MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Gisteravond Peter Hook and the Light in de Maassilo in Rotterdam. Eigenlijk niets meer dan een coverbandje maar dichter bij Joy Division kun je helaas niet meer komen. Ze zouden Substance van zowel Joy Division als New Order integraal spelen. De gehele set zou zo'n 3 uur in beslag nemen. Nu heb ik niet veel met New Order dus het was de eerste 5 kwartier door zien te komen want ze begonnen met het New Order repertoire. In a Lonely Place (viel tegen), Ceremony (goed) en Blue Monday (ok) zijn natuurlijk prettig om op een setlist te zien maar de rest kon mij eigenlijk gestolen worden. Na een korte pauze had ik veel zin Joy Division maar daar had ik uiteindelijk ook gemengde gevoelens na afloop bij. Lekker om sommige nummers live te horen maar ook pijnlijk soms omdat Hooky geen Ian Curtis is. De stem van Curtis is nogal bepalend voor de emotie in de muziek van Joy Division. Hooky komt uiteraard niet in de buurt waardoor een nummer als Atmosphere totaal niet uit de verf komt. Al met al een vermakelijk avondje maar ze konden wat mij betreft het stempel 'cover bandje' niet wegnemen. Ook werd de speelduur van 3 uur, waarover vooraf nogal opgeschept was door zowel band als organisatie, bij lange na niet gehaald.

sj0n88 schreef:
Gisteren hebben ze 11 van de 12 nummers van het nieuwe album gespeeld. Vind ik erg veel.
Voor mij waren de nieuwe nummers de voornaamste hoogtepunten. Die kwamen het beste uit de verf en je merkte (of het lag aan mij...) dat ze oudere nummers iedere avond spelen en dus wat minder ziel erin stoppen. Wel vreemd dat ze de 12e niet gewoon gespeeld hebben. Ze hebben hem wel gespeeld op andere plekken eerder deze tour.

Zolang ze albums van een dergelijk hoog niveau maken, spelen ze wat mij betreft het album integraal.

Titmeister schreef:
Ja, het hoge blanke-mannen-gehalte was me ook opgevallen, maar goed, dat is wel vaker bij dergelijke concerten.
De partners zaten 100 meter verderop bij Simply Red in de Ziggo Dome.

The National viel me wat tegen. Met name het eerste deel klonk rommelig. Ook de vocalen waren niet altijd even sterk. De rustigere nummers van de nieuwe plaat kwamen ook niet zo over live. Maar er waren ook zeker hoogtepunten. Tof om eens gezien te hebben, maar meer van verwacht.

Wat een zuinige reacties op the National. Stond vooraan en heb een geweldig concert ervaren. Ben fan van Sleep Well Beast, dus hoe meer hoe beter. Voor mij de ideale Setlist, met nieuwe ontdekkingen van ouder werk, de mooste hits en nieuw, nieuw, nieuw.
Hoogtepunt was de bezwerende versie van Walk It Back.

Was zeer verheugd te horen dat Matt zijn stem aan het sparen is voor de rest van de tour en daardoor veel beter zong dan gebruikelijk. Zie de beheerste versie van The System, waarin het tweede deel niet werd overschreeuwd. Een Schreeuwende Matt past prima in enkele songs, maar laat ie vooral zo goed mogelijk zingen. En dat gebeurde gisteren volop.

Ik was gister ook bij The National en ik vond gewoon weer een erg goed optreden, alleen niet zo geweldig als de vorige keer dat ik ze zag in de HMH. Ook ik ben niet helemaal weg van Sleep Well Beast - ik vind het wel een goed album hoor (4*) - dus waren 11 nummers daarvan net iets te veel van het goede. Ik denk dat het publiek daardoor ook iets rustiger was, want het zijn nou eenmaal bijna allemaal rustige nummers. Wel prachtig om Vanderlyle Crybaby Geeks zo akoestisch een keer mee te maken, dat stond nog op mijn verlanglijstje.

Bill Evans schreef:
(quote)

Blanke mensen bij een optreden in Nederland. Erg opvallend ja

En dan ook nog eens bij een optreden van een blanke-mannen-band, heel verrassend!

