menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prog Ladder Intermezzo - de toplijsten

zoeken in:
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
20

Cosmograf - White Car [9:35]

(afbeelding)

Capacitor | 2014 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 215
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Dat Cosmograf (voor mij toch de band van The Man Left in Space (het album en vooral het nummer)) alweer op acht albums zat, was me eigenlijk even ontgaan. Je kunt nu eenmaal niet alles bijhouden. Maar met White Car maakte de band afgelopen jaar ook zijn Prog Top 300 debuut en in deze Intermezzolijst vinden we hem terug op nummer 20.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
19

Arena - Smoke and Mirrors [4:44]

(afbeelding)

Pepper's Ghost | 2005 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

De muziek van Arena was na hun populairste album The Visitor al een tijdje bezig wat gepeperder te worden. Deze Pepper's Ghost werd in eerste instantie wat lauw ontvangen en er volgde dan ook een pauze op. Het AOR-achtige Smoke and Mirrors heeft kennelijk toch meer eeuwigheidswaarde dan we er in eerste instantie aan toekenden.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
18

Arena - Moviedrome [19:46]

(afbeelding)

Immortal? | 2000 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Over Arena en peper gesproken: het is soms toch een beetje spot-the-cliché spelen. Veel Marillion, behoorlijk wat Pink Floyd… en op Moviedrome vinden we een heuse 2112-finale. Ik vermoed dat dit werkje vijftien jaar geleden ook hoog in mijn eigen toplijst gestaan had, maar soms moet de smaakkaravaan verder...

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
17

Twelfth Night - Take a Look [11:35]

(afbeelding)

Twelfth Night | 1986 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 198
2017: 197
2016: 271
2015: 166

En weer een energieboost van onze vrienden uit Reading, deze keer met Andy Sears als frontman in plaats van Geoff Mann. Het slotstuk van hun album uit 1986 dat de definitieve doorbraak had moeten beteken. Zelf in geknipte versie als single uitgebracht, maar het mag geen verbazing wekken dat dit niets opleverde. Daarvoor is het nummer te agressief, en misschien ook gewoon niet geschikt voor het grote publiek. En zo bleef Twelfth Night hangen in de underground. (Jester)

avatar van vigil
Het lijkt de Arena open wel...

Take a look had ik overigens op 6!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
16

IQ - Sacred Sound [11:40]

(afbeelding)

Dark Matter | 2004 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 109
2017: 64
2016: 74
2015: 70

Waar in eerste instantie Harvest of Souls naast Red Dust Shadow mijn favoriete nummer van Dark Matter was, is dat langzaam maar zeker Sacred Sound geworden. Volgens de inmiddels gekende opbouw naar een instrumentale climax waar IQ inmiddels patent op heeft, en die ik zo waardeer aan onze vrienden uit Southampton. De laatste drie minuten zijn adembenemend, met hoofdrollen voor Mike Holmes en Martin Orford. Dit is de IQ die ik het liefst hoor. (Jester)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
15

IQ - Widow's Peak [9:12]

(afbeelding)

The Wake | 1985 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: 279
2015: 160

