MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Pinkpop

zoeken in:
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat wanneer er een soort van samenvatting van de dag, of het gehele festival, op tv wordt uitgezonden, het de hoogtepunten betreft.

Als dat zo is, wat was het dan bagger op Pinkpop dit jaar.
Wanneer de Foo Fighters zo de rest naar huis kunnen spelen zegt dat ook iets het niveau van de rest.
'K heb maar 1 stukje Elbow gezien, en het was duidelijk dat het over overgrote deel van het publiek het album the Seldom Seen Kid nog niet kent, want waar in de UK ' One day Like This' 1 groot meezing festijn is, een soort popvariant van the Proms, was hier de reactie wat lauw, wel zwaaien, allemaal zwaaien....en nog een keer zwaaien....ik word hier te oud voor geloof ik

Wie echt een bepaalde band wil zien, gaat ook niet naar Pinkpop ( meer).
Zou Elbow ook veel liever in het Concertgebouw of Carre zien.

Foo Fighters Ook wreed dat ze White Limo speelde gister. Coldplay en Elbow waren ook heel erg goed.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Het geluid is de laatste jaren ook telkens afgrijselijk op tv. Ik vind de line-up ook drie keer niets, maar dat vind ik helaas al een jaar of zeven.

Inderdaad! Ik zat via cultura wat te kijken, onder andere Wolfmother, maar man, wat is dat slecht gemixt zeg! Zit totaal geen dynamiek in, het enige wat je hoort is leadgitaar en zang.

Op zich was Wolfmother wel leuk, maar wel een beetje eentonig na een tijdje. Verder ben ik niet echt een PinkPop mens, ik trek de Nederland 3 manier om het in beeld te brengen heel slecht, telkens maar die 15 jarige bakvisjes met hun roze mutsjes en teveel bandjes om hun pols die al schuibekkend Delilah staan mee te zingen is een beetje teveel van het goede.

En dan die kansloze actie van Smeets met zijn kritiek op het kabinet, daar had Arie Slob toch mooi een punt, dat hij dan Coldplay maar wat minder moest betalen, zonder hen lukt het ook wel, lijkt me. Pinkpop is natuurlijk niet zo 'cool' als Lowlands, dus de kaartjes zijn niet bij voorbaat (voor er ook maar een act is bekend gemaakt) uitverkocht. Overigens ook matig van Coldplay, zo veel geld vragen, snap het wel in de huidige tijd, maar een paar jaar terug liepen ze nog zo op te scheppen dat ze geen songs wilden verkopen voor reclames e.d. Maar 1,3 miljoen?

Maartenn (crew)
Het is niet meer origineel te noemen, maar ook ik heb afgelopen weekend het meest genoten van de fantastische live acts van Elbow en met name Foo Fighters.

Maartenn (crew)
Stijn_Slayer schreef:
Tim Knol is verschrikkelijk. Gadverdamme.

Ach, verschrikkelijk is misschien een groot woord, maar de lof die hem door menig persinstituut wordt toegekend kan ik ook totaal niet onderschrijven. 3voor12 gaf zelfs een 8- voor zijn optreden; ik vond het eigenlijk maar matig...

Maartenn (crew)
Oei, VK heeft geen goed woord over voor deze editie van Pinkpop

Ik vind het vervelend om te zeggen: Arie Slob had wel gelijk hoor, enerzijds massaal gaan klagen over cultuurbezuinigingen (waar op zich ook wel terecht over geklaagd wordt, 't is schandalig!) daar bij de Pinkpop-organisatie, daarna nog extra "rebels" nog opmerkingen er over maken, maar wel 1,3 miljoen neertellen voor godbetert Coldplay. Dat moet ook allemaal eensch terugbetaald worden...

Maartenn (crew)
Inderdaad redelijk schandalig. Ik kan me ook niet voorstellen dat het gemiddelde Pinkpoppubliek voor Coldplay komt en al helemaal niet als dat ook nog eens ten koste gaat van de rest van de artiesten.

1,3 miljoen?

bobbee
Slowgaze schreef:
Ik vind het vervelend om te zeggen: Arie Slob had wel gelijk hoor, enerzijds massaal gaan klagen over cultuurbezuinigingen (waar op zich ook wel terecht over geklaagd wordt, 't is schandalig!) daar bij de Pinkpop-organisatie, daarna nog extra "rebels" nog opmerkingen er over maken, maar wel 1,3 miljoen neertellen voor godbetert Coldplay. Dat moet ook allemaal eensch terugbetaald worden...