Het publiek was inderdaad wat tam, maar dat vond ik juist wel fijn. Die zanger kan z'n eigen zanglijnen 9 van de 10 keer niet halen, dan kan Jantje die naast me in het publiek staat dat al helemaal niet en dus mag Jantje wat mij betreft gewoon z'n mond dichthouden.

Toffe setlist, met persoonlijk favoriet Conversation 16 en verrassing I'll Still Destroy You van Sleep Well Beast. Vanavond door voor de tweede ronde en ik ben benieuwd welke oude nummerw nu voorbij zullen komen!

starsailor schreef:
Gisteravond Peter Hook and the Light in de Maassilo in Rotterdam. Eigenlijk niets meer dan een coverbandje maar dichter bij Joy Division kun je helaas niet meer komen. Ze zouden Substance van zowel Joy Division als New Order integraal spelen. De gehele set zou zo'n 3 uur in beslag nemen. Nu heb ik niet veel met New Order dus het was de eerste 5 kwartier door zien te komen want ze begonnen met het New Order repertoire. In a Lonely Place (viel tegen), Ceremony (goed) en Blue Monday (ok) zijn natuurlijk prettig om op een setlist te zien maar de rest kon mij eigenlijk gestolen worden. Na een korte pauze had ik veel zin Joy Division maar daar had ik uiteindelijk ook gemengde gevoelens na afloop bij. Lekker om sommige nummers live te horen maar ook pijnlijk soms omdat Hooky geen Ian Curtis is. De stem van Curtis is nogal bepalend voor de emotie in de muziek van Joy Division. Hooky komt uiteraard niet in de buurt waardoor een nummer als Atmosphere totaal niet uit de verf komt. Al met al een vermakelijk avondje maar ze konden wat mij betreft het stempel 'cover bandje' niet wegnemen. Ook werd de speelduur van 3 uur, waarover vooraf nogal opgeschept was door zowel band als organisatie, bij lange na niet gehaald.

Ik was er ook en ben toch wat positiever. Moet zeggen dat ik ook een groot New Order liefhebber ben, luister ik vandaag de dag eigenlijk vaker naar dan Joy Division. Eerste deel vond ik verrassend sterk, al had ik om me heen wel het gevoel dat veel mensen vooral voor het JD deel kwamen, het enthousiasme leek me na de pauze een stuk groter. Ik was overigens al door diverse mensen gewaarschuwd voor de beperkte zangkunsten van dhr. Hook, dus wellicht viel het me heel erg mee omdat ik het dramatisch slecht had verwacht. Totale speelduur was overigens iets meer dan 2.5 uur met dezelfde setlist als een dag eerder in Paradiso, en daar was het blijkbaar richting de 3 uur. Wellicht waren ze daar enthousiaster tussen de nummers door, of was Hooky zo moe dattie halverwege een langere pauze nodig had

/edit: krijg overigens wel het idee dat je de zangkunsten van Hooky live vergelijkt met studio-opnames van Ian Curtis en dat lijkt me niet helemaal eerlijk. Heb zat livewerk van JD gehoord waarbij zijn stem ook niet altijd even sterk was en maar nauwelijks boven de rest van de band uitkwam.

chevy93 schreef:
(quote)
De partners zaten 100 meter verderop bij Simply Red in de Ziggo Dome.

Zaten in elk geval niet bij Peter Hook in Rotterdam, daar was het 100% blank waarvan 90% mannelijk.

Bij the national had 80% van de mannelijke bezoekers een baard

GrafGantz schreef:
edit: krijg overigens wel het idee dat je de zangkunsten van Hooky live vergelijkt met studio-opnames van Ian Curtis en dat lijkt me niet helemaal eerlijk. Heb zat livewerk van JD gehoord waarbij zijn stem ook niet altijd even sterk was en maar nauwelijks boven de rest van de band uitkwam.

Ja, daar heb je een goed punt. Eens!

Enkele citaten over de publieksparticipatie bij tNTL: "tam publiek, vrij stijfjes, timide woensdagavondpubliek".
Wil daar nog wel een schepje boven op doen: ongeïnteresseerde sufmutsen.
Maar aan wie lag dat nu, die verschrikkelijke hal, de band, het publiek?

