menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project - Discussietopic

zoeken in:
avatar van chevy93
aERodynamIC schreef:
(quote)

Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar als zelfs ik als fanatieke lijstjes invuller er aanvankelijk niet eens aan wilde beginnen en dan uiteindelijk toch maar met een bescheiden top 125 kom dan gaat dat nog een hele klus worden
Misschien dat jouw wederhelft van afgelopen woensdag je kan overtuigen.
aERodynamIC schreef:
Nu vind ik het wel jammer dat ik die lijst niet langer heb gemaakt, hoe moeilijk ook. Ik zie te veel geweldige albums voorbij komen waar mijn naam niet bij staat en dan denk ik telkens 'had wel gemoeten'.

avatar van chevy93
aERodynamIC schreef:
Op zich is die grote toplijst misschien nog wel te maken, maar dan al die codes erbij zoeken... schrikt ook af en levert extra werk op. Werk ja, want zo zie ik het wel en dan is de lol ervan af. Dat heb ik niet bij de decennium lijstjes. Maar goed, zo ervaar ik het, anderen niet. Ik denk alleen wel dat het een reden kan zijn waardoor er niet heel veel mensen meedoen.
Ik heb altijd gezegd dat wanneer iemand de exacte MuMe-spelling aanhoudt, ik niet te beroerd ben om zelf de id's erbij te matchen. Gelukkig heeft de overgrote meerderheid wel er voor gekozen het werk voor mij te doen, zodat de verwerking aanmerkelijk simpeler ging dan bij de decennialijstjes.

Overigens zou het bij voorbaat ook meer tijd kosten, omdat nu niet de mogelijkheid was het lijstje van het jaar daarvoor te kopiëren, een paar dingen te schuiven en voilà, een 'nieuw' lijstje. Ook één van de redenen dat ik voor een nieuwe, frisse opzet heb gekozen.

avatar van chevy93
namsaap schreef:
(quote)


Dat probleem is natuurlijk deels opgelost als meer gebruikers zouden meedoen
Dat lijkt me sowieso een mooi streven.

In de formule kan een aanpassing worden gemaakt waardoor de aanwezigheid van een plaat al zorgt voor extra punten en de aanwezigheid op meerdere lijsten dus zwaarder weegt. Bijv. 38000/(PLACE+75) + 100. Dat is gelijk een incentive voor gebruikers om meer albums in de lijst te zetten (Zelf heb ik me nu beperkt tot 200 albums).
Dat was wel een hele belangrijke overweging in het kiezen van een puntentelling bij de decennialijstjes.

Tegelijk is de charme nu juist dat de lijst wat minder voorspelbaar is doordat een hogere stem meer invloed kan hebben op de uitslag.
Zoals gezegd heb ik de puntentelling klakkeloos overgenomen van MovieMeter. Ik heb daarbij overigens niet gekeken naar de eindlijst van destijds (de allereerste editie van MovieMeter trok een vergelijkbaar aantal deelnemers). Ik zie nu dat de nummer 1000 destijds 632 punten had. De hoogste film die slechts in 2 lijsten stond, stond op 701 en had 895,8 punten. Met dat puntenaantal kom je hier op plek 540 terecht, ruim hoger dus. Een en ander heeft ook te maken met de hoeveelheid films versus de hoeveelheid albums (MuMe kent 4 keer zoveel albums als er films op MoMe staan). Overigens zijn er slechts twee platen die (qua puntenaantal) hoger scoren met 2 noteringen dan die ene film. Al met al valt het dus nog wel mee.

Maar goed, zoals gezegd is dit nu de puntentelling zoals die is en wellicht dat er te zijner tijd nog gekeken gaat worden naar een mogelijke aanpassing. Dat is het voordeel van Excel; je kunt zo een nieuwe lijst eruit rollen met een andere puntentelling.

avatar van chevy93
Ondertussen is daar de eerste Radiohead...

En o.a. een bijzonder fraaie (onderschatte) plaat van Chris Isaak en twee debuten die ik later had verwacht (Roxy Music en Massive Attack) en een 'debuut' die ik überhaupt niet had verwacht (George Michael)

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
chevy93 schreef:
en een 'debuut' die ik überhaupt niet had verwacht (George Michael)


Prima popplaat die zeker niet onder doet voor Michael Jackson's Bad uit datzelfde jaar, al is het nog maar de vraag of die er ook in staat. Hoe dan ook biedt dit zeer veel perspectief voor George's masterpiece: Listen Without Prejudice, vol. 1

avatar van EttaJamesBrown
Ach, Chris Isaak is een held van mij. Rond 1987 zag ik hem in Oosterpoort en was fan voor het leven. Ubercool.

avatar van ranja
chevy93 schreef:
Ondertussen is daar de eerste Radiohead...

eerste.... komen er nog meer dan


avatar van chevy93
ranja schreef:
(quote)

eerste.... komen er nog meer dan
Pablo Honey lijkt me wel een zekerheidje, toch?

avatar van chevy93
Opvallend, Oceansize, die zou ik niet zo snel verwacht hebben. En dan nog eerder Effloresce (die het dus niet gehaald heeft) dan deze. En ook Avalon boven het debuut van Roxy Music?

avatar van mauricedegier
Wrang toeval dat Aretha Franklin in het laatste overzicht voorbij kwam na het zorgwekkende nieuws van gisteren rond haar gezondheid.

avatar van chevy93
Inderdaad, lees net dat Stevie Wonder haar een laatste groet aan het brengen is.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
En ook Avalon boven het debuut van Roxy Music?
En boven Stranded. En boven al die Roxy Musics die het niet gehaald hebben

