MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Pinkpop

zoeken in:
vin13 schreef:
Het leek wel veel op een 3FM promotiefestival.

Het zijn dan ook zo'n beetje allemaal bands die een 3FM Megahit hebben gehad.

Ik heb dit jaar helemaal niets van Pinkpop gezien en dat gaat al een paar jaar zo. In 2005 ben ik zelf nog geweest (gratis kaartjes van een zakenrelatie) en terplekke heb ik me wel vermaakt, maar zoals ik er midden jaren '90 mee bezig was, ben ik helemaal niet meer. Ben het ook wel een beetje ontgroeid, denk ik. Voor die paar bands die ik heus wel leuk vind ga ik geen tweeënhalve dag ellendige muziek aanhoren (al zal het met genoeg drank op heus meevallen allemaal).

Het gebrek aan variatie en het op safe spelen vind ik wel triest. Ik kan me herinneren in de jaren '90 nog live drum 'n' bass (Roni Size) te hebben gezien. Zoiets zou nu niet meer kunnen vrees ik. Toen was er ook een gezondere verhouding tussen mega-acts en de rest van het affiche. Ik vind het toch wel jammer dat het festival de laatste paar jaar zo hard achteruit is gehold, maar dat komt misschien ook wel een beetje door de opkomst van Lowlands (in de jaren '90 nog niet zo'n grote speler), waardoor Smeets zich misschien niet zo genoodzaakt ziet alternatief te programmeren.

Wat me ook wel tegenstaat is het gebrek aan oudere acts. Stijn noemde Neil Young al: dat lijkt me een prima artiest. Maar nu is eigenlijk de hele programmering gericht op tieners/begin twintigers, ook dat zou breder kunnen denk ik. Snap ook niet waarom Pinkpop Classic (inmiddels failliet) en Pinkpop gewoon niet in één editie konden.

Een collega van me (60 jaar) had zich trouwens prima vermaakt met Coldplay en vooral Foo Fighters.

Denk dat Herman hier de spijker aardig op zijn kop slaat: Le Guess Who (Utrecht), Crossing Borders (Den Haag) en Motel Mosaique (Rotterdam) zijn de veel leukere kleinschalige festivals waarop je goed kunt zien wat er groeit en bloeit in de POP-muziek (pop als afko voor populair).

Bewust laat ik Lowlands weg, al komen daar veel interessante bands; de formule daarvan - 2-3 nachten sappelen in een tentje en poepen en piesen in een Dixi (terwijl een uitwedstrijd poepen toch al stressvol is voor velen) - zorgt voor onvrede: waarom geen dagkaarten, met zulke mooie line-ups? Ook bij North Sea Jazz trok ik 3 dagen muziek achtereen gewoon niet - te veel muzikale indrukken om te processen, de hersens schakelden uit en ik nam nix meer op. NSJ: programmeert ook steeds vlakker en op de massa gericht; steeds minder kleine aparte acts, weinig vernieuwing en de prijzen blijven stijgen.

Ik vond de tracklist van dit jaar zwaar ondermaats. Het waren nou net die bandjes waarvan ik gruwel of die mij totaal niet aanstaan. Zoals ik op nu.nl nog las: huisvrouwenrock. Die pap lust ik niet. En dat te bedenken dat nog niet heel geleden acts als Rammstein, Metallica en Bruce Springsteen er hebben gestaan. Toch wel acts die je een draai om de oren kunnen geven. Zie ik deze bands niet doen. En dat de bedenken dat de hardste Rock/Metal band Avenged Sevenfold was.

Wellicht is Volbeat een tikje harder maar die schijnen hun dag sowieso niet te hebben gehad. Maar goed, ik dan ook naar Graspop voor het hardere werk.

The Scientist schreef:

- Wat was Hurts verschrikkelijk slecht, zelden zoiets inspiratieloos gezien, creativiteitsloze herhalingsoefening zonder enige emotie.