De muziek van tNTL gedijt toch het best in een intieme zaal en waarschijnlijk nooit in een onpersoonlijke hal, met alleen maar afstand tot de actie. En wat die mensen op het balkon doen, zou ik niet weten. Dat is vragen om teleurstelling, als je jezelf vooraf al ziet als toeschouwer. Laten we blij zijn dat het maar de AfasLive was en niet de ZiggoDome.

De band had er alles aan gedaan om er een onvergetelijke avond van te maken.
Show van meer dan 2 uur, met een uitdagende setlist, stakke graphics en enorme inzet.

Blijft over het publiek zelf. Heb het idee dat er veel waren die de band ‘eens wilde zien’, maar het repertoire onvoldoende kent. Maar de muziek van tNTL is geen kwestie van zien, die moet je voelen. En daar moet je ook nog eens moeite voor doen. Een andere groep wil blijkbaar greatest hits horen, voor de herkenning. Maar wat doe je dan bij een concert met als tournaam: het nieuwe album.

Het is dus de keerzijde van een indie-band met succes. Dan sta je zomaar in de verkeerde hal, met onwillig publiek. Zelf geen last van gehad. Topavond!

Je zet wel veel te makkelijk een groot gedeelte van de bezoekers neer als ongeïnteresseerd of onwillig. Dat mensen gaan zitten bij een concert van The National kan ik me zelfs goed voorstellen. De setlist was met 11 nummers van SWB nou eenmaal niet de meest uitbundige setlist, dus logisch dat veel mensen rustiger toekijken maar dat betekent niet dat men niet geniet natuurlijk. En ik ben ook niet van mening dat The National niet een zaal van het formaat AFAS past, natuurlijk zou een zaal als Paradiso mooier zijn maar daar zijn ze nou eenmaal te groot voor.

dix
Nou nou ... Als ik dat zo lees dan was het maar een dooie bedoening daar bij the National. Is er dan na afloop nog een beetje geneukt of wat?

VladTheImpaler schreef:
Ik was gister ook bij The National en ik vond gewoon weer een erg goed optreden, alleen niet zo geweldig als de vorige keer dat ik ze zag in de HMH. Ook ik ben niet helemaal weg van Sleep Well Beast - ik vind het wel een goed album hoor (4*) - dus waren 11 nummers daarvan net iets te veel van het goede. Ik denk dat het publiek daardoor ook iets rustiger was, want het zijn nou eenmaal bijna allemaal rustige nummers. Wel prachtig om Vanderlyle Crybaby Geeks zo akoestisch een keer mee te maken, dat stond nog op mijn verlanglijstje.

Precies dit.

dix schreef:
Nou nou ... Als ik dat zo lees dan was het maar een dooie bedoening daar bij the National. Is er dan na afloop nog een beetje geneukt of wat?

Wij waren gisteravond heen en hadden vooraf al flink geneukt. Mede daarom maar voor een plekje op de tribune gekozen. Gezien het tamme publiek waren we waarschijnlijk niet de enige voor wie deze vlieger opging.

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik was er ook en ben toch wat positiever. Moet zeggen dat ik ook een groot New Order liefhebber ben, luister ik vandaag de dag eigenlijk vaker naar dan Joy Division. Eerste deel vond ik verrassend sterk, al had ik om me heen wel het gevoel dat veel mensen vooral voor het JD deel kwamen, het enthousiasme leek me na de pauze een stuk groter. Ik was overigens al door diverse mensen gewaarschuwd voor de beperkte zangkunsten van dhr. Hook, dus wellicht viel het me heel erg mee omdat ik het dramatisch slecht had verwacht. Totale speelduur was overigens iets meer dan 2.5 uur met dezelfde setlist als een dag eerder in Paradiso, en daar was het blijkbaar richting de 3 uur. Wellicht waren ze daar enthousiaster tussen de nummers door, of was Hooky zo moe dattie halverwege een langere pauze nodig had

/edit: krijg overigens wel het idee dat je de zangkunsten van Hooky live vergelijkt met studio-opnames van Ian Curtis en dat lijkt me niet helemaal eerlijk. Heb zat livewerk van JD gehoord waarbij zijn stem ook niet altijd even sterk was en maar nauwelijks boven de rest van de band uitkwam.