Je vergeet dat Pinkpop zijn eigen broek ophoudt en hoe hoog de kosten ook zijn, er altijd adverteerders zijn die de kosten dekken. Lukt dat niet dan stopt het gewoon. Dat staat los van de terechte kritiek op de btw verhoging. De overheid wil op deze manier meeprofiteren van het succes van niet gesubsidieerde culturele evenementen ten koste van de prijs die festivalgangers betalen en de inkomsten van de risiconemers/organisatoren.

Maartenn schreef:
Oei, VK heeft geen goed woord over voor deze editie van Pinkpop

Dit lijkt verdacht veel op een potje Pinkpop-bashen inderdaad...

Om drie uur is het wel lekker vol en krijgt Go Back To The Zoo de eerste luierende mensen uit het gras. Best wel suf dus, Scouting for Girls als opening van de Pinkstermaandag, de dag waar het bij Pinkpop altijd om draaide. Maar wat wil je, die band is goed voor een radiohitje, op het grote podium van het grootste popfestival heeft de band niks te zoeken. Maar na twee dagen valt het belabberde niveau niet eens uit de toon. Bij het merendeel van de dit jaar geprogrammeerde bands rijst de vraag: waarom?

Ben het overigens wel weer volkomen eens met de opmerkingen omtrent Coldplay:

Maar als Coldplay zaterdagavond dan twintig minuten te laat eindelijk het podium opkomt en er na één liedje al heel megalomaan vuurwerk de lucht in geknald wordt, vraag je je echt af wat de band bijzonder maakt. De setlist biedt op de juiste momenten plaats voor een hit, maar te vaak vallen er dodelijke stiltes. Zanger Chris Martin doet geen enkele moeite de op den duur dodelijke routine te doorbreken, en het blijft een raadsel wat precies de kwaliteiten zijn van het kleurloze stel muzikanten om hem heen. Coldplay speelt in de festival modus, met iedere paar minuten een meeklapmoment. Geen moment denk je dat er gezamenlijk muziek wordt gemaakt.

Stijn_Slayer
En in 2008 stond Smeets op z'n pik getrapt op Bospop naar Neil Young te kijken. ''Als we hem echt hadden willen hebben dan was dat wel gelukt, maar we willen niet zoveel uitgeven.''

Dan spreek je over €750.000.

Drie jaar later geeft hij zonder blikken of blozen bijna het dubbele uit.

Het bleef voor mij bij Hurts en Elbow, al vind ik dat Elbow niet echt de uitstraling heeft voor een festival. Vooral de zanger heeft weinig charisma.

bobbee
Ik ben het helemaal met de VK eens dat Pinkpop dit jaar bedroevend slecht was. Het had kraak noch smaak. Ik snap wel dat het steeds moeilijker wordt om risico's te nemen en dat op safe spelen een uitweg lijkt, maar uiteindelijk wordt dit de doodsteek van het festival.
Coldplay is een leuk bandje maar zeker geen wereldband. Het is een top40 bandje met een uitstekend management dat zich met behulp van veel singles een plekje aan de top heeft gekocht.

Als je het rijtje van afsluiters van de afgelopen jaren ziet: Springsteen, RHCP, Rammstein, Metallica en Coldplay is wel duidelijk welke er niet in het rijtje thuis horen. Zeker niet als je weet dat zij de duurste band ooit waren. Het optreden was routineus en ongeïnspireerd, hoe kan dat ook anders voor een band die in kleine zaaltjes thuis hoort. Alle nuance en alle emotie gaat verloren in die massaliteit.

Ik vond Coldplay aardig en een belofte na hun eerste singles en toen parachutes uitkwam smaakte dat naar meer. Vooral de breekbaarheid die goed tot zijn recht kwam in kleine zaaltjes met een sobere muzikale omlijsting. Rush of Blood was goed, erg goed, maar daarna werd het U2 meets Echo and the Bunnymen. Nu zoeken ze hun toevlucht tot het jatten van riedeltjes van anderen, die ze daarvoor flink betalen want geld is er genoeg. Daarmee verlagen ze zich tot een vorm van muzikale prostitutie. En alleen omdat er geld verdiend moet worden. Er is weinig artistieks meer aan.

Maartenn (crew)
Stijn_Slayer schreef:
Het bleef voor mij bij Hurts en Elbow, al vind ik dat Elbow niet echt de uitstraling heeft voor een festival. Vooral de zanger heeft weinig charisma.

Dat ben ik op zich wel met je eens. Zeker als er dan ook nog wordt gekozen voor een set met 'kleine liedjes'. Deze waren waarschijnlijk nog beter overgekomen in een kleinere setting. Overigens hoeft een zanger van mij niet per se charismatisch over te komen. Als hij in staat is het publiek te roeren/in beweging te brengen is dat voor mij voldoende. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Thom Yorke: totaal geen charisma of praatje, maar in 2007 stond het Westerpark op zijn kop.