Hurts heeft met hun album een muzikaal pareltje afgeleverd. Alles klopt aan die songs.
Je hoeft de muziek niets te vinden, maar jij hebt duidelijk geen verstand van muziek. De muziek van Hurts is hogeschool. Over elk geluidje is nagedacht. En de performance was ook goed verzorgd. Zit ingewikkelder in elkaar dan jij denkt. Misschien moet je op muziekles op het op juiste waarde in te kunnen schatten. En herhaling? Juist niet, heb je weleens op die overgangen gelet in die nummers?
Over een paar jaar is dit de afsluiter op grote festivals en brult iedereen het mee. waarschijnlijk in het buitenland, want Nederlanders hebben over het algemeen weinig smaak.

Hurts wint NME Award voor Best New Band - gooddayz.nl

The Scientist schreef:
(quote)

Dat festival heet Take Root, gezien dit lijstje jou wel bekend

Zeker wel, vorig jaar geweest, maar als je kijkt naar Bonnaroo, zoals Stijn al zei, dan is dit als toevoeging best mogelijk.

Stijn_Slayer schreef:
Die 'zanger' van Go Back to the Zoo kan niet eens zuiver zingen. Hij schreeuwt en perst maar wat om dat te verbergen. Over vijf jaar is z'n stem er helemaal geweest, en ik kan niet wachten tot het zover is.

Haha, op Pinkpop lukte het hem al bijna, luister maar eens naar 'Fuck You':

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Ze kunnen gewoon helemaal niet spelen. Of nouwja, nauwelijks.

Songs schrijven in ieder geval niet.

Ik vind het ook een band van helemaal niets, maar ik moet ze wel nageven dat ze wat aanstekelijke hitjes hebben en dat ze het publiek live wel meekrijgen. Jammer dat de zanger niet kan zingen inderdaad.

Over SpeedofSound: zou hij serieus zijn? Ik kan het me geen andere reden voorstellen voor het zo belachelijk maken van zichzelf

Pff.. even een paar bands uit de line-up van Werchter dit jaar:

Queens of the Stone Age, Seasick Steve, Eels, Arctic Monkeys, The National, PJ Harvey, Elbow, Underworld, Iron Maiden, Grinderman, Fleet Foxes..

Mischien al ergens ter sprake gekomen maar waarom mocht Cultura24 zowat alles uitzenden (wat heb ik genoten vanaf mijn luie bank, gewoon concerten kijken zonder commentaar en kinderachtige tussen items) en de Nationale Omroep dus blijkbaar niet?

Omdat je voor Cultura extra betaalt (ik heb voor 10 euro per maand een digitaal totaal pakket bij Ziggo), en dat heeft zo zijn voordelen. Net als dat je voor HD zenders (op Ned. 1,2,3 na) meer moet betalen. Nu nog de optie om tijdens sportwedstrijden het commentaar uit te schakelen, ondertiteling tijdens films en we zijn er.

Dank je HArm, is duidelijk nu.
Cultura24 blijkt dus bij ons (Caiway) in het basispakket te zitten.
Leuke muziek zender met dus veel Pinkpop, verleden week ook al de Foo Fighters documentaire en hopelijk straks veel Lowlands.

On topic Pinkpop: Foo Fighters beste act, All Time Low zieligste.

Cultura heeft wel vaker leuke dingen, ook het concert van Neil Young en Graham Nash & David Crosby bij de BBC zie ik wel eens voorbij komen. Tijden zijn wel vaak onhandig, morgen om 1:00 beelden van Pinkpop 81 bijvoorbeeld... dan lig ik al op 1 oor!

Laast ook de making of van Bridge over Troubled Water zitten kijken en daarna kwam de docu songs over America. Of Stevie Ray Vaughan live met Albert King. Wat wel jammer is, is dat ze 4:3 oprekken naar 16:9, geeft zo'n vertekend beeld. Moet ik weer goochelen met de AB.

En ik een paar pagina's terug juist lovend geweest over de band Hurts!
Op de een of andere manier raakt het mij juist wel.
Wordt weer terug geslingerd naar de tijden van Visage/Tubeway Army en dergelijke bands.
Beetje theatrale/new-romantic synthipop genre. Dat gevoel krijg over me heen als ik voor de zoveelste keer Happiness uit de luidsprekers laat schallen.
Maar lees het vaker terug hier: over alles is goed nagedacht.
Vind echt een subliem album!

