MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
vigil schreef:
Een taak van een trainer is ook om de jongens het vertrouwen te geven en het gevoel geven dat ze de beste van de wereld zijn. Nou als je Blind zag lopen en praten lijkt mij niet dat hij dat doet. Hij kwam ook nooit op voor zijn spelers maar gaf ze publiekelijk overal de schuld van en veegde zijn eigen straatje schoon.

Net zoals hij dat in het verleden deed met Jan Wouters en al die anderen waarmee hij samenwerkte (afgaande op het artikel dat Jasper linkte).

Dit is ook wel een interessant artikel:
Dit is de reden waarom het Nederlandse voetbal zo weinig voorstelt (en Oranje zo slecht speelt) - decorrespondent.nl

Het is natuurlijk een feit dat het niveau zorgelijk is.
v.Gaal is daar goed mee omgegaan en heeft een strak tactisch plan bedacht en daar konden ze dan mee uit de voeten.
Puur gebaseerd rond v.Persie, Robben en Sneijder, waar het dan vanaf moest komen.
Sinds Hiddink en ook Blind, is er geen visie.
Echte verdedigers hebben we op een paar uitzonderingen niet meer en dat is nog het meest zorgelijk. Zoals het de hele kwalificatie ging.......fout op fout, positioneel en communicatief......echt dramatisch.
Profvoetbal onwaardig, en dat is echt wat ik constateer.
Ergelijk is ook de hele houding van een Memphis, die sinds hij bij PSV weg is geen schim meer is van wat hij was en nu al irritant hoogmoedswaanzin vertoond.
Had ook al een akkefietje met v.Persie naar ik begreep.

Nee, dit zal anders moeten. Te beginnen met een technisch directeur aanstellen die verstand heeft van zaken en Oostveen moet gewoon weg gaan. Absoluut niet meer geloofwaardig.
Wat Blind betreft.......tja, ik had opgestapt als ik hem was. Mission failed.
Maar dat de kwaliteit van de spelersgroep ook zeer te wensen over laat is een gegeven.
Als je je niet kunt kwalificeren in een relatief niet al te moeilijke poule, dan moet je eens goed naar jezelf kijken.

Oranje heeft niets te zoeken op een EK.

Hands down de beste vergelijking die ik dit jaar gelezen heb

We zijn de panda's van het Europese voetbal: lusteloos, opwindingsvrij en er is geen beweging in te krijgen.

Geen woord van gelogen !

dix
GrafGantz schreef:
We zijn de panda's van het Europese voetbal: lusteloos, opwindingsvrij en er is geen beweging in te krijgen.

Daar kan dan ook 'Kleurloos' aan worden toegevoegd.

bikkel2 schreef:

Ergelijk is ook de hele houding van een Memphis, die sinds hij bij PSV weg is geen schim meer is van wat hij was .

Eigenlijk was hij zijn laatste seizoen bij PSV ook al niet zo goed, veel bevliegingen tegen matige eredivisieverdedigers en keepers ja, maar qua veldspel was het niet veel soeps... kreeg ook niet voor niets een 5.8 van VI voor zijn seizoen.

Oranje krijgt op dit moment klap op klap, het zit ook niet mee Wij Houden van Oranje (1988)

vigil schreef:
ah gezellig jij bent er ook weer...

Bovendien hebben ze wel vaker tegen landen gespeeld uit de Top 15, zelfs gewonnen tegen Wales (die staan gewoon 8ste), Roemenie (13de) en Nederland (nu 14de) maar goed de laatste 2 jaar ook gewonnen (en dat zegt mij meer) van Frankrijk en Zweden en zo.

Het is toch gewoon knap van een land dat nog niet zo lang geleden eigenlijk niets meer voorstelde
ah oefenmatchen ... buiten Wales dan (waar ik trouwens overgekeken had dat die in de top 15 stonden)

zalwelnikszijn!
Depay de nieuwe C. Ronaldo over drie jaar.

herman schreef:
(quote)

Net zoals hij dat in het verleden deed met Jan Wouters en al die anderen waarmee hij samenwerkte (afgaande op het artikel dat Jasper linkte).