Als ik dit nummer hoor, word ik in één klap teruggeworpen naar begin jaren 90 in Tilburg. Ik begon in 1990 als student in Tilburg aan mijn 'eigen' leven. Een kamer, een platenspeler/cd speler en een hele verzameling Genesis en Genesis gerelateerde muziek. Op één van mijn verkenningstochten in de voor mij onbekende stad, ontdekte ik een overdekt gangetje/passage dat uitkwam op de hoofdwinkelstraat. Als je die passage inliep waren er een paar piepkleine winkeltjes. Eén van die winkeltjes was een muziekwinkel/uitleen. Focus heette het zaakje volgens mij. Zoekend naar nieuwe muziek, zag ik een cd van IQ: The Wake. Ik was het jaar ervoor in Vredenburg Utrecht geweest bij het concert van Mike & The Mechanics. Ik herkende de bandnaam, omdat IQ daar in het voorprogramma had gestaan. Ik vond dat toen best aardig, maar ook niet meer dan dat. Maar deze hoes intrigeerde. En het was om te huren. Dus wat kon me gebeuren. Was het niks, dan was de financiële schade niet groot. Ik weet nog dat ik de cd opzette op mijn net nieuw ingerichte kamertje. Ik onderuitgezakt op de enorme draaistoel midden in mijn kamer, die vrijwel de hele ruimte in beslag nam. En dat ik direct opging in de muziek. Ik hoorde Banksiaanse toetsenpartijen, ik herkende Hackett-achtige gitaarpartijen. En dan die stem.... Dat was een andere dan ik op het concert had gehoord. Later kwam ik er achter dat ik Paul Menel had gehoord en dat dit Peter Nicholls was. Ik was direct verkocht. En dit nummer was voor mij het hoogtepunt. Die heerlijke langzame opbouw, die eruptie van energie na anderhalve minuut, die climax met gitaarsolo op het einde. Ik heb het cassettebandje nog vele malen geluisterd en daarna ook de hele backcatalogus en nieuwe uitgaves gekocht. Ook de cd's met Paul Menel ging ik waarderen (Common Ground!) en ik zag ze vele malen live, onder meer in het legendarische Noorderligt. Waarschijnlijk heb ik geen band vaker live gezien als IQ. En nog steeds volg ik deze band met veel liefde. En voel ik mij 26 jaar na dato nog even steunt als ik Widow's Peak hoor. (meesterdch)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
14

Pendragon - Indigo [13:43]

(afbeelding)

Pure | 2008 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Pendragon is nooit echt weggeweest, maar toch lijken ze sinds Believe (2005) aan een soort derde jeugd bezig. Zoals gezegd, ze waren er in de jaren '80 al bij, jaren '90 albums als The Window of Life en The Masquerade Overture konden zich indertijd in warme belangstelling verheugen, maar ergens buiten mijn blikveld is Pure kennelijk hun populairste album geworden, met Indigo als flinke uitschieter.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
13

Edison's Children - Silhouette [67:24]

(afbeelding)

The Final Breath Before November | 2013 | Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Stiekem staat er helemaal niet zóveel Marillion in deze lijst, maar hun invloedssfeer is natuurlijk royaal aanwezig. Dat varieert van duidelijke muzikale invloed, tot personele overlap. Bij Mr. So & So was dat nog wat voorzichtig (met de Steve Rothery Band als tussenstap), maar Edison's Children is natuurlijk (naast zanger Eric Blackwood) het feestje van Pete Trewavas. Uit Silhouette zijn door verschillende deelnemers verschillende stukken genomineerd; ik heb ze maar op één (heel lange) hoop geveegd.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
12

IQ - Without Walls [19:15]

(afbeelding)

The Road of Bones | 2014 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 68
2017: 42
2016: 85
2015: ---

Als een band al meer dan 30 jaar muziek maakt, verwacht je ergens dat het heilige vuur er een beetje uit zal zijn. En dat zal geen fan je verwijten. Dan is het extra knap als je in die fase van je carrière nog een nieuw hoogtepunt weet te bereiken. En wat mij betreft is 'The Road of Bones' en het daarvan afkomstige 'Without Walls' een enorm hoogtepunt. Vanaf het minimalistische begin, met alleen de stem van Peter Nicholls en een computerritme, via de heerlijke mellotron koren tegen het einde tot de gitaarsolo van Mike Holmes die het nummer naar het einde begeleidt..... Pure klasse. Ik ga ze dan ook in december weer eens live aanschouwen, want dat zijn ze nog steeds waard. (meesterdch)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
11

IQ - The Narrow Margin [20:00]

(afbeelding)

