de randstedelijke vorm puhtat heeft iets volks, terwijl frietje mét iets gezelligs heeft, zo van we mogen weer

4
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 februari 2022, 18:35 uur
Vega-wokstukjes met kip Siam-mix, boontjes, broccoli, cashewnoten en cherrytomaten. Voor de zekerheid extra ketjap eroverheen gegooid. Waarschijnlijk was het niet te eten, maar nu mijn smaak grotendeels weg is, was ik allang blij dat ik weer iets proefde. Het voordeel is dan wel weer dat je ook je best niet hoeft te doen.
* denotes required fields.