MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
dix
iggy schreef:
Wat een onzin!!!!!!!!

Geraakt als in via een overtreding. Ik snap de discussie niet.
Theatraal ? zekers..... maar theater ? dat niet.

Hendrik68
Vond Van Persie gister een stuk slechter dan Sneijder.
Ik had het gevoel dat Van Persie de hitte het slechtst verdroeg. Hij liep al vroeg in de 2e helft met de tong op zijn schoenen. Terwijl Kuijt juist het gevoel gaf dat het november in de Galgenwaard was. Die Mexicanen hadden het zelf ook best zwaar. Logisch, een normale Mexicaan gaat ook niet om 1 uur 's middags de hond uitlaten. Die gaat slapen. Bij Costa Rica viel het op dat Campbell, toch hun gevaarslijkste man, er ook al voor de rust compleet doorheen zat.

Edit: En naar Jofred Bosgijp kijk ik nooit, dus daar kan ik niet over oordelen. En Iggy: Een jongen uit Bedum is op dit moment de beste voetballer op het WK, dus gewoon even dimmen.

Cha-mes is anders ook best goed

Improvision
Duidelijke Schwalbe van Robben gisteren hoor. Hij had net zo goed kunnen doorlopen. Misschien onderschat ik de moeilijkheidsgraad van het op de grond plaatsen van je rechterbeen in plaats van het als een half doorgeslagen gek naar achter te schoppen.

Op basis van de tweede helft is Nederland terecht gewonnen, maar de manier waarop is niet zuiver.

Soms worden dit soort zaken in je voordeel beslecht, soms in je nadeel, Mexico moet ermee leren leven en er is geen weg meer terug, maar Nederland mag er ook gewoon mee leren leven dat ze op deze manier de wedstrijd gewonnen hebben.

En ja, het was dom van Marquez om deze beslissing mogelijk gemaakt te hebben, Robben kon nergens heen, neemt niet weg dat het een schwalbe was.

buizen
Nicolage Rico schreef:
(quote)

Wanneer? Hij was gisteren weer dramatisch, vooral de 1e helft dan. Wel mooi dat hij deze belangrijke goal maakt. Hopelijk gaat hij nu eindelijk voetballen.

Maar hij is gewoon te traag geworden, en dat gaat-ie niet verbeteren dit toernooi.

Hij maakte een goal precies zoals verwacht, vanuit het midden, ineens een afstandschot en POEEFFF!! raak! Zo doet Wesley dat. Het geeft niet als hij in het spel, blijkbaar, niet zo zichtbaar is (al werkte ie gister ook weer hard), als hij er dat ene moment sowieso maar is.
Maar 'dramatisch'?? Als ie dramatisch zou spelen zou Louis hem zeker gewisseld hebben maar dat was niet het geval, natuurlijk niet!

Improvision schreef:
maar Nederland mag er ook gewoon mee leren leven dat ze op deze manier de wedstrijd gewonnen hebben. .

Bovendien heeft Nederland ook 2 onterechte pingels tegen gehad dus eigenlijk hebben we er nog 1 te goed, nou in ja die zetten we de halve finale wel in

buizen
Je krijgt 't idee dat als straks de Oranje Leeuw wereldkampioen is, dat er nog steeds (Nederlandse) mensen zijn die piepen over dat het 'niet eerlijk' of met 'veel geluk' is bereikt, en bij de rondvaarttocht figuren langs de kant de huldiging willen verstoren met spandoeken met "Free de plofkip" of "Zwarte Piet nee!". Nederlanders!!

panjoe (moderator)
Er worden blijkbaar twee definities van schwalbe gehanteerd:
* de speler valt, ondanks dat er geen onreglementair lichamelijk contact was;
* de speler overdrijft de manier waarop hij valt, los van het contact dat gemaakt wordt.

Als je de tweede definitie aanhoudt maakte Robben inderdaad nogal een schwalbe, maar moet er wel de kanttekening gemaakt worden dat ze aan de orde van de dag zijn. Volgens mij is het toch echt de eerste, en dan was het gewoon een terechte penalty. Niet dat ik dat dramatisch vallen goedkeur, hoor, dat vind ik ook alleen maar irritant. Zoals herman al zei:
herman schreef:
Als je de beelden in vertraging terugziet dan is het duidelijk te zien dat Marquez zijn voet op die van Robben zet en hem pootje haakt. Hoe Robben dan daarna valt doet niet meer ter zake.

buizen
Stalin schreef:
Dutch Mount Dramatic Rally With Theatrical Fall
NY Times

Ooit wel eens iemand i.v.m. (terecht of onterecht) een penaltymoment niet theatraal zien vallen?
Het gaat vrijwel altijd met een hoop theater en misbaar gepaard.