Dit is ook wel een interessant artikel:
Dit is de reden waarom het Nederlandse voetbal zo weinig voorstelt (en Oranje zo slecht speelt) - decorrespondent.nl

Kortom: het is grotendeels de schuld van Hiddink + Blind dat we gefaald hebben deze campagne. De trainers bepalen immers de tactiek. Als Van Gaal was blijven zitten en hij had dezelfde tactiek toegepast als op het afgelopen WK (anticiperen op de tegenstander en niet op balbezit spelen) dan zou het haast onmogelijk zijn geweest om met deze selectie vierde te eindigen in de poule. Dan zouden we waarschijnlijk slechts de helft van het aantal tegengoals hebben en werden er vermoedelijk ook meer kansen gecreëerd. Ik durf te stellen dat we ons dan gewoon fluitend geplaatst hadden.

Alle reden om afscheid te nemen van Blind. Een tactisch onbenul, zonder enig realiteitsbesef. Dat zijn relatie met de spelers nog wel goed is niet belangrijk in deze. Wanneer er een betere coach beschikbaar is zou het hem sieren om zelf de handdoek in de ring te werpen. Zonder de huidige bondscoach zou het realistisch moeten zijn om met het spelersmateriaal (ook al is het niet de beste lichting) minimaal 2e te eindigen in de WK-kwalificatie. Als er niets verandert is het wachten op meer nederlagen in 2016.

zalwelnikszijn! schreef:
Depay de nieuwe C. Ronaldo over drie jaar.

Tegen Brugge was hij heel goed, voor de rest een drama dit seizoen.
Met zijn houding en uitstraling zou ik hem ook niet meer opstellen in Oranje, hij verdedigt nooit mee, aanvallend komt ie geen man voorbij en nul goede voorzetten. Zelfs El Ghazi deed het beter

Memphis is meer bezig met zijn image dan met zijn spel. Hangt volgens mij ook meer aan gewichten dan dat hij een bal aan zijn voet heeft.
Ik erger me dood aan deze generatie voetballers.
Ik zag Tete gisteravond gewoon samen lachen met zijn tegenstander bij een 0-2 achterstand. Ik zou het schuim op mijn bek hebben staan.
Die avond ervoor was de reactie van Jaap Stam veelzeggend bij het programma Derksen met...
Jaap kan nu nog ziek zijn van een nederlaag van 12 jaar geleden en ook Jaap ergert zich groen en geel. Deze generatie lacht al weer zodra ze de spelerbus instappen. Het Nederlands Elftal is voor dit soort mannetjes niets meer dan een podium om een grote club aan zich te binden maar spelen totaal niet voor volk en vaderland.

En nog steeds is er vrijwel niemand die gewoon inziet dat het naast het belabberde beleid qua spelers gewoon ondermaats is bij vlagen. Laten we de opstelling van gisteren er bijv. eens even bij pakken:

- Zoet: redelijke tot goede Eredivisie-keeper, maar geen topper (derde keeper dan ook)
- Tete: groot talent blijkbaar (ik heb hem te weinig aan het werk gezien), maar komt net kijken en heeft dus amper ervaring en heeft enkel in de Eredivisie gespeeld (plus wat wedstrijden in de Europe League)
- Bruma: een redelijke Eredivisie-verdediger, maar maakt op elk podium fouten. Heeft bovendien een sterke verdediger naast hem nodig die zijn fouten kan corrigeren
- van Dijk: goede, sterke verdediger, maar speelt pas sinds begin dit seizoen op hoog niveau en ook pas net in Oranje. Met Bruma naast je plus een matig team om je heen zijn er makkelijkere manieren voor te stellen om te beginnen
- Riedewald: zelfde verhaal als Tete (al heeft ie al wel iets meer ervaring), al betwijfel ik ten zeerste of hij een vaste internationaal gaat worden
- Blind: in een team met toppers best een bruikbare speler, maar valt ook door de mand wanneer er spelers om hem heen staan die minder zijn. Is en zal nooit een topper worden die je team naar een hoger niveau brengt.
- Wijnaldum: nooit geen grote fan van hem geweest, maar brengt tenminste wel power en ik vind hem ook zeker wel gegroeid sinds ie in Engeland speelt. Echter geen absolute topper die Oranje, iets wat Oranje dus wel duidelijk nodig heeft
- Sneijder: van alle elf gisteren de beste speler, maar al wel stapsgewijs op zijn retour, Kan, logischerwijs, niet meer de kar trekken zoals in 2010 (al had ie toen ook wel ietsjes betere spelers om zich heen natuurlijk).
- El Ghazi: zal ook best een groot talent zijn, maar heeft de afgelopen twee wedstrijden amper wat gebracht. De potentie (als absolute topper) die velen in hem zien zie ik dan ook niet en ik denk dan ook dat hij nooit die topper zal worden.
- Huntelaar: mits hij goed bediend wordt nog steeds een topspits, maar met El Ghazi en een zwakke Depay (komt ik zo op terug) op de flanken heeft geen enkele spit het makkelijk. Samen met Sneijder nog wel een belangrijke pion voor de kwalificatie van het WK in 2018.
- Depay: ons grootste talent, maar gisteren vrij waardeloos. Alles over hem is inmiddels ook wel gezegd. Toch zullen we hem in de toekomst heel hard nodig gaan hebben. Mits hij beter gaat speler dan uiteraard, maar hij is wel een van de weinige die bij en absolute topclub speelt.

