MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prog Ladder Intermezzo - de toplijsten

zoeken in:
Casartelli (moderator)
18

Biglietto Per l'Inferno - Ansia [4:16]

(afbeelding)

Biglietto per l'Inferno | 1974 | Italië

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Zijn we al begonnen? Nu dan toch. Ik verkeerde in de veronderstelling de meeste RPI-bands in elk geval wel van naam te kennen, maar het door twee gebruikers aangedragen Biglietto per l'Inferno kwam voor mij toch behoorlijk uit de lucht vallen. We zullen het nog wel eens noteren: het zwaartepunt lag in de vroege jaren '70; in dit geval 1974. De discografie werd nog uitgebreid met een 1992-plaat met onuitgebracht materiaal uit 1974 en later was er nog een comeback die MusicMeter vooralsnog niet gehaald heeft. De inzendingen beperkten zich tot dat ene titelloze album van weleer, waarbij openingsnummer Ansia de hoogste ogen gooide.

Het bal is geopend zie ik. En niet met de minste band ook, wat mij betreft.
Op 3 in mijn lijst. Vond ik een leuk album om te horen.
Ik heb idd voor de openingstrack Ansia gekozen, maar Una Strana Regina is ook zeker voor een notering in aanmerking geweest.

Casartelli (moderator)
17

Progenesi - Un Grande Eroe [10:12]

(afbeelding)

Ulisse: l'Alfiere Nero | 2013 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Dit is volgens mij de eerste keer dat noch Youtube, noch Spotify, noch Bandcamp een luisterlinkje aanbiedt. Dus dat de jonge band Progenesi fijne muziek maakt, moeten jullie maar zo van me aannemen. De band behaalt een 17e plek in onze RPI artiestenlijst, met het slotnummer van hun vooralsnog enige album, uit 2013, als vlaggenschip.

Casartelli (moderator)
13

La Coscienza di Zeno - Gatto Lupesco [7:23]

(afbeelding)

La Coscienza di Zeno | 2011 | Italië

Prog Top 300 noteringen:
2015: 284

Soms heb je geen idee waar een nummer over gaat en dat is hier het geval. Nu moet ik eerlijk zijn dat ik ook niet de moeite heb genomen, maar ook niet gevoeld, om het uit te zoeken. Want soms is de muziek en de zang meer dan goed genoeg en verzin je er zelf wel bij waar al dat Italiaans over gaat.
Want dit is gewoon een heel erg fijn nummer. Deze band laat horen waar goede prog om gaat. Een compositie waar je geregeld verrast door wordt, heerlijke afwisseling, dan weer rustig, dan weer stevig. Verre van de klassieke opbouw van een nummer met een couplet en een refrein, maar dat willen we ook niet in deze lijst. Het schiet toch best veel kanten uit, maar toch is het een geheel, waar het muzikaal gezien geregeld heel wat anders wordt, dan waar je op anticipeert en je verwacht, wat alleen maar leidt tot plezierige verrassingen.
Gewoon hele goede Italiaanse prog dus! (Bonk)

Goh, ik had niet eens meer scherp dat ik ooit een recensie geschreven had voor dit nummer. Nu durf ik ook wel te zeggen dat ik één van de hofleveranciers ben qua recensies van de Prog Top 300 en dateert deze recensie ook alweer van 4,5 jaar geleden zag ik. En dan is het wel grappig om op te merken dat die recensie wellicht inmiddels wel wat beter geschreven had kunnen worden, maar dat de essentie toch nog steeds wel als een huis overeind staat. Bij mij stond Gatto Lupesco op 5

Casartelli (moderator)
12

Unreal City - Ex Tenebrae Lux [20:34]

(afbeelding)

Il Paese del Tramonto | 2015 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Het laatste decennium is Parma de echte stad van Unreal City. De band die RPI maakt in de traditie van de grote namen van weleer (met name Banco) heeft inmiddels drie albums op zijn naam staan. Alle inzendingen kwamen van tweede album Il Paese del Tramonto. Het 20 minuten klokkende Ex Tenebrae Lux gooide de hoogste ogen.

Casartelli (moderator)
10

Höstsonaten - Rainsuite [12:41]

(afbeelding)

Winterthrough | 2008 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

En daar is Fabio Zuffanti. Volgens MusicMeter-conventie had ik eventuele inzendingen onder zijn eigen naam wel met de Hostsonaten/Höstsonaten (gezondheid!) inzendingen samengevoegd, maar die waren er dus niet. Wel zou het kunnen dat we deze uiterst productieve meneer nog elders tegenkomen later. Enfin, van het album Winterthrough presenteren we hier het slotstuk.