Ik ken Schwalbe alleen in de betekenis van "je bewust laten vallen teneinde een penalty te verkrijgen" - de 'schwalbende' doet dan alsof ie geraakt is. Daarvan was in het geval van Robben geen sprake: hij werd geraakt. Dat ie dan een 9 krijgt voor de "artistieke uitvoering van de val" laat eea onverlet.

Eerder was al eens te zien dat een speler die onderuit ging zich verontschuldigde bij de scheidsrechter. Zo van "ik was niet bezig een penalty te versieren".

Voor mij zit het grensgeval 'em hierin: een verdediger gaat voor de bal, onderschept die, maar raakt de tegenstander alsnog zodat die onderuit gaat; in NL wordt dan vaak geen penalty gegeven - de intentie was: de bal te spelen; internationaal kan dat anders liggen. Er is echter nimmer twijfel als de verdediger gaat voor de aanvaller ipv de bal - ook al laat ie zich dan heel artistiek vallen, is het verdict duidelijk: penalty.

Hendrik68
Snap ook niet waarom juist Robben er uit wordt gelicht. Hij is een stuk sportiever geworden de laatste jaren. En inderdaad, noem 1 speler die niet gaat vallen als hij geraakt wordt? Ik praat schwalbes niet goed, sterker, er mag een maandenlange schorsing op staan van mij. Maar er wordt niks aan gedaan, tot die tijd moeten we het accepteren en dan vallen de duikelpartijen van Oranje in het niet bij vrijwel alle andere landen. Ik vond Mexico gisteren overigens ook nergens irritant worden, voor een Latijns Amerikaans land waren ze best lief.

Misschien een nieuwe regel invoeren, de gele kaart voor kunstduikers. Je geeft gewoon penalty (als het er 1 was, ik heb nog niet veel herhalingen gezien), en ook geel voor het veel te theatraal ten gronde zijgen.

Er worden al regelmatig gele kaarten gegeven voor schwalbes/spelbederf. Zelf zie ik liever dat ze geel geven aan spelers/trainers die geel vragen voor iemand van de tegenpartij.

Dan mag je er wel een jury bij installeren, zeg. Doe dan ook maar meteen rode kaarten geven aan -of doelpunten afkeuren van gasten die zo'n stom hartje maken of hun ring kussen ofzo.

Hendrik68
In de Eredivisie geven ze wel kaarten als iemand om een kaart vraagt en dat zie je hier ook nauwelijks nog. Internationaal telt die regel blijkbaar niet.

buizen
Vanavond twee 'topfavorieten' aan het werk. Frankrijk en (vooral) Duitsland zijn elftallen die we met nieuwsgierigheid volgen. Ben benieuwd wat die Afrikaanse landen aan weerstand kunnen bieden. Het wordt een fantastische voetbalavond.

Hendrik68 schreef:
In de Eredivisie geven ze wel kaarten als iemand om een kaart vraagt en dat zie je hier ook nauwelijks nog. Internationaal telt die regel blijkbaar niet.

Ja is mij ook al opgevallen dit toernooi. Dat moet ik in Belgie in de 4de klasse van het katholieke sportverbond (lees: veredeld cafévoetbal) niet proberen, dan krijg je er prompt zelf 1.

MJ_DA_MAN schreef:

Jij had voorafgaand aan het toernooi overigens wel verwacht dat Nederland de kwartfinale zou halen?
Tuurlijk

Mjuman schreef:
Muziekmans: die annexatie die julders F4 - freselijk firtuoze Feyenoord-fans - bedrijven tav oud-spelers (ik noem een Fer en een Vlaar, als voorbeelden) kunnen en mogen anderen ook toepassen: de bondscoach is in dier voege een Ajacied en Wes - ik zei al dat ie belangrijk zou zijn, vooraf - net zo!

Zo is het maar net!

iggy schreef:
Ik vond het meer geluk dat die Mexicaanse keep die bal eruit wist te rammelen. Half tegen zijn hand/gezicht en de paal. Hij kan natuurlijk goed keepen. Tot nu toe de beste keep van het toernooi. Maar dit was toch wel een geluks bal toch?