Invallers:
- van Persie: moet heel snel aan spelen toe gaan komen, want iemand met zijn kwaliteiten (ook al is ie op zijn retour) en ervaring kunnen we de komende tijd heel hard gebruiken.
- Lens: in principe een goede speler die ook in een topcompetitie speelt, maar Oranje nooit op een hoger niveau zal brengen. Vergelijkbaar met El Ghazi ook eigenlijk, al vind ik Lens wel wat beter.
- Dost: speelt bij een topclub en is absoluut een goede spits, maar ook afhankelijk van de flanken. Zonder goede aangevers heb je weinig aan hem. Maar voor nu iig een prima stand-in voor Huntelaar.

Gelukkig komt Robben (hopelijk) snel terug en blijft ie fit, want hij is de enige wereldster die Oranje nog heeft. Ook Strootman scheelt natuurlijk een slok op een borrel, maar we moeten nog zien of hij nog ooit op niveau komt. Ook Vlaar hebben we heel hard nodig, maar die heeft dus niet eens een club momenteel.

Nou moet dit zooitje ongeregeld natuurlijk alsnog deze kwalificatie doorkomen, maar het is gewoon pure middelmaat met meerdere spelers zonder internationale ervaring die net komen kijken en sterspelers die of op hun retour zijn of het momenteel totaal niet brengen. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die over het beleid gaan. Ik vind het alsnog een schande dat we het EK niet hebben gehaald, maar het is absoluut geen incident. Ik betwijfel dus ook of een andere trainer het wel voor elkaar krijgt om hier iets van te maken. Wellicht een buitenlandse trainer. Desnoods een Italiaan. Voor nu: weg met de Hollandse School.

MJ_DA_MAN schreef:
En nog steeds is er vrijwel niemand die gewoon inziet dat het naast het belabberde beleid qua spelers gewoon ondermaats is bij vlagen. Laten we de opstelling van gisteren er bijv. eens even bijpakken:

Ik denk wel dat iedereen nu toch wel begrijpt dat de meeste Nederlandse spelers nog amper Europese subtop zijn, anders leren wij dat wel van de clubteams in Europa, maar analyseer even het team van Ijsland op dezelfde manier en kijk ook even in welke competities die spelers spelen.
Nederland heeft zeker een matige selectie, maar als ik zie welke teams doorgaan en kijk hoe zwaar deze poule was dan is er nog steeds behoorlijk onder het te halen niveau gepresteerd,

Klopt, ik zeg ook dat het alsnog een schande is. Het is simpelweg van alles wat.

Wel direct geplaatst voor het EK: Albanië, IJsland, Wales, Noord-Ierland en Slowakije.

Dus ja, schande lijkt me het juiste woord.