Maartenn (crew)
bobbee schreef:
Als je het rijtje van afsluiters van de afgelopen jaren ziet: Springsteen, RHCP, Rammstein, Metallica en Coldplay is wel duidelijk welke er niet in het rijtje thuis horen.

Als je ze zo achter elkaar op noemt, is het inderdaad een sneue vertoning om Coldplay hieraan toe te voegen inderdaad..

bobbee
Stijn_Slayer schreef:

Maar hij kreeg wel het hele veld muisstil. Beetje saai af en toe maar luister eens naar Lippy Kids, schitterend. Mijn zoon die van o.a. NIN en Slipknot houdt was zelfs onder de indruk. Kijk dan ben je goed.

YouTube - ‪Elbow - Lippy Kids - Pinkpop 2011 - HD1080i‬‏

bobbee schreef:
(quote)

Je vergeet dat Pinkpop zijn eigen broek ophoudt en hoe hoog de kosten ook zijn, er altijd adverteerders zijn die de kosten dekken. Lukt dat niet dan stopt het gewoon. Dat staat los van de terechte kritiek op de btw verhoging. De overheid wil op deze manier meeprofiteren van het succes van niet gesubsidieerde culturele evenementen ten koste van de prijs die festivalgangers betalen en de inkomsten van de risiconemers/organisatoren.

Kan wel zijn, maar ik blijf er bij dat die 1,3 miljoen een schandalig bedrag is, zeker voor een band die, laten we wel zijn, al absoluut over hun hoogtepunt heen is. En Chris Martin kan wel zo'n schijnheilige goede-doelen-snol zijn, maar dat geld ging heus niet naar Amnesty International, milieubehoud, het voorkomen dat mensen panda's eten, AIDS-bestrijding in Afrika, neen, Chris gaat dat geld in heel andere dingen steken. Links lullen, rechts vullen noemt men dat.

Maartenn (crew)
bobbee schreef:
(quote)

Maar hij kreeg wel het hele veld muisstil. Beetje saai af en toe maar luister eens naar Lippy Kids, schitterend. Mijn zoon die van o.a. NIN en Slipknot houdt was zelfs onder de indruk. Kijk dan ben je goed.

YouTube - ‪Elbow - Lippy Kids - Pinkpop 2011 - HD1080i‬‏

Geweldig nummer. Die spanningsopbouw is schitterend.

Slowgaze schreef:
Chris gaat dat geld in heel andere dingen steken. Links lullen, rechts vullen noemt men dat.

Ze gaan er nieuwe nummers van kopen, heb ik gehoord.

Maartenn schreef:
(quote)

Dat ben ik op zich wel met je eens. Zeker als er dan ook nog wordt gekozen voor een set met 'kleine liedjes'. Deze waren waarschijnlijk nog beter overgekomen in een kleinere setting. Overigens hoeft een zanger van mij niet per se charismatisch over te komen. Als hij in staat is het publiek te roeren/in beweging te brengen is dat voor mij voldoende. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Thom Yorke: totaal geen charisma of praatje, maar in 2007 stond het Westerpark op zijn kop.

Ik vind Guy Garvey wel degelijk charismatisch, en hij is natuurlijk ook vele malen sexiër dan die Thom Yorke.

Wat betreft Deren, die heeft groot gelijk, Coldplay jat alles dat los en vast zit; kwam bijvoorbeeld ook deze tegen: YouTube - ‪Did Coldplay rip off Pokemon? Cave Theme vs Clocks‬‏

JanBetonde2e
Coldplay staat op elk groot festival over de hele wereld. Je kan mij niet vertellen dat je daar dan niks te zoeken hebt. Ik vind 1.3 miljoen euro ook heel veel geld, maar ach zo werkt het nou eenmaal. Het zou mij niets verbazen als bands als Radiohead ook zoiets vragen. Coldplay was wel weer een van de beste optredens op Pinkpop. Coldplay is gewoon, ook live, een hele goede band.

Ik vond Pinkpop dit jaar weer matig, het is teveel een grote menigte festival. Hoe kunnen bands als Go Back To The Zoo en Two Door Cinema Club nou op het hoofdpodium staan? Had dan een band als Friendly Fires geregeld, maar die kennen zeker weer te weinig mensen. Durf gewoon minder bekende bands/artiesten uit te nodigen!