Ja, dat werd gisteren wel honderd keer herhaald hier, 'wat een prachtige actie', blabla. Één van de commentatoren was Mexicaan en één van de analisten was pro-Mexico, dus werd Robben door hun zowat verkettert. Belachelijk, het is overduidelijk te zien dat de domme Marquez op obstructie uit is, hij raakt 'm wel degelijk op de tenen en dat kan zo'n val wel veroorzaken. Mexico gedraagt zich als een verwend kind dat z'n zin niet krijgt. Bijzonder onsportief, bah!

buizen
De gezellige bolle toet van Dione is alweer op TV, het is aanstonds alweer tijd voor een zinderende knock-out wedstrijd voor WK-voetbal 2014.
Zag net ook wat beelden van de training, tjonge wat is die Huntelaar 'breed' geworden zeg, Louis heeft de wind er volgens mij goed onder met de conditie- maar ook krachttrainingen.
Kan mooi van pas komen!

kaztor schreef:
Ja, dat werd gisteren wel honderd keer herhaald hier, 'wat een prachtige actie', blabla. Één van de commentatoren was Mexicaan en één van de analisten was pro-Mexico, dus werd Robben door hen zowat verketterd. Belachelijk, het is overduidelijk te zien dat de domme Marquez op obstructie uit is, hij raakt 'm wel degelijk op de tenen en dat kan zo'n val wel veroorzaken

En dat soort lieden mag hun baarlijke nonsens wijd verspreiden - broadcast immers - onder het volk. En dan zijn er nog mensen die zich afvragen hoe sommigen o.m. aan hun vooroordelen over sportlieden komen. Mainstream media - msm for short - zijn voor velen nog heilig.

Wel wel, Nigeria toch licht beter in de openingsfase, verrassend genoeg. Frankrijk ontsnapt aan de 0-1 via enkele tientallen centimeters.

Valbuena vind ik trouwens echt een van de smaakmakers van het WK!
Debuchy makkelijk een van de beste rechtsachters.

panjoe (moderator)
Grappig, ik had totaal niet verwacht dat Nigeria iets zou kunnen beginnen tegen Frankrijk, zeker niet omdat ze zich met de minste goals geplaatst hadden van alle deelnemers. Leuk dat het ze het zo goed doen, ik ben als ik van tevoren geen uitgesproken voorkeur had voor een club of land eigenlijk sowieso voor de underdog.

En wat is Enyeama toch ook een baas.

Die heimlichmanoevre van Evra op Odemwingie is gewoon penalty!

Beste kansen wel voor de Fransen.

Niet zo verrassend toch?

wat een lelijke ploeg dit Frankrijk toch, moesten al 2 keer rood hebben en een penalty tegen hebben

Ze zijn aan elkaar gewaagd.
Er zit wel wat aan te komen, maar of dit in het voordeel van de Fransen zal zijn ...?

Stijn_Slayer
panjoe schreef:
Er worden blijkbaar twee definities van schwalbe gehanteerd:
* de speler valt, ondanks dat er geen onreglementair lichamelijk contact was;
* de speler overdrijft de manier waarop hij valt, los van het contact dat gemaakt wordt.

Als je de tweede definitie aanhoudt maakte Robben inderdaad nogal een schwalbe, maar moet er wel de kanttekening gemaakt worden dat ze aan de orde van de dag zijn. Volgens mij is het toch echt de eerste, en dan was het gewoon een terechte penalty. Niet dat ik dat dramatisch vallen goedkeur, hoor, dat vind ik ook alleen maar irritant. Zoals herman al zei:
(quote)

Al komt het wel voor dat spelers zo theatraal vallen dat ze de penalty niet meer krijgen (bijv. Suarez en ook Robben). Vind ik ook wel terecht, trouwens.

Mooi en heel terecht voor Huntelaar, die allang topscoorder van Oranje had moeten zijn. Hij bewijst voor de zoveelste keer dat hij het meest bepalend is in de minste speelminuten. Moet echter nog zien of hij vanaf nu meer respect (en speeltijd) zal krijgen.

Oeh en dat was rood voor Matuidi, de Fransen kunnen niet klagen.
Die Nigeriaan speelt niet meer me dunkt.

Die werd dus inderdaad van het veld gestampt.
Nigeria toch echt beter en verdient onderhand een treffer.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:26 uur

geplaatst: vandaag om 18:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.