MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Pinkpop

zoeken in:
ClassicRocker schreef:
Het overweldigende hoogtepunt van Pinkpop 2011:

http://www.youtube.com/watc....

Zie ik daar onder in de tweetbox de tweet: "hoe heet dit nummer?" voorbijkomen

ClassicRocker schreef:
Het overweldigende hoogtepunt van Pinkpop 2011:

http://www.youtube.com/watc....

Dat was toch echt dit:

Link

Vanaf ongeveer 2:10

PINKPOP 2011

Ik ben drie dagen naar Pinkpop geweest en ik zal mijn hoogte- en dieptepunten plaatsen. In eerste instantie ging ik vooral voor de muziek, de lineup van zaterdag was om je vingers bij af te likken, Daarna bleek dat we ook nog 'ns een hele leuke groep hadden, het grootste deel van de groep kende ik niet zo goed en een aantal weer wel heel goed, maar het was erg gezellig. Dat is ook wel een hoogtepunt bij Pinkpop, er hangt een leuke sfeer.

Dag 1:

De muziek dan, we gingen kwart over 2 weg van camping D, want de Staat wilden Niels94 en ik toch wel erg graag zien. We namen de pendelbus die een half uur te laat kwam en daarna ook nog 'ns de bumper van een Kever naar de klote hielp, dat was overigens de schuld van de kever. Afijn, na een ellenlange rij konden we alleen de laatste 20 minuten van De Staat zien. Jammer, maar De Staat had maar 20 minuten nodig om een diepe indruk te maken. Oude nummers overtuigden maar vooral de nummers van het magnifieke nieuwe album overtuigden. Sweatshop ( inclusief featuring ) en Old Macdonald... pakten we mee en het laatste nummer, dat was meteen al een hoog hoogtepunt. Back To the Grind, de machine werd aangezet, dit zag er al mooi uit en als het nummer dan ook nog 'ns moddervet is dan heb je een topperformance. 4,5* voor de twintig minuten van de Staat.

Daarna de Manic Street Preachers, enkel Motorcycle Emptiness kende ik en de Greatest Hits had ik doorgeluisterd. Dit was een erg mooie act, jammer dat er weinig interactie met het publiek was, dat kwam ook door de zanger die overigens wel een goede stem had. 3,75*
Daarna was het tijd om te eten, want Lifehouse was aan de beurt, we hebben het onder het genot van een frietje aangehoord maar die kon mijn aandacht niet houden, ik was meer bezig met de laatste frietjes uit mijn puntzak te peuteren.
Daarna kreeg je weer 2 van die geweldige bands. Bij Ash en Simple Plan waren we steeds binnen een paar minuten weer weg, want alle twee de bands waren 3 x niks. 1*

Sowieso moesten we natuurlijk vroeg weg voor Elbow, de band waar ik eigenlijk voor naar Pinkpop ging. We stonden erg mooi, in het midden net achter het voorste vak. Elbow maakte het helemaal waar, het absolute hoogtepunt. Een uur lang bestond voor mij even alleen de muziek van Elbow. Het begon al met The Birds, door het optreden helemaal verliefd geraakt op dit nummer. En ook waren er geweldige uitvoeringen van Mirrorball en Grounds For Divorce. Alles was eigenlijk mooi. De zanger was zeer, zeer overtuigend. Qua zang, maar ook de performance was erg goed, want hij kreeg veel publiek mee en dat is toch knap, want Elbow is niet echt de Pinkpopmuziek. 5* (Let in het filmpje op hoe Guy Harvey de technische storing oppakt, geweldig

Daarna wilde ik eigenlijk nog wel graag naar Selah Sue, Niels wilde een goede plek voor Coldplay, dus ben ik met een paar anderen gegaan en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Het zorgde weer voor een hoogtepunt. Selah Sue is namelijk een topwijf, prachtige kop, prachtig lichaam, maar vooral ontzettende fijne muziek. Dikke funkbeats waarop de hele tent stond te swingen en dan die stem, die staat live als een huis, geweldige ervaring was dit. 4,75*

En dan Coldplay, voor velen de act dit jaar, 1,3 miljoen zijn ze waard. De show was zeker mooi, mooi decor, de plus en minpunten heb ik even op een rijtje gezet.
+ Mooie nieuwe nummers
+ Vrij veel nummers van Rush of Blood to the Head en Parachutes. Geweldige uitvoeringen van In My Place, Live for the Living, Politik en God Put a Smile Upon Your Face.
+ Mooie sfeer
+ Als je een briljant nummer als Talk weg kunt laten uit je setlist dan ben je echt een hele, hele grote band.
+/- Chris Martin vergat zijn tekst tijdens Politik, maar aan de andere kant vond ik het ook wel weer grappig
- Te laat komen, is dat voor grote bands?
- Ze hadden wel met iets meer durf mogen spelen. Alle liedjes werden precies hetzelfde gespeeld, nergens tijd voor een knallende gitaarsolo ofzo.
- Ze hadden ook wel een aantal favorieten van de echt fans kunnen spelen zoals Spies, Death and all His Friends, A Message of Amsterdam. (Ideaal liedje trouwens om in NL te spelen)