Casartelli (moderator)
3

Le Orme - Una Dolcezza Nuova [5:29]

(afbeelding)

Uomo di Pezza | 1972 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat zo'n grote naam als Le Orme het 'slechts' tot deze inleidende lijst schopt. Vijf van de zes inzenders zonden in totaal zes Le Orme-nummers in, maar enige consensus over het nummer heeft dat niet opgeleverd. Voor het hoogst scorende nummer gaan we niet naar het centrale album Felona e Sorona, maar naar eentje daarvoor: van Uomo di Pezza is hier het openingsnummer.

Bovenstaande noteringen doen mij weinig tot niks, of het zou Unreal City moeten zijn met Ex Tenebrae Lux. Aan een notering daarvan ben ik niet toegekomen.
Wel heb ik La Coscienza di Zeno op een magere 14 plaats staan, wel met een ander nummer.

Casartelli (moderator)
We gaan zo verder met de nummer top 16. Eerst even twee nummers die met lage noteringen daarbuiten vielen:

32

Museo Rosenbach - Della Natura [8:28]

(afbeelding)

Zarathustra | 1973 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Museo Rosenbach zei het in 1973 allemaal met één album: Zarathustra. Invloeden van onder meer Genesis, Gentle Giant en Jethro Tull werden in een bad Mellotron tot een Italiaanse potpourri herschapen. Van dit album vinden we op nummer 32 Della Natura. Had ik al gezegd dat er vanaf 2000 ook nog enkele onbeduidende comebackplaten gemaakt zijn.

Nu was ik vergeten dat ik ooit een recensie van Gatto Lupesco geschreven had, maar was er toch ernstig van overtuigd dat ik dat ook ooit eens gedaan had voor Rainsuite. Daar liet mijn geheugen me niet in de steek, maar dat was ook pas ruim drie jaar geleden
Is die uit jouw archief verdwenen Casartelli, of vond je het bij nader inzien toch te slecht van kwaliteit?

Casartelli (moderator)
Als ik iets te slecht van kwaliteit vond, was het hooguit de muziek zelf. Hoewel ik nog een toespeling maakte op de verschillende spelling (met en zonder umlaut), heb ik niet op een kritisch moment bedacht dat hier wel eens een automatische Excelmatch de mist in kon gaan (waar ik dat doorgaans wel ondervang als ik me nog herinner dat een nummer in de lijst gestaan heeft). Tja, had mij zelf ook weer wat werk bespaard.

Zo moest-ie dus:

---

10

Hostsonaten - Rainsuite [12:41]

(afbeelding)

Winterthrough | 2008 | Italië

Prog Top 300 noteringen:
2016: 232

Regen wordt in Nederland (over ander landen durf ik niets te zeggen) ernstig ondergewaardeerd. Als het regent heeft men het al snel over 'slecht weer'. Het hoeft hier maar een beetje te miezeren en mensen zoeken massaal beschutting en komen hun huizen alleen nog maar uit als het strikt noodzakelijk is. Dit terwijl regen heerlijk verfrissend en afwisselend kan zijn. Voor mij is voetballen in een regenbui één van de fijnste belevingen die er is. Ja, je wordt er nat van, maar dat kan toch ook op zijn tijd juist heerlijk zijn? Niet overtuigd?

Luister eens naar dit prachtige nummer. Deze Rainsuite is heerlijk verfrissend en afwisselend. Van dreigend naar vrolijk, van een buitje naar dat het giet. Daar heb je geen woorden voor nodig.

De Italiaanse Fabio Zuffanti is het brein hierachter. Waar instrumentale muziek maar zelden mijn aandacht weet te behouden voor langere tijd, lukte het Hostsonaten maar liefst vier albums lang met de prachtige 'SeasonCycle Suite', waarop elk seizoen en elk weertype een mooie ode krijgt. Wat mij betreft als geheel een meesterwerk in de Prog.
Maar deze Rainsuite an sich is ook al een prachtig eerbetoon aan de regen. (Bonk)

Casartelli (moderator)
En weer verder met het primaire proces...
Casartelli schreef:
We gaan zo verder met de nummer top 16. Eerst even twee nummers die met lage noteringen daarbuiten vielen:
25

RanestRane - Sonno Come Morte [7:07]

(afbeelding)

A Space Odyssey: Part Two | 2015 | Italië

Prog Top 300 noteringen:
2016: 197

RanestRane timmerde al even aan de weg met lijvige rockopera's (op basis van al bestaande films), maar kreeg wat meer bekendheid toen ene Steve Hogarth en ene Steve Rothery zich ermee gingen bemoeien. Inmiddels is de Space Odyssey-trilogie compleet. Van het middelste deel daarvan vinden we Sonno Come Morte op nummer 25.