Ik vond het live ook erg goed, we stonden in het voorste vak, dus vooraan, en ik vond het vrij indrukwekkend, ook met dat strijkersorkest(je) en die operazanger die erbij was. Hij gooide trouwens rozen het publiek in en Joep (Snoeperd) ving hem Kwamen we nog even in beeld, altijd grappig.

Stijn_Slayer
sheep67 schreef:
En ik een paar pagina's terug juist lovend geweest over de band Hurts!
Op de een of andere manier raakt het mij juist wel.

Heb gister ook nog met hun cd in handen gestaan. Vond de prijs nog wat te hoog.

Ach, tenminste nog één aardige band ontdekt dit jaar. Dan heeft de moeite nog iets opgeleverd.

niels94 schreef:
Ik vond het live ook erg goed, we stonden in het voorste vak, dus vooraan, en ik vond het vrij indrukwekkend, ook met dat strijkersorkest(je) en die operazanger die erbij was. Hij gooide trouwens rozen het publiek in en Joep (Snoeperd) ving hem Kwamen we nog even in beeld, altijd grappig.

Dan moet ik hem gezien hebben
En er stond ook een dame vooraan die had twee grote tekeningen aan het hekwerk vast gemaakt.
Die ging er helemaal in op en ontving (uiteraard) ook zo'n roos. Devotion!
Vind altijd wel boeiend hoe idolaat fans kunnen zijn. Het was in ieder geval een fascinerend schouwspel.

harm1985 schreef:
(quote)

Haha, op Pinkpop lukte het hem al bijna, luister maar eens naar 'Fuck You':
(embed)

Filmpje even gekeken: wat een slechte band is dat toch. Ik heb ook het idee dat die zanger (Cas Hieltjes heet 'ie toch?) een beetje wil klinken als Caleb Followill van Kings of Leon.

Tja, hoewel ze enkele aardige hitjes voor een keer of 2 hebben, kan hij inderdaad niet bepaald goed zingen...

Ik kende Go Back To The Zoo wel van een paar overgeproduceerde radiohitjes waar ik niet heel veel aan vond. De mensen met wie ik op Pinkpop was wilden het graag zien en zo stonden we vooraan. WOW! Ik snap wel wat jullie er tegen hebben (want ik luister nu cd en vind er opnieuw weinig aan) maar live was dat toch wel echt heel erg goed!

guitarwally schreef:
WOW! Ik snap wel wat jullie er tegen hebben (want ik luister nu cd en vind er opnieuw weinig aan) maar live was dat toch wel echt heel erg goed!

Hoe smaakte het bier?

Palm + broodham + pindakaas = heerlijk ontbijt!

Het schijnt dat het maar moeilijk cornflakes eten is met bier i.p.v. melk.

sheep67 schreef:
(quote)

Dan moet ik hem gezien hebben
En er stond ook een dame vooraan die had twee grote tekeningen aan het hekwerk vast gemaakt.
Die ging er helemaal in op en ontving (uiteraard) ook zo'n roos. Devotion!
Vind altijd wel boeiend hoe idolaat fans kunnen zijn. Het was in ieder geval een fascinerend schouwspel.

Kennelijk waren we ook op tv, met name mij zie je goed volgens Joep Moet ik nog even terugkijken. Zal anders wel even zeggen wanneer je mij ziet, dan kunnen jullie mij en Snoeperd ook zien

1,3 miljoen voor Coldplay.

Koenr schreef:
1,3 miljoen voor Coldplay.

Ik geef ze geen ongelijk, Coldplay dan hé.

Berichten verplaatst naar Hurts

Leuk he berichtjes verwijderen? Zonde van de energie om op dit forum een discussie aan te gaan.

Ik heb ze verplaatst, dat zeg ik ook in de berichten boven je.

Scheldbericht verwijderd.

ClassicRocker
Het overweldigende hoogtepunt van Pinkpop 2011:

http://www.youtube.com/watc....

Gast
geplaatst: vandaag om 08:15 uur

geplaatst: vandaag om 08:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.