4*

Dag 2:

Dag 2 begon met Hurts, één van de grootste verassingen van heel Pinkpop. Die gozers zien er als echte performers uit met die pakken en zonnebrilletjes en ook de danseressen en de operazanger kleedden de show mooi aan. Ook door het rozen gooien kan je al rekenen op de sympathie van het publiek. Ik ving er zelf ook nog één. De muziek dan, die was ook erg goed, mooie syntesizermuziek. Ik ben helemaal fan geworden van het nummer Better Than Love, wat een meesterlijk nummer. 4*
Daarna gingen we even kijken bij Versaemerge maar dat moet wel een van de dieptepunten zijn geweest. Een muur van geluid en een verschrikkelijke zangeres. 1*

Toen zijn we voor aan gaan staan bij Tim Knol. De eerste plaat vond ik namelijk zeer degelijk dus ik was wel benieuwd. De sfeer bij dit optreden was erg goed en dat kwam ook door de camera die het publiek ging filmen wat erg grappige situaties opleverde. Daarna kwam Tim Knol op en die deed het erg goed. Wat zeg ik, hij zorgde voor één van de hoogtepunten op dit festival. Tim Knol ziet er een beetje knullig uit en is niet echt zo'n artiest. Maar juist die uitstraling vind ik zo leuk. Iedereen liep ook met 'Tim Knol is vet'-shirts aan. De muziek swingde, niet normaal, de liedjes kwamen live ontzettend goed tot z'n recht en voornamelijk het nummer Days was schitterend. Ik kende het niet maar het is een ontzettend goed nummer, na één keer luisteren en daar ben ik het nu nog over eens. Dit nummer had zo geschreven kunnen zijn door de Beatles, een perfect popnummer en ook een perfecte show, want elk liedje overtuigde. 4,25*
Na dit optreden zijn we gaan eten en even langs de acts gelopen die allebei niet heel interessant waren. Daarna gingen we een goede plek zoek voor Wolfmother. Wolfmother maakte de hoge verwachtingen dubbel waar. Ruige 70's rock deed het erg goed bij het Pinkpoppubliek. Wolfmother speelde Pinkpop helemaal plat. Ik heb dan ook zeker 30 à 40 man zien crowdsurfen. 4,25*
Daarna kwamen er weer een paar flutacts en hebben we zitten wachten op de rest van de groep zitten wachten. Toen zij er waren hebben een stuk White Lies gezien en dat was allemaal erg mooi, Farewell to the Fairground, Death en Strangers klonken erg mooi. We zagen het toch van een eindje maar volgens de recensenten stonden de White Lies er een beetje houterig bij dus aan performance hebben we niks gemist.
Bloody Beetroots, daar wilde de groep heen en de Duits lerares zei de dag van tevoren dat daar het dak eraf zou gaan, niks was minder waar, gewoon flinke beukhouse deed het erg goed bij ons en zo te zien ook bij het hele pinkpoppubliek.
Daarna de Kings of Leon, erg leuk dat ze gewoon schijt hadden aan het publiek en de eerste 3 nummers van hun oudere albums aftapten, het vierde nummer speelden ze Radioactive waar het publiek pas echt los ging. Stiekem vond ik de eerste 3 nummers veel leuker. De Kings of Leon stonden helaas een beetje arrogant op het podium, ze speelden de nummers erg goed, maar that's it. De uitvoeringen van Knocked Up en Closer waren trouwens erg mooi. 4*

Dag 3:

Op dag 3 raakten een ander meisje en ik als snel de groep kwijt en ben ik eigenlijk meegegaan naar waar zij graag toe wilde.
De eerste act was Scouting For Girls, gewoon lekker meezingen, ik vond het zeker niet zo slecht als de reviewers zeiden die er een 3 tegen aan gooiden. 3,25*
Daarna Plain White T's, geen reet aan tot aan Hey There Delilah, dat ik dan wel weer een sympathiek liedje vind. 3*
Daarna bij Two Door Cinema Club van een afstandje genoten, jazeker genoten, dit viel mij niks tegen, erg goed! 3,75*
Daarna Eliza Doolittle en de Beatsteak overgeslagen en een leuk plekje bemachtigd voor Go Back to the Zoo, zij kregen ons en het hele publiek mee, Go Back to the Zoo was in vorm, want de uitmuntende singles en de andere nummers kwamen erg goed tot z'n recht hier op Pinkpop, ook de gorilla en de olifanten op het podium waren gaaf. 4*
Daarna The Gaslight Anthem, godzijdank niet All Time Low hoeven aan te horen, Gaslight Anthem was erg goed en ze kregen het publiek aardig mee. 3,75*
Volbeat hebben we weinig tot niks van meegekregen en daarna The Script, omdat ik mobielloos was had ik geen zin om alleen op Pinkpop naar Band of Horses te gaan, dus besloten daar te blijven bij de groep. Jammer want ik had Band of Horses erg graag willen zien. The Script was wel grappig, leuk om te zien hoeveel fans zij hebben en al die gillende meisjes. Die zanger speelde er ook erg goed op in. Ik voelde me niet echt thuis in het publiek want het enige nummer dat ik ken is For the First Time en de rest kon alle andere nummers ook meezingen. 3,25*
Kaiser Chiefs was één groot meezingfeest omdat ik ook de nieuwe nummers al kende zoals het geniale Little Shocks, jammer dat ik de enige was die luidkeels stond mee te zingen, voor de rest kwamen natuurlijk alle hits voorbij, gewoon één groot feest dit optreden. 4*
We gingen iets vroeger weg voor Deadmau5, maar duidelijk te laat, want de rij stond al buiten zodat we nog van Oh My God konden genieten van de Kaiser Chiefs. Na een kwartier stonden we pas in de tent, maar toen hadden we goede plek om helemaal los te gaan op de muziek van Deadmau5, dit was heel wat beter als The Bloody Beetroots want vooral het laatste halfuur zat vol heerlijke dance, vooral Ghots N' Stuff en Faxing Berlin zijn erg vette nummers en ook het stuk dubstep erdoor was erg lekker. Ook het masker van Deadmau5 was het kijken waard. Uiteindelijk kwamen we helemaal bezweet de tent uit en dat is een goed teken. 4,25*
Na tien minuten waren we weer buiten en de Foo Fighters waren al bezig, ook was het begonnen te regenen. Dat vond ik helemaal niet erg, ik was toch helemaal bezweet. De Foo Fighters wisten mij uitstekend te vermaken met nummers als Rope, Bridge Burning en The Pretender. Maar na 10 nummers hadden we het wel gezien omdat ik toch altijd wel heb dat alles een beetje op elkaar lijkt bij de Foo Figthers, en zo waren we ook de drukte voor. 3,75*

Cijfer voor Pinkpop, 3,5* voor de muziek en de sfeer en alles er rondom heen 4,5* dus een 4*

Pinkpop
Tja, 3 dagen muziek, veel te duur eten en drinken. Ik moet zeggen dat ik de bands dit jaar niet heel bijzonder vond. De 'grote bands' vielen mij tegen Coldplay (geen interactie, niks speciaals, klonken wel strak overigens, kregen het publiek ook niet mee) Foo Fighters (herrie) Elbow (klonk fantastisch maar niet voor de mainstage en was daardoor niet magisch)

De kleine acts hebben mij verrast in de tent. Selah Sue voornamelijk. Wat fantastisch, rauwe stem, lekkere beats, jazzy invloeden.
Dazzled Kid, veel meer rock dan op het album, had er duidelijk zin in, kreeg de tent makkelijk mee.
Manic Street Preachers en Hurts waren ook goed, de rest van de tijd heerlijk in het gras gelegen en biertjes gedronken.

Nog even mijn top 5:

1. Elbow
2. Selah Sue
3. Tim Knol
4. Wolfmother
5. Coldplay

6. De Staat
7. Deadmau5

guitarwally schreef:
(quote)

Dat was toch echt dit:

Link

Vanaf ongeveer 2:10

Nice
But sad he never saw Rainbow at a rockshow .... Dio=God

Op het webzine Rockblog is vandaag een artikel verschenen met de eerste serieuze geruchten voor Pinkpop. De namen zijn zeer de moeite waard. Even afwachten wat er van klopt natuurlijk, maar doorgaans een goed geinformeerd medium...

Mogelijke headliners Pinkpop 2012 en andere kanshebbers | Rockblog

Stijn_Slayer
Niet allemaal mijn ding, en ik vind de Peppers nogal 'has been', maar dit oogt beter dan wat er de afgelopen editie was. Pearl Jam is misschien een veilige keuze, maar ze spelen zelden echt tegenvallend. Björk lijkt me ook wel leuk (maar daar zul je op tv vast weinig van zien, mocht het doorgaan).

Er staan toch wel een paar mooie namen tussen. Radiohead zou prachtig zijn, ik denk dat veel van deze bands ook op Werchter zullen spelen.