Subterranea | 1997 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

"Dus we hebben al 80 minuten aan muziek, we zitten inmiddels in het dubbel-cd formaat… zullen we er nog iets achteraan doen? Iets van 20 minuten misschien?" Het was allicht een gewaagde stap om Subterranea, waar de topzwaarte soms toch al een beetje op de loer lag, nog met zo'n monstertrack af te sluiten. Maar wie niet waagt, die niet wint... The Narrow Margin is, in elk geval naar mijn bescheiden mening (en als presentator mag je heel soms je mening opdringen) de eerste keer dat IQ met zo'n lang nummer écht in de roos schoot.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Liedje over het hoofd gezien. Daarmee staat The Narrow Margin 12e en alle eerdere nummers ook een plekje lager. Ik doe nu even versneld de echte top-11.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
11

Frost* - Milliontown [26:35]

(afbeelding)

Milliontown | 2006 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Jem "Atomic Kitten" Godfrey verraste in 2006 met een soort supergroep die ambitieuze, technische muziek maakte die de progwereld behoorlijk verdeelde. Je zou kunnen zeggen dat de muziek eigenlijk te avontuurlijk was voor het neoproglabel, maar de wijzen van Progarchives hebben gesproken, dus we doen het ermee. De term Hyperventilate vond zijn weg al naar een ander nummer van de band, maar het bijna een half uur klokkende titelnummer van het debuut is ook behoorlijk hyper te noemen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
10

IQ - The Seventh House [14:23]

(afbeelding)

The Seventh House | 2000 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 50
2017: 76
2016: 116
2015: 82

Ik ben niet altijd onder de indruk van de muziekstukken van IQ , met name de dramatische klanken van zanger Peter Nicholls staan mij soms wel tegen, dit nummer vind ik dan weer heel mooi gedaan.
The Seventh House vertelt het huiveringwekkende verhaal van de enige overlevende van een veldslag uit WO 1

Fourteen hundred hours, won't forget that day
Coal-black sky, the earth a hundred shades of grey
In the aftermath, as silent as the grave
I alone remained, no other soul was saved
Faces turning over
Limbs that shake without a conscious kind of movement now
For all their tomorrows we gave our last day today


Mooi intro en eerste stukje wordt als een ballad gezongen, in het vervolg speelt IQ veel met de dynamiek (iets wat zij wel vaker doen) rustige passages worden afgewisseld met fellere en zoals altijd bij IQ ontaard dit nooit in onnodige instrumentale krachtpatserij.
In het laatste deel weet zelfs Nicholls mij dan te overtuigen met een prachtig einde van wat ik dus een van de mooiste van IQ vind. (Rudi S)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
9

RPWL - Light of the World [10:08]

(afbeelding)

Tales from Outer Space | 2019 | Duitsland

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Op nummer 9 vinden we dan echt de recentste bijdrage in dit Neoprog Intermezzo: een nummer van het laatste album van Rissettio Postl Wallner Lang. Nou is dat anno nu al heel lang niet meer de bandsamenstelling, maar die naam RPWL bekte kennelijk zo lekker dat ze die er maar in gehouden hebben. Enfin, degelijke Floydiaanse neoprog, daar zal altijd een markt voor zijn.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
8

RPWL - 3 Lights [7:30]

(afbeelding)

World Through My Eyes | 2005 | Duitsland

Prog Top 300 noteringen:
2018: 126
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Onze Duitse vrinden van RPWL brengen met 3 Lights een zeer fraai melodieus werkje. De groep die altijd tegen Floyd wilde aanleunen (uiteraard ook als tributeband) komen met dit nummer ook dicht in de buurt van Gilmour en co. Vooral qua zang, sfeer en muzikale opbouw komt het erg de buurt. Maar ja wat maakt het uit als het maar integer is en het eindresultaat meer dan verdienstelijk klinkt. Dat is nu precies wat er aan de hand is. Vooral het 2de gedeelte is van een ongekende schoonheid, driewerf hulde zou ik zeggen! (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
7

Sylvan - Share The World With Me [15:05]

(afbeelding)

Sceneries | 2012 | Duitsland

Prog Top 300 noteringen:
2018: 210
2017: 247
2016: ---
2015: ---

Dat vooralsnog meest legendarische Sylvanalbum kwam eerder al langs. Maar Share the World with Me is op dit moment het enige nummer in de Prog Top 300, dus dan zal het ook wel terecht zijn dat die hoger staat.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
6