Casartelli (moderator)
16

Osanna - Animale senza Respiro [21:33]

(afbeelding)

Palepoli | 1972 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Osanna had, naast de al bijna obligate late comeback, in de oerperiode diverse albums en zelfs een heuse filmscore. Het centrale album was toch wel het uit 1972 stammende Palepoli, waar drie van de vier inzendingen vanaf kwamen. Animale Senza Respiro, dat de gehele B-kant van het album vult, werd daarbij tweemaal genoemd.

Casartelli (moderator)
15

La Maschera di Cera - Tra Due Petali di Fuoco [6:06]

(afbeelding)

Petali di Fuoco | 2010 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Een bescheiden hint in die richting was al gegeven, maar hier is Fabio Zuffanti dus nogmaals, ditmaal als de bassist van La Maschera di Cera. Zanger Alessandro Corvaglia, toetsenist Agostino Macor, fluitist Andrea Monetti en drummer Maurizio di Tollo completeren de band. Gitarist Matteo Nahum schopt het tot gastrol. Het kan verkeren, in een rockband... Van het vierde album, Petali di Fuoco vinden we het min-of-meer-titelnummer op nummer 15.

Casartelli (moderator)
14

Metamorfosi - Spacciatore di Droga [6:21]

(afbeelding)

Inferno | 1973 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Metamorfosi maakte in de oerperiode twee albums met toetsengedomineerde prog. Van die twee geldt Inferno (dat geen vertaling zal behoeven) als het klassieke album. Van dat album vinden we Spacciatore di Droga op nummer 14. En o ja, vanaf 2004 werd er ook weer gecomebacked.

Casartelli (moderator)
13

Ornithos - Somatizzando L'altare di Fuoco [7:46]

(afbeelding)

La Trasfigurazione | 2012 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Of Il Bacio della Medusa nog komt, moeten we nog even afwachten, maar Ornithos, het zijproject van Eva Morelli, Diego Petrini en Federico Caprai uit die band, mag alvast wel meedoen. Op nummer 13 vinden we Somatizzando l'Altare di Fuoco.

Casartelli (moderator)
12

Museo Rosenbach - Zarathustra [19:11]

(afbeelding)

Zarathustra | 1973 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Het album Zarathustra van Museo Rosenbach kwam eerder al voorbij. De vijf nummers op de A-kant vormen het de facto titelnummer, dat in één inzending als geheel ingestuurd werd en in een andere gedeeltelijk. Ik heb maar de vrijheid genomen ze samen te voegen.

Casartelli (moderator)
11

La Maschera Di Cera - Ai Confini Del Mondo [12:43]

(afbeelding)

Il Grande Labirinto | 2003 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Op 11 vinden we een tweede notering van La Maschera di Cera, ditmaal van hun tweede album.

Casartelli (moderator)
10

Banco del Mutuo Soccorso - Canto Nomade per un Prigionero Politico [15:46]

(afbeelding)

Io Sono Nato Libero | 1973 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

De naam Banco del Mutuo Soccorso kwam zijdelings al voorbij, maar aan het begin van de toptien vinden we de meesters zelf dan eindelijk. Canto Nomade per un Prigionero Politico is een klassiek progepic dat ook het album zijn titel opleverde.

Casartelli (moderator)
9

Pandora - Sempre e Ovunque [23:02]

(afbeelding)

Sempre e Ovunque Oltre il Sogno | 2011 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Er gaat een doos stevige prog open, ga daar maar eens 23 minuten voor zitten. Zoals bij veel moderne RPI-bands zijn de jaren '70 nooit ver weg, maar als de kwaliteit hoog genoeg is, hoeft dat allicht geen bezwaar te zijn.

Weer al heel wat namen zijn inmiddels de revue gepasseerd.
Ik zal me enkel beperken tot de directe matches met mijn lijst.

Tot nu toe zijn dat:
Biglietto Per l’Inferno – Ansia, op 3.
Banco del Mutuo Soccorso - Canto Nomade per un Prigionero Politico, op 13.
Ornithos - Somatizzando L'altare di Fuoco, op 15.
La Maschera Di Cera - Ai Confini Del Mondo, op 17.