Is dit niet gewoon een opsomming van de grootste namen die misschien in de zomer van 2012 een festivaltour gaan doen? Ik zie erg weinig reden om te denken dat een van deze namen naar Pinkpop komt. Alleen bij de Chili Peppers is er reden tot gerucht, volgens dit bericht.

Radiohead zou wel geweldig zijn trouwens, word dan een grote musicmeter orgie daar. Zeker als er ook bands als Kasabian en Bjork zouden komen. Maar ja, allemaal speculaties natuurlijk. Heb er wel vertrouwen in dat het programma beter is als vorig jaar. Hoewel het vorig jaar ook al wel de moeite waard was. Ik ga dit jaar weer denk ik.

Ik werk in 2012 op Pinkpop en ben dus erg benieuwd naar de line up. Radiohead zou fantastisch zijn!
Ik ben zelf op Werchter en Pukkelpop te vinden, hopen dat Radiohead op een (of twee ) van de festivals langskomt.

Denk dat Metallica inderdaad wel een zekerheidje is! Ze zijn al bevestigd voor Download, waar ze het hele Black album gaan spelen.

JDS
Op alle drie de festivals die zo dicht bij elkaar liggen lijkt mij wel sterk.

Deze Y festivals hebben vaker dezelfde headliners. Dit jaar bijv. Coldplay, dus wie weet

Bruce Springsteen sluit Pinkpop 2012 af.

Co Jackso schreef:
Bruce Springsteen sluit Pinkpop 2012 af.

En het schijnt zijn enige optreden in de benelux te zijn....... Da's dan mooi k*t, want heb een hekel aan grote festivals als Pinkpop ed........ en dat was in 2009 ook al het geval.

Balen want ik wil Bruce daar dus ook totaal niet zien net als in 2009 het geval was. Fijn voor dhr. Smeets, minder fijn voor mij.

Heb Springsteen hoog op mijn lijst van goede Live acts staan (heb hem ook al vaak live mogen aanschauwen) na de ultieme nr. 1 Prince staat hij toch wel op 2, maar niet op Pinkpop daar ga ik waarschijnlijk nooit meer heen en zo zal het nog wel een paar jaar gaan duren voordat ik Springsteen weer eens live kan zien.......... Al twijfel ik er nu wel aan om niet naar Bercy in Parijs te gaan op 4 of 5 juli

Metallica en Snow Patrol niet op Pinkpop 2012, mogelijk wel Neil Young | Rockblog

dus Smeets moest kiezen tussen Metallica en the Boss... mooie domme keuze dan.

Hendrik68
Ik had begrepen dat dit het enige festival in de Benelux was waar hij op komt treden. Ik heb niet begrepen dat hij solo verder niks zou doen, zou jammer zijn. Ik wil Bruce graag nog een keer zien, maar liever niet op Pink Pop. Misschien dat hij nog in Bremen of Hannover optreedt, is ook niet zo ver van Emmen en veel dichterbij dan Landgraaf.

Edit: Laat maar ik zie op zijn eigen site de tourdata al staan. Speelt een dag voor Pinkpop in Keulen. Inderdaad verder niet in de Benelux. Naar mannetje.

Agony schreef:
Metallica en Snow Patrol niet op Pinkpop 2012, mogelijk wel Neil Young | Rockblog

dus Smeets moest kiezen tussen Metallica en the Boss... mooie domme keuze dan.

Waarom? Metallica zonder Lou Reed is toch niet veel aan...

Springsteen is blijkbaar wel fan van Pinkpop, want verder speelt hij ook niet veel op festivals.

Hmm Neil Young

Als Young nou ook nog komt, dan is het voor mij twee vliegen in één klap. Springsteen en Young staan bovenaan mijn lijstje van artiesten die ik nog wil zien. Verder vertoeven daar nog Waits en Cohen, misschien een idee, meneer Smeets?

Als 'ie al die namen boekt weet je zeker dat de rest van het programma wordt gevuld met die doordeweekse 3FM-serious talent bandjes die iedereen over 3 weken weer is vergeten.

Als-ie al die namen boekt interesseert me dat geen bal meer.

"Onze verwachting is dat Pinkpop naast het oudere werk ook zal kiezen voor The Prodigy als hoofdact om zo ook de (oudere) jongeren naar Pinkpop 2012 te krijgen."

Vernieuwend?

Het gaat de goede kant op met de line-up als The Prodigy naast Springsteen en Young zou komen.

Stijn_Slayer
Vorige keer stond Smeets nog te huilen dat Young te duur is. Denk niet dat hij Springsteen én Young haalt. Bovendien wordt er elk jaar geroepen dat Neil Young welkom is.

En ik wil verdomme niet naar Pinkpop, dus laat het uit je hoofd, Neil

Gast
geplaatst: vandaag om 10:03 uur

geplaatst: vandaag om 10:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.