IQ - The Road of Bones [8:32]

(afbeelding)

The Road of Bones | 2014 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 41
2017: 40
2016: 75
2015: ---

Ik heb het vertrek van Martin Orford bij IQ altijd betreurd. Voor mij was hij samen met Mike Holmes de muzikale motor van IQ. In de post-Orford periode is de melodie minder belangrijk geworden, ten gunste van het ritme. Maar zo af en toe komt er ook in deze periode een pareltje voorbij, zoals The Road of Bones. Meer dan de helft van het nummer wordt besteed aan de sfeervolle opbouw, maar het dan los gaat, gaat het ook goed los! En dan blijkt ook deze IQ me op momenten te kunnen betoveren. Maar het blijft jammer dat Martin er niet meer bij is. (Jester)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
5

Fish - Vigil [8:43]

(afbeelding)

Vigil in a Wilderness of Mirrors | 1990 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 19
2017: 19
2016: 14
2015: 15

Het eerste nummer van de debuutplaat van het oermens uit Schotland. Dat is nog eens binnenkomen met wat Fish hier samen met muzikaal leider Mickey Simmonds ons voorschotelt. Net geen negen minuten symfo van de bovenste plank. Hoge school prog van een op dat moment gefrustreerde oud-Marillion frontman. De negen minuten zoeven voorbij met het beste van het beste wat Fish in zich had (heeft). Prachtige melodieen en krachtig gezongen lyrics maken dit werkje tot een kunststukje. Hij heeft dit extreme hoge niveau helaas nooit meer gehaald (al komt hij weer in de buurt mijn zijn laatste plaat) maar dat geeft op zich niet want eigenlijk heeft vrijwel niemand dit niveau ooit gehaald. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
4

Cosmograf - Hay-Man [12:38]

(afbeelding)

The Hay-Man Dreams | 2017 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Was Amphetamin de verrassing in de hoogste regionen van het Crossover Prog Intermezzo, Cosmograf strijkt met die eer bij de Neoprog. Of het feit dat we de band ook al op 20 tegenkwamen die verrassing nou afzwakt of juist versterkt…? Zonder meer een nette prestatie in elk geval, om zonder Prog Top 300 backup meerdere langjarige finalisten achter je te laten.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
3

Marillion - The Great Escape [6:30]

(afbeelding)

Brave | 1994 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 16
2017: 13
2016: 25
2015: 19

Brave is zo’n beetje wel mijn favoriete Marillion plaat en The Great Escape zo’n beetje wel mijn favoriete liedje daarvan. Een prachtig epos in maar een paar minuten. Vol met spanning en sensatie, zo hoor ik mijn favoriete bandje het liefst. De opbouw, het repeterende en de onderhuidse spanning maken dit nummer tot de best of the best. Normaal gesproken is het altijd lastig om een los nummer uit een concept album te halen. The Great Escape is dan waarschijnlijk de uitzondering op die regel. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
2

Airbag - Homesick I-III [17:21]

(afbeelding)

All Rights Removed | 2011 | Noorwegen

Prog Top 300 noteringen:
2018: 65
2017: 67
2016: 44
2015: 43

Dit is op zijn zachtst gezegd blijkbaar een nummer wat nogal verschillend gewaardeerd wordt door de progladder-deelnemers. Want al met al staat het behoorlijk hoog, terwijl er toch ook wel wat deelnemers zich laatdunkend over dit nummer uitgelaten hebben.
Ergens kan ik me voorstellen dat het wellicht iets te maken heeft met dat dit nummer eigenlijk alle progcliché’s aan elkaar rijgt. Het begint rustig met een akoestisch gitaartje, dan neemt de spanningsopbouw, maar ook het aantal instrumenten steeds verder toe. De drums vallen in, er zijn een aantal gitaarsolo’s, de toetsensolo ontbreekt ook niet. Het nummer is opgebouwd uit verschillende delen en het nummer duurt ook keurig dik 17 minuten. Tenslotte valt duidelijk te horen dat Airbag weet dat ze de mosterd bij Pink Floyd moeten halen.