Hahaha, ja die live opnamen zijn eigenlijk gewoon spuuglelijk (en bijvoorbeeld de versie van Novelty op Warsaw is ook niet mooi en een beetje schreeuwerig, hij was nog duidelijk op zoek naar zijn sterke punt qua zang)

Maar er was veel op aan te merken, Hooky zijn stem past gewoon niet bij het New order werk en ook New order zelf heeft moeite om live enig gevoel in die muziek te krijgen, waardoor het afstandelijk blijft.

Ook jammer dat hij niet al het baswerk zelf deed en het opvallend vaak overliet aan de tweede man, vooral jammer omdat wanneer hij het wel vol oppakt je ook meteen dat kenmerkende geluid krijgt.

Maar uiteindelijk heb ik wel enorm van genoten, goede setting, fijn publiek, Disorder, 10 minuutjes met de metro en deze man zat dus in Joy division.

(willie) schreef:
Ook jammer dat hij niet al het baswerk zelf deed en het opvallend vaak overliet aan de tweede man

Je weet dat dat zijn zoon is? Dat maakt het voor mij in elk geval een stuk begrijpelijker.

Titmeister schreef:
Als ik kijk naar de set in Berlijn van dinsdag dan werden Afraid of Everyone, Don't Swallow the Cap, Green Gloves, Mistaken for Strangers en The Geese of Beverley Road en Lucky You gespeeld, ipv Conversation 16, Sea of Love, Santa Clara, Karen, I'll Still Destroy You en Sleep Well Beast. Daarmee was het voor mij wel een betere setlist geweest, maar goed, dat heb je soms...
Ik zou ook maar niet kijken naar de setlist van gisteravond dan. Afraid of Everyone, Lemonworld, Secret Meeting, Apartment Story, Squalor Victoria, About Today... (en City Middle)

Maar geen Vanderlyle als toetje.

edit: en als ik goed tel 'slechts' 8 van hun laatste album.

Ondanks dat er gisteren twee nummers van de laatste plaat minder gespeeld werden (elf om negen) vind ik de setlist van woensdag sterker. Uiteraard heeft dit alles met persoonlijke favorieten te maken. Ik was erg blij met Conversation 16, Karen en Vanderlyle. Van gisteren had ik enkel Secret Meeting echt graag gehoord woensdag.

GrafGantz schreef:
(quote)

Je weet dat dat zijn zoon is? Dat maakt het voor mij in elk geval een stuk begrijpelijker.

Nope, maar als Peter Hook mijn pa zou zijn dan had ik nooit voor de basgitaar gekozen

chevy93 schreef:
(quote)
Ik zou ook maar niet kijken naar de setlist van gisteravond dan. Afraid of Everyone, Lemonworld, Secret Meeting, Apartment Story, Squalor Victoria, About Today... (en City Middle)

Maar geen Vanderlyle als toetje.

edit: en als ik goed tel 'slechts' 8 van hun laatste album.

Ik zag het al ja, muv Lemonworld had ik die allemaal graag live gezien. Vanderlyle is een leuke gimmick, maar vind ik een van hun minste nummers, dus dat had ik best kunnen missen. Donderdag had alleen geen Slow Show, wat ik net een van de hoogtepunten van woensdag vond.

De eerste avond was erg goed met een aantal bijzondere keuzes in de setlist, maar de tweede avond (gisteren) was pas écht legendarisch. Ik kom er morgen nog uitgebreid op terug, maar kan wel stellen dat ik een half jaar na Arcade Fire op BKS weer een nieuw mooiste concert aller tijden heb. Sowieso het allerbeste optreden dat ik ooit zag van mijn favoriete band.

Deze video wil ik jullie niet onthouden alvast.

Ik was gisteren dus ook bij het tweede optreden van mijn favoriete band, en toen gebeurde dit??

Matt Berninger schreef:

"So this is a really...this a true....this a true euh...listen euh... The Ramones, you guys like The Ramones?

The Ramones and Donald Trump had apparently grown up in nearly the same neighbourhood. Forest Hills, Queens.