Ik ben het eens met de kritiek over dat er teveel gitaarrock was, en ook nog een bepaald soort waar ik veelal niet zoveel van hou. Gevolg was dat er best veel bands waren waar ik niet veel aan vond. Gelukkig waren er enkele bands die dat heel erg goedmaakte (Elbow, Coldplay, Band of Horses, de Staat, Wolfmother en ook enkele verassingen als Hurts, the Gaslight Anthem en Manic Street Preachers), waardoor ik na dit weekend toch erg tevreden ben, vond het erg leuk. De enige 'andere' acts Dangermau5 en Bloody Beatroots (zou die laatste zelf niet gaan luisteren, maar in die tent was dat erg vet. Helemaal los ) waren ook erg leuk. Daarnaast was de sfeer gewoon super, dus vond ik het de moeite waard. Maar had wel het idee dat ik minder bands leuk vond dan de rest van de groep waarmee ik was, dus volgend jaar naar Rock Werchter of Lowlands, dan wordt het misschien nog leuker

Ik moet zeggen, het vreemde is dat ik ondanks de slechtste line-up ever (?) toch een weekend lang de TV aan had, op Cultura24 was het gewoon de hele dag op televisie te zien.
Ben ik mee opgegroeid, is een soort traditie; met Pinksteren luieren en Pinkpop kijken. Dit wil ik graag overdragen aan mijn nakomelingen maar dan moeten ze de line-up wel weer eens flink verbeteren!! Ook tradities kennen hun grenzen.

1.3 Miljoen lijkt natuurlijk een schandalig bedrag, maar zo werkt het nou eenmaal. Geen 1,3 miljoen euro geen Coldplay. En geen Coldplay, geen superdeals met sponsoren. Zo werkt het ook in het voetbal. 94 Miljoen euro voor Cristiano Ronaldo lijkt schandalig veel, maar de club maakt uiteindelijk met gemak die 94 miljoen euro weer terug uit die jongen (sponsoren, merchandise, betere prestaties).

En Guy Garvey heeft natuurlijk juist onwijs veel charisma. Erg mooie opmerking had hij tegen het publiek: They were better in Germany. Mooi het publiek op de kast jagen

Verder kan iedereen het er alleen maar mee eens zijn dat dit een hele slechte line-up was. Er is gekozen voor drie grote hoofdacts en de rest bestond bijna alleen maar uit dertien in een dozijn bandjes. Ook slecht gekozen van Smeets om voor de degelijkheid te kiezen en op safe spelen. Het lijkt erop dat Lowlands beter in de gaten heeft hoe het moet, maar ja, die zitten wat dat betreft in een betere positie.

tuktak
wolfmother was de verrassing, bloody beetroots was totaal gekkenhuis. muzikaal flinterdun, maar toch mooi om tussen te staan. al was het trucje na een half uurtje kapot zweten wel leuk geweest. gezellig was het iig wel, relaxte sfeer overal.

vond de line up helemaal niet zo superslecht, het was meer dat de artiesten zelf wat tegenvielen. veel slecht bij stem en ongeinspireerde gasten op het podium zien staan (kings of leon, white lies, graffiti6 was sowieso slecht). justin nozuka was wel lekker bezig, maar de subtiele variaties wist het publiek dan weer niet op waarde te schatten. en dat is ook pinkpop natuurlijk.

Ik vergaat deze act te noemen, misschien wel de mooiste act:

(afbeelding)

Tja, ben daar niet geweest. Als ik vooraan had gestaan was het misschien wel de moeite geweest...

Dé verassing was voor mij toch echt Band of Horses, wat was dat prachtig. Stond bijna in trance echt te denken 'wow'. Had zeker geen lage verwachtingen, maar ze werden 3 dubbel overtroffen. Kon af en toe wel janken zowat Ga nu alles van ze beluisteren.

Stijn_Slayer
Die van Pokémon en Coldplay! Geniaal

Ik heb het meeste op TV wel gezien, hoewel het dan niet helemaal mee te krijgen is kan ik er de volgende dingen over zeggen:

- Wat was Hurts verschrikkelijk slecht, zelden zoiets inspiratieloos gezien, creativiteitsloze herhalingsoefening zonder enige emotie.

- Paar leuke dingen gezien, Selah Sue is niet helemaal mijn ding, maar sprong er qua creativiteit toch behoorlijk bovenuit. Ook Wolfmother is misschien wel een beetje meer in het gitaarrock-hoekje, maar doen dat toch wel erg goed.

- Dingen als Elbow, Coldplay, Kaiser Chiefs etc... Deze dingen heb ik 5 jaar geleden ook gezien, en eigenlijk is er nog niks veranderd, matig en inspiratieloos, al springt er bij Elbow her en der een nummer bovenuit. Manic Street Preachers en Foo Fighters is helemaal oud, ik dacht dat pinkpop enigszins hip en populair over wilde komen, dat lukt ze hier voor geen meter mee.

Wat mij opviel is dat er namen staan waar ik hélemaal nooit van gehoord heb, zoals Graffiti6 en Versaemerge. En dat blijkt dan de meest erbarmelijke bagger te zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:57 uur

geplaatst: vandaag om 04:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.