Casartelli (moderator)
8

Premiata Forneria Marconi - Il Banchetto [8:39]

(afbeelding)

Per un Amico | 1972 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Op 8 vinden we de wellicht grootste aller RPI-bands. Anders dan bijvoorbeeld Banco heeft deze band later daadwerkelijk zijn afkorting als artiestennaam aangenomen, maar hier heette het Italiaanse antwoord op onder meer Genesis, Gentle Giant en King Crimson nog voluit Premiata Forneria Marconi. Van hun wellicht grootste album presenteren we Il Banchetto.

Casartelli (moderator)
7

Pandora - Sempre Con Me [9:19]

(afbeelding)

Alibi Filosofico | 2013 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Pandora in de toptien, dat had wellicht nog wel iemand geraden… maar tweemaal Pandora in de toptien…? Enfin, ook hun derde album is bij deze vertegenwoordigd.

Casartelli (moderator)
6

Alphataurus - La Mente Vola [9:20]

(afbeelding)

Alphataurus | 1973 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Het inmiddels bekende recept: één album uit de primaire periode (in dit geval 1973) en nog wat vergeten comebacks later. Dat album uit 1973 is volgens de enige respondent hier op MusicMeter een klassieker, die evenwel net niet het niveau van Banco en PFM haalde. In hoeverre we het daarmee eens zijn, weten we straks, maar deze respondent heeft vele jaren voor Progwereld geschreven, dus hij zal er wel verstand van hebben.

Casartelli (moderator)
5

RanestRane - Semi [18:08]

(afbeelding)

A Space Odyssey: Part One | 2013 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

Ook RanestRane komt voor de tweede keer langs, ditmaal met een stuk uit het eerste deel van de Space Odyssey-trilogie. Achttien minuten genieten, met ook wederom een rol voor Steve Hogarth.

Casartelli (moderator)
4

ISProject - Between the Light and the Stone [14:12]

(afbeelding)

The Archinauts | 2017 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

IS Project? Dat is vast een oude band die ook minder gelukkig is met de bekendste betekenis die de afkorting IS sinds 2014 heeft. Kennelijk niet; het (vooralsnog) enige album van de band komt uit 2017 en de bandnaam lijkt te verwijzen naar de initialen van beide leden. Voor de productie tekende (daar is-ie weer) Fabio Zuffanti. Het muzikaal gebodene is wat lichtvoetiger dan het merendeel van deze lijst, maar dat is ook wel eens prettig op zijn tijd.

Casartelli (moderator)
3

Locanda delle Fate - Vendesi Saggezza [9:38]

(afbeelding)

Forse le Lucciole Non Si Amano Più | 1977 | Italië

Prog Top 300 noteringen:

De klassieke RPI-albums komen vrijwel allemaal uit de periode 1971-1974, maar uitzonderingen bevestigen ook hier de regel. Terwijl de punk al aardig op stoom was, was daar uit het niets het klassiek geworden Forse le Lucciole Non Si Amano Più. Van dat album vinden we het centrale stuk op 3.

Casartelli schreef:
5

RanestRane - Semi [18:08]
(afbeelding)

Ah, mijn nummer 1!

Verder volgens mij nog geen overeenkomsten wat op zich ook knap is bij relatief weinig deelnemers

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Verder volgens mij nog geen overeenkomsten wat op zich ook knap is bij relatief weinig deelnemers
Deze wellicht? en volgens Haagse bronnen had je op 15 ook een match

2

Premiata Forneria Marconi - Impressioni di Settembre [5:43]

(afbeelding)

Storia di un Minuto | 1972 | Italië

Prog Top 300 noteringen:
2016: 187
2015: 242

De Italiaanse prog heb ik altijd heel speciaal gevonden. Met PFM's debuutalbum als één van de hoogtepunten. De impressie van september is één van allermooiste nummers die ik ken. De intens sfeervolle zang van Franco Mussida zorgt ervoor dat je je tussen de vallende bladeren in de herfst waant, terwijl de schitterende minimoog partij die als refrein dient telkens weer een storm ontketent. Ik heb hier al vaker een lans gebroken voor Storia Di Un Minuto waar dit nummer op staat, maar dat is een album wat bij iedere progliefhebber in de kast hoort te staan. Op de live registratie 'Live in Japan 2002' staat trouwens helemaal een weergaloze versie van dit nummer. (uffing)

Gast
geplaatst: vandaag om 11:01 uur

geplaatst: vandaag om 11:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.