Maar maken ze dan niet ongelofelijke voorspelbare en standaard (prog)muziek? Nou misschien wel een beetje, maar ik heb al eerder gezegd dat je niet altijd origineel hoeft te zijn. Maar standaard is het niet, omdat het niveau ver boven de standaard ligt.
Wat maakt het dan zo goed? Nou dit is gewoon heel erg goed en mooi uitgevoerd en een prachtige compositie. Deze mannen kunnen erg goed zingen en spelen. Vernieuwend is het nergens, maar er ligt zo veel klasse in dit nummer verborgen, dat als je het kan waarderen het ruim een kwartier genieten is van een prachtig nummer, dat nergens buiten de lijntjes kleurt, maar binnen die lijntjes toch een mooi kunststukje aflevert. (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
1

Marillion - Fugazi [8:02]

(afbeelding)

Fugazi | 1984 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:
2018: 22
2017: 33
2016: 12
2015: 16

Fugazi (Fucked Up, Got Ambushed, Zipped In) wat mij betreft nog steeds HET meesterstuk van Marillion.
De kreet Fugazi vindt zijn oorsprong in de Vietnam oorlog, maar staat in dit lied ook voor de dingen die mis zijn in onze wereld.
Hoewel ik in 1984 compleet in de new wave / postpunk flow zat werd ook ik compleet overhoop gespeeld door dit album en vooral het titelnummer.
Na een mooi piano intro met zachte rustige zang gaat dit nummer over in de rockmodus.
Fish toont zijn verschillende stemmen (soms lijkt hij wel een acteur zoals Gabriel in zijn beste jaren) en met name in de agressieve delen maakt hij indruk.
Vanaf minuut 4.30 is er indrukwekkende dreiging in zowel de muziek als de zang, dit is huiveringwekkend.
Radioactive perfumes, for the fashionably, for the terminally insane, insane
Do you realise? Do you realise?
Do you realise, this world is totally fugazi
(Rudi S)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Toplijst artiesten Neoprog:

1 Marillion
2 IQ
3 Pendragon
4 Fish
5 RPWL
6 Arena
7 Twelfth Night
8 Sylvan
9 Carptree
10 Cosmograf
11 Clepsydra
12 Frost*
13 Galahad
14 Evership
15 Airbag
16 Huis
17 Mystery
18 Edison's Children
19 Subsignal
20 Aragon
21 Mr. So & So
22 Jolly
23 Mindgames
24 Pallas
25 Albion
26 Nine Stone Close
27 I And Thou
28 Quidam
29 Anubis
30 Iris
31 Martigan
32 Martin Orford
33 Little Atlas
34 Shakary
35 Steve Rothery Band
36 Grey Lady Down
37 Nth Ascension
38 Collage
39 Strangers on a Train
40 Believe
41 The Dame
42 For Absent Friends
43 Hidden Lands
44 Millenium
45 Monarch Trail
46 Fjieri
47 Knight Area
48 Marathon
49 Riversea
50 Troy Donockley

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Toplijst nummers Neoprog:

1 Marillion - Fugazi
2 Airbag - Homesick I-III
3 Marillion - The great escape
4 Cosmograf - Hay-Man
5 Fish - Vigil
6 IQ - The Road of Bones
7 Sylvan - Share the World with Me
8 RPWL - 3 Lights
9 RPWL - Light of the World
10 IQ - The Seventh House
11 Frost* - Milliontown
12 IQ - The narrow margin
13 IQ - Without Walls
14 Edison's Children - Silhouette
15 Pendragon - Indigo
16 IQ - Widow's peak
17 IQ - Sacred Sound
18 Twelfth Night - Take a Look
19 Arena - Moviedrome
20 Arena - Smoke and mirrors
21 Cosmograf - White Car
22 Marillion - Neverland
23 Galahad - Seas of Change
24 Aragon - Rocking Horse
25 Huis - Nor on Earth
26 Pendragon - Paintbox
27 Sylvan - Pane of Truth
28 Arena - The Hanging Tree
29 Albion - Indefinite State
30 Carptree - Sum of All Senses
31 IQ - Harvest of souls
32 Nine Stone Close - Frozen Moment
33 Pendragon - This Green and Pleasant Land
34 Twelfth Night - Sequences
35 Fish - A Gentleman's Excuse Me
36 I And Thou - Hide And Seek
37 Marillion - Forgotten Sons
38 Marillion - The invisible man
39 Quidam - Depicting Colours of Emotion
40 Clepsydra - Alone
41 Fish - Perfume River
42 Marillion - Living in Fear
43 Marillion - Script for a Jester's Tear
44 Marillion - White Russian
45 Twelfth night - We are sane
46 Evership - Isle of the Broken Tree
47 Galahad - I Could Be God
48 IQ - The wrong side of weird
49 Mystery - Through Different Eyes
50 Anubis - Silent Wandering Ghosts
51 Fish - Cliché
52 Iris - Crossing the Desert
53 Martigan - Boatman’s Vision
54 Martin Orford - The Old Road
55 IQ - Capricorn
56 Little Atlas - Illusion Of Control 
57 Pendragon - Your Black Heart
58 RPWL - Welcome to the Freakshow
59 Carptree - The Weakening Sound
60 Evership - Silverlight
61 Fish - Plague of Ghosts
62 IQ - Frequency
63 Marillion - Out of this world
64 Shakary - Masks
65 Subsignal - The Sea
66 Sylvan - One Step Beyond
67 Fish - The perception of Johnny Punter
68 Marillion - Slainte mhath
69 Steve Rothery Band - Morpheus
70 Clepsydra - The Father
71 Clepsydra - The Return
72 Grey Lady Down - Battlefield of counterpane
73 Marillion - White Paper
74 Marillion - The space
75 Marillion - The web
76 Mindgames - The Pendulum
77 Pallas - Atlantis
78 Jolly - As Heard on Tape
79 Marillion - Season's end
80 Nth Ascension - The Gathering [Clanaan Pt.VII]
81 Pendragon - Breaking the spell
82 Arena - The Legend of Elijah Shade
83 Collage - In Your Eyes
84 Mr. So & So - Closet skeletons
85 Strangers on a Train - The Vision Clear
86 Believe - Mystery is Closer
87 Clepsydra - Moonshine on heights
88 Marillion - This strange engine
89 Mr. So & So - Please
90 Mystery - A Song for You
91 RPWL - A New World
92 Frost* - Wonderland
93 Marillion - Afraid of Sunlight
94 Pendragon - Am I Really Losing You 
95 The Dame - Losing sight of what you want
96 Carptree - The Weight of the Knowledge
97 Fish - Raw meat
98 For Absent Friends - Nowhere to Run
99 Hidden Lands - Dakkar
100 IQ - The wake
101 Jolly - The Pattern
102 Subsignal - The passage
103 Carptree - Land of Plenty
104 Frost* - Hyperventilate
105 Marillion - Now She’ll Never Know
106 Pendragon - Master of Illusion
107 Twelfth Night - First New Day
108 IQ - The Magic Roundabout
109 Millenium - Lonely Man
110 Monarch Trail - Sky Above The Sun
111 Twelfth night - Creepshow
112 Arena - A Crack in the Ice
113 Carptree - Mashed Potato Mountain Man
114 Huis - Caducee
115 Pendragon - The last man on earth
116 Arena - Chosen
117 Evership - The serious room
118 Fjieri - Endless
119 IQ - The Darkest Hour
120 Mindgames - Glory of Night
121 Pallas - The Cross & the Crucible
122 IQ - Common ground
123 Knight Area - Blood on the Risers
124 Marathon - The Patterns of the Landscape
125 Riversea - Freeze the Frame
126 RPWL - You
127 Troy Donockley - End of Faith

avatar van meesterdch
Dat was een aangenaam lijstje, zeker nu ik weer 24/7 in de nieuwe IQ zit en ik weer weet waarom de neo-prog mij, na mijn oneindige liefde voor alles Genesis, zo dierbaar is en zo bij mijn laatste jaren middelbare school en eerste jaren als student hoorde.