Hendrik68
Als al die geblesseerden er ooit weer bij zijn (Willems, Robben, De Vrij, Strootman, Vlaar, Janmaat en ik vergeet er vast nog wel een) dan is je niveau direct alweer 2 keer zo hoog. Dat is nog altijd niet genoeg om Frankrijk straks achter ons te houden, maar Zweden en Bulgarije zitten nou ook niet bepaald in een flow en die moeten met een beetje beleid toch wel achter ons te houden zijn. Maar het verhaal van MJ_DA_MAN is verder duidelijk. Het wachten is op 1 of 2 jonge jongens waarvan je nu al zegt "dat wordt een grote", zoals je dat van Robben en Sneijder al heel snel kon zien. Loop er ergens in de jeugd zo iemand rond? Niet dat we daar direct al wat aan hebben natuurlijk. We kunnen wel al die oudjes wegsturen, tot nu toe mag niemand in de schaduw van Robben en Sneijder staan. Van Persie en Huntelaar zijn in mijn ogen wel vervangbaar. Depay moet alleen wat minder de vedette uithangen, dan komt het vast wel goed. Had Van Persie op die leeftijd niet diezelfde nare trekjes? Dost moet. mits goed gebruikt, het niveau Huntelaar al wel kunnen halen. Maar Depay en Dost zijn geen spelers die ons naar nieuwe grote hoogten zullen brengen. Daar hebben we echte nieuwe groten voor nodig en die zie ik gewoon niet op het moment.

We moeten inderdaad af van de Hollandse School. Van Marwijk en Van Gaal deden dat al met succes. Met 8 man achter de bal en de counters van Robben en Depay kun je een eind komen. Beter dan de tegenstander je wil op willen leggen terwijl je niks te willen hebt.

Dost is, nog meer dan Huntelaar, afhankelijk van ballen van de zijkant. Die ga je van Robben en Depay niet krijgen. Of we moeten va-banque gaan spelen (veel de 16 in pompen), maar dat lijkt me tegengesteld aan het countervoetbal dat je suggereert.

Met El Ghazi heb je wel een speler die voorzetten kan geven. Als Willems terug is ook. Maar goed, beiden zijn er pas net. El Ghazi heeft nota bene net pas zijn debuut in Oranje gemaakt. Leuke bankspeler, maar absoluut nog geen basismateriaal.

vigil schreef:
Het is toch gewoon knap van een land dat nog niet zo lang geleden eigenlijk niets meer voorstelde
Kwartfinale WK en niet eens aanwezig bij het EK 2012. Toch wel opvallend dat zo'n land nu opeens bovenaan staat.

Aan de andere kant kunnen we ook stellen dat er weinig landen zijn die écht overtuigd hebben deze kwalificatiereeks. Van de toplanden is alleen Spanje overtuigend door. Verder zijn Engeland en Oostenrijk ruimschoots geplaatst, maar die landen hebben de afgelopen tien jaar nog belabberder gepresteerd dan België volgens mij.

België heeft veel duels gewonnen, maar zelden door echt te overtuigen. Dat maakt voor de UEFA natuurlijk niets uit, maar wel voor het beeld dat België echt niet de gedoodverfde favoriet is om het EK te winnen; laat staan het beste land ter wereld.

MJ_DA_MAN schreef:
- Depay: ons grootste talent, maar gisteren vrij waardeloos. Alles over hem is inmiddels ook wel gezegd. Toch zullen we hem in de toekomst heel hard nodig gaan hebben. Mits hij beter gaat speler dan uiteraard, maar hij is wel een van de weinige die bij en absolute topclub speelt.
(...)Voor nu: weg met de Hollandse School.

Bij dat laatste sluit ik mij helemaal aan.

Depay heeft helemaal niets laten zien voor Nederland in de hele EK-campagne. Zijn niveau is dermate bedroevend, dat ik hem de komende twee jaar even niet meer zou selecteren. De Manchester United fans beginnen zich inmiddels ook bekocht te voelen, hij is geen knip voor de neus waard.

Een talent brengt een elftal naar grotere hoogte. Hij is niet eens in staat een bal op drie meter naar een medespeler te spelen. Hoe lang ga je daar mee door?

Zelfs als het een kwestie zou zijn van een hekel hebben aan Danny Blind, dan nog loop je voor jezelf en het Nederlands elftal het vuur uit je sloffen.
En zelfs al zou hij de kwaliteit wel hebben, als hij niet de mentaliteit heeft die past bij het spelen van interlands, moet hij er ook gewoon mee stoppen.

Sneijder is op zijn retour en kan het ook niet meer brengen, maar is één van de weinigen die ik op basis van mentaliteit nog zou overwegen.

Voor het overige denk ik dat als je er even voor gaat zitten, je zo 11 alternatieven hebt voor de spelers van gisteravond. En dat is niet zo moeilijk, veel slechter als wat er weer werd voorgeschoteld kan het al niet.