Verder wel mooie updates de laatste dagen. Ik noem Rajaz nog even...

avatar van GrafGantz
Nou dacht ik toch dat ik heel secuur ben geweest met het samenstellen van m'n lijstje. Blijk ik toch XO over het hoofd te hebben gezien, had zo rond plek 250 gestaan bij mij

avatar van Superbitch
De ziel van Lady Soul schijnt zich ergens tussen hemel en aarde te bevinden.

avatar van EttaJamesBrown
Van Aretha draai ik vooral de 4-box, Queen of Soul, en had deze ook in mijn 500 staan. In gedachten dus ook punten van mij voor Lady Soul.

avatar van 123poetertjes
Voila, we kunnen hem stopzetten. Veel beter dan de nummer 659 gaat het niet meer worden jongens!

avatar van blur8
653. The Maccabees - Marks to Prove It (2015)


Een van de eikpunten in mijn lijst, waarvan ik niet kon bevroeden of ie het zowiezo ging redden.
Staat er toch behoorlijk fier in. Fijn Project hoor, die top1000..

avatar van deric raven
Tears For Fears vergeten, al was ik daar al eerder achter gekomen.

avatar van Johnny Marr
123poetertjes schreef:
Voila, we kunnen hem stopzetten. Veel beter dan de nummer 659 gaat het niet meer worden jongens!

Jawel toch, je hebt er nog twee hoger staan. Of zijn die al geweest?

Fakkelteit

avatar van jordidj1
Johnny Marr schreef:
(quote)

Fakkelteit


Waar staat 'ie in jouw lijst, potverdorie!

avatar van Johnny Marr
jordidj1 schreef:
(quote)


Waar staat 'ie in jouw lijst, potverdorie!


avatar van 123poetertjes
Johnny Marr schreef:
(quote)
Jawel toch, je hebt er nog twee hoger staan. Of zijn die al geweest?
Vandaar nog het woordje 'veel'

Mijn #1 gaat nevernooitmeer komen. Mijn #2 nog wel ja, maar die is niet zo geniaal als Kate en heb ik mede door de nostalgische waarde zo hoog staan. Blijft nog over het album dat ik sinds een paar weken op #3 heb staan, die verwacht ik ook nog redelijk hoog. Maar wederom: die is eigenlijk ook niet zo geniaal als Kate.

NP: #818. Billie Holiday - Lady Sings the Blues (1956). Prachtig!

avatar van chevy93
Heb tot nu toe wat moeite met de albums van Interpol na hun debuut. Er staan altijd wel een paar (zeer) goede nummers op, maar over de gehele lijn zijn de albums niet zo denderend. Een behoorlijk stap naar beneden na hun sterke debuut. Ik heb ook het idee dat MusicMeter de enige site is die de opvolgers op enigszins gelijke hoogte zet met het debuut. Lang heeft Antics ook (dik) in de Top 250 gestaan, bv.

Datzelfde geldt ook wel voor The Weight of Your Love. Hun beste nummer staat erop (Sugar), maar als geheel zijn The Back Room en An End Has a Start beduidend beter.

Nee, dan Hotel California...
Met het 'wegvallen' van Desperado kan dit iets de pijn verzachten, maar het blijft erg laag voor zo'n klassieker.

avatar van vigil
Airbag 1 plekje boven King Crimson, best surrealistisch eigenlijk...

Verder 2 eigenlijk best aardige updates

avatar van arcade monkeys
Broken Social Scene !!!
Die had ik eigenlijk nog hoger moeten zetten, de afgelopen maand ben ik nog meer verslingerd geraakt aan die plaat. Maar goed, ben al heel blij dat die de uiteindelijke lijst gehaald heeft.

Heel mooie lijst tot nu toe, er is al veel uit mijn eigen lijst gepasseerd en ook aardig wat dat ik niet ken maar dat wel zeer interessant lijkt, dus die kunnen op mijn nu al veel te lange luisterlijst.

avatar van chevy93
Twee top 100-platen in deze update.

En NP:
♫ 634. Lorde - Pure Heroine

avatar van Gretz
Lorde's debuut had ik wel bij een paar mensen meer in de lijst verwacht, maar toch een nette notering

Ze zal in ieder geval een van de unieke artiesten zijn die met alle studio-albums in de lijst staat.

avatar van chevy93
Wat we overigens bij MovieMeter is bijhouden hoeveel je wel/niet gezien had. Nu hou ik op MovieMeter mijn stemmen wat minutieuzer bij dan hier op MuMe (ik stem nooit op een album na één keer luisteren), maar ik heb in ieder geval op ongeveer 75 albums gestemd (heb er net weer wat bijgewerkt, dus weet het precieze aantal even niet). In ieder geval kwam ik bij het nalopen van de lijst op het volgende aantal:

156 van de 370 albums die tot nu toe langsgekomen zijn heb ik minimaal één keer in zijn geheel gehoord.

avatar van TornadoEF5
Hmm te laat gezien. Leuk dat ik gequote ben bij een bepaald album. Beetje jammer verder wel dat alles zeer sterk naar één bepaald genre zal toe leunen. Hopelijk krijgt Grimes een plekje in de top 1000. Maar ik vrees ervoor als ze nu al niet aan bod is gekomen. Cocteau Twins, Panda Bear en La Femme hebben toch al een album in de top 1000. Bij Cocteau Twins verwacht ik Treasure trouwens ook nog zeker. Misschien zien we Beach House ook nog wel, al wordt dat misschien toch moeilijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:29 uur

geplaatst: vandaag om 12:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.