Mijn lijstje was:

1. IQ - Harvest of souls
2. Marillion - Forgotten Sons
3. Frost - Milliontown
4. IQ - Widow’s peak
5. Fish - Cliché
6. IQ - Capricorn
7. Evership - Silverlight
8. Fish - The perception of Johnny Punter
9. Grey Lady Down - Battlefield of counterpane
10. Marillion - The space
11. Pendragon - Breaking the spell
12. mr so & so - Closet skeletons
13. Marillion - This strange engine
14. Frost - Wonderland
15. Fish - Raw meat
16. Pendragon - Master of Illusion
17. Cosmograf - Hay-Man
18. Pendragon - The last man on earth
19. Evership - The serious room
20. rpwl - You

avatar van Rudi S
Mijn lijstje, prima score

.

1. Marillion - Fugazi
2. Airbag - Homesick
3. Marillion - White Russians
4. Arena - Moviedrome
5. IQ - The Seventh House
6. Cosmograf - Hay-Man
7. Fish - Plague of Ghosts
8. IQ - The Narrow Margin
9. Marillion - Neverland
10. Sylvan - Pane of Truth
11. Frost - Milliontown
13. Mystery - A Song for You
14. RPWL - Light of the World
15. Subsignal - The passage
16.Twelfth Night - First New Day
17.Pendragon - Paintbox
18.Huis - Caducee
19.Pallas - The Cross & the Crucible
20. Knight Area - Blood on the Risers

avatar van Broem
Leuk om te volgen Casartelli. Job well done

avatar van vigil
neo

01. Marillion - The Great Escape 
02. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
03. Marillion - Script for a Jester's Tear
04. Galahad - I Could Be God
05. Iris - Crossing the Desert
06. Twelfth Night - Take a Look
07. SYLVAN - One Step Beyond
08. Steve Rothery Band - Morpheus
09. CLEPSYDRA – The Return
10. PALLAS - Atlantis
11. EDISON'S CHILDREN – Silhouette (part 1, part 2, part 3, part 4, part 5 & part 6)
12. STRANGERS ON A TRAIN - The Vision Clear
13. RPWL – 3 Lights
14. PENDRAGON - Am I Really Losing You 
15. FOR ABSENT FRIENDS - Nowhere to Run
16. Frost* - Hyperventilate
17. IQ - The Magic Roundabout
18. Martin Orford - The Old Road 
19. Arena – Chosen
20. Troy Donockley - End of Faith

avatar van Jacoto
Neo-Prog

01 Nine Stone Close – Frozen Moment
02 I And Thou – Hide And Seek
03 Clepsydra – Alone
04 Evership - Isle of the Broken Tree
05 Anubis – Silent Wandering Ghosts
06 Little Atlas – Illusion Of Control
07 Shakary – Masks
08 Sylvan – Share The World With Me ( part IV)
09 Edison Children – Silhouette (part XII)
10 Mindgames – The Pendulum
11 Nth Ascension – The Gathering [Clanaan Pt.VII]
12 Airbag – Homesick I-III
13 Mr. So & So – Please
14 The Dame – Losing sight of what you want
15 Hidden Lands – Dakkar
16 Marillion – Now She’ll Never Know
17 Monarch Trail – Sky Above The Sun
18 Cosmograf – White Car
19 Arena – Moviedrome
20 Riversea - Freeze the Frame

Dit is mijn bijdrage, ik heb gekozen voor 1 artiest per lijst.
Een paar nieuwe namen heb ik bij andere lijstjes al zien staan, dus gauw eens luisteren…
Casartelli dank voor de arbeid aan deze omvangrijke klus, je mag van mij een paar weken vakantie nemen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:48 uur

geplaatst: vandaag om 06:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.