Zelfs al zou je op 50% van de kracht van het Duitse Elftal zitten, zou je nog makkelijk mee kunnen komen. Maar geen idee waar de spelers van de hele EK cyclus met hun hoofd zaten. Maar er is geen enkele aanleiding door te gaan met de spelers die er nu rondlopen. Tegen de tijd dat het volgende WK wordt gehouden (2018) zijn de spelers van "de gouden generatie" halverwege de 30.

Het lijkt mij goed om daarvan afscheid te nemen en aan een nieuwe generatie te beginnen. Toegegeven, het is zoeken met een lichtje naar wat bescheiden, doch gemotiveerd talent. Maar alles is al gauw beter dan de horror van de afgelopen kwalificatiereeks.

chevy93 schreef:
België heeft veel duels gewonnen, maar zelden door echt te overtuigen. Dat maakt voor de UEFA natuurlijk niets uit, maar wel voor het beeld dat België echt niet de gedoodverfde favoriet is om het EK te winnen; laat staan het beste land ter wereld.

Dat zie ik sowieso niet gebeuren. België is intussen een heel erg goede ploeg, maar maakt nog veel cruciale fouten en laat nog veel te veel kansen liggen. Om te winnen van een ploeg van het kaliber Duitsland hebben we wel wat meer nodig. Maar als ze in hun moment zitten, is er wel een topploeg aan het werk te zien. Het gemak waarmee De Bruyne en Hazard de bal in doel konden leggen... Heerlijk.

Ik zou België wel eens willen zien met Van Gaal als bondscoach en dan met de speelwijze waarmee hij bij AZ kampioen werd. Moet nog maar zien welk land België dan nog kan verslaan.

herman schreef:
Ik zou België wel eens willen zien met Van Gaal als bondscoach en dan met de speelwijze waarmee hij bij AZ kampioen werd. Moet nog maar zien welk land België dan nog kan verslaan.

De dikste nek der diknekken gaat 'de Rode Duivels' - wat een eufemisme is dat toch - coachen - hah; Louis zal in zijn hele leven nog nooit zo vaak aangesproken zijn met "meneer" en "u" als dan. Een welgemeend advies aan Louis: schaf een extra paar ogen aan, voor in de rug.

Ja, ben benieuwd of dat gaat matchen. Maar misschien kan hij ze net dat extra beetje branie geven.

musician schreef:
Voor het overige denk ik dat als je er even voor gaat zitten, je zo 11 alternatieven hebt voor de spelers van gisteravond. En dat is niet zo moeilijk, veel slechter als wat er weer werd voorgeschoteld kan het al niet.

Ben dan wel benieuwd aan wat voor spelers je dan denkt.

Ik denk dat als je NEC gisteravond had laten spelen, het niet veel slechter zou zijn geweest.

Dat zijn niet allemaal Nederlanders. Elf andere spelers is ook onzin en gaat niet gebeuren.

musician schreef:
Ik denk dat als je NEC gisteravond had laten spelen, het niet veel slechter zou zijn geweest.

Ik denk dat je zowaar NEC (en Ernest Faber) tekort doet. Met al die data-analyses die we steeds vaker zien, zou ik wel eens een goede analyse willen zien van spelers/salaris/gespeelde minuten/resultaat. Ben bang dat dat in het geval van Oranje onthutsend zal zijn.

bennerd schreef:
Het gemak waarmee De Bruyne en Hazard de bal in doel konden leggen... Heerlijk.
Hazard speelt ook regelmatig als een krant bij Chelsea. Het zijn spelers die, als ze een mindere wedstrijd hebben, ook gelijk heel slecht spelen. En op een EK moet iedere wedstrijd goed zijn.

Overigens heeft België in potentie wel echt een van de beste teams ter wereld. Daar ben ik als Nederlander zeker wel jaloers op.

België heeft maar 2 wereldtoppers in hun ploeg: Courtois en De Bruyne, ze ontbreken een wereldspits om ver te geraken en de verdediging is echt verre van top. Bij het eerste echte topland die ze tegenkomen op het EK liggen ze eruit.

Veel Belgen spelen in de Premier League. Het is maar afwachten wat er overblijft aan kracht en motivatie na een slopend seizoen op het eiland.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:21 uur

geplaatst: vandaag om 22:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.