And around the same time (same I don't know). They went to different high schools. But apparently Joey Ramone was in love with this girl.

And Donald Trump....actually this is a way later after high school. But they became a big band and Donald Trump hated the f*cking Ramones, 'cause they were from his neighbourhood and they were way cooler than him.

So Donald Trump actually stole a girl that Joey Ramone was cording, was in love with. It is a true story. But is has been erased from f*cking Wikipedia. It has been erased from the internet. I'm telling you it is a 100% true (if we could not). Joey Ramone is dead, but this is for Joey. The truth is out Joey!

THIS IS FOR AMERICA'S FAVOURITE NAZI, DONALD TRUMP!!"

???

— The National - The KKK Took My Baby Away [Ramones Cover] (Live in Amsterdam, 26/10/2017)

Gretz schreef:
De eerste avond was erg goed met een aantal bijzondere keuzes in de setlist, maar de tweede avond (gisteren) was pas écht legendarisch. Ik kom er morgen nog uitgebreid op terug, maar kan wel stellen dat ik een half jaar na Arcade Fire op BKS weer een nieuw mooiste concert aller tijden heb. Sowieso het allerbeste optreden dat ik ooit zag van mijn favoriete band.

Is het allerbeste optreden ooit van je favoriete band de reden dat het "écht legendarisch" was of kunnen we iets spectaculairs verwachten?

vigil schreef:
(quote)

Is het allerbeste optreden ooit van je favoriete band de reden dat het "écht legendarisch" was of kunnen we iets spectaculairs verwachten?

Voor The National-begrippen was het inderdaad legendarisch. Niet eerder dat de setlist, de prestaties van de band en de algehele sfeer zo goed op elkaar aansloten. Van de vrienden die ik na afloop sprak (waaronder een stuk of 5 die net zo groot fan zijn) vond ook iedereen dat het écht belachelijk goed was. Zoveel beter dan bijvoorbeeld vorig jaar op Down the Rabbit Hole, maar ook nog een treetje hoger dan het vorige concert in de HMH (november 2013).

Kijk de video maar even, van de vele memorabele momenten.

Gretz schreef:

Hmm, hoor ik toch liever bijv. Slow Show, en daar was ik toevallig bij (25/10).

Gretz schreef:
(quote)

Voor The National-begrippen was het inderdaad legendarisch. Niet eerder dat de setlist, de prestaties van de band en de algehele sfeer zo goed op elkaar aansloten. Van de vrienden die ik na afloop sprak (waaronder een stuk of 5 die net zo groot fan zijn) vond ook iedereen dat het écht belachelijk goed was. Zoveel beter dan bijvoorbeeld vorig jaar op Down the Rabbit Hole, maar ook nog een treetje hoger dan het vorige concert in de HMH (november 2013).

Leuk om te horen dat ik bij je favoriete optreden ooit was Gretz. En van Arcade Fire ben ik nog steeds aan het nagenieten.

Zelf vond ik ze in 2013 nog wat sterker, maar gisteravond was ook weinig mis mee.

Ik had andere users al eerder gehoord over Matt z'n geschreeuw. Dat was me eerder nooit negatief opgevallen, maar gisteravond was het af en toe iets te veel aanwezig. Mede daardoor kwamen de rustige nummers beter uit de verf. Born To Beg en I'l Destroy You bevielen mij live zelfs veel beter dan op de plaat.

Verder pareltjes in de vorm van Citty Middle, Walck It Back, Secret Meeting, Lemonworld en met name Fake Empire. Achteraf blij dat ik op donderdag ben gegaan. Setlist was voor mij een stuk sterker.

Ook ik vond het een mooi concert (National) de 26ste. Helaas dit keer omringd door eikels die de hele avond met elkaar stonden te lullen.

Woensdag was het opvallend stil, je kon spelden horen vallen.

Ja dat was inderdaad wel prettig. Wel jammer dat het lijkt dat ik, net als vorig jaar bij Radiohead, bij de verkeerde van de 2 shows aanwezig was. Dan maar, net als Radiohead, een herkansing op BKS volgend jaar

Gast
geplaatst: vandaag om 06:35 uur

geplaatst: vandaag om 06:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.